Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tytär 15v raskaana, miten tukea, kun en ole päätöksestä samaa mieltä?

Vierailija
24.05.2010 |

Tyttäreni, joka on nyt 15v kertoi jokin aika sitten olevansa raskaana. Tämä oli aika suuri järkytys tällaiselle vanhana äidiksi tulleelle. Minä olen sitä mieltä, että tyttäreni pitäisi tehdä abortti, keskustelimme kuitenkin eri vaihtoehdoista ilman, että kerroin omaa mielipidettäni. Kävimme läpi, että mitä se vauva toisi tullessaan tai abortti, myös adoptiosta keskustelimme.

Nyt tyttäreni on päättänyt pitää lapsen ja poikaystävänsä on samaa mieltä. Aikovat muuttaa yhteen ennen kun vauva syntyy.

Minä en ole tästä kauhean innoissani, mutta en silti halua pilata välejäni tyttäreen kertomalla, että minusta hänen pitäisi tehdä abortti. Haluaisin olla tukena ja auttaa ainakin jossain määrin.

Kommentit (82)

Vierailija
41/82 |
25.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ketjussa kertoi suosittelevansa omalle lapselleen lämpimästi aborttia ja se ymmärrettävästi herättää tunteita. Teet aivan oikein ap,kun kerrot vaihtoehdot, mutta annat ymmärtää että tuet kaikissa ratkaisuissa. Eikä tilanne tosiaan ole toivoton. Kuolemaa tulee itkeä eikä elämää. Lukuisat teini-ikäiset saavat lapsia ja hoitavat lapsensa hyvin. Pääasia, että tyttäresi itse päättää. Onnea sinulle ja tyttärellesi tulevaan.

Vierailija
42/82 |
25.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei näitä teiniäitejä suorastaan vilise, mutta eiköhän jokaisen tuttavapiirin jokunen mahdu. Miksi et ihmettele toisen kirjoittajan suurta teiniäitituttavuusmäärää? Minun tuntemistani ja tietämistäni teiniäideistä yhdenkään lapsi ei ole päätynyt mummolle eikä kenellekään muullekaan. Itse ovat lapsensa hoitaneet. Tunnenpa eräänkin, joka oli 21-vuotiaana jo kolmen lapsen äiti. Ensimmäisen sai juuri 15 v täytettyään ja toisen vuotta myöhemmin. Nykyisin tällä äidillä on neljä lasta ja itse on kaikki hoitanut. Mieskin pysyi kuvioissa toista kymmentä vuotta ja sen pitempään eivät monet muutkaan liitot nykyisin kestä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/82 |
25.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei näitä teiniäitejä suorastaan vilise, mutta eiköhän jokaisen tuttavapiirin jokunen mahdu. Miksi et ihmettele toisen kirjoittajan suurta teiniäitituttavuusmäärää? Minun tuntemistani ja tietämistäni teiniäideistä yhdenkään lapsi ei ole päätynyt mummolle eikä kenellekään muullekaan. Itse ovat lapsensa hoitaneet. Tunnenpa eräänkin, joka oli 21-vuotiaana jo kolmen lapsen äiti. Ensimmäisen sai juuri 15 v täytettyään ja toisen vuotta myöhemmin. Nykyisin tällä äidillä on neljä lasta ja itse on kaikki hoitanut. Mieskin pysyi kuvioissa toista kymmentä vuotta ja sen pitempään eivät monet muutkaan liitot nykyisin kestä.

Vierailija
44/82 |
25.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap olet hyvä äiti.

aborttia vaan kertonut eri vaihtoehdoista jne. Tämän keskustelun pohjalta tyttäreni on päättänyt pitää vauvan. Minä olen vielä abortin kannalla, mutta en kyllä aio tyttöä siihen painostaa tai edes suositella vaan mieluummin olen hänen tukenaan. Ajattelin asiaa omalle kohdalleni niin, että jos oma äitini olisi painostanut minua aborttiin jos olisin tullut teininä raskaaksi niin luulen, että se olisi pilannut meidän välit. Tämän takia olen ollut hiljaa omasta mielipiteestäni. ap

Eri ratkaisut voi tuoda esiin, mutta mitään ei saa suositella. Aborttiin painostettu ihminen voi sairastua henkisesti loppuiäkseen. Missä tahansa elämänvaiheessa psyyke voi pettää. Siinä melkoisen riskin ja menettää kenties lapsensa, jos menee tuollaisia asioita tuputtamaan.

Voi kun omanikin ajattelisi kuten sinä.

Hyvin kaikki menee! :)

Vierailija
45/82 |
25.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

rakastut siihen niin, että olet luojalle kiitollinen ettet painostanut aborttiin.

Vierailija
46/82 |
25.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihana varoittava tarina taas, täytyy todella toivoa, että omalle ei käy noin,

menisi pienen ihmisen elämä uusiksi, totaalisesti.

