Kukaan laittanut 6-7kk ikäistä hoitoon?
Meidän tilanteemme on sellainen, että minun on pakko palata töihin nuorimman ollessa 6-7kk ikäinen. On tapahtunut monia odottamattomia asioita ja muita vaihtoehtoja ei ole, taloudellisista syistä.
Kaksi nuorinta (isommat ovat koululaisia) olisivat pph:lla 2-4päivää viikossa ja 4-6tuntia päivässä. Tuon vähemmäksi emme hoitoaikaa saa, tuokin on pienen sumplimisen takana.
Tällä pph:lla on hyvä maine ja tiedän, että hänellä on ollut aiemminkin n. 6kk iässä hoidon alottaneita, mutta kyllä se silti sydäntä raastaa, että joutuu noin pienen hoitoon laittamaan, vaikkei päivät sentään älyttömän pitkiä ole.
Oisko täällä ketään, joka syystä tai toisesta laittanut lapsen hoitoon suht saman ikäisenä?
Kommentit (73)
voi olla paljon kauheampikin kohtalo. Suomessakin.
aivan kauhea kohtalo vauvaraukalla =((((
kyllä asiat voi laittaa tärkeysjärjestykseen, jos haluaa ja piste.
...suuhun tai per...seen. Äly hoi älä jätä!
Sitä ennen ei hoitoon kunnalliselle huolittu. Hyvin pikkuinen sopeutui vaikka päiväkodissa ihan oli. Ja reipas nuori neiti tuosta on kasvanut. Kovaa kyllä oli äidille ja helpompaa on ollut kolmen seuraavan kanssa kun on kotona voinut hoitaa.
Olen työkseni hoitanut 1960-luvulla 2kk:n ikäisiä lapsia heidän kodeissaan, kävin iltakoulua ja sain luvan lukea läksyni vauvan nukkuessa. Kun vauva kasvoi isomaksi, n. 1 vuoden ikään, siirryin toiseen perheeseen jossa oli vauva ja sain opintoni suoritettua siinä ohessa.
Kun omat lapseni syntyivät 1970-luvulla, esikoinen meni hoitoon 4kk:n iässä. Seuraavan lapsen sain hoidettua kotona, syntyivät aika pienillä ikäeroilla. Minulle tuli hoitoon 3kk:n ikäiset kaksosvauvat joten pystyin hoitamaan omatkin lapseni.
Helsingin Sanomissa oli pitkät rimsut perheiden ilmoituksia joissa haettiin hoitajaa kotiin.
Sieltä minäkin sain vauvojen hoitotyön. Olin ollut vauvojen siihen aikaan kutsutussa seimessä 1 vuoden opintojeni takia, seimeen sai vauvan jo 6kk:n ikäisestä, kerran poikkeuksellisesti minun aikanani tuli vauva 5kk.
Kun olin seimessä työssä, vauvat alkaen 6kk, pidin ihan hyvänä hoitopaikkana. Siihen aikaan olikin tosi tarkkaa hoitoa. Kaikki oli niin jämptiä ja olen tyytyväinen että se "koulutus" oli sellainen kohdallani.
Vai mitä mieltä, vauvoille monipuolista ruokaa, esim. lounaalla oli jotain terveellistä kiisseliä jälkiruokana, niin välipalakiisseli oli uusi eri aineista valmistettu. Esim. jos oli omnasosekiisseliä niin oli vielä ruusunmarjasosetta päällä, muutenkin vaihtelevia ruokia. Vellejä sekä puuroja ei tullut toistuvasti samaa, monipuolista oli.
Kun viimeaikoina olen ollut kunnallisessa päiväkodissa, niin oikeesti; 1v- 3v lapsille annetaan aamusta sivuun jääkaappiin laitettua puuroa tai velliä lämmitettynä mikrossa. Puuroa tulee sen verran reilusti että riittää iltapäivällä.
Muistan kuinka silloin aikoinaan seimessä lapset saivat monipuolista ravintoa. Ei ihme että joku jo lähes 3v lapsi yökkää välipalalla. Jos on sisarusryhmä, on isommille leipää ym. mutta alle 3v on "raja" joka pitää puurossa ja vellissä..
Terveisiä jos joku muistaa olleensa Herttoniemen lasten seimessä...
