Lapsivieraat rohmuavat kahvipöydässä
Meillä on ystäväperheitä, joiden lapset eivät osaa yhtään käyttäytyä kylässä kahvipöydässä. Rohmuavat tarjottavia lautaselleen tyyliin viisi keksiä ja kolme pullaa. Vanhemmat naureskelevat vaan vieressä. En voi käsittää tällaista käytöstä! Minusta tarjottavia otetaan yksi kerrallaan eikä mitään tarjottavaa muutenkaan rohmuta ylettömiä määriä. Omille lapsilleni on aina opetettu tämä yksi kerrallaan -sääntö (siis voi toki ottaa eri lajeja lautaselle, mutta ei nyt mitään keksikasaa), ja heidän onkin vaikea ymmärtää miksi toiset saa rohmuta ja he eivät. Kerran tämän yhden perheen luona kylässä ollessamme perheen omat lapset rohmusivat kaikki tarjolla olleet suklaakeksit omille lautasilleen niin, ettei vieraille jäänyt mitään. Ja äiti vain hymyili!
Ihmetyttääkö ketään muuta sama asia? Ja te rohmujen vanhemmat, miksi ette puutu lastenne käytökseen? Nämä meidän ystäviemmekin lapset ovat jo alakouluikäisiä eli tapoja kyllä voisi olettaa löytyvän jos niitä opetettaisiin.
Kommentit (67)
Itselläni ei ole vielä sen ikäisiä lapsia, että tietäisin tästä mitään (vain vauva, joka ei osaa mitään rohmuta) mutta tähän asti minusta on ollu pelkästään mukavaa kun tarjottavat kelpaa lapsille (ja aikuisille) kahvipöydässä. Toki on ärsyttävää, jos ottaa 10 keksiä ja nuolaisee jokaisesta palan, mutta jos syö kiltisti kaikki niin sehän on vaan kiva:) Ei niitä keksejä meillä kuitenkaan kukaan syö, joten hyvä vaan että vieraille kelpaa.
Joku myös valitteli, kun lapsi otti 4 kertaa jäätelöä lisää. Mitä sitten? Eihän se jäätelö säily, hyvä vaan että joku syö sen pois.
Ehkä olen vähän tyhmä, mutta en todellakaan ymmärrä, miksi ne tarjottavat on siihen pöytään laitettu, jos niitä ei saa syödä.
yksi kutakin lajia eli jos on pullaa ja keksiä, laitan valmiiksi yhden kutakin. Ei ole aiheuttanut mitään ongelmia.
Inhoan rohmuavia lapsia ja varsinkaan en voi sietää vanhempia, jotka eivät näytä TAJUAVAN miten idioottimaista heidän lastensa käytös on. Myös muu pöytätapojen puute tai yleensäkin käytöstapojen puute on raivostuttavaa.
Miksi ihmeessä on emännän asia ruveta oikomaan muiden ihmisten lasten käytöstä?? Ottakaa nyt kakaroistanne vastuu!
Ehkä joku muukin olisi sitä jätskiä halunnut syödä? Tämä tyttö nimenomaan hotki annoksensa, otti lisää, hotki, otti lisää...jne. Siinä ajassa me muut olimme vasta ehtineet aloittaa omat syömisemme! Muut lapset pöydän ympärillä eivät ehtineet syödä läheskään haluamaansa kun yksi rohmusi lähes kaiken.
Ehkä ymmärrät sitten kun tapaat tällaisia lapsia. Tottakai herkkuja saa ja pitääkin syödä kun niitä tarjotaan, mutta on eroa siinä hotkiiko ja rohmuaako niitä, vai nauttiiko niistä yksi kerrallaan, esim.
Joka laittaa aina esille vain yhden keksin tai pullan per kutsuttu henkilö. Näin hän saa rajattua lastensa pullan ja keksin syömisen. Kuulemma muuten söisivät miten paljon tahansa! Mutta aika ankeeta sellainenkin on jos ei muuten saa pidettyä lapsiaan aisoissa:((. Muutenkin lapset pyörittää sitä huushollia 6-0.
se "eläimellisyys", millä sitä ruokaa naalitaan, mässytetään, juoksutetaan, syljeskellään jne. Ei meillä keksejä lasketa, päinvastoin, kiva kun maistui myös lapsille. Kyllä voi iänmukaista käytöstä odottaa lapselta, pienemmältä uhmistelijalta ja isommalta koululaiselta. Voihan sitä leikin ja laulun keskellä hetkeksi rauhoittua herkkupöydän ääreen, jos ei jaksa/pysty, niin tulee sitten vähän myöhemmin yrittämään uudestaan. Eihän me aikuisetkaan sukelleta sinne kahvipöytään herkkujen keskelle, samat pöytätavat voi opettaa myös lapsille, ei siihen mitään natsimeininkiä tarvita.
