Perusteeton lastensuojeluilmoitus
En olisi ikinä kuvitellut joutuvani tällaiseen tilanteeseen; saimme aamulla postissa kirjeen, että meistä on tehty nimetön ilmoitus lastensuojeluun "vanhempien päihteiden käytön takia". Joudumme siis tapaamaan sosiaalitädit ensi viikolla, vaikka ilmoitus on kateellisen panettelijan tuulesta tempaisema juttu.
Olen aika varma kuka ko. ilmoituksen on tehnyt, vaikka sillä ei tässä tilanteessa ole väliä. Nyt vain pelottaa mitä siellä tapaamisessa tulee tapahtumaan. Ei kai tällainen farssi voi jatkua kauaa? Olemme mieheni kanssa tuoreita esikoisen vanhempia, mutta emme sentään niin sekaisin ja aivottomia ole, että päihteitä käyttäisimme ja näin vaarantaisimme lapsemme turvallisuuden tai muuta vastaavaa. Mutta uskovatko sosiaalitädit sanaamme, vai joudummeko "varmuuden vuoksi" katkaisuhoitoon (tarkoittaen päihdeterapiaa) tai johonkin muuhun ilman syytä?
Olen osittain vihainen myös siitä, että niiltä todellisilta tapauksilta voidaan viedä resursseja näin typerällä syyllä. Eniten kuitenkin inhottaa se, että esikoisperheellä ei muutenkaan ole kovin helppoa tämä arki, niin sitten jonkun kateellisen idiootin nimetön ilmianto täysin ilman syytä lisää paineita ja laittaa miettimään oliko sittenkään järkevää hankkia lapsia. :/
Kiitos, kun sain purkaa pahaa oloani tänne. Jos joku haluaa vängen väkisin meistä tehdä syyllisiä johonkin, niin siitä vain! Haluaisin kuitenkin ennemmin kuulla kokemuksia siitä, mitä tämä tilanne nyt sitten käytännössä tarkoittaa.
Kommentit (75)
Sehän ei kunnioita lääketieteellistä tai juridista asiantuntemusta tai muutakaan.
Eli jos sen mielestä joku on alkoholisti heidän kirjoissaan, niin ihminenhän tasan sitten on.
Vittumainen naapuri ei jaksanut kuunnella korvatulehduksessa olevan lapsen yöitkua.
Jouduttiin käymään sossussa ja siellä vaan naureskeltiin ja sanottiin että näitä turhia kiusalla tehtyjä ilmoituksia tulee niin paljon.
Inhottavaa silti ja aikamoinen loukkaus mielestäni, olemme kuitenkin perhe jossa pussaillaan ja halitaan ja rakastetaan joka päivä ja kaikki mahdollinen tehdään lasten hyvinvoinnin eteen.
kun menet sinne käymään,ole rauhallinen,puhu selkeästi,siistinä ja samoin vauva(puhtaat vaatteet)kerro sun epäilystä ketä se on,ja että se on katetutta tai mitä lie onkaan!!!pyydä kotiisi koska vain käymään(kun tulevat kotiin,siivo kunnolla kämppäsi!!)tarjoa vaikka pulla kahvit!!Pidä tästä lähtien tarkka tietoa kenelle sun asioitasi kerrot,älä päästä kotiisi henkilöä ketä epäilet,katkaise välit,vaihda numero!! koska se voi tehdä toisenkin ilmoituksen!! mulle tehtii 4krtaa!! kuulustelut olivat rankkoja,itkin monta iltaa,ihmettelin kuinka joku voi olla näin julma ja puhua paskaa!! selvisin mieheni kanssa jutusta,ei ollut aihetta mihinkään!! he tekevät vain työtään,eivät ole sun kavereita vaan lapsen!!
tietysti teille, että joku viitsii turhia ilmoituksia tehdä, mutta turhaan olet huolissasi, jos kaikki on kunnossa perheessänne. Kyllä minäkin olisin vihainen tuossa tilanteessa, se on ihan normaali reaktio.
Minusta teki katkera exä (mies jonka kanssa seurustelin pari kuukautta mutta jätin hänet kun ei ymmärtänyt että lapsi on tärkeämpi) perättömän ilmoituksen.
Hänen mukaansa minulla oli mielenterveysongelmia, päihteiden liikakäyttöä ja jatkuvasti vaihtuvat miehet... Soskun tädit pyysivät minua ja lasta käymään ja keskusteltiin asioista. Sanoin tietenkin heti kättelyssä että tiedän kyllä kuka tämän on tehnyt ja miksi, mutta tädit vaan hokivat että "ei tässä syyllistä aleta etsimään, ei näitä kukaan kiusantekomielessä tee".
Pyysin käymään kotona ja ottamaan vaikka päiväkotiin yhteyttä jos on aihetta epäillä minua, mutta siihen ei kuulemma siinä vaiheessa ollut tarvetta. Joutuivat kyllä myöntämään että aihetta ilmoitukseen ei ole, mutta kun heidän on lain mukaan pakko tarkistaa kaikki.
Inhottava tilanne, ja todella aiheuttaa stressiä, pahaa mieltä ja unettomia öitä.
