Tytär 15v raskaana, miten tukea, kun en ole päätöksestä samaa mieltä?
Tyttäreni, joka on nyt 15v kertoi jokin aika sitten olevansa raskaana. Tämä oli aika suuri järkytys tällaiselle vanhana äidiksi tulleelle. Minä olen sitä mieltä, että tyttäreni pitäisi tehdä abortti, keskustelimme kuitenkin eri vaihtoehdoista ilman, että kerroin omaa mielipidettäni. Kävimme läpi, että mitä se vauva toisi tullessaan tai abortti, myös adoptiosta keskustelimme.
Nyt tyttäreni on päättänyt pitää lapsen ja poikaystävänsä on samaa mieltä. Aikovat muuttaa yhteen ennen kun vauva syntyy.
Minä en ole tästä kauhean innoissani, mutta en silti halua pilata välejäni tyttäreen kertomalla, että minusta hänen pitäisi tehdä abortti. Haluaisin olla tukena ja auttaa ainakin jossain määrin.
Kommentit (82)
Niin, teiniäitiyshän yleensä periytyy
Vanhempani yrittivät painostaa aborttiin, tästä seurasi vain välien katkeaminen.
Ennen vauvan syntymää muutimme lapsen isän kanssa yhteen. Saimme vauvan ja kaikki oli aluksi raskasta ja kaikki oli uutta ja vauvalla oli kaiken lisäksi koliikki ja itki ensimmäiset kuukaudet vuorokaudet läpeensä. Kaikesta huolimatta pysyimme yhdessä lapseni isän kanssa, minä opiskelin myöhemmin ammatin ja nykyään meillä on neljä lasta ja olen yhä saman miehen kanssa ja minusta tuli mummo ollessani 31v.
Omasta kokemuksesta sanon, että olet parhaiten tyttäresi tukena kun kuuntelet häntä, neuvot ja autat sitten lasten hoidossa tai lasten hoitoon liittyvissä kysymyksissä jne.
äitini oli 30 v kun mut sai.
Mä olin 18 v kun sain esikoiseni (suunnitellun ja toivotun).
Esikoiseni on nyt 20 v, eikä ole äidiksi tullut, eikä edes havittele lapsia ;-)
t. 38 v, joka voisi olla jo mummo
Äitisi sen vauvan joutui hoitamaan ja ottamaan vastuun kun asuit kotona vauvasi kanssa.
Se ei varmaankaan tarkoita sitä, että vanhemmat hoitaisivat lasta vaikka kotona asuu ? Sulla on aika helvetin väärät luulot! Vanhempani eivät hoitaneet lastani oikeastaan yhtään. Tai joo, aina jos olis suihkussa tai saunassa ja lapsi oli hereillä, he katsoivat sitä silloin. Onko se jotenkin väärin ? Mua voi sit tympii sinunkaltaiset ihmiset, luulevat tietävän kaiken :) Yhtälailla 40vuotias voi antaa lapsensa pelkästään vanhempiensa hoiviin . Ei se ikäs sitä katso,. Turha tulla puhumaan tuollaisia, kun ei mistään tiedä :) Todella lapsellista.
että hänet tullaan huostaanottamaan kun vauva syntyy, jopa jo aiemmin. Sama tapahtuu vauvalle. Ensimmäinen paikka on ensi- ja turvakoti jossa seurataan miten vauvan kanssa sujuu. Jos ei suju, vauva pois.
Millä aikoo elättää lapsen? Sinulla ei velvollisuutta muuta kuin tyttären elättämiseen. Lapsilisällä ei pitkälle pötki. Saako edes toimeentulotuke kun on alaikäinen.
Kerro nyt ihmeessä ne oiket elämän realiteetit sille tyttärellesi!!!
Nämä asiat olisi hyvä käydä läpi siinä vaiheessa kun luvataan 13 v. tyttö poikakaverin luo yöksi.
Eli että lapsilisät ei riitä leveään elämään lapsen kanssa ja ensikoti on sitten hyvä paikka aloitella elämää. Ja jos paksuksi tulee, ei kannata tuudittautua ajatukseen, että mummo hoitaa lapsen ja voi lapsuudenkotiinsa jäädä leikkimään nukkeleikkejä.
Nykyään lapsille mieluummin esitetään, että seksi on kiva juttu kahden ihmisen välillä ja sopii myös esimurkuille ja on hyvä tapa osoittaa hellyyttää poikakaverille.
Seurauksista olisi myös hyvä puhua. Nuorten aborttien määrä on huimassa nousussa.
Ja poikalasten äidit. Selittäkääpä niille pojillenne, että on ikävä maksaa ruokkoja siihen asti, että lapsi on 18v. Ja jos niitä ei maksa, ulosottomies pitää huolen siitä. Että kiva valmistua ammattiin kun lapsenruokot odottaa siellä. Siitä selviää kondomia käyttämällä ja ei kannata uskoa jos tyttökaveri sanoo käyttävänsä pillereitä. Moni teinityttö hommaa itsensä tahallaan paksuksi, ettei poikakaveri vain jätä.
että hänet tullaan huostaanottamaan kun vauva syntyy, jopa jo aiemmin. Sama tapahtuu vauvalle. Ensimmäinen paikka on ensi- ja turvakoti jossa seurataan miten vauvan kanssa sujuu. Jos ei suju, vauva pois.
