Mitä mieltä: Äiti seisottaa korviketta yli tunnin pullossa ja juottaa sitä vauvalle
Itse kysyin tuota synnärillä ja myöhemmin neuvolassa. Kysykää itse "asiantuntijoilta" niin ei tarvitse nettipalstoilla riidellä ja toisiaan solvata.
Pienille vavoille on hyvä lämmittää korvike kädenlämpöiseksi, lämmitetty korvike säilyy n. tunnin.
Vanhemmille vauvoilla, ei tarvitse maitoa enää lämmittää, huoneenlämpöinen korvike säilyy n. 3 tuntia huoneenlämmössä.
Kysyin myös pullojen pesemisestä, eli normaali pesu käytön jälkeen, pienten vauvojen pullot ja tutit olisi myös hyvä keitää esim. kerran päivässä.
Kommentit (101)
Olette suloisia, lähestulkoon koomisia ihmisiä =)
olipa aloittajalla todellakin tökerösti aloitus, oikein osoitat kyseistä ihmistä! eikö ole enään muuta tehtävä kuin arvostella muiden elämää?
olisiko otsikon voinut muotoilla yleiseksi, eikä osoittavaksi?
voin vain kuvitella ko ihmisen pahan olon sinun tavastasi tuoda julkisuuteen toisten omia asioita. käyppäs vaikka katsomassa, kuristaisi varmasti sinut, jos kiinni saisi.
minustakin tuo hygienia vouhotus menee jo yli.
ainut paha bakteeri, mikä meille tuli, tuli synnäriltä.
kotona on taas syöty matonhapsuja, kuten koiran karvoja, jäniksen papanakin pääsi nieluun.
itsekkin olen penskana syönyt lähes vaikka mitä krääsää.
meillä maito seisoo monesti kaksikin tuntia pullossa ja hyvää on.
eikä tyttö ole sairastellut sitten yhtään koko elin ikänään, eli kahteen vuoteen. vastustuskykyä pitää saada ja se saadaan nimenomaan pöpöistä.
suoranaista vouhotusta, maalaisjärkeä peliin.
Nyt kyllä tunnen niin maan perustellisen kamaalaa SYYLLISYYTTÄ, että.. Tuohon maitokeskusteluun en kyllä uskalla enää sanoa sanaakaan, mutta ihan vastaavista muista asioista kyllä. Jos saanen luvan??
Minä en ihan aina ole muistanut pestä lapseni vaatteita LV:llä tai Miniriskillä tms. Eikä kyllä aina ole ollut lisähuuhtelukaan ohjelmoituna. Tunnustan häpeästä punaisena.. Ja joskus on tullut yöllä pestyä vauvan peppu ihan vaan Pamperssilla, eikä ihan aina päivälläkään ole tullut käytettyä pepun pesuun sitä iholle niiiin ystävällistä pesunestettä. Paljaalla vedellä vaan, ja toisinaan on käytetty Imperial-saippuaa. Että häpeän.. Ja en kyllä ole ihan joka päivä lastani kylvettänytkään. Joskus on ehtinyt kertyä töhnää johonkin taipeeseen. Nyt kohta vaivun maan alle...
Ja joskus olen antanut tissiä ilman, että olisin pessyt rintaani ensin. (Näköjään rohkenin palata itse aiheeseen..) Olen jopa antanut mieheni hipaista rintaani, siis vauvan ruokaa?? Tai siis sitä, mistä vauva ruoan saa. Hyi, hyi, ja matkoilla olen avannut Tutteli-purkin hampaillani, kun ei saksia ole sattunut käden ulottuvilla olemaan. Ihan kamalaa. Ja ne pullot. Niissä on naarmuja, ja ovat aika lailla muutenkin kuluneet. Samoin kuin esikoiselta jääneet rattaat. Tiiä vaikka, nuorimmaiseni saisi jotain basilleja, no varmaan saa, mutta lisäksi traumoja, esimerkiksi sen tähden, kun hänellä on käytetty vanhoja sisaruksilta jääneitä vaatteita, joskus on jopa Kuomat olleet ne isosiskon testaamat. Hyi, kirppareista en tässä yhteydessä puhu mitään. Paitsi sen verran, että kuivausrumpu poistaa kivasti sen likaisen nukan esim. fleece-vaatteista. Niistä tulee melkein uusia!! Mutta, että vauva tietenkin saa niistä ties mitä basilleja ja ainakin vieraiden ihmisten karvoja.. Oohhh.. pitänee tulla järkiinsä!
