Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tytär 15v raskaana, miten tukea, kun en ole päätöksestä samaa mieltä?

Vierailija
24.05.2010 |

Tyttäreni, joka on nyt 15v kertoi jokin aika sitten olevansa raskaana. Tämä oli aika suuri järkytys tällaiselle vanhana äidiksi tulleelle. Minä olen sitä mieltä, että tyttäreni pitäisi tehdä abortti, keskustelimme kuitenkin eri vaihtoehdoista ilman, että kerroin omaa mielipidettäni. Kävimme läpi, että mitä se vauva toisi tullessaan tai abortti, myös adoptiosta keskustelimme.

Nyt tyttäreni on päättänyt pitää lapsen ja poikaystävänsä on samaa mieltä. Aikovat muuttaa yhteen ennen kun vauva syntyy.

Minä en ole tästä kauhean innoissani, mutta en silti halua pilata välejäni tyttäreen kertomalla, että minusta hänen pitäisi tehdä abortti. Haluaisin olla tukena ja auttaa ainakin jossain määrin.

Kommentit (82)

Vierailija
1/82 |
24.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tytärtäsi. Ole siinä, kuuntele, neuvo jos hän pyytää. Olet vain tukena. Itse sain esikoisen 17v. äitini oli tukenani ja sen avulla pärjäsin ja sitä apua arvostan. Muista, että rahallinen tuki on se pienin tuki, henkinen kaikista mittavin.

Vierailija
2/82 |
24.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

poikaystävänsä kanssa, et voi kuin toivoa, että he kypsyvät vanhemmuuteen, ja pitävät hyvää huolta lapsestaan. Sinulla ei ole oikeutta kertoa tyttärellesi mielipidettäsi, sillä vaikka kuinka uskot olevasi oikeassa, abortti on jokaiselle naiselle ja tytöllekin niin suuri ja kauhea asia, että siitä päättäminen kuuluu vain ja ainoastaan sille joka raskaana on.

Asiat varmasti kääntyvät hyvin, jos tahdot osallistua ja auttaa, tyttäresi pääsee varmasti helpommalla. Ja tukea hän ehdottomasti tarvitsee. Toivottavasti sinulla äitinä löytyy voimia itse tukea häntä, tai vaihtoehtoisesti etsiä hänelle tukea muualta.

Voimia vaikean asian kanssa. Uskon kuitenkin, että aborttia tyttäresi katuisi enemmän vanhempana, kuin toivoisi ettei olisi saanut lastaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/82 |
24.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kovin asiallisesti olet onnistunut toistaiseksi tilanteen hoitamaan, itse suosittelisin lämpöisesti aborttia omalleni.

Tukea varmasti osaat, tunnethan tyttäresi, tsemppiä paljon teille kaikille.

Vierailija
4/82 |
24.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Abortti ei ole oikea ratkaisu.

Muistan itse nuo tapaukset, joissa tiedän noin nuoren saaneen lapsen kumppaninsa kanssa ja kaikissa niissä lapsen ovat lopulta kasvattaneet lapsen eli tytön omat vanhemmat eli kannattaa varautua myös siihen vaihtoehtoon.

Vierailija
5/82 |
24.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

nuoria 15-18vuotiaita jotka ovat saaneet lapsensa ja kasvattaneensa heidät itse. Tuokin on naurettava yleistys. Ei pelkkä ikä tuo kykyä hoivata ja rakastaa omia lapsiaan.

Vierailija
6/82 |
24.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä kerro mielipidettäsi tytölle jos hän haluaa sen lapsen. Kun raskaus on pidemmällä, vauvamaha ihan varmasti saa sydämesi sulamaan :) Iloa ja rakkautta tyttäresi odotusaikaan!

Vierailija
7/82 |
24.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

nuoria 15-18vuotiaita jotka ovat saaneet lapsensa ja kasvattaneensa heidät itse. Tuokin on naurettava yleistys. Ei pelkkä ikä tuo kykyä hoivata ja rakastaa omia lapsiaan.

Yleistyksen teit sinä ihan itse.

Vierailija
8/82 |
24.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en yleistänyt, kerroin vain että kaikki minun tietämäni tapaukset ovat päättyneet noin.

Vierailija
9/82 |
24.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 n. 15 tai 16 vuotiaana lapsen saanutta ja kummankin hoisi mummo.

Lukiossa luokkakaveri sai lapsen 18 vuotiaana ja sekin oli mummilla hoidossa muutaman vuoden. Otti sitten itselleen sen myöhemmin.

Vierailija
10/82 |
24.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se lapsi ANTAA myös sinulle paljon iloa! Tottakai se järkyttää sinua että lapsesi elämä ei mennyt niinkuin yleensä oletetaan. Mutta, kuten sanoit olet saanut itse lapsen "vanhana". Nyt sinulle annettiin mahdollisuus olla nuori mummi!

Anna tyttäresi kulkea omia polkujaan. Mutta älä hylkää äläkä arvostele häntä liikaa. Lapsi varmasti muuttaa tyttöäsi. Eikä välttämättä pahempaan suuntaan :) Se tuo vastuuta, rytmiä, rakkautta, jota tyttösi ei tiedä olevankaan ennen kuin sen lapsen saa!