Yksi tuttuni miehensä kanssa oli oikein sopinut, että tupakointi ja pari lasia viiniä illassa ei raskausaikana haittaa. Mies poltteli myös pilveä joka päivä, nainen ei ainakaan myöntänyt polttaneensa.
Synnärillä tuli sitten sossu käymään ja vanhemmat olivat aivan järkyttyneitä MITEN HEIDÄN KYVYKKYYTTÄÄN VANHEMMIKSI EPÄILLÄÄN!! Väittivät kivenkovaan, etteivät koskaan voisi satuttaa ihanaa prinssiään. Nainen selitti myös, ettei TIENNYT, että raskaana ei saisi juoda, mutta silti tiesi väittää neuvolassa olevansa nollatoleranssilla alkoholin suhteen.
Nyt heistä on tehty monta lastensuojeluilmoitusta ja edelleen ovat sitä mieltä, että heitä kiusataan ja he ovat hyviä vanhempia.
neuvotte täällä miten päästä lastensuojelusta eroon?! Kykenettekö lainkaan asettumaan puolustuskyvyttömän lapsen asemaan? Monelle lapselle ainoa mahdollisuus päästä parempaan hoitoon on juuri nämä "sossujen" käynnit.
Eiköhän se olisi todella parempi näyttää se lapsen todellinen arki ja elinympäristö, niin voidaan arvioida, onko lapsen arki turvallista ja ihmissuhteet rakastavia.
Toivottavasti noilla neuvojilla ei ole omia lapsia.
Tuttavastani teki naapuri, joka ei edes tuntenut tuttavaani. Ja tiedän toisen yh:n, jonka oma äiti teki ilmoituksen, ja ihan vaan kiusallaan.
Saas nähdä koska meistä tulee, sen verran kovaäänistä sakkia ollaan, tosin vain päiväsaikaan.
ei kokenut saavansa tarpaaksi apua omaan pahoinvointiinsa.
Pysy itse rauhallisena, suhtaudu sos.työntekijöihin asiallisesti, asennoidu niin, että työtään he vaan tekevät. Vastaa suoraan siihen mitä kysytään, älä kiertele tai selittele. Heti, jos olet hyökkäävä, epäilevä tai muuten negatiivisella asenteella, on syytä epäillä että peittelet jotain.
tapauksen, jossa ilmoituksen kohde teki ls-ilmoituksen tekijästä rikosilmoituksen. Meni oikeuteen, ja kohde voitti sen. Toki siinä oli useita turhia ls-ilmoituksia takana, mutta kuitenkin...Todettiin kiusanteoksi. Minustani saisi enemmän sakottaa, koska miksi pelleillä vakavalla aiheella ja tehdä ls-ilmoitusten kautta kiusaa? Sairasta. Puolet ilmoituksista muuten todetaan aiheettomaksi. Paljon on toisaalta perheitä, joista ei ole tehty ilmoitusta ja joista pitäisi, mutta turhaan lapset odottavat apua. Sitten taas toisaalla tutkitaan kiusaamisilmoituksia. Sossut ovat itse joskus kommentoineet lehteen, että Suomen lastensuojelun taso on kirjavaa.
Puolet ilmoituksista muuten todetaan aiheettomaksi.
sellaisiksi etteivät aiheuta jatkotoimenpiteitä. Tuo ei tarkoita sitä että ilmoitus on aiheeton, vaan sitä että tilanne ei ole niin paha, että sossu katsoisi tarpeelliseksi siihen puuttua. Esimerkiksi koska ei ole resursseja, vaikka perhe periaatteessa voisi apua tarvitakin. Jollen väärin muista, jutussa jonka luin oli että noin 4-5 prosenttia ilmoituksista on noita kiusailmoituksia tms. oikeasti olemattomilla perusteilla tehtyjä.
ja aiheettomien ilmoitusten määrä on räjähtänyt.
Niistä aiheettomista iso osa on niitä, että naapuri ilmoittaa, kun jostain kuuluu itkua. Tai muuta hysteeristä.
Molemmat varmasti ilmottajan mielestä aiheellisia. Ensimmäinen oli mun 'epämääräsen elämäntavan' takia (lapset olivat kesäreissulla isänsä kanssa ja minä, nuori yh, otin ilon irti siitä viikosta) ja se sevisi ihan puhelimitse kun totesin ettei mitään lastensuojeluilmotusta voi tutkia ajalta, jolloin lapset ei mun luona ole olleet.
Toinen oli sitten hankalampi ja sen setvimiseen tarvin asianajajaa. Yhäkään en ollut tehnyt mitään, minkä vuoksi lasten kehitys tai turvallisuus olisi vaarantunut mutta sen kertomiseen tarvikin sitten avustajaa kun sieltä sossustakin ns. tykittivät kovilla enkä luottanut siihen, etteivät olisi kahden tädin voimin jyränneet yli jos olisin siihen mahdollisuuden antanu.
Mitä näihin pullantuoksuisiin siisteihin koteihin tulee, niin viimeisin sossu, jonka kanssa olen asioinut sanoi että mitä puunatumpi koti ja tuoreempi pullantuoksu, sitä enemmän salailua ja peittelyä kulisseissa.