Ehkä joku muukin olisi sitä jätskiä halunnut syödä? Tämä tyttö nimenomaan hotki annoksensa, otti lisää, hotki, otti lisää...jne. Siinä ajassa me muut olimme vasta ehtineet aloittaa omat syömisemme! Muut lapset pöydän ympärillä eivät ehtineet syödä läheskään haluamaansa kun yksi rohmusi lähes kaiken.
Ehkä ymmärrät sitten kun tapaat tällaisia lapsia. Tottakai herkkuja saa ja pitääkin syödä kun niitä tarjotaan, mutta on eroa siinä hotkiiko ja rohmuaako niitä, vai nauttiiko niistä yksi kerrallaan, esim.
Enempää ei nyt sovi ottaa?
Ehkä ymmärrät sitten kun tapaat tällaisia lapsia. Tottakai herkkuja saa ja pitääkin syödä kun niitä tarjotaan, mutta on eroa siinä hotkiiko ja rohmuaako niitä, vai nauttiiko niistä yksi kerrallaan, esim.Enempää ei nyt sovi ottaa?
-- sanoinkin tälle tytölle, mutta mielestäni ei ole minun asiani kuitenkaan ruveta kovemmin komentelemaan kun äitinsä oli vieressä eikä sanonut mitään? Sanoin että pitää myös riittää muille. Tyttö kuitenkin jatkoi vain touhujaan! Että mitä minun VIERAAN ihmisen olisi pitänyt äidin läsnäollessa tehdä? Oman lapsen olisin voinut poistaa pöydästä, vieraalle ei sentään niin kehtaa tehdä.
Kumma kun täälläkään ei uskota, että on olemassa lapsia joilla ei ole rohtuakaan käytöstapoja. Tämä tyttö on just sellainen että aikuista ei usko. En tosiaankaan tiedä miten pärjää koulussa tuolla asenteella että hän on maailman napa??!
Meillä on myös kaveripiirissä muutama tälläinen rohmuuja-lapsi. Mä olen sen verran tiukka emäntä että ne kyllä nykyään istuu pöydässä syömässä ja ottaa vain yhden kerrallaan, mutta kiitosta ei kyllä kuulu kun nousevat pöydästä ylös. Sen asia mä olen antanut olla, se on sitten vanhempien häpeä kun eivät lapset osaa edes kiittää kun pöydästä nousevat.
Omassa lapsuudessani oli sääntö et tarjolla olevia herkkuja tms. sai ottaa yhden kappaleen/annoksen lajiaan. Jos lisää mieli teki, niin sitten pyydettiin talon emännältä lupa. Joskus jäi lisää herkkuja pyytämättä jos oltiin vieraammassa paikassa kylässä ja mulle iski ujous. Eikä lapset todellakaan tartte 10 keksiä, viittä pullaa ja litraa jäätelöä kitusiinsa.
Omassa lapsuudessani oli sääntö et tarjolla olevia herkkuja tms. sai ottaa yhden kappaleen/annoksen lajiaan. Jos lisää mieli teki, niin sitten pyydettiin talon emännältä lupa. Joskus jäi lisää herkkuja pyytämättä jos oltiin vieraammassa paikassa kylässä ja mulle iski ujous. Eikä lapset todellakaan tartte 10 keksiä, viittä pullaa ja litraa jäätelöä kitusiinsa.
?
-- sanoinkin tälle tytölle, mutta mielestäni ei ole minun asiani kuitenkaan ruveta kovemmin komentelemaan kun äitinsä oli vieressä eikä sanonut mitään? Sanoin että pitää myös riittää muille. Tyttö kuitenkin jatkoi vain touhujaan! Että mitä minun VIERAAN ihmisen olisi pitänyt äidin läsnäollessa tehdä? Oman lapsen olisin voinut poistaa pöydästä, vieraalle ei sentään niin kehtaa tehdä./i]
siitä, että lapsi saa oppia siitä, miten tulee käyttäytyä. Minä olisin vetänyt sen jätskiastian lapsen ulottuvilta pois ihan konkreettisesti ja sanonut, että nyt riittää, muillekin pitää jäädä.
Eikä se edes auta että yksi täti sanoo miten heillä toimitaan. Kyllä omien vanhempien pitää toitottaa sitä ihan alusta saakka, niin lapset oppivat. Jos mä näen että vanhempi itse ei ole millään asiasta, niin annan olla ja puren vaan hammasta, ei ne mun lapsia ole. Toki jos on kyse jonkun vahingoittamisesta niin siinä vaiheessa puutun, muuten hoitakoon pöytätavat omat vanhemmat ihan itsekseen tai olkoon hoitamatta.
koska meillä ne eivät todellakaan kuulu arkeen. Synttäreillä ja jouluna niitä saa, ei muuten. Ainoastaan kylässä jos tarjotaan.
Siksi lapsillamme ei ole mitään rutiinia siihen, miten monta keksiä saa ottaa vieraisilla kerralla - hitto vie, miten paljon te oikein syötätte makeaa lapsillenne jos siihen on ihan opittu kaava?
