Tytär 15v raskaana, miten tukea, kun en ole päätöksestä samaa mieltä?
Tyttäreni, joka on nyt 15v kertoi jokin aika sitten olevansa raskaana. Tämä oli aika suuri järkytys tällaiselle vanhana äidiksi tulleelle. Minä olen sitä mieltä, että tyttäreni pitäisi tehdä abortti, keskustelimme kuitenkin eri vaihtoehdoista ilman, että kerroin omaa mielipidettäni. Kävimme läpi, että mitä se vauva toisi tullessaan tai abortti, myös adoptiosta keskustelimme.
Nyt tyttäreni on päättänyt pitää lapsen ja poikaystävänsä on samaa mieltä. Aikovat muuttaa yhteen ennen kun vauva syntyy.
Minä en ole tästä kauhean innoissani, mutta en silti halua pilata välejäni tyttäreen kertomalla, että minusta hänen pitäisi tehdä abortti. Haluaisin olla tukena ja auttaa ainakin jossain määrin.
Kommentit (82)
tullut. Abortti ei ole jälkiehkäisy vaan todella vakava juttu. Siinä kajotaan toisen ihmisen elämään. Jos teini-ikäinen itse päättää haluavansa abortin, häntä täytyy tukea ja auttaa. Mutta millään tavalla siihen päätökseen ei saa edes oma äiti yrittää vaikuttaa.
Eihän se tarkoita lähimainkaan sitä, ettei teini sais omaa päätöstä tehdä näin vakavassa asiassa.
Tyttäresi henkisen jaksamisen/kehittymisen yms. kannalta on paras, että hän itse tekee omaehtoisesti ratkaisunsa (siis ei myöskään lapsen isän painostamana). Keskustelkaan tulevan lapsen isän huoltajien kanssa. Selvittäkää myös heti mahdolliset komplikaatiovaarat, sillä riskit ovat olemassa myös nuorilla kasvavilla synnyttäjillä. Tuokaa esille vanhempien vastuu (ml. taloudellisesti, sillä sossu ei elätä kaikkia). Miettikää, miten tyttäresi saa kuitenkin opiskeltua itselleen ammatin jne.
Koeta vaan ymmärtää, että puhuin meidän hypoteettisesta tilanteesta, ja koska en usko, että meistä mitään tiedät, et voi väittää noin.
Vaikka näemmä kaikkitietäväinen tunnut olevan tai ainakin haluat olla. SLUT.
naapureiden lastenhankkimispuuhia. Äiti oli 15v. Surullista kyllä, äiti hylkäsi tämän lapsensa. Nyt olen nähnyt tämän lapsen isovanhempien seurassa. On hyvä puhua erilaisista vaihtoehdoista niin kuin olet tehnytkin.
elättämään perheensä, hoitamaan opiskelunsa ja hoitamaan vauvansa kunnolla. Ja toivottavasti poikaystävän vanhemmatkin hoitavat vauvaa, eikä se jää vain sinun ja lompakkosi kontolle.
Ja tyttäresi varmasti arvostaa sitä että seisot hänen takanaan kaikesta huolimatta ( saattaa vaistota mielipiteesi ) . Toisekseen, autat ja tuet sekä nuortaparia että itseäsi parhaiten alkamalla miettiä asian hyviä puolia. Sinusta tulee mummi pienelle tytölle/pojalle, tyttäresi saa kokea sen kaiken rakkauden mitä omaa lasta kohtaan voi kokea. Kaiva esiin tyttäresi vauva-ajan valokuvia ja pikkuisia lastenvaatteita ym.
En nyt tarkoita että täytyisi ihan pumpuliin vajota, mutta harvemmin lapsentulo puhdasta maailmanloppua on. Jos on vastuuta ja huolia, niin on iloakin. Vanhemmuus kasvattanee myös tytärtäsi, hyvään suuntaan.
ihmisalku on vasta ihan alussa. Mutta kuvittele ap lapsenlapsesi vuoden, 5 vuoden tai 10 vuoden kuluttua. Tule sitten uudestaan sanomaan, olisiko hänet sinusta pitänyt tappaa.
