Miksi suomalaiset eivät osaa tervehtiä toisiaan?
Asuimme monta vuotta ulkomailla, jossa lapsemmekin syntyivät. Päiväkodeissa ja lasten harrastuksissa oli aina tapana pysähtyä juttelemaan muiden vanhempien kanssa. Pelkällä tervehtimisellä siellä ei selvinnyt.
Kun tulimme viime kesänä lasten koulunkäynnin vuoksi takaisin Suomeen, olen ollut todella järkyttynyt suomalaisten huonoista käytöstavoista. Juuri kukaan samaan esikoululuokkaan lastansa tuova aikuinen ei tervehdi eikä ota katsekontaktia. Sitten kun sanon hyväthuomenet, he hämmästyneinä, hieman oudosti minua katsoen saattavat mumista jotain vastukseksi. Sama juttu poikani jalkapallotreeneissä. Kun joku aikuinen ilmestyy siihen kentän laidalle, kukaan ei katso eikä tervehdi, elleivät ole entuudestaan tuttuja. Olemmeko me suomalaiset todella näin huonoja käyttäytyjiä? Mitä se meille maksaa tai on meiltä pois, että jätämme tervehtimättä? Ei yhtään ihme, että Suomessa asuu synkkä ja itsemurha-altis kansa, kun kukaan ei edes tervehdi toista, vaikka näkee hänet jokaikinen päivä!!!
Kommentit (66)
Enkä ymmärrä, että haluatte puolustaa suomalaisten tapaa olla mörököllejä, joille on liikaa nyökätä vastaantulevalle. Nämä ovat ihan normaaleja käytöstapoja.Ulkomailla opitut asiat koetaankin nyt täällä normaaleiksi käytöstavoiksi, mitä kaikkien pitäisi harrastaa.
Onko tämä jotakin oman egon pönkitystä vai mitä? Miksi en saa puolustaa omaa suomalaista käytöstapaani?
Tuolla logiikallahan pitäisi vaikka Ranskaan mennä tuomitsemaan poskisuudelma; "Ällöttävää limailua! Eikö ne ymmärrä, ettei tämä kuulu normaaleihin (=oma mielipide) käytöstapoihin!" vaikka Ranskassa nimenomaan se kuuluu normaaleihin käytöstapoihin.
on jokin ulkomaanelävien tyhmä keksintö? Ja että tervehtimättä jättäminen on suomalaisen kansan etuoikeus?
Mulle tulee ainakin hyvä olo, kun juttelen tai vain tervehdin tuntemattomia, mitä siinä pitäisi tuppisuuna istua, jos vaikka on bussia odottamassa?
Anteeksi vain, jos jotain häiritsee tämä.
Tungen kuulokkeet korviini ja mulkaisen sinua 'haluan olla rauhassa' ilmeelläni ja uppoudun kirjaani. Voit jatkaa hölötystäsi rauhassa. Se ei häiritse.
Minulla kuluisi varmaan puoli työpäivää, jos ryhtyisin kaikkia työkavereita tervehtimään. Meitä kun on satoja.
Asiakaspalvelutilanteet ovat minusta asia erikseen. Niissä tervehdin aina. Niin myyjänä kuin asiakkaanakin.
vaikka en ole koskaan asunut ulkomailla. Se ettei tervehdykseen vastata on vain ja ainoastaan tylyä ja tökeröä, sillä ei se tervehtiminen (pelkkä nyökkäys riittää!) velvoita mihinkään sen kummempaan.
JOKA KERTA kun olen siihen vastannut, niin se aiheuttaa hölötystulvan. Ja en jaksa. En vaan millään jaksa sitä etenkään aamuisin. Niinpä on siis parempi tukkia suunsa. Sen nyökkäyksen tunnustan tekeväni. En osaa olla sitä jättämättä väliin. Hiljainen nyökkäys on viesti siitä, että "joo, moikka vaan mutta eipä sitten enempää".
