Mikä on kivuliain toimenpide, jonka olet kokenut?
En tarkoita itse synnytystä, toki siihen liittyvät toimenpiteet voivat olla kokemuksena. Mun täytyy sanoa, ettei tule niin kivuliasta toimenpidettä mieleen. Juurihoitoa ei ole (ainakaan vielä) tehty. Tuli mieleen tosta, kun joku kyseli selkäydinpunktiosta. Ai niin, punkteeraus 3. peräkkäisellä kerralla oli tosi kurjaa.
Kommentit (152)
- lonkkaleikkauksen jälkeen leikkaushaavaan jätettin letku, jota pitkin veri tms. valui pois. sen vetäiseminen pois leikkausta seuraavana päivänä jäi mieleen.
- sisätutukimuksen synnytyksen aikana pistivät huutamaan
- polvilumpio murtui ja keräsi nestettä, jonka poistaminen neulalla sattui.
- poiskionteloiden punkteeraus ja tähystäminen ei ollu kivaa
Kyllä pahin kipu on ollut aqua-rakkuloiden laitto synnytyksissä. Silti olen ne molemmilla kerroilla halunnut. Ovat varsin näpäkkä vaihtokauppa kuitenkin: Hetken hirvittävä kipu antaa varsin sidettävän olon pariksi seuraavaksi synnytystunniksi.
Olen ollut onnettomuudessa jossa murtui luita, puhkesi keuhko, jalassa oli avomurtuma josta ronkittiin lasinkappaleita pois jne. Mutta silti ne aqua-rakkulat vie voiton.
kosmeettisten täyteaineiden laitto silmien alle, kun neula pistettiin poskipäiden päältä saakka. Siellä se neula meni 5cm ihon alla... Kaikkea sitä tekee. Silmienaluseni olivat kuopalla, ja täyteaineet ovat siellä vielä vähän jäljellä 3 vuotta jälkeenpäin, olen tyytyväinen. Tuo täyteaine on poistettu käytöstä (osalla paakkuuntui?), mutta Restylanen kaltaista ainetta. Ihan suomalaisella huippulääkärillä laitoin.
Lisäksi kasvoja on hiottu hiekkapaperin kaltaisella (aknearvet), tehty keksisyviä happokuorintoja pari ja rasvaimu vatsaan (nukutuksessa, mutta siitä seurannut kipu oli kamalaa). Ja mitään en kadu, kaikki tehty suomessa alan ammattilaisilla. Ai niin, paitsi kerran tehtiin vähän epäillyttävällä lääkärillä happokuorinta, lääkäri jätti minut yksin noin 20 minuutiksi kärsimään polttavasta kivusta. Toisella lääkärillä hoitaja levitti jotain viilentävää voidetta ja tuuletti kasvoja kuitenkin odotusajan aikana ja piti seuraa, joten kipu oli siedettävää.
ehdin vilkaista ja pöyrryin siihen. Heräsin sairaalassa, kun olin jo paikattu. Sattui silloinkin, mutta puudutus onneksi päällä.
Siis suorastaan rassaten. Tätä toimenpidettä ei kai Suomessa kuuluisi tehdä näin, mutta minulle tehtiin (intialainen anestesialääkäri pienessä sairaalassa).
se kun sektion jälkeen piti nousta ylös sängystä!
Yksi on kahden paiseen puhkeminen! Tuntui kun tylsällä puukolla vedettäisiin auki, ja helvetin kipeää teki! Vaikka puudutustakin oli laitettu, mutta kun sitä ei voitu suoraan paiseeseen, vaan sen ympärille laittaa.
se kun sektion jälkeen piti nousta ylös sängystä!
Yksi on kahden paiseen puhkeminen! Tuntui kun tylsällä puukolla vedettäisiin auki, ja helvetin kipeää teki! Vaikka puudutustakin oli laitettu, mutta kun sitä ei voitu suoraan paiseeseen, vaan sen ympärille laittaa.
muistin juuri, että korvien puhkaiseminen oli aivan helvettiä! Onneksi on tarttenut kokea vain kerran, ja toivottavasti ei ikinä enää uudestaan!!
Juurihoidossa sattui kerran hoidon aikana aika pahasti, vaikka oli puudutettu niin ei ilmeisesti riittävän syvältä. Koko kroppa kouristi kivusta.
Papa-näytteen otto tokalla kerralla. Kiljuin oikeasti tuskasta, vaikka yleensä on kova kipukynnys. Vastaanotossa seuraava potilas odotti ihan kalpeana kun poistuin. Tosin tuloskin oli vähän ikävä eli saattoi vaikuttaa.
Poskionteloleikkauksessa puudutus loppui kesken. Naama oli täynnä kaikkia instrumentteja, kun yhtäkkiä aloin tuntea viiltävää kipua. En pystynyt puhumaan, mutta aloin inistä "ai ai ai" jolloin lääkäri sanoi, että "tunnetko sinä siellä jotakin?" No en, kun muuten vaan inisen... Laittoi sitten lisää puudutetta.