nuoria äitejä " kammoksitaan ". Monet ihmisistä luulevat, etteivät nuoret äidit kykene huolehtimaan ja antamaan lapselle hyvän elämän. ( en yleistä ). Itse tulin raskaaksi 15-vuotiaana, vahingossa. Vanhempani ja poikaystäväni vanhemmat olivat järkyttyneitä ja sanoivat että abortti kannattaa. Oma äitinki oli niin vastaa päätöstä, että puhui paljon abortista. Väillä tuntui, että mua painostettaisiin. Kuitenkin keskustelimme erinlaisista vaihtoehdoista ja päätimme pitää lapsen. Olihan vanhemmilla aika iso pala sulatettavana. Kun raskaus eteni, äitini pyysi anteeksi minulta hänen käytöstään. Sitä kun hän oli niin vahvasti abortin kannalla. Hän oli koko raskauteni ajan tukenani, ja lapsen syntymän jälkeen myös. Jäin yksinhuoltajaksi, erosimme poikaystäväni kanssa ennen lapsen syntymään. Päätimme vanhempieni kanssa, että asun lapsen kanssa kotona, niin kauan kuin vain heille sopii. Kaikki on mennyt hyvin, olen todella onnellinen lapsesta. Hän kasvaa kovaa vauhtia. Ap, teet oikein kun haluat auttaa ja olla tukena tyttärellesi ! Voimia koko perheelle, toivottavasti kaikki sujuvat hyvin !
jotka opiskelevat ja ovat kohdanneet opiskelija elämän "nautinnot" ovat vanhempia joiden lapsia hoitaa mummo, ja niissä tapauksissa varmaan ihan aikuiseksi asti.
Toisekseen Suomessa lapsia ja lapsia saavia lapsia tuetaan, on tukiasuntoja yms. Jos pitää huolehtia tulevan mummon kukkarosta.
Itse olen saanut lapseni 22v,23v ja opiskellutamk-tutkinnon ja työskennellyt samalla kun hoidin kaksi pientä lastani. Ja mies opiskelija työskenteli myös. Se on omasta viitseliäisyydestä kiinni. Ja muistaakseni psykologiassa on tehty tutkimuksia että äidin ja lapsen väliseen kiintymykseen vaikuttaa enemmän se millainen oma vauva aika on kuin se minkä ikäinen äiti on...?
Eli onko tyttäresi vastuuntuntoinen vai ei? Huolehtiiko koulutehtävistään ja asettaako tavoitteita vai onko vaan ja tekee mitä huvittaa? Onko ahkera vai laiska?
Ja todellakin päätös on tyttäresi. Voit tietenkin kertoa mielipiteesi, jos autat sillä lastasi, etkä pelkää välien rikkoutuvan. Jos autat mieleipiteesi kertomalla itseäsi ja varmistat "selustaasi" (mitä minä sanoin) - kannattaa varmaan olla hiljaa.
Äitisi sen vauvan joutui hoitamaan ja ottamaan vastuun kun asuit kotona vauvasi kanssa.
Opettakaa vanhemmat lapsillenne, että jos kokee olevansa tarpeeksi vanha kokeilemaan seksiä (vonkutaan, että mun oikeus on saada pitää poikakaveri yötä mun huoneessa kun muillakin on) niin pitää olla kykenevä myös isäksi ja äidiksi. Raskaaksi ei tulla vahingossa vaan ei ole välitetty käyttää ehkäisyä huolella.
Sellaista se on kun lapset haluaa leikkiä aikuista.
nuoria äitejä " kammoksitaan ". Monet ihmisistä luulevat, etteivät nuoret äidit kykene huolehtimaan ja antamaan lapselle hyvän elämän. ( en yleistä ). Itse tulin raskaaksi 15-vuotiaana, vahingossa. Vanhempani ja poikaystäväni vanhemmat olivat järkyttyneitä ja sanoivat että abortti kannattaa. Oma äitinki oli niin vastaa päätöstä, että puhui paljon abortista. Väillä tuntui, että mua painostettaisiin. Kuitenkin keskustelimme erinlaisista vaihtoehdoista ja päätimme pitää lapsen. Olihan vanhemmilla aika iso pala sulatettavana. Kun raskaus eteni, äitini pyysi anteeksi minulta hänen käytöstään. Sitä kun hän oli niin vahvasti abortin kannalla. Hän oli koko raskauteni ajan tukenani, ja lapsen syntymän jälkeen myös. Jäin yksinhuoltajaksi, erosimme poikaystäväni kanssa ennen lapsen syntymään. Päätimme vanhempieni kanssa, että asun lapsen kanssa kotona, niin kauan kuin vain heille sopii. Kaikki on mennyt hyvin, olen todella onnellinen lapsesta. Hän kasvaa kovaa vauhtia. Ap, teet oikein kun haluat auttaa ja olla tukena tyttärellesi ! Voimia koko perheelle, toivottavasti kaikki sujuvat hyvin !