Seisoneesta korvikejauheista saatava myrkytys ei tarkoita mitään pientä tavallista ripulia. Se on ihan ei asia kuin pieni epähygienisyys, joka on vain terveellistä (tuttipullon pesu jne.)
minä olen IMETTÄJÄ! Kruunu oikein kiiltää, kun jo 9 kk olen jaksanut imettää ja imettää, ja jos ei tissi nyt satu maistumaan, annan kerran parissa viikossa pullosta, että saa kalsiumia. Ajoittain omaa maitoa, joskus tuttelia, ja kyllä se maito saattaa tunnin seistä, ja tarjoan taas. Viemäriin kun en viitsi heittää. Joten älä nyt taas saarnaa tuosta ainaisesta imettämisestä, ärsyttää muakin suunnattomasti, vaikka itsekin tissejäni käytän ruokintaan. Ei me olla ne ainoat oikeat!!!!!!!! Eikä tutteliäiti ole sen huonompi, sulla on varmasti jokin muu asia pielessä.
Otapas vaikka 1000 ihmisen joukko esim. vuonna 1970 syntyneitä ja toiset 1000 ihmistä esim. 1985 syntyneitä. Tutki heidän nykyinen terveydentilansa ja elämäntilanteensa, ja samalla taustat, miten heidän äitinsä ovat heitä vauvana hoitaneet ja ruokkineet. Luulen, että mitään hirveän hälyyttävää ei tulisi esille. Jokaisella meillä on oma taustamme. Meitä on ruokittu eri tavoilla, ja myös meidän vanhempiamme on ruokittu ja hoidettu hyvin monin eri tavoin. Ja silti me olemme aika homogeenistä porukkaa. Että eipä tehdä kärpäsestä härkästä. Paitsi tietysti te äidit, joille elämän sisältö on juuri tuota nipottamista basilleilla ja kaikenlaisilla muilla hömpötyksillä. Tietysti kohtuus basillikammossakin on hyväksi, mutta nimenomaan kohtuua, ei siis ylireagointia. Mutta minkäs teet, kun toiset meistä ovat toisenlaisia kuin toiset. Joku keskittyy toiseen asiaan elämässään, joku toinen keskittyy vaikkapa nyt sitten Tutteliin ja mikrobeihin ;)
Nestemäinen tutteli yms. on steriloitu, ei siinä ole mitään bakteereja, jotka alkais kasvaa huoneenlämmössä. Menee kuulkaas paljon aikaa, ennenkuin siihen eksyvät vahingolliset ruokamyrkytysbakteerit. Maitojauheessa (huonosti säilytetyssä) voi jo valmiiksi olla bakteereja, jotka sitten alkavat lisääntyä lämpimässä ja kosteassa.
Eivätkä allergiat ole yhteydessä mihinkään jatkuviin lieviin ruokamyrkytyksiin, vaan pikemminkin niiden puutteeseen. Vähiten allergioita on löydetty Mongoliasta alueilta, joissa lämmitetään karjanlannalla. Eli lapsen aikainen tutustuminen monimuotoiseen bakteerikantaan suojelee mm. allergioilta.
P.S. Minulle sanottiin synnärillä, että LÄMMITETTY valmismaito säilyy kaksi tuntia huoneenlämmössä.
ylikuumaksi, jos mennään vaikka kauppaan ja juotan sen sille 1-2 tunnissa ja mitään vatsanpuruja ei ole tullut
Nää äidit kyllä oikesti olis voinut jäädä lapsettomiksi!
Ja sille, joka väittää kuumentamisen hävittävän ravintoarvot maidosta: häviääkö rasva ja sokeri todellakin kiehuttamalla??? Siinähän on mieletön laihdutuskikka!!!! :)))))))))))))))))))))))))
Ei sillä että puolustelisin ylikuumennusta, mutta eiköhän lapsettomuustoivotus maidon ylikuumentajalle ole hieman liioiteltua? Kyllä sitä pahempaakin voi maailmassa tapahtua...
Käy jääkaapilla ottamassa hörppy kylmää maitoa ja rauhoitu.
voi että ihmiset voi olla sitten NIIN yksinkertaisia, etenkin sinä, joka sanot, että parempi olla lapseton kun kuumentaa maitoa.
voi herra jumala nämä tällaiset ihmiset, kattokaas nyt peiliin!
tuolta lausahduksestasi oikein kumpuaa halveksunta äitejä kohtaan!
