Onko 36-37 vuotias liina vanha äidiksi? ev
Kommentit (29)
aika kauhtuneeksi ja vetämättömäksi. Siksi tässä pohdin. On tosi ristiriitainen olo; toisaalta haluaisi vielä toisen lapsen, toisaalta ei jaksaisi (kun raskaus ja lapsenhoitokin raskaana mielessä). Huoks.
Itse olen 37 ja haaveilen neljännestä lapsesta, Tulin äidiksi 20 vuotiaana, nuorin on nyt 2,5 v.
ikää 34 ja sain vasta ekan lapsen. Harmitten vähän sitä, että piti näin vanhaksi pohtia tätä ekaa. Nyt nimittäin on sellainen olo, ettei tiedä tuleeko niitä lapsia lisää kun on niin himputin rankkaa. En tiedä jaksaisiko nuorena paremmin? Tai mistä sitä tietää millainen seuraava lapsi olisi, paljon helpompi vai vielä vaativampi... Mut ymmärrän ohdintojasi, ei vain kukaan siihen voi sulle tietenkään vastausta antaa. Jos elämäntilanne muuten on ok ja mies reilusti mukana tasavertaisesti hoidossa, niin sekin tietty auttaa...
Vanhenen ihan siinä missä lapsetkin.
Jos tarkoitat, että onko liian vanha synnyttämään niin ei ole.
Jokainen kuitenkin taplaa tyylillään. Jos tuntuu hyvältä, niin antaa palaa :)
Olin 34,kun esikoiseni syntyi.Ja juuri nyt saatan hyvinkin olla raskaana,odottelen ihmeissäni mitä tästä tulisi.
jos on muutenki välillä vetämätön olo, niin miten jaksat kun saat yöt nukkua ehkä vaan tunnin pätkissä, sitten täytyy taas nousta hoitamaan vauvaa, entäs jos lapsella on koliikki, se on henkisesti ja fyysisestikin tosi uuvuttavaa. parikymppisenkin keho oli kovilla haastavan vauvan kanssa niin kuinkas sitten melkein nelikymppisen keho jaksaisi.
Itse olen saanut lapseni 29-39-vuotiaana (yhteensä 4) ja aivan hyvin jaksanut. Tosin nyt, kun nuorimmainen on 2v, tuntuu ihanalta ajatella, että ei enää yhtään lasta, ihanaa kun nämä kasvavat!
Nimim. äitini oli 39 kun minut sai :)
Ei niin vanha nainen voi enää lapsia hoitaa.
Olen nyt 34-vuotias ja mielestäni vielä ihan hyvässä synnytysiässä. En usko, että terveyteni on oleellisesti heikentynyt parin vuoden kuluttua. Itsestään täytyy toki pitää huolta, mutta sama koskee myös nuoria äitejä.
Poikkeuksena harkitsisin lapsen hankkimisen jättämistä väliin, jos kuluu esim. rintasyöpäsukuun tai on joku muu vaikeasti hoidettava perussairaus, tai joku isommista lapsista olisi vaikeasti sairas.
Luulen, että täällä nämä kauhistelijat ovat 25-vuotiaita, jotka eivät osaa ajatella, että ovat vielä kymmenen vuoden kuluttuakin ihan terveitä ja hedelmällisessä iässä.
ja olen jaksanut erinomaisesti!! Esikoinen syntyi, kun olin 28 ja silloin olin ihan poikki.
itse olen nyt 38, enkä voisi kuvitellakaan että olisi vauva... Ihanaa kun lapset on jo kouluikäisiä!
Jaksoin silloin paremmin kuin 28-vuotiaana esikoisen kanssa, joka oli myös koliikkilapsi.
Elämää on myös vielä 30 jälkeenkin. Uskokaa pois!!!
papereiden mukaan, että ei kait 36-vuotias mikään ikäloppu voi olla =)
Itse en enää jaksa, kaksi riittää hyvin ja nyt kun hektisin aika on takana niin saa taas välillä hengähtää - ihanaa. Lapsissa rakkauden jälkeen on kait parasta se että ne kasvaa =)
Oletko hyvässä kunnossa, ei perussairauksia? Antaako elämäntilanteesi mahdollisuuden höllätä jostain päästä raskauden/vauvan/taaperon kanssa? Onko sinulla mies + muita tukijoukkoja jotka auttavat tiukan paikan tullen? Jos nämä asiat kunnossa, jaksat varmasti. Jos muita riskejä mietit, niin mulla ne realisoituivat jo 28 vuotiaana, joten ei se iästä niin ole kiinni, ja mitä vanhempi synnyttäjä sen tarkemmin hoidetaan / tutkitaan.
Ja haluaisin kovasti vielä toisen lapsen. Toki asia on mietityttänyt paljon.
Ja kun on keskenmenoja takana, niin kynnys on jotenkin suurempi.
Mut jos oikeasti sitä haluat, niin et ole liian vanha!
Mun äiti oli 39-vuotias, kun sai mut (olen perheemme nuorin) ja isä oli 53-vuotias. Isämme kyllä kuoli ollessani 13, mutta äitini paahtaa melkein täysillä edelleen, yli kuusikymppisenä mummona :D
Terveisin: 25-vuotias
äitini on jo 55v. eikä yhtään liian vanha mielestäni äidiksi ;) Eipä kait,ei ei,ei ole liian vanha.Tätini sai kolmannen poikansa 45v!
Kuitenkin hänkin on vasta 63-vuotias nuorimmaisen ollessa jo täysi-ikäinen.
Jos siltä tuntuu, anna palaa vaan. Enää on turha montaa vuotta jossitella ja miettiä tulisiko vai eikö tulisi äidiksi...