Eikö jotain työtä luulisi aina löytyvän..?
Vai oikeastiko tilanne on se, että mitään työtä ei yksinkertaisesti kaikille ole? Ehkä ihmettelen tätä siksi, kun olen kahdesti ollut pienen pätkän (parista kk:sta muutamaan) työttömänä omasta halusta ja ne pari työtöntä, jotka tunnen, ovat mun mielestä vähän työnvieroksujia; toinen menisi kyllä töihin, jos vain pääsisi siihen työpaikkaan vakituiseksi, jossa oli joskus vuonna nappi ja kypärä. Toinen ei halua mitään työtä.
Mutta oikeastiko MITÄÄN työtä ei löydy sellaisille työttömille, jotka oikeasti haluaisivat töihin?
Ja haluan vielä korostaa, että en halua arvostella tai halveksia tai loukata ketään, kunhan vain ihmettelen aikani kuluksi. :)
Kommentit (22)
työtä varmaan on moneenkin lähtöön mutta pohjoisen pikkukaupungeissa ei. Ne jotka työpaikan ovat onnistuneet saamaan, pysyttelevät siinä koska uutta vakituista tai muuten parempaa ei todellakaan ole saatavilla. Pohjoisessa työntekijöiden vaihtuvuus on paljon pienempää kuin etelän isoissa kaupungeissa.
Niin ja jos joku paikka avautuu, sinne tulee heti lukematon määrä hakemuksia ja loppujen lopuksi paikan saa joku "meidän työntekijän, sen sihteerin Seijan sisko Anni". Eli suhteilla kaikki pelaa, ei merkitystä vaikka itse olisi ollut kesätöissä kyseisessä paikassa ja mennyt hyvin ja vaikka "Seijan sisko Anni" ei olisi koskaan pärstäänsä siellä näyttänytkään. Mutta kun Seija niin kehui siskoaan, että siinäpä paikkaan oiva työntekijä. Tämä peli muuten näkyy tonnityöläistenkin (kesätyöntekijöiden) valinnassa, kaikki valitut ovat sellaisia että äiti, isä, sisko tai täti tms on samassa paikassa töissä, "ketään ulkopuolista" ei oteta.
Suuri osa on sekin suhteellinen käsite, samoin kuin tuo mun "hirveästi". Enkä missään tapauksessa tarkoittanut, että valtaosa, mutta omaan kokemukseen tuokin perustuu; ihan ympärillä nähtyyn, kuultuun, koettuun jne. Mun mielestä suuri osa niistä työttömistä, joita tiedän ja tunnen, olisi varmasti ollut oikeampi muotoilu. En kuitenkaan halunnut tehdä tästä mitään riitaa tai kiistelyä, siksi en paneutunut mihinkään kieliopillisiin muotoseikkoihin, kunhan mietiskelin "ääneen" lastennukutuspuuhien lomassa.
ap