Mikä on kivuliain toimenpide, jonka olet kokenut?
En tarkoita itse synnytystä, toki siihen liittyvät toimenpiteet voivat olla kokemuksena. Mun täytyy sanoa, ettei tule niin kivuliasta toimenpidettä mieleen. Juurihoitoa ei ole (ainakaan vielä) tehty. Tuli mieleen tosta, kun joku kyseli selkäydinpunktiosta. Ai niin, punkteeraus 3. peräkkäisellä kerralla oli tosi kurjaa.
Kommentit (152)
On tehty sektiot, juurihoidot, hammaskiven poistot, kohdun varjoainekuvaukset, munasolupunktiot, ... mikään toimenpidekipu ei vedä vertaa imetyksen aikaiselle rintojen kivulle.
viimeksi kävin pissankarkailututkimuksessa, missä mitattiin virtsanvirtausta... ---> sattui ihan p********sti, itku pääsi, koska tehtiin puuduttamatta (virtsaputkeen työnnettiin 1tai2 putkee, joista työnnettiin nestettä rakkoon. Ja puuduttamatta, koska muuten lopputulos ei olisi kuulemma onnistunut.) Lapsivesipunktio viime raskaudessa kahdesti --> ei sattunut, hyöty vauvalle meni mahdollisien kipujen ohi Yläraajojen hermoratatutkimus--> varmasti pahinta mitä ikinä on tehty!!!!!!!!!!!!!!!!! Neuloja alleihin ja käsivarsiin muuallekin, IHAN HIRVEÄÄ KIPUA!!!!!! Ahdistavin ehkä on ollut yläkropan magneettikuvaus, kun piti olla muistaakseni 40min liikkumatta... Noloin ikinä on tutkimus, missä oli vissiin 4 kandia gynekologin mukana, niistä se mies (poika) suoritti tutkimusta mun alapäässä toisten katsoessa...
silmien laseroinnin jälkeinen 3 päivän toipumisaika on pahin, kivuliain ja PISIN tuska mitä olen kokenut. 72tuntia helvetissä 800 Buranoiden ja PanaCodin sekoituksessa....
eivät siis kovin mukavia kokemuksia :( Huh huh. Pakko ne oli kaikki lukea läpi, vaikka kellon onkin jo aika paljon. Itse olen sh ja harjoitteluaikana näin noita suolten tähystyksiä. Aika paljon riippuu suolten rakenteista, että onko kivuliasta. Ennen synnytystäni päätin myös, ettei minulle laiteta rakkuloita eikä kohdunkaulan puudutusta. En myöskään halunnut epiduraalia (paitsi avautumisvaiheen lopussa olisin ottanut jopa leikkauksen :D no en saanut epiduraalia enkä leikkausta). Kivun kokeminen on tosi yksilöllistä, mutta se siinä onkin erityisen tärkeä huomioida. Aika monilla vastaajilla joku oli väheksynyt hänen kipujaan, ja se voi jättää elinikäisen kammon.
ap
kokemusta:
toinen oli punktio, jossa kerättiin yli 30 munasolua. Ihan mahdottoman kipeää kävi huh!
Toinen kauhukipukokemus oli ison märkäpaiseen puhkaisuyritys häpyhuulesta. Voi tuska, kun lääkäri yritti imeä märkää pois mutta turhaan.
Kaksi synnytystä ei ole kumpikaan tuottanut vastaavaa kipua kun nuo kaksi mainitsemaani kokemusta. Hyi että!!!
Olin kolarissa ja toinen etuhammas tipahti vähän alaspäin. Kunnalisella laittoivat muovisen mössön siihen päälle ja meinasivat että se katkennut juuri sitten kasvaa itsekseen siellä. No ei se mihinkään kasvanut. Yksityisellä se avattiin ja siihen rakenneltiin implantti. Luuta taltattiin alaleuasta implantin tueksi, olin ihan hereillä ja se oli kauheaa.
Toinen on kohdunkaulalta palojen leikkaaminen. Kohdunkaula ei ole tunnoton.. Se lekuri ihmetteli itsekin kiksei se puudu. Jalat tärisi ja kyyneleet valui.
Silti kauheimmat kivut ovat olleet synnytyksessä, kun liha repeilee ilman puudutteita, yäk.
sijoilleen vetäminen kahteen otteeseen. Olen synnytyksenkin kokenut, mutta tämä rannekokemus oli kipuna paaaljon kovempi, tosin onneksi vain muutamia sekunteja kestävä.
Miehelleni tuli eilen niin kova jalkakramppi, että hän meni kipushokkiin ja tajuttomaksi. Pelästyttiin pojan kanssa aivan sairaasti. Ehdin jo soittaa ambulanssin ennenkuin mies siitä virkosi. Kramppi jatkui vielä jonkin aikaa ja hän pystyi juttelemaan puhelisessa hätäkeskuspäivystäjän kanssa. Ambulanssin tulo sitten peruttiin, kun tilanne vähän helpotti. Mitä ihmettä tällaisessa tilanteessa voi ensiapuna tehdä. Hänellä on jo käytössä kalsium - ja magnesiumvalmisteet sekä joku "kramppilääke" ja hän ottaa niitä päivittäin. Syy näihin kramppeihin on tiedossa - hänellä on harvinainen KML-tauti (krooninen myeloininen leukemia), johon on täsmälääke Glivec. Lääke on tehokas, mutta krampit ovat tämän lääkkeen sivuvaikutuksia. Haluaisin nyt tietää kuinka tuollaisen krampin iskiessä pitäisi toimia, ettei taju ehtisi lähteä. Ja entä sen jälkeen, jos menee tajuttomaksi?