Vauvoilla oli aina jaloissa tukevat kengät sisällä. Kun ne riisuttiin nukkumisen ajaksi, niin nauhat eivät saaneet roikkua ulkopuolella, vaan työnnettiin kengän sisään, vauvoilla oli hiusharjat ja harjan tuli olla aina harjat ylöspäin.
Leluja pestiin usein ja potan pohjapuoli kuurattiin harjalla, se oli oikein kunnia-asia ettei näkynyt hankaumaa vessan lattiasta kun pestyt potat olivat rivissä päivän päätteeksi.
Ulos laitettiin nukkumaan ja erittäin tunnollisesti katsottiin ettei hatun nauhat ole auki, lämpimiä peittoja jne. ihanaa aikaa...
Nyt on näiden pieninä hoitoon vievien omat lapset jo aikuisia. Kuinkahan on, onkohan ollut suurtakin haittaa varhaisesta hoitosuhteesta? Ne ihmiset, ketkä olivat jo pieninä vauvoina hoidossa jotka minä tunnen, ovat ihan OK, hyviä vanhempia ja kasvattajia.
Kaikki ei aina suju kuin satukirjoissa. Oi että toivon teille, jotka ap:ta syyllistätte, jotain vastaavaa tapahtuvaksi. Ehkäpä sitten ymmärrätte että _joskus on pakko_ tehdä noin!
Kasvakaa urpot siellä pumpulissa ja pilvilinnoissa, sattuupahan enemmän kun romahdatte sieltä alas!
Ap:lle voimia. Toivottavasti löydät ratkaisun.
perheillä on vapaus laittaa asiat siihen järjestykseen joka tuntuu oikealta.
tuo 7kk on ihan ehdoton takaraja, siitä pidempään en voi olla kotona. Työni alkaa siis viimeistään nuorimman ollessa 7kk ja kaksi nuorinta menevät perhepäivähoitajalle, ei siis tarhaan. Ja ovat pph:lla 2-4päivää viikossa ja hoitopäivän pituus vaihtelevasti 4-6tuntia, kuten jo aiemmin kirjoitin.
Arvosteluja en enempää kaipaisi, mutta niiltä ei taida täällä välttyä. Tuntuu ihan tarpeeks pahalta ilman lisäarvostelujakin. Totuus on, että voin jäädä kotiin pidemmäksi aikaa vain, jos elämme pyhällä hengellä.
Talon tai auton myynnistä ei apua pahemmin ole meidän tilanteessa, kiitos vinkistä kuitenkin.
Teille arvostelijoille totean vain, että elämässä tapahtuu odottamattomia asioita, joihin ei vaan voi etukäteen varautua ja sitten on vaan toimittava niin kun on paras siinä uudessa tilanteessa.
ap
Nuorempi lapsi aloittaa hoidon n. 7kk ikäisenä. Tosin minulla on mahdollisuus tehdä erittäin pehmeä lasku, koska aloitan työt 2kk päästä hoitoonmenosta, eli vauva on silloin 9kk. Aion aloittaa vierailemalla hoitopaikalla vauvan kanssa, sitten jättämällä esim. tunniksi, 2 tunniksi jne, jotta ei tule kauheaa shokkia. Lisäksi vauvan vanhempi sisarus (2.5 v) on samassa hoitopaikassa. Pikkuinen tykkää sisaruksestaan valtavasti, joten varmaan tuokin auttaa. Olen kyllä jo nyt ihan rikki, kun joudumme aloittamaan tämän jo näin varhain, mutta näin vaan on. Meidän asuinmaassamme vanhempainrahaa ei tunneta, ja koska mieheni tulot ovat suht epäsäännölliset, on pakko kantaa kortensa kekoon.
Ap - onko sinulla mahdollisuus aloittaa pehmeästi vai joudutko heti menemään töihin kun tarha alkaa? Minä yritän jatkaa imettämistä niin kauan kuin mahdollista ja jättää päivät niin lyhyiksi kuin mahdollista. Isompi lapsi meni hoitoon n. 11 kk ikäisenä, mutta silloin ei ollut mahdollista pehmeään laskuun ja eka kuukausi oli yhtä helvettiä, sen jälkeen helpotti.