Ja tuolla ylempänä viitattiin jo siihen, että esim. Japani on samantyyppinen maa tässä asiassa.
samoin lapset, koululaiset jo. tervehdin ja mitään eivät vastaa. Siis tässä ei voi olla ujous taustalla, vaan käytöstapojen puute.
sä voit sanoa ettei taustalla voi olla ujous?
Jos sä et itse ole ujo, et voi tietää kuinka vaikeaa pelkkä tervehtiminenkin voi olla!
Olisi vähän eri asia, jos varta vasten kääntäisit katseesi pois.
JOKA KERTA kun olen siihen vastannut, niin se aiheuttaa hölötystulvan. Ja en jaksa. En vaan millään jaksa sitä etenkään aamuisin. Niinpä on siis parempi tukkia suunsa. Sen nyökkäyksen tunnustan tekeväni. En osaa olla sitä jättämättä väliin. Hiljainen nyökkäys on viesti siitä, että "joo, moikka vaan mutta eipä sitten enempää". Ja tuolla ylempänä viitattiin jo siihen, että esim. Japani on samantyyppinen maa tässä asiassa.
normaaleja käytöstapoja tyyliin a la MorreD:
- ei siis tervehditä ketään
- röyhtäillään ravintolassa ja ruokaillessa kylässä
- piereskellään julkisesti
- kuseskellaan porttikonkiin tai ravintolasta ulos tullessa portinpieleen (vessaan meno on vain hienostelijoille)
- kiroillaan aina ja jokapaikassa
Onko muitakin suomalaiskansallisia käytöstapoja? Niistä pitäisi kirjoittaa opas tänne tuleville turisteille, etteivät erehdy luulemaan meitä huonokäytöksisiksi. Mehän noudatetaan vaan suomalaisia tapoja!!!!!!!!!!!!!!
jos kaikki hölöttävät. Oman kokemukseni mukaan ehkä 1/8-10 on sellainen joka puhuu enemmän kuin vaan "hei" jos jätetään laskuista ne jotka jo ennestään tuntee paremmin.
JOKA KERTA kun olen siihen vastannut, niin se aiheuttaa hölötystulvan. Ja en jaksa. En vaan millään jaksa sitä etenkään aamuisin. Niinpä on siis parempi tukkia suunsa. Sen nyökkäyksen tunnustan tekeväni. En osaa olla sitä jättämättä väliin. Hiljainen nyökkäys on viesti siitä, että "joo, moikka vaan mutta eipä sitten enempää".
Ja tuolla ylempänä viitattiin jo siihen, että esim. Japani on samantyyppinen maa tässä asiassa.
Itse kuitenkaan en juuri koskaan tervehdi oma-aloitteisesti ventovieraita. Jos paikalla on tuttuja, niin sitten ilman muuta.
Keskustelin tässä ketjussa vain tervehtimisestä ja miten se istuu suomalaisuuteen. Sehän on heijastus suomalaisesta sosiaalisuudesta, joka on aika rajusti erilainen verrattuna vaikkapa amerikkalaisten sosiaalisuuteen.
Yksilötason eroja on toki aina.
jos jotakuta, joka puhuu tervehtimisen tärkeydestä, nimitetään prinsessaksi. Voi että meitä.
jos jotakuta, joka puhuu tervehtimisen tärkeydestä, nimitetään prinsessaksi. Voi että meitä.
Mä kyllä luulen, että toi tuppisuinen metsäläisyys on katoava ominaisuus. Itselle tulee mieleen vain yksi tuttu, joka on sanonut ettei kiinnosta jauhaa ihmisten kanssa. Muut ainakin näyttävät ihan tyytyväisiltä kun niille menee juttelemaan.
Robotti kyllä päästää "hei" möläytyksen aina ihmisen kohdatessaan.
