Lapsivieraat rohmuavat kahvipöydässä
Meillä on ystäväperheitä, joiden lapset eivät osaa yhtään käyttäytyä kylässä kahvipöydässä. Rohmuavat tarjottavia lautaselleen tyyliin viisi keksiä ja kolme pullaa. Vanhemmat naureskelevat vaan vieressä. En voi käsittää tällaista käytöstä! Minusta tarjottavia otetaan yksi kerrallaan eikä mitään tarjottavaa muutenkaan rohmuta ylettömiä määriä. Omille lapsilleni on aina opetettu tämä yksi kerrallaan -sääntö (siis voi toki ottaa eri lajeja lautaselle, mutta ei nyt mitään keksikasaa), ja heidän onkin vaikea ymmärtää miksi toiset saa rohmuta ja he eivät. Kerran tämän yhden perheen luona kylässä ollessamme perheen omat lapset rohmusivat kaikki tarjolla olleet suklaakeksit omille lautasilleen niin, ettei vieraille jäänyt mitään. Ja äiti vain hymyili!
Ihmetyttääkö ketään muuta sama asia? Ja te rohmujen vanhemmat, miksi ette puutu lastenne käytökseen? Nämä meidän ystäviemmekin lapset ovat jo alakouluikäisiä eli tapoja kyllä voisi olettaa löytyvän jos niitä opetettaisiin.
Kommentit (67)
Samaa mieltä siitä, että voin ojentaa vierasta lasta jos hän tekee jotain oikein päätöntä, mutta onhan se hassua että emännän pitäisi ruveta opettamaan pöytätapoja vieraille lapsille jos kerta niiden äitikin istuu siinä vieressä!?
kulhollinen jäätelöä, jonka on tarkoitus riittää koko kyläväelle, ja jos yksi huonosti käyttäytyvä tenava alkaa siinä rohmuilla itselleen enemmän kuin on tarpeen, niin kyllä minä kissa vieköön pidän huolen siitä, että jäätelöä riittää kaikille enkä vain istu siinä tuppisuuna ja manaile mielessäni sitä miten tämä lapsi on huonosti kasvatettu, vaikka siinä istuisi vieressä lapsen koko suku!
että kylässä ei rohmuta. Yleensä siinä käy niin että talon emäntä oikein tuputtaa herkkuja lapsilleni,vaikka olen juuri sanonut että nyt riittää.
Lapseni luokalla, nelosella, on tällainen rohmu. Vuosikausia kaikilla kaverisynttäreillä hänen pitäisi saada ottaa ekana kakkua, vähintään tokana. Muutenkin aina minä,minä,minä, ja äitinsä on ammattikasvattaja, sosionomi-lastentarhanopettaja. Ei kai enää vapaa-ajalla jaksa välittää
Vierailija kirjoitti:
kun siihen lautaselle jää tosiaan sitten kolme keksiä joista on näykätty ja kaksi puoliksisyötyä pullaa. Nämä tosin vähän pienempien lasten kohdalla. Kauheata haaskaamista.
ap
Pakkaat ne mukaan vieraille kotiin viemisiksi. Sanot ystävällisesti, että meillä ei heitetä ruokaa roskiin.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mun lapseni sen kestävät että niille sanotaan että saavat ottaa vain yhden kerrallaan.
Se on etenkin sinun ihan oma hommasi sanoa.
Tietysti heille, jotka tulevat tapoineen jo toista tai viidettä kertaa kyläilemään, järjestetään aiemmin kerrottu vuorottelu, ensin aikuiset sitten lapset. Toisessa huoneessa on puuhaamista ikään sopivin välinein, vähintään piirustus- ja väritystarvikkeita riittävästi, palapelejä, lautapelejä, "muotipelejä" jne. eli jokaiselle jotain tekemistä.
Toinen vaihtoehto olisi sitten tietenkin, etä lapset leikkivät, askartelevat, pelaavat jne. ja myös juovat mehut ja syövät pullat ja herkkunsa samassa huoneessa. Tämä onnistuu varmaan ainakin silloin, kun koolla on eri-ikäisiä, jolloin isompi tai isommat voivat vähän rauhoitella tekemisiä. Ovi pidetään tietysti auki, jolloin on helppo nähdä, onko villiintyminen alkamassa.
Kaikkein paras vaihtoehto on pikku-ulkoilu, jo parikymmentä minuuttia saa ihmeitä aikaan ja järjestetään aikuisten tehtävänjako ulkoiluttajiin ja keittiövuorolaisiin. Ja sisälletultua jakaannutaan eri huoneisiin kuten yllä.
Jos ollaan koko ajan samoissa tiloissa, kerrotaan, ja ehdottomasti etukäteen, miten toimitaan. Niin, että kaikille on aivan selvää, ettei oteta kuin yksi keksi tai pulla tai kakunpala, vaikka sitten jokaiselle erikseen, jos tarvetta ilmenee. Jokainen saa menetellä myös vieraiden suhteen omassa kodissaan, niinkuin hyvä tulee. Parempi sekin kuin lakata kokonaan kutsumasta näitä vieraita.
Vierailuiden tarkoitus on olla iloksi ja virkistykseksi kaikille, ei vain kylään tulijoille.
lapsille voi kerrata normaalit käytöstavat. Voit aikuisena kuitenkin arvata etukäteen, että jotain siellä tarjotaan. Yksi jokaista tarjottavaa juttua on ihan normaali käytöstapa.