Ei saa siivota mutta pitää siivota, ei saa leipoa/laittaa ruokaa mutta pitää leipoa ja laittaa ruokaa.
Meille on huomautettu valkoisista sohvista, jotka eivät kuulemma sovi lapsiperheeseen ja osoittavat, että emme hahmota tarpeeksi hyvin lapsiperheen elämää - ja siitä, että koira on liian takkuinen, mikä taas kuulemma kertoo sen, että laiminlyömme sitä eli emme osaa hahmottaa oikein lapsen vaatimaa työmäärää.
Ja sekö on sitten huono asia että voi soittaa jos jossain lapsi itkee?
Entä jos lapsi todella on hädässä?
Kyllä ymmärrän että on kaikenmaailman hoitoa tarvitsevia jotka menee tekemään ilmotuksia vaan koska omassa päässä viiraa ja tekee kiusaa, ihan vaan sillä että lastensuojelu menee perheessä käymään.
Mutta vaikka meille tulisi lastensuojelu nyt aamupala-aikaan tarkistukselle ilmoittamatta niin ihan tavallinen perhe täällä tekee aamutoimiaan!
Jos joku soittaisi meistä ilmoituksen, niin perusteeton se olisi.
Siinähän tarkistavat!
Tarhassakin on sanottu vanhempienillassa että jos joskus pitää soittaa lastensuojeluun niin aina ensin kertovat huolesta vanhemmille, ei se tule kenellekään yllätyksenä jos tarha tekee ilmotuksen ja mahdollisesti asiaan saadaan joku selitys tai asiaan pitää lastensuojelun puuttua.
En minä pidä lastensuojelua minään hirviönä.
Eikä ihmisiä noin vaan katkasuhoitoon mikään taho määrää.
joissa vauvan äidin mielestä naapurista ei saisi kuulua mitään ääniä kahden leikki-ikäisen kanssa ja toinen, jossa ap oli löytänyt yksivuotiaan, joka oli karannut hoitajalta.
Eli mopo on karannut käsistä ja pahoin. Ihan ns. normaaleilta ihmisiltä, eivät ole mitään hoidokkeja.
Ja se aiheuttaa vain sen, että sillä aikaa kun tädit tekevät turhia käyntejä ja mapittavat turhia ilmoituksia, ne oikeasti apua tarvitsevat jäävät vaille apua.
Ja hallitsematon, epämääräinen byrokratia, jossa on laajalti tilaa mutu-mielipiteille, on aina potentiaalinen hirviö.
Sossu voi määrätä katkaisuhoitoon uhkaamalla huostaanotolla, jos ei mene. Ja sen ei tarvitse kuunnella lääketieteellisiä tai juridisia mielipiteitä, vaan ihan voi noudattaa omaa mielipidettä.
mutta silloin siihen on todella perusteet. Kun käytetään julkista valtaa, syiden pitää olla silloin niin hyvät, että asian saisi läpi myös juridisesti. Katkaisuhoidosta kieltäytyminen tarkoittaa sitä että vanhempi ei ole valmis korjaamaan elämäntapojaan perheensä ja itsensä hyvinvoinnin turvaamiseksi.. Kun katkaisuhoidosta puhutaan, silloin päihdeongelma on vaikea ja kiistaton.
Juu, mää ymmärrän tollasenkin ettei naapurin vauvan sovi huutaa enää klo 22 jälkeen koska järjestyssäännöt niin kieltää.
Olen tietonen että on ihmisiä, jotka soittaa poliisille tälläsessä tilanteessa mutta ei poliisi siihen puutu tai käy nopeaan tarkistaan.
Kyllähän normaali ihminen saattaa napsahtaa ja tappaa vaikka toisen.
Kyllähän semmonen ihminen (sinäkin sanoit) on vinksallaan. En minä kaikkia ihmisiä laitokseen laittaisi joilla todellisuudentaju muuttunut mutta kyllähän nyt tavallinen Matti Meikkäläinen ymmärtää että lapsi yöllä itkee.
MUTTA joskus se itku on toisaalta merkki jostain ja on paljon ihmisiä jotka pelkää että lapsella on hätä.
Mitä ne katkasuhoidossa on mieltä jos sinne passittaa ihmisen joka sattuu olemaan vaikka absolutisti?
Sen minä taas ymmärrän, että sanotaan että tilanne normalisoituu jos hakee hoitoa vaikka juomiseensa.
Toikin taitaa olla mielipideasia että näkeekö hoitoon menon uhkana tai mahdollisuutena.
Ei ketään voi pakottaa hoitoon, mutta kyllä se on ymmärrettävää että hoitoon pitää mennä jos mopo on karannut.
40
Tämä oli hienoa kuulla, muutama muukin vastaajista on ollut näköjään positiivisesti yllättynyt peloista huolimatta.. Pitää siis vain hengittää pari kertaa syvään ja luottaa kaiken menevän hyvin. Ja tiedä vaikka tästä olisikin sitten loppujen lopuksi jopa jotain hyötyä..
- Ap -