Hirveät entiset luokkakaverit!
Muistelin koululuokkaani ihan lämmöllä, mutta en enää. Syynä on luokkakokous, jota varten tulin Suomeen (asutaan siis ulkomailla). Aivan hirveä materialismi jyrää ilmeisesti Suomessa. Ainakin näiden ex-luokkakavereiden puheenaiheista päätellen: hirveää pintaliitoa, asuntojen pinta-alojen ja televisioiden tuumakoon vertailua... Onko tämä ihan yleistä Suomessa 30+ ikäluokassa?
Kommentit (112)
Luulen, että kaikki kyllä tarkkailevat ja "kyyläävät" toistensa autoja, mutta sitä ei vaan tuoda esiin julkisesti. Ehkä puolison kanssa kotioloissa.
Useimpien puolisot eivät kylläkään tunne juuri ketään puolisoidensa koululuokilta, joten aika älytöntä olisi tuollainen vertailu. Omaa miestäni ei voisi ainakaan vähempää kiinnostaa jonkun puolitutun taulutelkkarit ;-)
Luulen, että kaikki kyllä tarkkailevat ja "kyyläävät" toistensa autoja, mutta sitä ei vaan tuoda esiin julkisesti. Ehkä puolison kanssa kotioloissa.
Useimpien puolisot eivät kylläkään tunne juuri ketään puolisoidensa koululuokilta, joten aika älytöntä olisi tuollainen vertailu. ;-)
Ehkä tätä olisi parempi laajentaa myös koululuokkien ulkopuolelle. Vai voitko aidosti väittää, ettet huomaisi naapuriesi vaihtaneen autoa? Tai miehesi ei noteeraisi golf-kaverinsa hankkimaa luxus-bagia?
kuin nämä auton arvolla ihmisarvon laskevat.
Esim. ravintoloissa ja kaupoissa saan erinomaisen kohtelun, kun huomaavat muut elämän pienet ilot: kellon, käsilaukun, kengät, vaatteet. En edes käytä vaatteita tai käsilaukkuja, jotka kirkuvat jotain merkkiä, mutta harjaantunut silmä ne tunnistaa. Ehkä myös kohtelias käytökseni ja ravintolassa myös jättämäni tippi auttavat asiaa.
Mitä eroa on laskea ihmisarvoa auton tai kellon/vaatteiden perusteella? Ei yhtään mitään!
Olet aika säälittävä raukka kun luulet, että ihmiset kohtelevat sinua eri lailla pukeutumisesi takia :( Eikö sinua ole syytä kohdella hyvin, jos päälläsi ei ole kalliita vaatteita? Paljonpa annat arvoa itsellesi!
Toki hyvä käytös auttaa aina, mutta kunhan pukeutuminen on asianmukaista, ei merkeillä ja hinnalla ole väliä. Ei niitä kukaan kyttää! Eikä rahalla voi ostaa tyyliä tai makua, eikä sivistystä varsinkaan.
Uskomattoman junttia porukkaa tässä ketjussa muutenkin. Mikä ihmeen saavutus tai elämässä menestymistä jokin taulutelevisio tai auto on? Onneksi en tunne noin moukkamaisia ihmisiä!
koska harvalla on enää oikeasti tietoa tai kiinnostusta muuhun. Työ ja koko arjen pyöritys vie niin paljon aikaa ja mehut, että harva enää ehtii harrastamaan mitään henkevää, mistä riittäisi jutun juurta. Siksi pitää puhua joko työstä tai tavaroista. Niistä aiheista on omakohtaista kokemusta. Kun elämä pyörii työn ja ostosten teon akselissa, mistä sitä muusta puhumaan?
