Neuvolan tädin suusta: Koliikki johtuu äidin käytöksestä!
Käytiin nuorimman kanssa pari päivää sitten neuvolassa. Tiesin, että neuvolan tätimme on vaihtunut kun edellinen jäi äitiyslomalle. Tämä neuvolan täti olikin sitten täysi vastakohta edelliselle. Edellinen oli mitä ihanin, mutta nykyinen on suorastaan ilkeä ja ehdotti mm. tälle nuorimmalle alottamaan kiinteitä pikkuhiljaa, vauvalla ikää nyt 2kk.
Tuli sitten myös puhetta vauvan itkuisuudesta (vauva kun itki neuvolassakin ja täti tätä ihmetteli). Kerroin, että pienellä on luultavasti koliikki tai allergiaa, tuota allergian mahdollisuutta selvitellään. Tähän sitten sain vastauksen, että koliikki johtuu äidin käytöksestä. Jos on rauhallinen äiti on rauhallinen vauva, jos on stressaantunut ym. niin sitten vauva itkee. Just joo.
Tämän perusteella tekis kyllä mieli vaihtaa neuvolan tätiä, ainakin jos sama käytös jatkuu. Soitin kyllä eilen neuvolaan ja kerroin tuosta ja lupasivat ainakin puhua tuolle tädille, tiedä sitten muuttuuko käytös.
Kommentit (65)
On temperamentiltaan helposti tulistuvia ja vaikeasti tyyntyviä vauvoja, joiden tarpeisiin pitää vastata heti oikein, tai he muuten aloittavat itkun jolle ei tule loppua.
Ruoki lastasi tiheämmin, nukuta pidempään ja pidä häntä enemmän sylissä. Lue hänelle, laula hänelle, ota mukaan kodin askareisiin.
Koita olla aina askeleen edellä vauvan tunnetilaa, niin vältät itkut.
molemmilla koliikkia. Tai mitä lie.
Esikoinen itki 3h illassa. Isompanakin vatsanväänteinen, itki ja parahteli unissaan. Voi reppanaa, nyt viisaampana äitinä olisin etsinyt hyvän lääkärin. Mulle vaan sanottiin kaiken olevan normaalia, niin neuvolalääkärit kuin terkkaritkin. Puolen tunnin välein heräämiset tai itkemiset yms. ja sen, ettei painoa oikein tahtonut tulla millään. Ja että vatsaongelmat pahenivat, kun kiinteitä aloitetiin.
Kuopus oli ja on rauhallisempi, itki myös 3-4 tuntia illassa. Toisinaan koko päivänkin. Paljastui myöhemmin maitoallergia. Tästä aloin epäillä, että esikoisellakin oli allergiaa.
Jos tähän koliikkikatraaseen kolmannen uskaltaisi tehdä, neuvottelisin heti lääkärin kanssa esim. maidottomasta ruokavaliosta, noin kokeeksi. Kun kerran ainakin yhdella on ollut allergiaa. Maidon lisäksi myöhemmin soija (soijamaito siis ei olisi tullut kyseeseen), tomaatti, suklaa, noin esimerkkeinä.
todella stressaantunut ja tumpelo äiti. En tiennyt lastenhoidosta mitään, maitoa ei tullut ja imetys meni ihan päin seiniä, musta tuntui että olen tosi huono ja epäonnistunut äiti jo heti ensimetreiltä. Silti mun lapsi on ollut aina erittäin aurinkoinen ja helppo tapaus, söi hyvin, nukkui hyvin ja itki äärimmäisen harvoin. Jos äiti vois suoraan vaikuttaa lapsen käytökseen, niin mulla ois pitänyt olla hyvin hermostunut, itkuinen ja levoton lapsi. Joten ei oman kokemuksen mukaan mitään perää tuollaisissa teorioissa. :-/
ja toinen lapsi oli todellakin sellainen temperamentiltaan, että jos ei jotain saanut heti tai en ymmärtänyt mitä oli vailla niin huuti suoraa huutoa. Mutta toinen lapsemme ei silti koskaan itkenyt näin paljon kun nuorin joka on muutaman tunnin itkemättä vuorokaudessa.
Nuorin on lähes koko ajan kantoliinassa, tissiä saa sillon kun kelpaa, myös huomiota saa. Nukkuu vähän eikä saa pidempään nukkumaan. Torkahtelee kyllä, mutta havahtuu ja itkee taas useamman tunnin. Vauvalle on luettu, laulettu ja on mukana kodin askareissa. Se ei ole muuttanut sitä mihinkään, että itkee, itkee ja itkee.
ap
On temperamentiltaan helposti tulistuvia ja vaikeasti tyyntyviä vauvoja, joiden tarpeisiin pitää vastata heti oikein, tai he muuten aloittavat itkun jolle ei tule loppua.
Ruoki lastasi tiheämmin, nukuta pidempään ja pidä häntä enemmän sylissä. Lue hänelle, laula hänelle, ota mukaan kodin askareisiin.
Koita olla aina askeleen edellä vauvan tunnetilaa, niin vältät itkut.
niin meillä selvitellään onko itkulle joku syykin. Tämä vaan vie aikansa. Allergiaa on epäilty, samoin refluksia.
Minua ärsytti tuo neuvolan tädin kommentti, että vauvan itku olisi minun vika. Minä kyllä tiedän kolmen aiemman perusteella, ettei näin voi olla, mutta entä jos sama täti menee sanomaan saman jollekin esikoisen äidille, jolla ei välttämättä ole tietoa millaista on normaali vauva-arki.
ap