Millä aikoo elättää lapsen? Sinulla ei velvollisuutta muuta kuin tyttären elättämiseen. Lapsilisällä ei pitkälle pötki. Saako edes toimeentulotuke kun on alaikäinen.
että hänet tullaan huostaanottamaan kun vauva syntyy, jopa jo aiemmin. Sama tapahtuu vauvalle. Ensimmäinen paikka on ensi- ja turvakoti jossa seurataan miten vauvan kanssa sujuu. Jos ei suju, vauva pois. Millä aikoo elättää lapsen? Sinulla ei velvollisuutta muuta kuin tyttären elättämiseen. Lapsilisällä ei pitkälle pötki. Saako edes toimeentulotuke kun on alaikäinen. Kerro nyt ihmeessä ne oiket elämän realiteetit sille tyttärellesi!!!
ei edes asuttu ensikodissa vaan ihan vuokrakämpässä ja lapsen isä teki töitä opiskelun ohella. Sain toki pienen asumistuen, mutta siihenhän on oikeutettu vain oikean ikäiset ihmiset. Toimeentulotukea olen hakenut kerran, en saanut, enkä hakent uudestaan.
kaupungin vuokra-asunnon, emme joutuneet minnekään ensi- ja turvakotiin.
Millähän perusteella muuten teini huostaanotetaan jos on raskaana?
Erään ystäväni lapsi tuli raskaaksi 15v ja ystävälläni on ok-talo, jossa on ulkorakennus, joka on kaksio. Ystäväni lapsi asuu siinä poikaystävänsä kanssa eikä häntä ole huostaanotettu eikä ystäväni hoida vauvaa juuri koskaan, ainoastaan jos tämä äiti menee esim. kampaajalle tai lääkäriin ja lapsen isä sillon töissä niin sillon lapsi on ystäväni hoivissa.
Nämä asiat olisi hyvä käydä läpi siinä vaiheessa kun luvataan 13 v. tyttö poikakaverin luo yöksi.
Eli että lapsilisät ei riitä leveään elämään lapsen kanssa ja ensikoti on sitten hyvä paikka aloitella elämää. Ja jos paksuksi tulee, ei kannata tuudittautua ajatukseen, että mummo hoitaa lapsen ja voi lapsuudenkotiinsa jäädä leikkimään nukkeleikkejä.
Nykyään lapsille mieluummin esitetään, että seksi on kiva juttu kahden ihmisen välillä ja sopii myös esimurkuille ja on hyvä tapa osoittaa hellyyttää poikakaverille.
Seurauksista olisi myös hyvä puhua. Nuorten aborttien määrä on huimassa nousussa.
Ja poikalasten äidit. Selittäkääpä niille pojillenne, että on ikävä maksaa ruokkoja siihen asti, että lapsi on 18v. Ja jos niitä ei maksa, ulosottomies pitää huolen siitä. Että kiva valmistua ammattiin kun lapsenruokot odottaa siellä. Siitä selviää kondomia käyttämällä ja ei kannata uskoa jos tyttökaveri sanoo käyttävänsä pillereitä. Moni teinityttö hommaa itsensä tahallaan paksuksi, ettei poikakaveri vain jätä.
Ei lapsen saannin takia ketään huostaanoteta. Muistakaa että abortti ei ole ehkäisykeino. Siinä vaiheessa on jo olemassa lapsi, jonka tuleva elämä mahdollisesti tuhotaan.
Itse tulin raskaaksi 15-vuotiaana ja päätimme poikaystäväni kanssa pitää lapsen. Poikaystäväni vanhemmat ja isäni ottivat asian suht hyvin, mutta äidilläni oli vaikeuksia sulattaa asia. Raskauteni loppuvaiheessa äitini kumminkin hyväksyi asian ja tuki minua ja poikaystävääni.
Nykyään tyttö on 2-vuotias ja asumme poikaystäväni kanssa vanhempieni luona.
etkä painosta häntä kun hän on päätöksensä tehnyt.
"Kerropa missä teini huostaanotetaan raskauden takia???"
Alle 16-vuotiaana raskaaksi tulleesta tehdään heti lastensuojelun tarpeen selvitys, yli 16-vuotiaasta ei.
Teiniäiti "otetaan huostaan" ja huoltajaksi tulee sosiaaliviranomainen. Muutoinhan esim. pois kotoa asuvasta 15-vuotiaasta maksettaisiin lapsilisä vanhemmille(, joiden luona lapsi ei edes asu).
Teiniäidit ohjataan yleensä ensikotiin, joissa seurataan "isomman lapsen" kykenevyyttä lapsenhoitoon. "Pienempää lasta" ei oteta automaattisesti huostaan, mutta yleensä sitä kyllä ryhdytään kiireisesti pohtimaan jos teini ei suostu menemään ensikotiin.