Mulla on tullut alapäähän niin hirveä karvatupen tulehdus, että se todella iso mätäpaise viillettiin päivystyksessä auki, "puudutteena" kylmäspray. Viilto oli n. 5 cm pitkä. Sen jälkeen paisetta puristeltiin, niin että mätä saatiin ulos. Ei helvetti mikään maailmassa voi sattua niin paljon, huusin koko toimenpiteen ajan.
Toinen aivan järkyttävä kipukokemus oli lääkkeellinen raskaudenkeskeytys. Supistuksia tuli pari tuntia 15 sekunnin välein ja puudutuksena yks Burana 800, auttopa tosi paljon.. Itkin ja huusin koko ajan.
Oikeesti jos sitä aukkoa pitäis jotenkin suurentaa, kun liian tiukka seksiin, ja vielä tuppo unohtunut, on se voi voi. Sääliks käy...
etkö usko että joillan alapään reikää suurennetaan kun se on liian tiukka seksiin?
minun ystävälleni tehtiin tuo myös :D
Poskionteloiden punkteeraus "normaalilla" puudutuksella. Siis minulla on rakennevika poskionteloissa ja tuo rusto, jonka läpi se tikku tökätään on ilmeisestikin ihan umpiluuta tai jotain vastaavaa, jonka läpi ei pääse. Tai aikanaan on päässyt, mutta viimeisellä kerralla enää ei. Tuota ei silloin vielä tiedetty, joten tosiaan sain normaalin puudutuksen, joka ei tietenkään riittänyt ja sitten neulaa alettiin työntämään läpi...se kipu oli melkoisen helvetillinen. ;P Kortisonipiikkien laitto ranteeseen oli melko epämiellyttävää myös, samaten kuin selkäydinnäytteenotto...no nukutettunahan se otettiin, mutta jälkeenpäin oli selkä aika kipeä.
Ja niin tosiaan, yksi tiputus on kanssa jäänyt mieleen. Tästä on vuosia aikaa enkä muista mikä siihen oli syynä, että liuos tippuessaan aiheutti aivan järjetöntä kipua ja poltetta kämmenselässä. Se oli vielä pitkä tiputus, alunalkaenkin lähemmäs 10h, mutta hoitajat kai ajattelivat että polte johtui siitä, että liuos oli liian vahvaa ja sitä laimennettiin useaan otteeseen niin, että loppujen lopuksi taisin siinä tippaletkussa olla sen helvetillisen kivun kanssa vuorokauden verran.
Paksusuolen tähystys, olin pyytänyt kivunpoistoa mutten saanut ennenkuin ihan lopussa. (suoleni kuulemma aika mutkainen). Ainoa kerta kun olen huutanut ihan paniikissa.
Siihen verrattuna 5 synnytystä, gastroskopia kahdesti ja viisaudenhampaan pilkkominen oli pinetä.
Helvetillinen kipu, menetin tajuntani, kouristelin ja oksentelin. Melkoiset traumat jäi, huh.
paikallispuudutuksessa. Vaikka puudute toimi ihan ok, välillä vihlaisi niin julmetusti että oikeesti ei tienny miten päin ois. Toinen melkeen yhtä paha oli kun mätäpaise oli tyhjätty ja dreeni asetettu paiseen sisälle ehkäisemään paiseen uudelleen muodostuminen niin dreenin poisto ilman mitään puudutteita.
bartholin rauhasen tyhjennys päivystyksessä. Luumun kokoista mätäpaisetta yritettiin puuduttaa kylmällä, mikä ei auttanut ollenkaan, mutta sattui melkein yhtä paljon kuin itse paiseen avaus.
tulehtuneiden verisuonten ronkkiminen joka päivä 5 kertaa kun piti ottaa verikokeet. Olin siis sairaalassa akuutissa tulehduksessa, teholla. Siihen ei riittäneet edes vahvimmat morfiinit.
Helvetillinen kipu, menetin tajuntani, kouristelin ja oksentelin. Melkoiset traumat jäi, huh.
Ton takia en voisi harkitakaan kierukkaa... Miten sä pystyit olla paikallasi tuollaisessa kivussa?
mutta pari viikkoa nilkuttelin (tai siis yritin pärjätä) murtuneella jalalla. Se oli yhtä tuskaa alusta loppuun.
Pari viikkoa kesti, että sain lääkärit (ehdin tuon 2 viikon aika tapaamaan aika monta) uskomaan, ettei vaiva ollut vaan revähtäminen tms. yhdistettynä matalaan kipukynnykseen ennen kuin suostuivat ottamaan röntgenkuvat. Sitten kyllä leikattiin vauhdilla päivystyksenä pyhänä.