Kukaan laittanut 6-7kk ikäistä hoitoon?
Meidän tilanteemme on sellainen, että minun on pakko palata töihin nuorimman ollessa 6-7kk ikäinen. On tapahtunut monia odottamattomia asioita ja muita vaihtoehtoja ei ole, taloudellisista syistä.
Kaksi nuorinta (isommat ovat koululaisia) olisivat pph:lla 2-4päivää viikossa ja 4-6tuntia päivässä. Tuon vähemmäksi emme hoitoaikaa saa, tuokin on pienen sumplimisen takana.
Tällä pph:lla on hyvä maine ja tiedän, että hänellä on ollut aiemminkin n. 6kk iässä hoidon alottaneita, mutta kyllä se silti sydäntä raastaa, että joutuu noin pienen hoitoon laittamaan, vaikkei päivät sentään älyttömän pitkiä ole.
Oisko täällä ketään, joka syystä tai toisesta laittanut lapsen hoitoon suht saman ikäisenä?
Kommentit (73)
Kysy neuvolasta neuvoa tilanteeseen? Sosiaaliturvaa teidän pitäisi saada jos tulonne ei riitä. Tuon ikäinen tarvitsee vielä äitiään. Sinun pitäisi imettää ja olla vauvan kanssa! Kyllä jotkut elää sosiaaliturvalla, se on vain väliaikaista teidän kohdalla. Sullahan on työpaikka odottamassa!Väliaikaisesti kyllä jaksat pienemmällä rahalla tulla toimeen. saat diakonilta ruoka-apua ja sosiaalitoimistosta rahaa jos tulot ei muuten riitä!
jos olen kotona pidempään kun sinne asti, että nuorin on 6-7kk.
Olen jo selvittänyt miten paljon saisimme rahaa ym, jos olisimme kotona ja miten paljon jos olen töissä. Jäämme miinukselle, jos olen kotona ja plussalle jos olen töissä. Vaihtoehtoja ei ole. Olen nyt jo karsinut kaikki menot minimiin, jotta voin olla edes n. 6kk nuorimman kanssa kotona. Mistään menoista ei enää voi karsia.
Kuten olen monesti sanonut, että tämä ei ole helppo päätös, mutta vain palaamalla töihin saamme ruokaa pöytään ja lainat ym. laskut maksettua.
Noista diakonin ruoka-avuista ei meille ole pahemmin apua kun lapsilla on monia ruoka-aineallergioita ja tämän takia täytyy ostaa kalliimpia tuotteita ym.
ap
Kysy neuvolasta neuvoa tilanteeseen? Sosiaaliturvaa teidän pitäisi saada jos tulonne ei riitä. Tuon ikäinen tarvitsee vielä äitiään. Sinun pitäisi imettää ja olla vauvan kanssa! Kyllä jotkut elää sosiaaliturvalla, se on vain väliaikaista teidän kohdalla. Sullahan on työpaikka odottamassa!Väliaikaisesti kyllä jaksat pienemmällä rahalla tulla toimeen. saat diakonilta ruoka-apua ja sosiaalitoimistosta rahaa jos tulot ei muuten riitä!
Esim. Usassa äitiysloma on enimmillään vain pari kuukautta. Siksi siellä on niin paljon kotiäitejä. Työn ja uran yhteensovittaminen on tosi hankalaa.
Yksinhuoltajuus ja ap:n tapaiset tilanteet eivät anna muuta mahdollisuutta kuin pienen vauvan hoitoon viemisen.
Lapsista kasvaa ihan kunnon aikuisia silläkin tavalla.
Tottakai ihanne olisi, että kaikki voisivat olla kotona monta vuotta. Mutta elämä on.
Yrittäkää nyt pullamössömammat tajuta, että Suomen malli ei ole se ainoa oikea.
nyt murkkuikäsellä on anoreksia ja masennusta
Pakkohan se vauva sinne hoitoon on laittaa, kun ei ole rahaa. Rahaa tänne nyt! Antakaa sitä!
nyt murkkuikäsellä on anoreksia ja masennusta
Voi tsiisus mikä ajattelumaailma!
Toinen on onnettomassa tilanteessa ja te idiootit haukutte ja arvostelette.
Toivottavasti teitä arvostelijoita joskus kohtaa joku odottamaton ongelma niin huomaatte ehkä ettei elämää aina voi suunnitella.