Joskus 1990-luvulla on ollut eri tavat. Täällä sairaalassa tehdään lastensuojeluilmoitus kaikista alle 16-vuotiaana raskaaksi tulleista riippumatta siitä, haluaako keskeytyksen vai pitää lapsen. Tämä käytäntö taitaa olla levinnyt useimpiin suuriin sairaaloihin viime vuosina.
Ei lapsen saannin takia ketään huostaanoteta. Muistakaa että abortti ei ole ehkäisykeino. Siinä vaiheessa on jo olemassa lapsi, jonka tuleva elämä mahdollisesti tuhotaan.
ole aika tuhoon tuomittua riippumatta siitä, tehdäänkö abortti vai ei. :(
Tähän ketjuun voisin teiniäitejä ja isiä muutaman vuosikymmenen työssäni paljonkin tavanneena lisätä, että hyvin usein nämä liian nuoret äidit eivät pärjää lapsensa kanssa kovin hyvin. Valitettava totuus. Ja useimmiten teiniäidin lapsella on alle nelikymppinen isoäiti.
Mihinkään muuhun mitenkään kantaa ottamatta.
t. neuvolalääkäri
Lienee objektiivista näkemystä näissä asioissa.
tullut. Abortti ei ole jälkiehkäisy vaan todella vakava juttu. Siinä kajotaan toisen ihmisen elämään. Jos teini-ikäinen itse päättää haluavansa abortin, häntä täytyy tukea ja auttaa. Mutta millään tavalla siihen päätökseen ei saa edes oma äiti yrittää vaikuttaa.
ala-ikäisen lapseni huoltajana ja kasvattajan on neuvoa lastani juuri siten kuin itse parhaaksi koen ja näen. Jos lapseni olisi kaikesta saamastaan sukupuolivalistuksesta huolimatta niin pöljä että tulisi raskaaksi, en usko että hänestä olisi myöskään vauvan äidiksi ja toisin sen kyllä selkeästi ilmi.
joten en ole alle 40v ollut äiti saati isoäiti.
Tyttäreni poikaystävä täyttää muutaman kk päästä 18v eli hän on täysi-ikäinen kun vauva syntyy ja hän on tälläkin hetkellä töissä.
Olen keskustellut tyttäreni sekä hänen poikaystävänsä ja poikaystävänsä vanhempien kanssa ja sovimme, että jos eivät saa vuokra-asuntoa niin ostamme heille asunnon ja he maksavat meille siihen käyttämämme rahat takaisin. Minulla on tiedossa yksi asunto, joka olisi juuri sopiva eikä kauhean kallis jne, mutta se on vähän ns. syrjässä ja se on siinä se huono puoli.
Enkä usko, että tytärtäni huostaanotetaan. Onhan hän nuori, mutta niin minä kun tulevan isän vanhemmat olemme tukena, enemmän henkisesti, mutta myös rahallisesti jonkin verran.
ap
Tähän ketjuun voisin teiniäitejä ja isiä muutaman vuosikymmenen työssäni paljonkin tavanneena lisätä, että hyvin usein nämä liian nuoret äidit eivät pärjää lapsensa kanssa kovin hyvin. Valitettava totuus. Ja useimmiten teiniäidin lapsella on alle nelikymppinen isoäiti.
t. neuvolalääkäri
Tyttäreni poikaystävä täyttää muutaman kk päästä 18v eli hän on täysi-ikäinen kun vauva syntyy ja hän on tälläkin hetkellä töissä.
Olen keskustellut tyttäreni sekä hänen poikaystävänsä ja poikaystävänsä vanhempien kanssa ja sovimme, että jos eivät saa vuokra-asuntoa niin ostamme heille asunnon ja he maksavat meille siihen käyttämämme rahat takaisin. Minulla on tiedossa yksi asunto, joka olisi juuri sopiva eikä kauhean kallis jne, mutta se on vähän ns. syrjässä ja se on siinä se huono puoli.
Enkä usko, että tytärtäni huostaanotetaan. Onhan hän nuori, mutta niin minä kun tulevan isän vanhemmat olemme tukena, enemmän henkisesti, mutta myös rahallisesti jonkin verran.
ap
t. neuvolalääkäri
ap
t. neuvolalääkäri
Itse taas vuosikymmenien työkokemuksella voisin sanoa, että osa teiniäideistä pärjää erittäin hyvin. Ap teksitissä huokuu rakkaus ja huoli ,joka on hyvä yhtälö takaamaan kaiken sen avun ja tuen jota vauva ympärilleen tarvitsee.
Ap voi ja saa auttaa, mutta eihän hänellä periaatteessa velvollisuutta ole huolehtia kun tyttärestään.
Minusta ap:n tyttärellä on kaikki hyvin siinä mielessä, että äiti tukee ja lapsen isä on kuvioissa ja myös lapsen isän vanhemmat, se auttaa jo pitkälle. Enkä tarkoita tällä, että isovanhemmat lapsen hoitaisivat vaan, että ovat henkisenä tukena tarvittaessa, koska esim. vuokrakämpän saanti tuollaisessa tilanteessa on luultavasti hankalaa.