Viikon kestäneen rajun vatsaviruksen seurauksena elimistöstä katosi suolat ym. aineet, jonka vuoksi sain järkyttävän kouristuskohtauksen leukaan. Onneksi olin tuolloin jo sairaalassa tiputuksessa, koska se kipu oli niin hirveää, että tuntui kuin leukaa olisi revitty sijoiltaan. Sain välittömästi morfiinia ja kouristus meni ohi.
Synnytyksen jälkeinen tikkien ompelu oli aika ikävä kokemus, kun puudutus ei onnistunut yhtään. Jokainen neulan pisto tuntui jo valmiiksi tohjoon alapäähän. Ihme kun en pyörtynyt.
Oikean puolen tyhjennys meni ihan siedettävästi, mutta vasen puoli sattui niiiiiin hirveesti, että itkin ja huusin suoraa huutoa, miesparka joka oli tullut toimenpiteeseen hekiseksi tueksi meinasi pyörtyä. Sektion jälkeiset kivut oli myös aika karmeet, mutta voiton kaikesta vie ehdottomasti tuo punktio. Auu...
Oikeesti jos sitä aukkoa pitäis jotenkin suurentaa, kun liian tiukka seksiin, ja vielä tuppo unohtunut, on se voi voi. Sääliks käy...
Tai jos ei, en tiennyt, että itse aukkoa voisi suurentaa leikkauksella?
Minulle riitti, että mies venytteli parina päivänä sormilla, ennen kuin mahtui sisään.
Oikeesti jos sitä aukkoa pitäis jotenkin suurentaa, kun liian tiukka seksiin, ja vielä tuppo unohtunut, on se voi voi. Sääliks käy...
olin pari viikkoa tapaperin elämäni ensimmäisessä juurihoidossa, pelkäsin kauheasti ensin..Mutta en tuntenut minkäänlaista kipua, vaikka kyseessä oli takimmainen hammas, hyi yök..
Kävitkö yksityisellä?
sekä yksityisellä, että terveyskeskuksessa ja koskaan ei ole mainittavaa kipua tuntunut. Ja huom. olen hammaslääkärikammoinen... Puudutus on nimittäin keksitty ja sitä saa tarvittaessa lisättyäkin.
Mun kivuliaimmat tutkimukset ovat olleet kolonoskopia ja kolposkopia (vai mikä se nyt oli nimeltään..). Kolonoskopia täytyi keskeyttää, kun oli niin hirvittävän tuskallista. Pahempaa kuin synnytykset.
Mulla ei autokolarin jälkeen toinen käsi toiminut kunnolla ja se varmistettiin hermoratatutkimuksella, jossa pistetään neula lihakseen ja sitä mitataan jollain koneella. Neulaa pistettiin pitkin kättä, selkää ja niskaa. Ja jokainen pisto tuntui ihan helvetilliseltä. Kauhua tehosti vielä kaiuttimista kuulunut rahina, kun neula liikkui lihaksessa. Itkua väänsin koko toimituksen ajan. Ja lopputulos - yllätys yllätys - että jokin hermo ei toimi. No, olisin voinut sen itsekin kertoa!
menoa laittoivat katetrin, se otti kipeenpää kuin mikään sinä päivänä tai sen jälkeen.. Sanoivat vaan että ei voi noin kipeetä ottaa.. ottipa vaan.
hammaslääkäri väänsi hammasta irti hiki otsalla 45 minuuttia ja puudutuksen hävitessä kipu iski kuin halolla päähän. Oli pyörtyä siihen paikkaan. Tämän kivun jopa muistan, toisin kuin synnytykset, joten sikäli pahempi, vaikka kipuasteikolla varmaan kaikkein eniten kipua on tuottanut synnytys.
mulla on kyllä myös "positiivisia" kokemuksia juurihoidoista. Ja niitä on takana toistakymmentä. Kunnon puudutteet vaan.
Kivuliain...hmm, sektion jälkeen muutaman päivän oli aika rekan alle jäänyt olo, mutta ei se kyllä lähelläkään kivuliainta ole. Sisätutkimukset on epämiellyttäviä, mutta eivät pääse edes top 20:n.
Tuskallista oli kyllä sisätutkimus ekan synnytyksen jälkeen pahan kohtutulehduksen vuoksi, 20 tikkiä hanurissa... ei kiva. Muttei sekään pahin mahdollinen kipu.
Sanoisin että kivuliain toimenpide on ehkä ollut pahasti tulehtuneen korvan puudutus ennen puhkaisua joskus teini-iässä. Siitä on jäänyt kammo.
kamalinta sinänsä oli ponnistaminen, hyvänä kakkosena avautuminen, mutta nehän eivät ole toimenpiteitä. Toinen seuraavista:
-synnytysrepeytymän ompelu puuduttamattomilta alueilta
-kortisonin piikittäminen syvälle kantapäähän
Kumpikaan ei ollut mitenkään ylitsepääsemättömän kamalaa, itse asiassa hammaskiven poisto pääsee melkein samaan kategoriaan.