Minun mielestäni on tylyä, että tällaiseenkin avaukseen tulee kommentteja tyyliin miksi hankit lapsia jos ei ole varaa jäädä kotiin. Ylipäätään tällä palstalla kaikki toiminta, joka ei ole suoraan massojen suosiossa tuomitaan välittömästi. Kieliikö se jotain suomalaisuudesta vai vain näistä täällä pyörivistä äideistä?
Ap:lle tsemppiä valitsemallasi tiellä!
Kaikki ei aina suju kuin satukirjoissa. Oi että toivon teille, jotka ap:ta syyllistätte, jotain vastaavaa tapahtuvaksi. Ehkäpä sitten ymmärrätte että _joskus on pakko_ tehdä noin!
Kasvakaa urpot siellä pumpulissa ja pilvilinnoissa, sattuupahan enemmän kun romahdatte sieltä alas!
Ap:lle voimia. Toivottavasti löydät ratkaisun.
Oli hoidossa 5päivää viikossa ja hoitopäivän pituus vaihteli 5-8tuntiin. Poika viihtyi hyvin hoidossa eikä ainakaan vaikuta siitä mitenkään vaurioituneen.
tsempit ap:lle. Huomaan, että olet tilanteesei tarkkaan pohtinut ja muuta vaihtoehtoa ei ole. Minusta tutuksi tulevan pph:n kanssa vietetyt hoitotunnit eivät kuulosta lainkaan huonolta. Minimihoitotunnit viikossahan ovat kahtena päivänä 2 tuntia. Meillä mummu katsoo lasta ainakin saman verran, eikä lapsi sitä tiedä, onko hoitaja sukulainen ja vieras, kun tapaamiskertoja on yhtä paljon.
Menen itse myös töihin vanhempainloman lopussa, jos siis vain työtä on, koska minulla ei ole työpaikkaa johon palata, joten en uskalla pudota täysin työelämästä. Mies jää tällöin lapsen kanssa kotiin niin että varsinainen päivähoito alkaa lapsen ollessa 1v 2 kk tai 1 v 6 kk. Tätä ei olla vielä päätetty.
Voimia vaikeaan tilanteeseesi, ap!
esikoinen syntyi USAssa. Me saimme hyvän työnantajan ja mieheni palkkapussin perusteella venytettyä "äitiyslomaa" siihen asti kun lapsi täytti 6 kk. Hän oli vanhin siinä ryhmässä missä aloitti. Vähän niinkuin ryhmäperhepäivähoitajalla. Hyvin meni ja lapsi sopeutui loistavasti. Äidillä oli hankalampaa, mutta töitä oli pakko tehdä, muuten olisi mennyt työpaikka alta.
Olisiko mahdollista palkata lastenhoitaja kotiin? Au pair?
Asuimme opiskelija-asunnoissa ja lapsi oli hoidossa toisella opiskelijaäidillä, joka oli kotona omien lapsiensa kanssa. Lapsen äiti teki gradua ihan normisti 8h/pvä firmassa.
Toki lapsi oli paljon poissa hoidosta, koska varahoitoa ei yksityisellä ollut tarjota ja lapsiperheessä taudit kiertävät. Muuta negatiivista ei hoidossa ollut.
Olen selvittänyt kaikki eri vaihtoehdot ja mitä tukia mihinkin saisi jne. mutta en voi olla kotona kauempaa, vaikka miten haluaisin.
Jään heti kotiin, jos joku kertoo, että miten eletään pyhällä hengellä ja maksetaan osa laskuista tyhjästä.
ap
Olisiko mahdollista palkata lastenhoitaja kotiin? Au pair?
En aio tämän jälkeen tätä keskustelua enää lukea tai kommentoida. Muutama kommentti vielä ennen kun vaikenen.
Ensin teille arvostelijoille. Jos olette osanneet lukea koko ketjun niin olen kertonut osan tämän hetkisestä elämäntilanteestamme, mutta se on todellakin vain osa. En lähde täällä kertomaan tarkkaan kaikkea, mitä joudumme perheenä käymään läpi, mutta sen voin todeta, että todellakin jaksaisin paremmin, jos saisin olla vaan kotona eikä tarvitsis mennä töihin, mutta kun täälläkään ei kukaan ole kertonut, että miten sitä ruokaa ostetaan tyhjästä ja laskut maksetaan tyhjästä niin eipä minulla ole vaihtoehtoja ja kun yhteiskunta syytää rahaa mieluummin maahanmuuttajille ennen kun auttaa normaalia ihmistä, joka kerran apua tarvitsis.