Ap:n perheelle paljon onnea, etenkin tytölle ja pojalle, toivottavasti asiat suttaantuu hyvin, ja miksipä ei, onhan isovanhemmat asiallisesti tukemassa heitä!

Vierailija
47/82 |
25.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tuli vauvakuume 16v, raskaaksi tulin 17v ja vauva syntyi kun olin 18v ja seuraava kun olin 19v.

Tiedän myös useamman 15-16v äidin, ihan samalla tavalla se on mennyt kuin vähän vanhempanakin, ei siinä sen kummempaa.

Mutta ne jotka ovat itse kehittyneet hitaammin ja olleet kypsiä vanhemmuuteen vasta myöhemmällä iällä eivät voi millään käsittää että joku toinen voi olla paljon aiemmin valmis äidiksi.

nuoria 15-18vuotiaita jotka ovat saaneet lapsensa ja kasvattaneensa heidät itse. Tuokin on naurettava yleistys. Ei pelkkä ikä tuo kykyä hoivata ja rakastaa omia lapsiaan.

Vierailija
48/82 |
25.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

millainen äiti siitä tulee. Minun tätini on nyt 58 v. ja serkkuni 42 vee, niin että laskekaapas siitä. Koska pojanpoikansa on ollut vakavasti sairas, on täti monesti sanonut että: "oli se onni että hän on näin nuori mummi, kun häntä nyt todella tarvitaan!" Serkkuni isä taas on 65 vee ja yhä ovat naimisissa, kun naimisiin lopulta saivat mennä.

Vierailija
49/82 |
25.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että millä tavalla elämä ei ole kunnossa jos asuu yksinhuoltajana kaupungin vuokra-asunnossa? Voitko selittää? Olen itse siinä tilanteessa ollut, viimeiset 10v kaksinhuoltajana kaupungin vuokra-asunnossa. Äitini on 54v ja yksinhuoltajana kaupungin vuokra-asunnossa. Miten hänen pitäisi nyt saada elämänsä kuntoon?

Onko "elämä kunnossa" kun on niskassa 200 000e lainat pankille? Minusta ei, silloin on riskialttiimmassa asemassa kuin siellä kaupungin vuokra-asunnossa.

Elämä täällä kaupungin vuokra-asunnossa ei kyllä eroa millään tavalla elämästä tuossa viereisessä omistusasuntotalossa. Paitsi että ei ole sitä velkaa jonka takia on vapaa vaihtamaan työpaikkaa tai maisemaa jos siltä tuntuu. Kaikki ei halua elää tili miinuksella 20 vuotta, eikä pienipalkkaisilla tai kohta enää keskipalkkaisillakaan ole sitä mahdollisuutta pk-seudulla.

Olisi kyllä karmeaa ajatella, että tämä lapsi olisi viiden vuoden päästä äiti.

Kiitos varoittavasta tarinasta. Pitääkin alkaa puhumaan näistä asioista todella aikaisten ja kertoa, että seksistä tosiaan tulee lapsia ja lapsista ollaan vastuussa siihen asti kun ne ovat aikuisia. Lapsia ei tehdä sillä mielin, että jos poikakaverin kans ei leikki miellytä niin mamma hoitaa sen sitten.

Tiedän muuten aika monta, jotka on abortin tehneet nuorina ja eivät ole katuneet. Yhdellä olisi mennyt esimerkiksi urheilijanura siinä ja toisella oopperalaulajan ura. Parempi niin, että saivat oman elämän kuntoon kuin olisivat asuneet yksinhuoltajina kaupungin vuokra-asunnossa.

Ja tuolle yhdelle. Ihmeellinen tuttupiiri jos oikein vilisee lapsiäitejä, jotka on hyvin pärjänneet elämässä. Oikein av. tyylinen emävale.

Vierailija
50/82 |
25.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin katsokaa lauantaisin Teen mom-ohjelmaa. Vai oliko nimi 16 and pregnant. Siinä näkyy sekä hyviä että huonoja puolia äidiksi tulosta mutta myös niitä surullisia tapauksia jotka eivät pysty lapsestaan huolehtimaan. Ihanasti tehty ohjelma.

Oon ehkä siksikin niin jäänyt seuraamaan kyseistä sarjaa sillä olin 16v kun tulin raskaaksi. Äitini passitti minut tekemään raskaustestin kun oli huomannut että siteitä ei ole kulunut pariin kuuukauteen. Ja plussahan sieltä tuli. Minä vain itkin ja raivosin äidilleni joka tottakai oli syytön tilanteeseen. Mutta hän sanoi, että tukee minua mitä tahansa päätänkin tehdä. Ei sanonut mitään mielipidettä asiaan. Päädyin aborttiinja jälkeenkinpäin ajateltuna se oli täysin oikea ratkaisu, en olisi pystynyt huolehtimaan lapsesta kun olin itsekin vielä ihan kiukutteleva teini. Tuo tapaus lähensi kuitenkin minun ja äitini välejä jotka olivat aiemmin hiukka tulehtuneet vaikean murrosikäni takia.