Minulla on paljon tuttavia, jotka eivät edes omista autoa, koska asuvat niin keskustassa. Pitäisikö jonkun mielestä minun siis pitää heitä "köyhinä", koska heillä ei ole autoa?? Päinvastoin, heillä säästyy sekin raha lomailuun ja itseensä panostamiseen... Ja toinen asia on, että todella monet hienoistakin autoista ovat leasing-autoja työpaikalta... Siis pitäisikö olla kateellinen jostain hienosta Audista tms. joka ei edes ole ihmisen oma????!!!! Minulle auto on kulkuväline paikasta A paikkaan B. Jos se kulkee, ei ole läpi ruosteessa ja tavarat mahtuvat sisään, kaikki on OK.
kuin nämä auton arvolla ihmisarvon laskevat. Esim. ravintoloissa ja kaupoissa saan erinomaisen kohtelun, kun huomaavat muut elämän pienet ilot: kellon, käsilaukun, kengät, vaatteet. En edes käytä vaatteita tai käsilaukkuja, jotka kirkuvat jotain merkkiä, mutta harjaantunut silmä ne tunnistaa. Ehkä myös kohtelias käytökseni ja ravintolassa myös jättämäni tippi auttavat asiaa.
Mitä eroa on laskea ihmisarvoa auton tai kellon/vaatteiden perusteella? Ei yhtään mitään! Olet aika säälittävä raukka kun luulet, että ihmiset kohtelevat sinua eri lailla pukeutumisesi takia :( Eikö sinua ole syytä kohdella hyvin, jos päälläsi ei ole kalliita vaatteita? Paljonpa annat arvoa itsellesi! Toki hyvä käytös auttaa aina, mutta kunhan pukeutuminen on asianmukaista, ei merkeillä ja hinnalla ole väliä. Ei niitä kukaan kyttää! Eikä rahalla voi ostaa tyyliä tai makua, eikä sivistystä varsinkaan. Uskomattoman junttia porukkaa tässä ketjussa muutenkin. Mikä ihmeen saavutus tai elämässä menestymistä jokin taulutelevisio tai auto on?
En ole kumpikaan yläpuolelle kirjoittaneista, mutta kommentoin silti.
Mun mielestä ihmisiä PITÄÄ kohdella samanarvoisina, vaatteista, omaisuudesta tai ulkonäöstä huolimatta. Itse pyrin aina niin tekemäänkin. Mutta valitettavan usein asia ei mene tässä maailmassa niin. Se on tosi surullista, kuvottavaa ja joka kerta yhtä karvojanostattavaa.
Esim. oman kokemukseni pohjalta ja todistettavasti saat monista vaatekaupoista parempaa palvelua jos olet pukeutunut parhaimpiisi. Saat myös autokaupassa parempaa palvelua, jos ajat pihaan pari vuotta vanhalla autolla kuin jos ajaisit sinne parikymmentä vuotta vanhalla autolla. Myyjät varmaan ajattelee naiivisti, että kun sulla on ollut rahaa laittaa jo aiemmin palamaan, olet potentiaalisempi ostaja kuin se toinen "köyhemmäksi luokiteltu". ja asiahan ei välttämättä edes ole niin: ensimmäiset vaikutelmat ja niiden pohjalta rakennetut stereotypiat pettää usein.
Sama juttu kuin baarissa, tehkääpä vaikka empiirinen testi: saat paljon enemmän huomiota ja jopa parempaa palvelua kun olet laittautunut kauneimmillesi kuin jos olet lähtenyt ryppyisessä t-paidassa ja kammannut hiuksesi puolihuolimattomasti ponnarille. Ja monet naisethan vielä käyttävät tätä ihan tietoisesti hyväkseen.
varakkaiden parempi huomioiminen johtuu ihan vaan siitä, että varakkaat yleensä vaativatkin parempaa palvelua ja ovat herkempiä valittamaan. Varakkaat ovat usein niitä hankalimpia asiakkaita, koska heidän vaatimustasonsa on korkeampi. Ja toisaalta kyvykkyys tehdä reklamaatioita.
