Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Naapurin lapset olivat kylässä ja tein pinaattilettuja.

Vierailija
23.05.2010 |

Siis tein ne ihan itse, lettutaikinaan pinaattia ja paistoin. Naapurin lapset olivat ihmeissään, ja sanoivat, etteivät ne olleet oikeita pinaattilettuja. Oikeita ovat kuulemma kaupan letut. Eivät edes ollaat tienneet, että niitä voi

tehdä itsekin. Söivät kuitenkin.

Itsellä vähän hämmentyneet fiilikset. Meillä eineksiä syödään oikeastaan vain silloin, kun koko perhe on kipeänä, eikä ruokaa jakseta mitenkään laittaa. Silloinkin syödään lähinnä valion tölkkikeittoja tai purkkihernaria.

Kommentit (135)

Vierailija
1/135 |
23.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt vasta tajusit, että jotkut syö eineksiä?

Vierailija
2/135 |
23.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

en ole koskaan tehnyt pinaattilettuja, koulussa ovat syöneet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/135 |
23.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta sitä en tajua, että joillekin se eines on se originaali ja kotitekoinen sitten huonompaa matkimista tai jopa ihan tuntematon juttu.

Vierailija
4/135 |
23.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tehnyt niitä itse pari kertaa, mutta lapset varmaan mieltävät että niitä saa vain kaupasta. Silti meillä on harvoin eineksiä. Joten ei kannata vetää johtopäätöksiä pelkkien pinaattilettujen perusteella

Vierailija
5/135 |
23.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset eivät enää edes tiedä, mitä on oikea ruoka. Hassua, että tälläkin palstalla puolustetaan henkeen ja vereen 6 kk täysimetystä ja osittaisimetystä vielä 2 v asti, mutta sen jälkeen lapselle saa ilmeisesti syöttää ihan mitä paskaa tahansa. Ei paljoa täysimetykset siinä enää auta.

Vierailija
6/135 |
23.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

toiset ihmiset syövät eineksiä useammin kuin teidän perhe. uskomatonta mutta totta.

Vierailija
7/135 |
23.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska kyllä tiedän ja hyväksyn täysin, että ihmiset syövät eineksiä. Yritin sanoa, että ihmettelin sitä, että syödäänkö joissain perheissä tosiaan niin yksinomaisesti eineksiä, ettei tunnisteta sitä alkuperäistä tapaa tehdä sitä ruokaa ja vähän vierastetaankin kotitekoisen ulkonäköä ja makua.

Mutta todiaan jos on niin, että koulussa vaan ovat pinaattilettuja syöneet, niin sitten ehkä omatekoiset ovatkin vierasta.

ap

Vierailija
8/135 |
23.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska kyllä tiedän ja hyväksyn täysin, että ihmiset syövät eineksiä. Yritin sanoa, että ihmettelin sitä, että syödäänkö joissain perheissä tosiaan niin yksinomaisesti eineksiä, ettei tunnisteta sitä alkuperäistä tapaa tehdä sitä ruokaa ja vähän vierastetaankin kotitekoisen ulkonäköä ja makua.

Mutta todiaan jos on niin, että koulussa vaan ovat pinaattilettuja syöneet, niin sitten ehkä omatekoiset ovatkin vierasta.

ap

Siis päättelitkö koko perheen ruokailutottumukset noiden pinaattilättyjen perusteella?

Vierailija
9/135 |
23.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

odottaa aina innolla, että saavat minun tekemiä pinaattilettuja:) Ovat todellakin monessa perheessä harvinaisuus tuo kotitekoinen ruoka. Meillä saa lettujen kanssa lisäksi omatekoista hilloa, joka mansikkaa, omenaa tai puolukka, mistä kukin nyt sattuu tykkäämään.

Vierailija
10/135 |
23.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi kyselin asiasta täälläkin.

Siis päättelitkö koko perheen ruokailutottumukset noiden pinaattilättyjen perusteella?

Vierailija
11/135 |
23.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska en itse niitä syö eikä mieskään. Lapsi tutustui niihin tarhassa ja rakasti niitä (siis eineksiä tarhassakin) ja oli kaupassa suostutellut miehen ostamaan niitä itselleen. Meidän lapsi ei takuulla siis osaisi arvostaa itsetehtyjä, kun ei ole sellaisia koskaan syönyt. Mutta nyt siis tajusin, että voisin kokeilla tehdä niitä itse, jos ne ihan tavalliseen lettutaikinaan tehdään. Käykö myös pakastettu pinaatti vai siis ihan tuore? Tuleeko mitään muuta extraa siihen lettutaikinaan vaan vain pelkästään pinaattia?