Vierailija
51/82 |
25.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin eivät varmaankaan kadu. Et tainnut ymmärtää lukemaasi. Ap:n tytärhän on päättänyt pitää lapsen ja ap on eri mieltä päätöksestä. Jos ap nyt painostaisi tai edes suosittelisi aborttia ja tyttö sen tekisi niin varmasti tyttö katuisi myöhemmin.

Minäkin tein teininä (15v) abortin, äitini oli kuin ap:n äiti, kertoi eri vaihtoehdoista ja niiden seurauksista, mutta ei painostanut mihinkään suuntaan tai kertonut miten hänestä minun pitäisi tehdä. Oma äitini on saanut minut 16v ikäisenä ja pärjäsi hyvin ja myöhemmin (vuosia myöhemmin) kun tästä oli puhetta niin äitini olisi ollut vauvan pitämisen kannalla. Päätin tehdä abortin enkä ole sitä katunut. Olen yhä saman yhdessä nuoruuden poikaystäväni kanssa, jonka lapsi abortoitu vauvamme oli. Nyt meillä on kuusi lasta, joskus käy mielessä, että voisi olla seitsemän, mutta meidän tapauksessa abortti oli oikea ratkaisu.

Tiedän muuten aika monta, jotka on abortin tehneet nuorina ja eivät ole katuneet. Yhdellä olisi mennyt esimerkiksi urheilijanura siinä ja toisella oopperalaulajan ura. Parempi niin, että saivat oman elämän kuntoon kuin olisivat asuneet yksinhuoltajina kaupungin vuokra-asunnossa.

Vierailija
52/82 |
25.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten jo kirjoitin aloituksessa, etten ole suositellut aborttia vaan kertonut eri vaihtoehdoista jne. Tämän keskustelun pohjalta tyttäreni on päättänyt pitää vauvan.

Minä olen vielä abortin kannalla, mutta en kyllä aio tyttöä siihen painostaa tai edes suositella vaan mieluummin olen hänen tukenaan.

niin olet jutellut, tuonut abortin esille yhtenä vaihtoehtona ja tyttösi ei ole sitä halunnut. Nyt abortista ei kannata enää puhua, vaan keskitytte siihen, mikä tilanne nyt on. En näe yhtään mitään hyötyä siitä, että mainitsisit, että olisit itse pitänyt keskeytystä parempana vaihtoehtona.

Tukea voi niinkuin ketä tahansa raskaana olevaa, lisäksi tyttäresi tulee tarvitsemaan käytännön tukea vauvan synnyttyä, niin taloudellisesti kuin hoitopauna ja henkisenä tukena.

Vierailija
53/82 |
25.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnä 18v on jo lain mukaan aikuinenkin.

Ei voi verrata keskenään 15 ja 18 vuotiaita

Vierailija
54/82 |
25.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuink vanha tuleva isä on?

Vierailija
55/82 |
25.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen onnellinen, että meillä kotona kasvatettiin tytöt siihen, että poikien kanssa saa seurustella, mutta sänkyyn mennään vasta kun on täytetty 18-vuotta. Tuolloin raskaus alaikäisenä olisi ollut suuri häpeä. Minusta seksi liittyi aikuisuuteen, joten en edes halunnut lapsena sänkyyn pojan kanssa, kyllä se pussailu sai riittää.

Kun aloitin seksisuhteen pitkäaikaisen poikaystävän kanssa (yli 18-v) huolehdimme ehkäisystä aina eikä onneksi tullut vahinkoa.

Olen nykyään abortin vastainen, mutta jos olisin mennyt pojan kanssa sänkyyn alle 18-vuotiaana ja saanut lapsen niin varmaan olisin abortin hankkinut.

Onneksi sain lapset kun olin siihen valmis. En tosiaankaan olisi jaksanut hoitaa lasta liian nuorena. Tämä on minun kokemukseni ja se on minulle oikea.

Vierailija
56/82 |
25.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

osoite abortti.blogspot.com

Vierailija
57/82 |
25.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempani yrittivät painostaa aborttiin, tästä seurasi vain välien katkeaminen.

Ennen vauvan syntymää muutimme lapsen isän kanssa yhteen. Saimme vauvan ja kaikki oli aluksi raskasta ja kaikki oli uutta ja vauvalla oli kaiken lisäksi koliikki ja itki ensimmäiset kuukaudet vuorokaudet läpeensä. Kaikesta huolimatta pysyimme yhdessä lapseni isän kanssa, minä opiskelin myöhemmin ammatin ja nykyään meillä on neljä lasta ja olen yhä saman miehen kanssa ja minusta tuli mummo ollessani 31v.

