Nostalgiaa - esineitä, hygieniatuotteita yms. lapsuudestasi, joita ei enää näe
Kommentit (358)
Itse keräilin Bernard ja Biancaa ja sitten sellaisia hassuja piirrettyjä hahmoja, joista oli aina pää, keskivartalo ja jalat erikseen ja sitten niitä yhdistelemällä sai vaikka minkälaisia uusia omituisia hahmoja.
punainen ' laatta, josta lähti 2 johtoa. niillä johtojen päillä piti koskettaa sen laatan päällä olevan paperin kuvasarjoista löytämiä pareja, ja kun löysi parin ja pisti ne johdot niihi, syttyi punainen lamppu merkiksi oikeasta ratkaisusta. Olin oikeesti tosi pieni kun pelasin tätä, mutta muistan, että oli tosi hauska laite! Muistaako/tunnistaako kukaan?
joihin oli painettu joku teksti tai mietelause.
Erivärisiä klemmareita piti olla ziljoona!
Melody Popsit oli cool!
sai 70-luvulla sellaisia piirtoympyröitä, joilla pystyi piirtämään atominkuvia, muistaako kukaan?
Niistä oli olemassa myös sellainen pieni side, sellainen pehmoinen. Muutenhan ne siteet oli kaikki sellaisia " mokaleita" ...
Jambo-suklaapatukkoja oli tässä ihan hiljattain (vuosi-pari sitten?)uudelleen myynnissä, mutta nyt en ole enää nähnyt.
Meidän äidillä taitaa olla vieläkin sellainen tuoliksi taitettava silityslauta! Sinänsä ihan näppärä keksintö.
Mä join pienenä myös sitä hiilihapotonta limua :-))
Tämä ei nyt liity tähän ketjuun, mutta jostain syystä meidän äiti ei ostanut koskaan yösiteitä, vaikka sellaisia olis jo ainakin 80-luvulla ollut olemassa. Oliko ne sitten niin kalliita vai äidin mielestä muuten turhia... Hän neuvoi laittamaan kaksi sellaista tavallista sidettä yöksi. Peräkkäin siis ja hiukan lomittain... Oli sekin touhua... Kun itsenäistyin ja alkoi olla omat rahat, niin olen ostanut kyllä yösiteitä itselleni :-))
Vierailija:
Hollannin kukat tai sen numerosarjakölninveden, olikohan 4911 tai 4611.
" poikasia" joista piti saada vedessä kasvattamalla jotenkin eläviä. EI onnistunut. Oli varmaan hiekkaa.... :p
Entäs Kalkitos-siirtokuvat? Ja piirroslevyt?
Sitten oli iiiihanaa salmiakkipurkkaa kertapakkauksissa, kääreenä disneyn sarjakuva, näitä ei ole kukaan muu muistanut missään - olenko nähnyt unta?
Diskohile poskipäillä 80-luvulla koulun diskossa....
Nämä ovat melko tuoreita tapauksia, mutta kaipaan " sormijäätelöitä, eli punaista mehujäätä, jossa oli yksi sormi pystyssä, Apetitin minttusuklaajäätelöä, Kis kissejä omassa pussissa ja Kastehelmi-shampoota.
Ja vesiposteja:-) Puhelinkioskeja oli myös tiheässä.
Telkkarista tuli Tripodien aika, Ruutuässä, Kasmasiini, Jaki ja Nuka sekä Ariadnen lanka. Välillä tuli Tietoisku, jossa oli tiukkaa asiaa mm. alkoholista. Sen alussa oli kämmeneen syttyvä liekki.
Ennen mikron saapumista ruuat " pikalämmitettiin" peltisissä grilleissä. Meillä oli oranssi, vähän modernimpi versio :D Ruuat olivat aina keskeltä kylmiä ja päältä palaneita.
Entä ne pienissä, kapeissa pusseissa olevat mehujäät, jotka olivat kiinni toisissaan? Ja itsetehdyt mehujäät tietysti. Suklaapilvi oli ihan toista kuin nykyään. Karkeista mieleen jäi Siripiri, joka poreili suussa.
Hoitoaineita ei ollut. Itku silmässä harjasin pikkutyttönä kiharoita suoriksi pesun jäljiltä. Haavoihin laitettiin superhessu-laastari.
Palveluista huomaa parhaiten, miten meno on muuttunut. Mihinkään ei ollut niin kiire kuten nykyään, vrt. esim julkisissa maksaminen. Kirjastossa Viisikot ja Neiti Etsivä jyräsivät. Lainapäivät kirjoitettiin käsin kirjan takana olevaan lappuun.
Shoppailemassa käytiin Pukevassa punavalkoiset kassit heiluen.
Äitiyspakkauslaatikko oli tosi iso ja kuvioitu räväkästi. Bona-naamaa jaettiin jo 70-luvulla. Lapsuuskuvissa näkyy Brion Ponyn tapaisi rattaita, joissa oli ruskea vakosamettipäällinen.
piti omat tiedot täyttää ja mistä halusi...mullakin oli filippiineiltä,kanadasta,ja italiasta..
Muistaako kukaan?
- muropaketeissa oli kolmiuloitteisia kortteja, kuvia eläimistä tms.
- oliko jollakin sellainen läpinäkyvä avaimenperä, missä oli Disney hahmoja? Minä muistan sellaisen missä oli Aku Ankka ja toisessa Pluto.
- ja miksi ei enää ole olemassa Columbia-leipomon suklaaleivoksia, oli kahden paketeissa.
aivan ihania. Pluto-karkkilaatikot ja just ne pillitikkarit, joilla pysty soittamaan (äiti ei jostain syystä tykännyt) Sitte oli niitä vaaleen punaisia pyöreitä, oliko ne pectus nimisiä karkkeja rasiassa, ne oli mun lemppareihin lukeutuvia. 3-4 vuotiaana olin kaupassa laittanut sellaisen taskuuni tajuamatta että tein väärin. Muistaako kukaan niitä legoja, hahmot oli eläimiä? Niillä meidän poika leikkii nyt, on jäänyt äidiltä pojalle :). Hubba bubbaa kerralla useampi suuhun, onni etten ole tukehtunut :)
Läskit, punkkarit ja rillipäät älkää vaivautuko.
Kolmelle ekalle varma vastaus.
Ei nimiä kuoriin.
Sillä katseltiin kolmiulotteisia kuvia jotka oli " kiekoissa" ja kiekko laitettiin laitteeseen....Se oli niin kiva!
aargh, mitä ne ny oli nimeltään?! Osiko ollu joku tähti-juttu
tuosta jambo patukasta mieleen elävästi mainos 70-luvulta, telkkarimainos siis: musta mies kävelee rannalla ja sanoo SAMPO ja hohottaa oikein leveästi päälle. Mitä ihmettä se mainosti? Sampo vakuutusyhtiötä? Eihän sampopankkia ollut?
...joo vakuutuslaitosta. Mies muisti :D
Olinkin jo unohtanut tuon! Oli kyllä TODELLA hyvä..
Samoin Mummo, Sisko ja sen veli, Tankki Täyteen, Reinikainen..IHANIA!
Myös Hälytys 911 oli pakko aina katsoa