Ehkä varakkaan näköisiä ihmisiä palvellaan paremmin, koska halutaan varmistaa, ettei tule ikävyyksiä?
Olen itse asunut ulkomailla ja tunnen paljon varsin hyvin toimeentulevia ihmisiä. Ja aika monet ovat tosiaan hyvin "huomaamattomia", ei heistä ainakaan ensi silmäyksellä "raha paista". Ehkä tarkemmin katsoessa huomaa. Sitten on nämä nousukasmaiset, joilla on merkkilaukkua jne. vaikka muille jakaa... Itse olemme varsin varakkaita suomalaisittain, mutta asuntomme ihan "normaali" omakotitalo. Auto minulla on keskivertoa isompi, mutta ei mikään uudenuutukainen, joten ei sekään erityisemmin erotu. On meillä muitakin autoja perheessä, muttei mitään "brassailuautoja". Lidlissäkin käyn (omien kauppakassien kanssa kylläkin) ja just ostin kengät Anttilasta :) Ainoa, mistä minut ehkä erottaa, on timatit sormessa, ne on varsin epätyypilliset suomalaisittain. Ulkoinen habitus tällä hetkellä aika "kotiäitimäinen".
Mitä tulee tuohon ihmisten arvioimiseen ulkoisesti näkyvän materian perusteella, olen huomannut stereotypioiden rakentelun hyvin harhaanjohtavaksi. Oman lähipiirini menestyneimmät ja ne todella varakkaat käyttäytyvät hyvin maltillisesti ja loppujen lopuksi rahojaan järkevästi säästellen. Kun rahaa ja menestystä on aidosti paljon, ei ole tarvetta todistella ulkopuolisille omaa statustaan. Kannattaakin siis jokaisen miettiä kun seuraavan kerran porhaltaa sillä rahoituslaitoksen omistamalla (ja itse vain hallitsemalla) ökymobiilillaan Stockkan pihaan ja heittää maxatulla luottokortillaan ostetun velka-Vuittonin olalle, josko se viereisen parkkiruudun perus-mamma sillä perusautollaan ja sen Lidlin muovipussin kanssa olisikin jotain muuta kuin materialistin ensivaikutelmat antavat ymmärtää...
Asun ulkomailla ja minulle ei tulisi mieleenikään laittaa esim. kovin näyttäviä koruja kauppareissulle. Toisekseen ostarilla tulee käveltyä niin paljon, että tukevat jalkineet ja sovitusta helpottava vaatekerta ovat paikallaan. Myös koulujen suositus on, että lapset eivät käytä koulussa arvokkaita koruja, laukkuja tms. Ei siis mitään sellaista, joka kiinnittäisi huomiota ja antaisi vihjeitä varallisuudesta.
Joskus sitten illallisille pistän timantit kaulaan ja korviin, sormiin. Ei arkena.
oli vaan kateellisia sinulle, koska asut oikein ulkomailla... Varsinkin, jos suurin osa entisistä luokkakavereistasi asuu edelleen samalla paikkakunnalla, jossa olette koulunne käyneet ja makselee asuntolainaa ja puurtaa tylsässä työpaikassa, niin kiukuttaahan se kun kuvittelee, että jollain toisella on parempi elämä. Vaikka eläisit itse ihan samanlaista tavallista elämää, niin onhan sen oltava hienompaa, kun et asu suomessa.
Miehillä erityisesti käynnistyy joku teini-iän vertailuvimma (vrt. mopot, vaatemerkit nuorena), kun tapaavat entisiä koulu/opiskelukavereita, joihin eivät muuten pidä paljon yhteyttä. Naiset vertailee jopa lapsiaan, ja se vasta minusta oudolta tuntuukin...
kuin nämä auton arvolla ihmisarvon laskevat. Esim. ravintoloissa ja kaupoissa saan erinomaisen kohtelun, kun huomaavat muut elämän pienet ilot: kellon, käsilaukun, kengät, vaatteet. En edes käytä vaatteita tai käsilaukkuja, jotka kirkuvat jotain merkkiä, mutta harjaantunut silmä ne tunnistaa. Ehkä myös kohtelias käytökseni ja ravintolassa myös jättämäni tippi auttavat asiaa.
