Mikä on kivuliain toimenpide, jonka olet kokenut?
En tarkoita itse synnytystä, toki siihen liittyvät toimenpiteet voivat olla kokemuksena. Mun täytyy sanoa, ettei tule niin kivuliasta toimenpidettä mieleen. Juurihoitoa ei ole (ainakaan vielä) tehty. Tuli mieleen tosta, kun joku kyseli selkäydinpunktiosta. Ai niin, punkteeraus 3. peräkkäisellä kerralla oli tosi kurjaa.
Kommentit (152)
kipulääkkeitä. Edelleen ihmettelen miksi eivät voineet antaa lisää puudutetta kun letku meni jo selkäytimeen.
Tosin katetrin postaminen ilman, että ilma tyhjennetään siitä pois sattui aivan helvetisti.
Samoin t-treenin väkisin kiskominen ulos, kun se oli ommeltu liian tiukkaan. Tämä toimenpide ainoa jossa mennyt ihan taju, eli olisko sitten tämä.
pirstaleeksi murtuneen ranneluun kipsaus: yksi hoitaja piti käsivarresta kiinni, toisen (isokokoinen voimakas mies) vääntäessä väkisin rannetta oikeaan asentoon.
Jos ranteesi on murtunut pirstaleiksi, ei sitä noin hodettaisi.
synnytyksen alussa tehty sisätutkimus. Sattui niin paljon että laatta lensi.
Toinen ihan hirveä toimenpide on ,kun varvasta puudutetaan ja hirveenkokoiset puudusneulat työnnetään kummallekin puolelle varvasta sinne tyveen. (Tämä tehtiin, kun mun kynnet oli kasvanut reunoista varpaaseen niin joutui leikkaamaan.) Pieni operaatio mutta kipu ihan kamala!
ikinä ei ole paksusuolen tähystys sattunut. Ja ilman mitään kipulääkityksiä on tehty.
Ohutsuolen tähystys oli kyllä jotain kamalaa. Sairaalassa alkoivat mitään ennakkovaroituksia työntää "puutarhaletuka" kurkustani alas. Huusin minkä letkulta voin ja vasta siinä vaiheessa lekuri lopetti kun iskin kynteni sen ranteeseen ja puristin minkä lähti.
Yksityisellä hoitja meinas, et tämä lääkäri on niin hyvä, ettei nukutusta tarvinnu, kun sanoin, et mulle ei ilman nukutusta ko. toimenpidettä tehdä.
Siinä sitten heräilin nukutuksesta ja kyselin koska voinlähteä kotiin. VAstaus oli, et odotelaan vakuutusyhtiöltä vastausta, et maksaako täysnarkoosin. Olivat koittaneet tehdä sen mulle humautuksessa ja olin pistänyt niin kamalasti vastaan, että eivät olleet saaneet tehtyä sitä.
Oikean nukutuksen jälkeen hoitaja totes, et kyllä hän nyt ymmärtää, että mulle ei tätä toimenpidettä ilman nukutusta tehdä.
harson (imee mätää) poistaminen seuraavana päivänä
olleet 3 synnytystä! pari reikää on paikattu,mutta eipä ne sattuneet
tämä olikin vaikea, mutta hauska kysymys...
Olen kokenut mm. nämä:
-juurihoito
-poskiontelopunktio
-munasolujen keräys punktiolla
(-alatiesynnytys, lopussa episiotomia +imukuppi apuna)
Juurihoito ei mun mielestä tuntunut juuri missään. Hidasta ja sen myötä rasittavan puuduttavan tylsää se oli, mutta kyllä puudutus auttoi.
Poskiontelopunktio oli epämiellyttävä, muttei kovin kivulias.
Munasolujen keräyspunktio oli siedettävä, siinä laitetaan kunnon kipulääkkeet.
Mun mielestä hammaskiven poisto on kamalaa puuhaa. Samoin kulmakarvojen nyppiminen. Hampaan poraaminenkin on kamalaa. Nuo isommat operaatiot ei ole ollut yhtä hirveitä.
nuori lääkäri veisteli haavasta pinnan pois koko alalta vaikka piti vaan suurentaa aukkoa. Ilman mitään puudutusta.
Muuta kovin kivuliasta en muista, synnytyksen lisäksi. Solisluun murtuma ja sen asettelu sattui, mutten oikein muista miten paljon koska olin silloin niin pieni.
Kannattaa vaatia nukutus. Sen saa ihan yliopistollisissakin sairaaloissa, ei tarvi mennä yksityiselle. Ja te, jotka kärsitte hammaskiven poistosta: Pyytäkää käyttämään ultraäänilaitetta. On nopeampi, eikä tunnu sitä inhaa nyhtämistä. Jos hampaan kaula on paljastunut, niin saattaa hetkellisesti vihlaista.
Aika kauheaa!
t. Itsekin useita hoitanut hoitsu
nuori lääkäri veisteli haavasta pinnan pois koko alalta vaikka piti vaan suurentaa aukkoa. Ilman mitään puudutusta.
Unohtui yksi toimenpide listasta:
ruokatorven/vatsalaukun tähystys. Se oli AIVAN kamalaa! Ei varsinaisesti kivuliasta, mutta kaikin puolin T O D E L L A epämiellyttävä kokemus.
ehkä aqua-rakkuloiden laitto muka kivunlievityksenä synnytyksessä. Vaikkei se spinaalinkaan laitto sen mukavampaa ollut, kun lääkäri tökki 6-8 kertaa saamatta piikkiä perille.
Joo ja juurihoitokin on toooooodella inhottavaa.
Luulin että kuolen omaan oksennukseeni kova täystysletku kurkussa. Lopulta ei tullut enää oksennusta vaan mahanesteitä ja kun nekin olivat tulleet, tuli pelkkiä kramppeja ja kyyneleitä. Pelkäsin ja kärsin kovasti. Toivottavasti ovat tutkimuslaitteet ja -menetelmät kehittyneempiä nykyään!
Puudutukset on olleet niin hyvät. Ainoa mikä oli muistaakseni tosi kurja oli jalkapohjan tikkaaminen. Se puuduttaminenkin oli tuskaa mutta kun tikattiin niin se sattui puuduttamisesta huolimatta. Kuulemma jalkapohja on vähän huono puutumaan.
synnytyksen yhteydessä, kun olin vasta reilun 3 senttiä auki, kohdun suu ihan takana, niin ilman mitään puudutusta puhkaistiin kavot, otettiin vauvalta näytteitä päästä ja laitettiin muutama mittari sinne kohtuun. Se tuntui todelliselta teurastukselta.
Hyvänä kakkosena tulee jalkapohjan puudutus, se oli todella kivuliasta. Ihan hiestä märkänä olin kun piikit oli laitettu.
sarveiskalvon tutkiminen valolla
"aquarakkuloiden laittaminen alaselkään synnytyksessä"
Eskoista odottaessa olin synnyttämättömien osastolla pari vuorokautta ennen synnytystä lapsivesien menon vuoksi. Olin käyrällä ja verhon takana yhdelle synnyttäjälle laitettiin ko. rakkuloita. Se huusi aivan mielettömästi ja kauan. Vihdoin kun lopetti huutamisen, niin kysyi et oliko se viimeinen (4 oltiin laittamassa) niinkätilö totesi, ei kun se oli ensinmäinen.
Huh, silloin päätin, että en edes kokeile moista kidutusmuotoa.