Vierailija:
Eräs äiti kertoo perhiksellä syöttävänsä vauvansa korvikkeella joka on seisonut tunnin tai kauemminkin pullossa. Mitä mieltä olet?
eikö muuta tekemistä ole, kuin kaivaa toisten äitien tapoja kasvattaa, tänne arvosteltavaksi? harjoitteleppas muotoilemaan nuo kysymykset, ja
aika osoittavasti kirjoitat, ymmärrätkö yhtään yksityisyyden rajaa?
missä itse luuraat, oletko jo vastannut itse tähän?
poika 6½kk syö korviketta ja saa kyllä varmasti sitä tunnin seisonutta!
korviketta ei edes lämmitetä tarjottavaksi.
Jotkut ihmiset elävät tuolaisista jutuista. He saavat motivaation esim. lapsen hoitoon mitä erilaisimmista HIRMU tärkeistä jutuista, mitä eri opukset ja asiantuntijat antavat. Jotkut eivät jaksa niin millään tehdä sellaisia vaatimattomia töitä, rutiinijuttuja, vaan vaativat " syttyäkseen" asialle jonkun pointin. Kun keskittyy esim. maidon ravintoarvoihin molekyylitasolla, siinä sivussa hoitaa sen vähän ikävämmänkin, vähemmän haasteellisen tehtävän, lapsen ruokinnan ;)
Siinä ei ole mitään! Sama äiti tai joku muu voi antaa vauvalle jotain paljon pahempaakin. Sinä vain et sitä tiedä...... Ehkä maito ei ole se kaikista vaarallisin.
Noin minäkin teen, ja lapsi voi hyvin. Ylärajana meillä on 1,5 - 2 tuntia.
Vierailija:
Eräs äiti kertoo perhiksellä syöttävänsä vauvansa korvikkeella joka on seisonut tunnin tai kauemminkin pullossa. Mitä mieltä olet?
Ai niin. Aluksi siis lämmitämme maidon.
Joskus aamulla sitten hetken kauhistelee mutta minkäs teet kun nukuttaa. Eikä oo vauva vielä sairastunut.
Siis tää keskustelu on ihan älytöntä, itse ryntäsin perhikseltä asiasta kuulleena heti paikalle. Siis oikeesti, taas ei oo aivoja käytetty lainkaan. Mitä kenenkään tarvitsee toisten elämästä kaivaa otsikoita tällaiselle palstalle ja retostella asialla, josta mitä ilmeisemmin ei tiedä mitään.
Jos jotain korvikemaitoa pitää pöydällä 6 tuntia, kai jo järki sanoo sen olevan pahasta. Eikä ihme jos siihe joku kuolee, mutta nyt oli kyseessä tunnin seissyt maito. Etkö aiheen aloittaja itse ole koskaan olutjuhlissa, jossa maito on koko ajan pöydällä? Oletko koskaan juonut vanhentuneen päiväyksen maitoa?
Meillä ei ole kellon kanssa katottu maidon antamista (ei kuitenkaan yli 2 tuntia seisonutta ole annettu) ja tyttö voi aivan loistavasti, kohta täyttää 2! Ihmiset ovat nykyisin sairaampia, koska bakteereja pelätään kuin ruttoa ja niistä koitetaan päästä eroon mahdollisimman perinpohjaisesti. Mitenkähän ennen vanhaan on selvitty ilman desinfiointiaineita? Onko silloin tultu äidille sanomaan, että elä sinä anna lapsellesi tuota huoneenlämmössä seisonutta maitoa (laita toki jääkaappiin tai kaada viemäriin ;)) siihen voi vaikka kuolla. Ja siltikään ei historia kovin montaa tuohon syyhyn kuollutta lasta tunne (muita syitä toki löytyy....)
Ihme ettei Suomessa sitten ole kuollut lapsia tämän seisoneen maidon juottamisen takia...jos se kerta on niin pirun vaarallista. Ja by the way, aiheen aloittaja, onko itselläsi vauva??
etten viitsi täällä hapantua.
Maidosta puheen ollen, hapanmaitotuotteethan on ihmiselle terveellisiä!
Tietääkö joku teistä muista?