Kai aloittaja teki rikosilmoituksen siitä miehestä.Timpekin sai 1,5 vuotta häkkiä!!
MInkä ikäinen se tulevan lapsen isä on? Millä he elävät ja elättävät lapsen kun muuttavat yhteen?? Mihin he muuttavat??
Ei millään pahalla, mutta olisiko pitänyt puhua lapsellesi ehkäisystä ja ehkä hommata sellainen???
Minun tyttäreni on nyt 15v, en kannustaisi häntä saamaan lasta. On selvää ettei teini-iän myllerryksessä ole valmis äidiksi, ei ainakaan minun tyttäreni. Hän urheilee paljon, suunnittelee jatkokoulutusta innolla.. siihen vielä vauva ja good bye tulevaisuus.
Minä en ainakaan kasvattaisi sitä vauvaa, nimittäin olen itse raskaana ja vauva syntyy hetkenä minä hyvänsä, ei minulla olisi rahkeita eikä rahaa kasvattaa kahta vauvaa...
Herätkää jo, seksiin ei tarvii yötä eikä sänkyä, muistelkaa vaan itse omaa nuoruuttanne. Rohkeasti kertomaan ehkäisystä ja sen puuttumisen seurauksista.
Eri ratkaisut voi tuoda esiin, mutta mitään ei saa suositella. Aborttiin painostettu ihminen voi sairastua henkisesti loppuiäkseen. Missä tahansa elämänvaiheessa psyyke voi pettää. Siinä melkoisen riskin ja menettää kenties lapsensa, jos menee tuollaisia asioita tuputtamaan.
olen hyvin ystävällinen ihminen ja saan helposti uusia tuttuja. Työpaikallani on n 150 naista, olen ollut talossa yli 10 v, joten voit uskoa että olen nähnyt vastaavia tapauksia ja monta vuosien aikana.
Jokaisessa tapauksessa, 100 %, on poikaystävä lähtenyt ennen kuin lapsi on täyttänyt 1 v, en tiedä kuinka paljon poikaystävän vanhemmat ovat sen jälkeen tukeneet, mutta käytännössä tämä on mennyt niin että tytär on jäänyt vanhempiensa luo asumaan lapsensa kanssa.
Yhden pojantyttären tiedän, on käynyt mummon kanssa toimistolla ja mummo on vienyt Linnanmäelle, kun oma isä ei halua mitään tehdä.
Nyt viimeisen eron kuulin pääsiäisen jälkeen. Pariskunta olivat olleet yhdessä 15 ja 17 vuotiaasta asti. Nyt tyttö täytti just 17 ja vauva syntyy heinäkuussa. Poika oli yli vuoden puhunut lapsesta, kun on jo töissä. Työpaikka on vakituinen, mutta palkka n 1000 euroa käteen ja on vuokra-asuntokin. Nyt sitten lapsi on syntymässä ja poika heitti tulevan lapsensa äidin pois asunnostaan ja tyttö joutui palaamaan vatsa pystyssä vanhempiensa helmoihin.
Yksikään tarina tässä työpaikalla ei ole päättynyt niin että se teinipoika olis aikuistunut ja ryhtynyt 100 % isäksi.
Jos tyttäresi päättää pitää lapsen, varaudu että teillä asuu myös lapsenlapsi ja sinä olet siitä pääasiallisesti vastuussa.
Suurimmassa osassa tapauksista kaikki on mennyt hyvin. Pariskunnat ovat pysyneet yhdessä ja lapsi on hoidettu hyvin. Tiedän monia 15-16 vuotiaana äidiksi tulleita ja kyllä lähes aina kaikki menee hyvin. En tiedä yhtään tapausta, joissa lapsi olisi päätynyt isovanhemmille.
seksistä ja siitä, että voi tulla myös raskaaksi jne.
Tiedän tyttäreni olevan erittäin vastuuntuntoinen, koulussa pärjää hyvin eikä todellakaan ole mikään hällä väliä tyyppi. Kertoessaan, että on päättänyt pitää vauvan tyttäreni kertoi myös miten on ajatellut opiskelut hoitaa, koska ne jäävät kesken. Tyttäreni siis palaa opiskelujen pariin vauvan hieman kasvettua ja opiskelee itselleen toivomansa ammatin sitten.
