Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi suomalaiset eivät osaa tervehtiä toisiaan?

Vierailija
28.05.2010 |

Asuimme monta vuotta ulkomailla, jossa lapsemmekin syntyivät. Päiväkodeissa ja lasten harrastuksissa oli aina tapana pysähtyä juttelemaan muiden vanhempien kanssa. Pelkällä tervehtimisellä siellä ei selvinnyt.

Kun tulimme viime kesänä lasten koulunkäynnin vuoksi takaisin Suomeen, olen ollut todella järkyttynyt suomalaisten huonoista käytöstavoista. Juuri kukaan samaan esikoululuokkaan lastansa tuova aikuinen ei tervehdi eikä ota katsekontaktia. Sitten kun sanon hyväthuomenet, he hämmästyneinä, hieman oudosti minua katsoen saattavat mumista jotain vastukseksi. Sama juttu poikani jalkapallotreeneissä. Kun joku aikuinen ilmestyy siihen kentän laidalle, kukaan ei katso eikä tervehdi, elleivät ole entuudestaan tuttuja. Olemmeko me suomalaiset todella näin huonoja käyttäytyjiä? Mitä se meille maksaa tai on meiltä pois, että jätämme tervehtimättä? Ei yhtään ihme, että Suomessa asuu synkkä ja itsemurha-altis kansa, kun kukaan ei edes tervehdi toista, vaikka näkee hänet jokaikinen päivä!!!

Kommentit (66)

Vierailija
61/66 |
28.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tulee ainakin hyvä olo, kun juttelen tai vain tervehdin tuntemattomia, mitä siinä pitäisi tuppisuuna istua, jos vaikka on bussia odottamassa? Anteeksi vain, jos jotain häiritsee tämä.

Tungen kuulokkeet korviini ja mulkaisen sinua 'haluan olla rauhassa' ilmeelläni ja uppoudun kirjaani. Voit jatkaa hölötystäsi rauhassa. Se ei häiritse. Minulla kuluisi varmaan puoli työpäivää, jos ryhtyisin kaikkia työkavereita tervehtimään. Meitä kun on satoja. Asiakaspalvelutilanteet ovat minusta asia erikseen. Niissä tervehdin aina. Niin myyjänä kuin asiakkaanakin.

et osaa siis arvioida niitä tilanteitakaan,joissa tervehtiä pitäisi. Ei tosiaan ole tarpeen kaikkia tervehtiä, pitää tietää milloin tervehtii.

Ehkä tämä onkin se perusyy, on niin paljon urpoja, joilta tämä tilannetakju puuttuu.

Onko tänne Suomeen siinnyt joku asperger-populaaatio?

Vierailija
62/66 |
28.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta sitten arvioin sen, että pitäisikö vaiko eikö. Ja jos joku tuntematon bussissa tai bussipysäkillä minulle hölisee vaikkapa päivän säästä, niin jätän tervehtimättä.

Jos hänellä on selkeästi asiaa (vaikkapa kysyy tietä jonnekin tms.), niin vastaan mielelläni.

Näetkö eron?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/66 |
28.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ärsyttää myös kun täällä ei voi naapurit edes moikata. En itse halua jäädä rupattelemaan tuntemattomien kanssa, mutta "moi/hei" on nyt vähin mitä naapuri tai päiväkotivanhemmat voivat sanoa. Sanon aina naapureille "hei" vaikkeivät edes kato muhun. Siinä sitten aina vaan hämmästyneinä mutisevat jonkun vastauksen, tai sitten eivät vastaa.

Täytyy sanoa, että luulin ennen, etteivät vaan suomalaiset moikkaa, mutta näköjään eivät ulkomaalaisetkaan. Tässä nykyisessä kerrostalossa asuu aika paljon ulkomaalaisia, eivätkä myöskään nekään moikkaa.

Meidän poika on tosi sosiaalinen, ja pienempänä moikkas ihan tuntemattomiakin kadulla. Kun eivät vastanneet, poika kysyi aina suureen äänen "äiti, miks toi ei moikannu vaikka mä moikkasin sitä". Vähäks nauratti kun moikatut kuuli mitä poika kysyi.

Vierailija
64/66 |
28.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän se ole mun tuttu millään tavalla enkä halua siihen tutustuakaan. Mä moikkaan vain niitä jotka ovat tuttujani tai joihin tahdon tutustua.

En ole ksokaan elänyt ulkomailla, enkä' aio sinne ikinä muuttaakaan, joten voi kaikessa rauhassa elää suomalaisen kulttuurin ja tapojen mukaan ja täällä ei vieraita moikkailla, se on röyhkeää käytöstä.

Jos se jonkun napaa kutittaa niin voi voi sitten vaan.

Vierailija
65/66 |
28.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotka hyvänä päivänä tervehtii, mutta muulloin katsoo vaan maahan tai tuimasti kohti

Vierailija
66/66 |
28.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että missä te oikein asutte? Meillä moikataan eskariin viedessä saman luokan äitejä/isejä ja niitäkin muita jotka sattuu samaan aikaan tuomaan. Siis ihan vaan hei. Kaupassa ja bussissa mäkin aina tervehdin kassaa ja kuskia ja ne tervehtii mua (no, jos menen bussiin ilman rattaita siis). Naapureiden kanssa moikkaillaan ja joskus jutellaan pitempään ja ei vaan seuraavasta talosta vaan useamman talon verran. Samat naamat näkyy harrastuksissa, niin siellä moikkaillaan ja jos odotellaan harrastuksen ajan niin jopa ihan jutellaan. Puistossakin aletaan jutella ventovieraiden kanssa, jos siltä tuntuu...

Näin siis meillä Espoossa.