Joten älä pelottele vaan sano että luotat että tyttösi on hyvä äiti lapselleen. Usko että hän pystyy hoitamaan sekä lapsen että koulutuksen. Ei tähän maailma kaadu! Tämä voi olla myös jonkin upean ihanan asian alku. Kuten kahden ihmisen ikuinen yhteis-elämä!

t:äiti joka alkoi tyttösi iässä seurusteleen nykyisen avio-miehen kanssa ja meillä on 4 ihanaa lasta ja yhteis-eloa 20v takana :)

Onnea tytöllesi! Ja sinulle tulevalle mummille!

Vierailija
11/82 |
24.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskot että hän selviää vanhemmuudesta, tai uskot että hän valitsee oikein päätyessään aborttiin.

Entisenä teiniäitinä voin sanoa että tyttäresi tulee jopa täysin tuntemattomilta ihmisiltä saamaan niin kylmän ennakkoluuloista ja ajattelematonta suhtautumista: oletetaan että on vahinko, että tyttö on yksinhuoltaja, oletetaan että hoidatetaan lapsi kokonaan isovanhemmilla, että äiti käy viihteellä joka viikonloppu kuten "muutkin ikäisensä", ja että hän ei hallitsisi vaikkapa vauvan vaatettamista sään mukaisesti.

Usko hänen pärjäämiseensä ja kerro että voi soittaa koska tahansa jos siltä tuntuu.

Ihailen todella sitä että olet onnistunut olemaan tuputtamatta omaa mielipidettäsi.

Vierailija
12/82 |
24.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sanavirhettään. Et yleistänyt, minä yleistin, pahoittelut.

Vierailija
13/82 |
24.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

6 ja 10 on siis vastaus samalta henkilöltä ja 10 kommentti 7:lle.

Vierailija
14/82 |
24.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemalla käytettävissä, läsnä. antamalla neuvoja silloin kun niitä pyydetään, mutta myös asettamalla rajoja siihen mitä ei saa eikä voi tehdä.

Halaus! Ja onnea!!! Susta tulee mummo :)

Vierailija
15/82 |
24.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulisin että äidin mielipide käy ilmi vaikkei sitä sanoisikaan. En taatusti pysty kuvittelemaan itseäni raskaana olevaksi teinitytöksi. Mutta miten olisi aluksi tämä: "Minusta sinun olisi hyvä valita abortti. Siitä huolimatta rakastan sinua ja lastasi."

Vaikea mun tosin on syyllistää, jos tuota ei saa suustaan.

Ja valtaosa siitä rakastamisesta lienee sitä käytännönpuuhaa.

Itse arvostan tyttäresi rohkeutta... vaikka ehkä hän tajuaa vasta vuosien päästä tekonsa merkityksen.

Vierailija
16/82 |
24.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän anneta ihmisten päättää itse asiastaan. Jos tyttö on valmis lapse pitämään, hänellä on motivaatio ja hyvät mahdollisuudet tulla hyväksi äidiksi. Eihän tuo nyt ainoa tapaus maailmassa ole.

Vierailija
17/82 |
24.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sanavirhettään. Et yleistänyt, minä yleistin, pahoittelut.

Anteeksi annettu ja unohdettu : )

Vierailija
18/82 |
24.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

*virtuaalihalit* ap:lle ja kaikille tätä ketjua lukeville! Vaikeita asioita, koska rakkaus aina on. Ja rakkaudesta tässäkin kyse.

Vierailija
19/82 |
24.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsi tuli raskaaksi 15v ja sai kaksoset 16v iässä. Olin aluksi järkyttynyt ja ajattelin myös niin, että tyttöni pitäisi tehdä abortti. Keskustelimme eri vaihtoehdoista ja lopulta päättivät pitää vauvan, myöhemmin selvisi, että saavat kaksoset.

Tyttäreni muutti kotoa yhteen asumaan poikaystävänsä kanssa ja nyt heidän kaksosensa ovat 6v ja hyvin ovat pärjänneet. Tyttäreni palasi koulun penkille kaksosten ollessa reilu 2v ja valmistuttuaan sai vakituisen työn.

Olin pitkään järkyttynyt, mutten koskaan kertonut tytölleni, että hänen pitäisi tehdä abortti ja kun kaksoset syntyivät niin olin myyty, siinä vaiheessa en enää edes ajatellut aborttia vaan olin onnellinen mummo.

Tyttöni on myöhemmin monesti kiittänyt siitä, että olin heidän tukenaan kun poikaystävänsä vanhemmat hylkäsivät lapsensa kun tästä tuli heistä liian varhain isä. Nyt heidänkin välinsä ovat korjaantuneet onneksi.

Vierailija
20/82 |
24.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän anneta ihmisten päättää itse asiastaan. Jos tyttö on valmis lapse pitämään, hänellä on motivaatio ja hyvät mahdollisuudet tulla hyväksi äidiksi. Eihän tuo nyt ainoa tapaus maailmassa ole.

Olia ainoa laatuaan tai ei?