Mitä eroa on laskea ihmisarvoa auton tai kellon/vaatteiden perusteella? Ei yhtään mitään! Olet aika säälittävä raukka kun luulet, että ihmiset kohtelevat sinua eri lailla pukeutumisesi takia :( Eikö sinua ole syytä kohdella hyvin, jos päälläsi ei ole kalliita vaatteita? Paljonpa annat arvoa itsellesi! Toki hyvä käytös auttaa aina, mutta kunhan pukeutuminen on asianmukaista, ei merkeillä ja hinnalla ole väliä. Ei niitä kukaan kyttää! Eikä rahalla voi ostaa tyyliä tai makua, eikä sivistystä varsinkaan. Uskomattoman junttia porukkaa tässä ketjussa muutenkin. Mikä ihmeen saavutus tai elämässä menestymistä jokin taulutelevisio tai auto on? Onneksi en tunne noin moukkamaisia ihmisiä!
Tai Fellini Pariisissa. Samalla voit tehdä pyrähdyksen Bloomingdales ja Galeries Lafayetteen. Vertailun vuoksi sopii kyllä myös Suomesta Kämppi tai Stockmann. Tunnistaa se Sokoksen myyjätyttökin laadun. Minkäs asiakas sille voi jos myyjät / tarjoilijat ovat mammonaorientoituneita ja palvelevat mieluummin asiakasta jolta kuvittelevat saavansa paremmin mm. tippejä ja myyntiä. Kaikissa näissä paikoissa on tullut käytyä myös au naturel - ja palveluntasokin on au naturel, huippupaikoissa ystävällistä ja asiallista, mutta ei ylitsevuotavaista. Vaatimattomimmissa paikoissa vielä vaatimattomampaa. Sanoisin, että tämä johtuu enemmänkin työntekijöiden sivistyksestä ja koulutuksesta, kun asiakkaan ulkoisesta olemuksesta.
Kiitos säälistäsi. Ihan piristi tätä päivää. Ulkona lämpömittari paukkuu taas yli 35 C astetta ja meri siintää turkoosinsinisenä kauaksi horisonttiin. Oiva veneilypäivä, mutta täytynee lähteä päivittämään tyttären garderobia.
Sinisilmäisyys ja idealismi ovat upeita lahjoja! Pidä niistä kiinni!
Minun tuttavapiiriini kuuluu sekä keskituloisia että erittäin hyvätuloisia ja KUKAAN ei kyylää toisten autoa... Sehän on todella junttimaista...
Älä ota toisten kertomuksia leuhkimisena, sehän olisi kuitenkin vain sinun tulkintasi. Joku voi ihan oikeasti kertoa elämästään ja itselleen tärkeistä asioista ilman, että sen tarvitsee olla automaattisesti leuhkimista.
Suhtaudu kertomuksiin mieluummin mielenkiintoisina tarinoina ilman suurempia ennakkoluuloja tai omia stereotyyppisiä tulkintojasi. Eihän se ole sulta pois jos joku on ostanut ison asunnon tai uuden auton ja näkee tärkeäksi kertoa siitä, vai onko? Se on sen ihmisen elämää ja luokkakokouksissa saa varautua kuulemaan toisten ihmisten elämistä. Kannattaa jäädä suosiolla kotiin jos tämä tuottaa ongelmia.
Jos joku on vaikkapa ostanut eilen uuden TV:n ja sen asennuksessa on ollut ongelmia, on mun mielestä ihan luonnollista ottaa vaikka se puheenaiheeksi tilanteessa, jossa kukaan muu ei keksi mitään muutakaan keskusteltavaa. Eiköhän se ole ihan tyypillistä small talkia.