Tyttäreni poikaystävä on 17v. En vielä tiedä mihin muuttavat, mutta he haluavat muuttaa asumaan kaksin eikä asua meillä tai pojan vanhempien luona. Olen keskustellut myös tyttäreni poikaystävän vanhempien kanssa, hekin ovat sitä mieltä, että abortti olisi "parempi" vaihtoehto, mutta koska tyttäreni on päättänyt toisin ja poikaystävä on samaa mieltä niin hekin haluavat olla tukena eikä painostaa aborttiin.
En myöskään usko, että vauva jäisi minun kasvatettavaksi. Kuten jo sanoin, tyttäreni on vastuuntuntoinen ja uskon, että hoitaa lapsensa itse. Tietysti lapsi voi välillä olla kylässä, mutta en usko joutuvani hänestä koko ajan huolehtimaan.
Luulen kyllä, että vaikka minusta nyt tuntuu, että abortti olisi parempi vaihtoehto, että kun aikaa kuluu niin sopeudun ajatukseen ja kun vauva syntyy niin tuskin enää edes ajattelen aborttia.
ap
MInkä ikäinen se tulevan lapsen isä on? Millä he elävät ja elättävät lapsen kun muuttavat yhteen?? Mihin he muuttavat??
Ei millään pahalla, mutta olisiko pitänyt puhua lapsellesi ehkäisystä ja ehkä hommata sellainen???
Minun tyttäreni on nyt 15v, en kannustaisi häntä saamaan lasta. On selvää ettei teini-iän myllerryksessä ole valmis äidiksi, ei ainakaan minun tyttäreni. Hän urheilee paljon, suunnittelee jatkokoulutusta innolla.. siihen vielä vauva ja good bye tulevaisuus.
Minä en ainakaan kasvattaisi sitä vauvaa, nimittäin olen itse raskaana ja vauva syntyy hetkenä minä hyvänsä, ei minulla olisi rahkeita eikä rahaa kasvattaa kahta vauvaa...Herätkää jo, seksiin ei tarvii yötä eikä sänkyä, muistelkaa vaan itse omaa nuoruuttanne. Rohkeasti kertomaan ehkäisystä ja sen puuttumisen seurauksista.
aborttia vaan kertonut eri vaihtoehdoista jne. Tämän keskustelun pohjalta tyttäreni on päättänyt pitää vauvan.
Minä olen vielä abortin kannalla, mutta en kyllä aio tyttöä siihen painostaa tai edes suositella vaan mieluummin olen hänen tukenaan. Ajattelin asiaa omalle kohdalleni niin, että jos oma äitini olisi painostanut minua aborttiin jos olisin tullut teininä raskaaksi niin luulen, että se olisi pilannut meidän välit. Tämän takia olen ollut hiljaa omasta mielipiteestäni.
ap
Eri ratkaisut voi tuoda esiin, mutta mitään ei saa suositella. Aborttiin painostettu ihminen voi sairastua henkisesti loppuiäkseen. Missä tahansa elämänvaiheessa psyyke voi pettää. Siinä melkoisen riskin ja menettää kenties lapsensa, jos menee tuollaisia asioita tuputtamaan.
Olisi kyllä karmeaa ajatella, että tämä lapsi olisi viiden vuoden päästä äiti.
Kiitos varoittavasta tarinasta. Pitääkin alkaa puhumaan näistä asioista todella aikaisten ja kertoa, että seksistä tosiaan tulee lapsia ja lapsista ollaan vastuussa siihen asti kun ne ovat aikuisia. Lapsia ei tehdä sillä mielin, että jos poikakaverin kans ei leikki miellytä niin mamma hoitaa sen sitten.
Tiedän muuten aika monta, jotka on abortin tehneet nuorina ja eivät ole katuneet. Yhdellä olisi mennyt esimerkiksi urheilijanura siinä ja toisella oopperalaulajan ura. Parempi niin, että saivat oman elämän kuntoon kuin olisivat asuneet yksinhuoltajina kaupungin vuokra-asunnossa.
Ja tuolle yhdelle. Ihmeellinen tuttupiiri jos oikein vilisee lapsiäitejä, jotka on hyvin pärjänneet elämässä. Oikein av. tyylinen emävale.
tullut. Abortti ei ole jälkiehkäisy vaan todella vakava juttu. Siinä kajotaan toisen ihmisen elämään. Jos teini-ikäinen itse päättää haluavansa abortin, häntä täytyy tukea ja auttaa. Mutta millään tavalla siihen päätökseen ei saa edes oma äiti yrittää vaikuttaa.