Harva teistä tervehtijöistä edes oikeasti tarkoittaa sitä mitä sanoo. Ettekä te tahdo oikeasti edes tuntea kohdettanne.
Jättäkää meidät rauhaan. Luulisi että kunnioittaisitte meitä edes sen verran että antaisitte olla rauhassa.
Ette arvaakaan miten ärsyttävää on kun kesken ajatusten joku tölväisee TERVE!
Sitä pitää koota ajatuksensa uudestaan, se on kuin sähkökatkos.
Ajatteletteko todella meitä muita kun säntäilette ympäriinsä ja hoette moita?
normaaleja käytöstapoja tyyliin a la MorreD:
- ei siis tervehditä ketään
- röyhtäillään ravintolassa ja ruokaillessa kylässä
- piereskellään julkisesti
- kuseskellaan porttikonkiin tai ravintolasta ulos tullessa portinpieleen (vessaan meno on vain hienostelijoille)
- kiroillaan aina ja jokapaikassaOnko muitakin suomalaiskansallisia käytöstapoja? Niistä pitäisi kirjoittaa opas tänne tuleville turisteille, etteivät erehdy luulemaan meitä huonokäytöksisiksi. Mehän noudatetaan vaan suomalaisia tapoja!!!!!!!!!!!!!!
Humalassa myös kuseksitaan pitkin katuja ja röyhtäillään koska luonnollisesti juoma on poreilevaa. Pierut pääsevät myös luonnollisesti kiroillessa kun painetta on molemmissa päissään.
Eli olet kohdannut humalaisen et suomalaista.
T: saamelainen
Robotti kyllä päästää "hei" möläytyksen aina ihmisen kohdatessaan.
Harva teistä tervehtijöistä edes oikeasti tarkoittaa sitä mitä sanoo. Ettekä te tahdo oikeasti edes tuntea kohdettanne.
Jättäkää meidät rauhaan. Luulisi että kunnioittaisitte meitä edes sen verran että antaisitte olla rauhassa.Ette arvaakaan miten ärsyttävää on kun kesken ajatusten joku tölväisee TERVE!
Sitä pitää koota ajatuksensa uudestaan, se on kuin sähkökatkos.
Ajatteletteko todella meitä muita kun säntäilette ympäriinsä ja hoette moita?
kesken ajatuksen joku tervehtii... menee siinä suomalaiselta loppupäivä kiroillessa ja etsiessä päästä siitä ajatusta, joka pääsi karkuun
Naapureita, eskarissa, kaupassa. Missähän mahdat asua?
No jopas on sulkeutunutta ja sisäänpäinkääntynyttä kansaa. En ole koskaan törmännyt moiseen. Kyllä täällä Turussa ainakin kaikki tervehtii.
Edelleen Lapissa? Siellä ei kaiketi tapaa ketään paitsi humalassa, joten siksi et tiedä, kuinka paljon suomalaiset nykyään kiroilevat.
Täällä etelässä esim. bussissa nuoremmilla ihmisillä joka toinen sana on v. Koulun pihalla joka toisella lapsella joka toinen sana on v.
"v mua vttaa, kun ukkov ei v antanut v rahaa tänää"
on tapana tervehtiä. Eskariin, kun vien pojan niin kyllä 99% kaikki huikkaa huomenet ja 70% vaihdetaan kuulumiset. Samoin kadulla hymyillään autoille nostetaan kättä, ja kauppaan mentäessä tervehditään kassaa..
on outoa, että selkeästi tuttuja ihmisiä ei tervehditä. Siis tarkoitan nyt ihmisiä, joiden kanssa on henkilökohtaisesti oltu puheissa (en pelkkiä "naamatuttuja"). Ja tervehtimiseksi siis tulkitsen myös jo vaikka nyökkäyksen ja hymyn. Jotkut, etenkin miehet, oikein katsovat pois päin, ettei vain tarvitse tervehtiä. Aika hassua.