Omasta kokemuksesta sanon, että olet parhaiten tyttäresi tukena kun kuuntelet häntä, neuvot ja autat sitten lasten hoidossa tai lasten hoitoon liittyvissä kysymyksissä jne.

Vierailija
58/82 |
25.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempani yrittivät painostaa aborttiin, tästä seurasi vain välien katkeaminen.

Ennen vauvan syntymää muutimme lapsen isän kanssa yhteen. Saimme vauvan ja kaikki oli aluksi raskasta ja kaikki oli uutta ja vauvalla oli kaiken lisäksi koliikki ja itki ensimmäiset kuukaudet vuorokaudet läpeensä. Kaikesta huolimatta pysyimme yhdessä lapseni isän kanssa, minä opiskelin myöhemmin ammatin ja nykyään meillä on neljä lasta ja olen yhä saman miehen kanssa ja minusta tuli mummo ollessani 31v.

Omasta kokemuksesta sanon, että olet parhaiten tyttäresi tukena kun kuuntelet häntä, neuvot ja autat sitten lasten hoidossa tai lasten hoitoon liittyvissä kysymyksissä jne.

Vierailija
59/82 |
03.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

joten en ole alle 40v ollut äiti saati isoäiti.

Tyttäreni poikaystävä täyttää muutaman kk päästä 18v eli hän on täysi-ikäinen kun vauva syntyy ja hän on tälläkin hetkellä töissä.

Olen keskustellut tyttäreni sekä hänen poikaystävänsä ja poikaystävänsä vanhempien kanssa ja sovimme, että jos eivät saa vuokra-asuntoa niin ostamme heille asunnon ja he maksavat meille siihen käyttämämme rahat takaisin. Minulla on tiedossa yksi asunto, joka olisi juuri sopiva eikä kauhean kallis jne, mutta se on vähän ns. syrjässä ja se on siinä se huono puoli.

Enkä usko, että tytärtäni huostaanotetaan. Onhan hän nuori, mutta niin minä kun tulevan isän vanhemmat olemme tukena, enemmän henkisesti, mutta myös rahallisesti jonkin verran.

ap

Tähän ketjuun voisin teiniäitejä ja isiä muutaman vuosikymmenen työssäni paljonkin tavanneena lisätä, että hyvin usein nämä liian nuoret äidit eivät pärjää lapsensa kanssa kovin hyvin. Valitettava totuus. Ja useimmiten teiniäidin lapsella on alle nelikymppinen isoäiti.

Mihinkään muuhun mitenkään kantaa ottamatta.

t. neuvolalääkäri

joten en ole alle 40v ollut äiti saati isoäiti.

Tyttäreni poikaystävä täyttää muutaman kk päästä 18v eli hän on täysi-ikäinen kun vauva syntyy ja hän on tälläkin hetkellä töissä.

Olen keskustellut tyttäreni sekä hänen poikaystävänsä ja poikaystävänsä vanhempien kanssa ja sovimme, että jos eivät saa vuokra-asuntoa niin ostamme heille asunnon ja he maksavat meille siihen käyttämämme rahat takaisin. Minulla on tiedossa yksi asunto, joka olisi juuri sopiva eikä kauhean kallis jne, mutta se on vähän ns. syrjässä ja se on siinä se huono puoli.

Enkä usko, että tytärtäni huostaanotetaan. Onhan hän nuori, mutta niin minä kun tulevan isän vanhemmat olemme tukena, enemmän henkisesti, mutta myös rahallisesti jonkin verran.

ap

Tähän ketjuun voisin teiniäitejä ja isiä muutaman vuosikymmenen työssäni paljonkin tavanneena lisätä, että hyvin usein nämä liian nuoret äidit eivät pärjää lapsensa kanssa kovin hyvin. Valitettava totuus. Ja useimmiten teiniäidin lapsella on alle nelikymppinen isoäiti.

Mihinkään muuhun mitenkään kantaa ottamatta.

t. neuvolalääkäri

Itse taas vuosikymmenien työkokemuksella voisin sanoa, että osa teiniäideistä pärjää erittäin hyvin. Ap teksitissä huokuu rakkaus ja huoli ,joka on hyvä yhtälö takaamaan kaiken sen avun ja tuen jota vauva ympärilleen tarvitsee.

Vierailija
60/82 |
03.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokemus oli aika rankka noin ekan vuoden osalta mutta ihmisenä olen kypsynyt vauhdilla tuon jälkeen :). Vanhempien tuki on tärkeää, nimenomaan se henkinen tuki- tosin tytön ollessa 15 on selvää että olet velvoitettu auttamaan häntä vielä useamman vuoden.