Ole armas kyläänkutsuja ystävällinen ja kerro minkä verran sinun tarjoamisiasi saa kukin ottaa, sen sijaan että haukkuisit vieraita netissä kertomatta heille itselleen mistä kiikastaa.
- kotona kun ei yleensä ole.
Siksi lapsillamme ei ole mitään rutiinia siihen, miten monta keksiä saa ottaa vieraisilla kerralla - hitto vie, miten paljon te oikein syötätte makeaa lapsillenne jos siihen on ihan opittu kaava?
Siksi vahdin paljonko lapset syövät ja että muutkin saavat osansa.
Ilmoitan hyvissä ajoin lapsille, että enää yksi keksi ja sitten lähdette leikkimään tms.
Monesti tunnen olevani nipo, sillä muiden lapset saavat yleensä syödä pöydän tyhjäksi :O
Juuri "passasin" yhtä perhettä, jonka 3 lasta ovat kaikki ihan järjettömän huonokäytöksisiä. Ovat myös harrastusten kautta tuttuja, mutta ollaan tavattu aika usein. Äiti vain nauraa käkättää, kun lapset hyppivät seinillä, kiipeävät portaiden yläpäähän ja roikkuvat sieltä. Sitten ryysivät kahvipöydän antimia napsimaan ennenkuin lupaa on herunut. Viimeksi tein niin, että jätin tarjottavat odottamaan työtasoille ja lapset sitten menivät mankumaan äidiltään: "haluaaan keeeksiääää, ääääiiittiiiii...". Äiti sitten siihen, että "voiskohan xxx saada jo etukäteen yhden keksin..." Sanoin, että ihan kohta kahvitellaan ja lapset saa mehua ja keksiä. Tuo yksi noista apinoista vain marisi äidiltään. Muutenkin ovat ärsyttäviä pentuja. Keskeyttävät aikuisten puheet joka välissä ja ovat kuin Duracelit, koko ajan äänessä ja liikkeessä. Tuhoavat lastemme leluja, sotkevat lasten huoneet ihan totaalisesti. Taas muistin, miksi niin harvoin juuri tätä perhettä luoksemme kutsumme...
ja tarjota kotona vähän useammin niitä keksejä ettei tarvi kylässä kaksin käsin rohmuta! Tuo oli kyllä huonoin selitys ikinä.
koska meillä ne eivät todellakaan kuulu arkeen. Synttäreillä ja jouluna niitä saa, ei muuten. Ainoastaan kylässä jos tarjotaan.
Ole armas kyläänkutsuja ystävällinen ja kerro minkä verran sinun tarjoamisiasi saa kukin ottaa, sen sijaan että haukkuisit vieraita netissä kertomatta heille itselleen mistä kiikastaa.
Samaa mieltä siitä, että voin ojentaa vierasta lasta jos hän tekee jotain oikein päätöntä, mutta onhan se hassua että emännän pitäisi ruveta opettamaan pöytätapoja vieraille lapsille jos kerta niiden äitikin istuu siinä vieressä!?
Mulla tosiaan yksi tällainen tuttavaperhe ja se on kamalaa katsottavaa. Kun se lepsu äitee ei uskalla sanoa kunnolla niille lapsilleen että nyt riittää, esim. juuri kahvipöydässä. Mä itse tapaan aina omilleni sanoa että tuo keksi minkä otat on nyt viimeinen ja lapset kyllä tietävät että siitä ei sitten lipsuta!
Meidän suku- ja tuttavapiirissä on onneksi useimmiten tervejärkisiä kasvattajia jotka jopa ovat lapsilleen opettaneet että kahvipöytään ei mennä ennen kuin emäntä tai isäntä on kutsunut. Paitsi siis tämä yksi perhe:(.
Esim kotona lapsi voi hyvinkin saada yhden keksin lisää jos pyytää. En minäkään nyt niin tarkkaan laske. Mutta en todellakaan katsoisi sitä, että kylässä lapseni olisi ekana pöydässä ja olisi ottaneet lautaselleen jo 5 pullaa ennen kuin muut ovat edes pöytään ehtineet.
Kumma kun tähän heti vedetään joku ääripää. Ihan kuin me "kasvattajat" sitten alistaisimme lapsiamme muka liikaa!
No onneksi itsekin tiedän vain yhden tällaisen rohmuajaperheen ja heidän luonaan käyminen kahvilla on oikeasti ahdistavaa... Siellä ei kyllä oikeati itse ehdi juuri mitään saadakaan kahvin seuraksi. Siitä pitävät isäntäväen lapset 10- ja 7-vuotiaat huolen! Ja vinkuvat sitten kun eivät saaneet vieläkin lisää...
Näiden simppelien käytöstapojen opettaminen on hyvin helppoa kunhan sen aloittaa jo ajoissa. Ihan hyvin voi lasta pienestä pitäen kieltää ja opettaa että yksi keksi otetaan kerralla, syömistä ei aloiteta ennen muita ja ehkä lapsen voisi jopa opettaa pyytämään niitä tarjottaviakin:).