Vierailija
12/135 |
23.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vieraat lapset ei tajua, että se nimenomaan on oikeaa maitoa, mikä otetaan suoraan maitotankista, eikä kierrätetä tehtaiden ja kauppojen kautta. Se vaan on niin harvinaista nykyään juoda muuta kuin kaupan maitoa, että kyllä tuon ymmärtää.

Tajuavatko esim. ap:n lapset, että itse kirnuttu voi on sitä aidointa ja oikeaa voita, eikä se mitä kaupasta ostetaan? Eivät varmaan, jollei sitä ole heille selitetty, sillä juuri kukaan ei enää tee itse voitaan.

En siis ihmettele joitain pinaattilettuja, sillä ei niitä kaikissa perheissä tehdä itse. Meillä kyllä tehdään ja erinomaisia ovatkin.

Vierailija
13/135 |
23.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valkoisia jauhoja, rasvaa, suola, sokeri ja vähän vihreää... Ja paistamiseen kuluu aikaa. Kaupan pinaattiletut ovat meillä pikaruoka, joka lämmitetään pikaisesti kun on kiire treeneihin. Jos on enemmän aikaa tehdään ruokaa, ei lettuja.

Vierailija
14/135 |
23.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Better luck next time.

Vierailija
15/135 |
23.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä valmistan perheelle ruoan noin 97 %:sti itse. Alusta loppuun. Mahdollisimman tuoreista raaka-aineista.

Pinaattilettuja en ole tehnyt koskaan, koska en pidä lettujen paistamisesta syntyneestä kärystä. Lapseni on siis syönyt ainoastaan kaupan eineslettuja joskus.

Olemmeko nyt yleinen ällistelyn aihe?

Vierailija
16/135 |
23.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla helpompaa tehdä ihan vähän paksumpi taikina, niin pysyyy paremmin kasassa kun kääntää.

Itse laitan sekaan hienonnettua pakastepinaattia (sulana tietysti) niin että sitä taikinassa on, muttei kuitenkaan liikaa. Suolaa ja valkopippuria mukaan, taikinan turvotus ja paisto.

Hyvät lettukestit teillekin!

ap

Vierailija
17/135 |
23.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valkoisia jauhoja, rasvaa, suola, sokeri ja vähän vihreää... Ja paistamiseen kuluu aikaa. Kaupan pinaattiletut ovat meillä pikaruoka, joka lämmitetään pikaisesti kun on kiire treeneihin. Jos on enemmän aikaa tehdään ruokaa, ei lettuja.

Jauhoja ei laiteta ollenkaan. Ovat terveellisiä ja täyttäviä.

Vierailija
18/135 |
23.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytetään hyvin vähän eineksiä, mutta jos on jostain syystä kiire jonnekin tai olen itse syönyt myöhäisen lounaan, niin saatan hakea kaupasta pinaattilettupaketin. Lapset tykkää ja saa nopeasti ruoan. Eiköhän se ole kuitenkin terveellisempää kuin hampurilaiset ja karkit...

Vierailija
19/135 |
23.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja vehnäjauhot voivat olla grahamia.

ap (lisää edelliseen ohjeeseen)

Vierailija
20/135 |
23.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä ei syödä eineksiä, teemme kaiken ruuan alusta asti itse, raaka-aineet mielellään luomua ja lähiruokaa. Poikkeuksena hernekeitto ja pinaattilelut, niitä syömme ehkä kerran vuodessa ja silloin ne ovat valmiina ostettuja.

En ole koskaan tehnyt pinaattilettuja. Olen ehkä kerran ostanut sellaisen paketin. Voisin hyvin kuvitella, että lapsemme eivät tiedä, että niitä voi tehdä itse.

Lisäksi on aivan normaalia, että jos lapsi on tottunut johonkin makuun (oli se sitten einerspihvi tai itsetehty lihapulla) pitää hän sitä "sinä oikeana makuna".

Hassua, että aikuinen kokee asian niin isona, että tekee asiasta aloituksen tänne :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kahdeksan