Toisaalta toivon, että te jotka, olette minua arvostelleet, että kokisitte joskus jotain vastaavaa ja joutuisitte toteamaan, ettei se yhteiskunta todellakaan aina auta. Tiedän, ettei näin saisi ajatella, mutta tätä paheksuntaa saan kuulla ihan oikeassa elämässäkin ja toteamuksia, että kyllä yhteiskunta auttaa, just joo. Minäkin ennen tätä kuvittelin, että elämme maassa, jossa saa apua kun sitä tarvitsee, mutta eipä niin olekaan.
Niin ja suuri kiitos teille, jotka olette vastanneet kysymykseeni ja kertoneet miten teillä on sujunut hoidon aloitus suurin piirtein samanikäisillä mitä meidän vauva tulee olemaan hoidon aloittaessaan. Näillä näkymin lapset menevät hoitoon nuorimman ollessa 6,5kk ikäinen, tuohon on aikaa pari kuukautta.
ap
Kyllä on pakko olla muita vaihtoehtoja, ihan varmasti noin pienelle jää traumoja enkä minä kyllä ees pystyis olemaan noin pienestä erossa. Kannattais jättää lapset tekemättä, jos ei tuon pidempään jaksa heitä hoitaa!
Mulle meinas käydä samallalailla ku mies lähti kävelee toisen muijan luo ku olin viimesilläni, onneks sain pienenmmän kämpän ja yh:na sain kaikki tuet että pystyin olee kolme vuotta kotona vaikka tiukkaa on tehnyt tosi usein, nyt on edessä töihin paluu ja poika hoitoon ja vaikeeta on sekä minulle ja pojalleni... Kyllä se siitä lutviutuu ku saat arjen pyörimään ni ei se töihin lähtö tunnu enään yhtä pahalta kuin alussa varsinki jos lapset samassa hoitopaikassa ja asian tunteva hoitaja hoitamassa heitä... Onnea ja menestystä sinulle äläkä välitä muiden panettelusta :)
^Hei haloo, puoli vuotias hoitoon! Ei voi olla totta! Mieti nyt vähän ap! Ihan varmaan on muita konsteja jos Sä vaan haluut!!!
Nuorempi lapsi aloittaa hoidon n. 7kk ikäisenä. Tosin minulla on mahdollisuus tehdä erittäin pehmeä lasku, koska aloitan työt 2kk päästä hoitoonmenosta, eli vauva on silloin 9kk. Aion aloittaa vierailemalla hoitopaikalla vauvan kanssa, sitten jättämällä esim. tunniksi, 2 tunniksi jne, jotta ei tule kauheaa shokkia. Lisäksi vauvan vanhempi sisarus (2.5 v) on samassa hoitopaikassa. Pikkuinen tykkää sisaruksestaan valtavasti, joten varmaan tuokin auttaa. Olen kyllä jo nyt ihan rikki, kun joudumme aloittamaan tämän jo näin varhain, mutta näin vaan on. Meidän asuinmaassamme vanhempainrahaa ei tunneta, ja koska mieheni tulot ovat suht epäsäännölliset, on pakko kantaa kortensa kekoon.
Ap - onko sinulla mahdollisuus aloittaa pehmeästi vai joudutko heti menemään töihin kun tarha alkaa? Minä yritän jatkaa imettämistä niin kauan kuin mahdollista ja jättää päivät niin lyhyiksi kuin mahdollista. Isompi lapsi meni hoitoon n. 11 kk ikäisenä, mutta silloin ei ollut mahdollista pehmeään laskuun ja eka kuukausi oli yhtä helvettiä, sen jälkeen helpotti.
Minun mielestäni on tylyä, että tällaiseenkin avaukseen tulee kommentteja tyyliin miksi hankit lapsia jos ei ole varaa jäädä kotiin. Ylipäätään tällä palstalla kaikki toiminta, joka ei ole suoraan massojen suosiossa tuomitaan välittömästi. Kieliikö se jotain suomalaisuudesta vai vain näistä täällä pyörivistä äideistä?
Ap:lle tsemppiä valitsemallasi tiellä!