Tee mitä täytyy ap.
Ala vailita joistain naista kommenteista.
Aiemmin tahan ketjuun jo vastasinkin ja olen itse tosiaan vienyt kaksi lastani juuri 6-7kk ikaisena hoitoon. Nyt ovat 4 ja 7 vuotiaita.
Tosiaan vaikeita hetkia oli varsinkin minulla, mutta kaikenkaikkiaan hienosti meni. Imetinkin molempia lahemmas vuoden ikaan asti. Hoidossa lapset soivat enimmakseen soseita ja imetin sitten iltasin ja aamuisin.
En aio tämän jälkeen tätä keskustelua enää lukea tai kommentoida. Muutama kommentti vielä ennen kun vaikenen.
Ensin teille arvostelijoille. Jos olette osanneet lukea koko ketjun niin olen kertonut osan tämän hetkisestä elämäntilanteestamme, mutta se on todellakin vain osa. En lähde täällä kertomaan tarkkaan kaikkea, mitä joudumme perheenä käymään läpi, mutta sen voin todeta, että todellakin jaksaisin paremmin, jos saisin olla vaan kotona eikä tarvitsis mennä töihin, mutta kun täälläkään ei kukaan ole kertonut, että miten sitä ruokaa ostetaan tyhjästä ja laskut maksetaan tyhjästä niin eipä minulla ole vaihtoehtoja ja kun yhteiskunta syytää rahaa mieluummin maahanmuuttajille ennen kun auttaa normaalia ihmistä, joka kerran apua tarvitsis.
Toisaalta toivon, että te jotka, olette minua arvostelleet, että kokisitte joskus jotain vastaavaa ja joutuisitte toteamaan, ettei se yhteiskunta todellakaan aina auta. Tiedän, ettei näin saisi ajatella, mutta tätä paheksuntaa saan kuulla ihan oikeassa elämässäkin ja toteamuksia, että kyllä yhteiskunta auttaa, just joo. Minäkin ennen tätä kuvittelin, että elämme maassa, jossa saa apua kun sitä tarvitsee, mutta eipä niin olekaan.
Niin ja suuri kiitos teille, jotka olette vastanneet kysymykseeni ja kertoneet miten teillä on sujunut hoidon aloitus suurin piirtein samanikäisillä mitä meidän vauva tulee olemaan hoidon aloittaessaan. Näillä näkymin lapset menevät hoitoon nuorimman ollessa 6,5kk ikäinen, tuohon on aikaa pari kuukautta.
ap
Kyllä minä jaksaisin paljon paremmin, jos saisin olla lasten kanssa kotona kun että pitäis kaiken muun stressin ja huolen keskellä käydä vielä töissä ja suoriutua töistä kunnialla.---
Se on niin hyvä arvostella ja laukoa typeryyksiä jos ei osaa ajatella, ettei kaikkien elämä ole aina ruusuilla tanssimista.
Allekirjoitan! Olisi niin paljon helpompaa jäädä vaan kotiin lapsien kanssa - sehän olisi niin ihanaa luksusta - kuin hoitaa työ- JA koti/lapsirumbaa. Mutta kun ei niin ei. Lapsille pitäisi sitä leipaa kuitenkin joka päivä suuhun saada. Ja kaikilla ei todellakaan ole rikasta miestä joka kultalusikalla syöttää. Vaihtoehto lienee jäädä kokonaan yhteiskunnan elätiksi mutta sitähän ei myöskään täällä suvaita...
Ekan lapseni sain hiellä ja vaivalla pidettyä 11 kk kotona mutta kakkonen meni 6kk ikäisenä hoitoon (lyhyitä päiviä ja vain 3/vko).
Jos hoitopäivät eivät veny tolkuttomiksi ja niitä ei ole 5 pv/viikko niin tilannehan kuullostaa ihan hyvältä, varsinkin jos on hoitoon tyytyväinen ja sisaruksetkin ovat samassa paikassa. Kyllä se siitä! Jos hoitosuhde kestää eli lapsella on sama hoitaja/t kaikki ensivuodet niin ongelmaa ei myöskään ole. Ongelma on omassa (ja muiden) päässä ja sen yli on vain päästävä.
on palkata piika
ne jotka eivät siihen entisaikoihin pystyneet - laittoivat vanhemman sisaruksen hoitajaksi
järjestetyt hoitopaikat on nykyaikaa