Perusteeton lastensuojeluilmoitus
En olisi ikinä kuvitellut joutuvani tällaiseen tilanteeseen; saimme aamulla postissa kirjeen, että meistä on tehty nimetön ilmoitus lastensuojeluun "vanhempien päihteiden käytön takia". Joudumme siis tapaamaan sosiaalitädit ensi viikolla, vaikka ilmoitus on kateellisen panettelijan tuulesta tempaisema juttu.
Olen aika varma kuka ko. ilmoituksen on tehnyt, vaikka sillä ei tässä tilanteessa ole väliä. Nyt vain pelottaa mitä siellä tapaamisessa tulee tapahtumaan. Ei kai tällainen farssi voi jatkua kauaa? Olemme mieheni kanssa tuoreita esikoisen vanhempia, mutta emme sentään niin sekaisin ja aivottomia ole, että päihteitä käyttäisimme ja näin vaarantaisimme lapsemme turvallisuuden tai muuta vastaavaa. Mutta uskovatko sosiaalitädit sanaamme, vai joudummeko "varmuuden vuoksi" katkaisuhoitoon (tarkoittaen päihdeterapiaa) tai johonkin muuhun ilman syytä?
Olen osittain vihainen myös siitä, että niiltä todellisilta tapauksilta voidaan viedä resursseja näin typerällä syyllä. Eniten kuitenkin inhottaa se, että esikoisperheellä ei muutenkaan ole kovin helppoa tämä arki, niin sitten jonkun kateellisen idiootin nimetön ilmianto täysin ilman syytä lisää paineita ja laittaa miettimään oliko sittenkään järkevää hankkia lapsia. :/
Kiitos, kun sain purkaa pahaa oloani tänne. Jos joku haluaa vängen väkisin meistä tehdä syyllisiä johonkin, niin siitä vain! Haluaisin kuitenkin ennemmin kuulla kokemuksia siitä, mitä tämä tilanne nyt sitten käytännössä tarkoittaa.
Kommentit (75)
lieviä paranoidisia piirteitä ja pitkä mielenterveystausta takana, mutta silti en ymmärrä näitä tämmöisiä kirjoituksia kuin ap:n. Jos minusta tehtäisiin oikeasti aiheeton lastensuojeluilmoitus, vituttaisi äärettömän paljon hukkaan mennyt aika ja loukkaantuisin, mutta silti pystyisin pitämään pääni kylmänä. Ei edes tulisi mieleenkään panikoida, että joudunko nyt päihdeterapiaan tai katkaisuhoitoon, vaikka en juo alkoholia. Ylipäänsä luotan siihen että järkevällä suhtautumisella asiat hoituu viranomaisten kanssa, ja niin on hoituneet. Pistää miettimään kun näitä lukee, että jääkö aloituksessa muutama pieni yksityiskohta mainitsematta lastensuojeluilmoituksesta. Monilta puuttuu sairaudentunto, itseltänikin on varsinkin nuorempana puuttunut monissa asioissa, joten tiedän miten helposti niin käy.
Ei ole mitään sellaista "pientäkään" yksityiskohtaa, jonka jätin kertomatta. Aikaisemmin kysyttiin poltinko tai joinko raskausaikana, siihen voin vastata etten tehnyt kumpaakaan. Taidan tosiaan olla sitten vain liian herkkä ihminen, mutta otin tämän asian todella raskaasti, koska tilanne on minulle uusi ja tuli täysin ns. puun takaa. En olisi ikinä uskonut joutuvani kestämään jonkun näin julmaa kiusantekoa, mutta kyllähän minä itsekin asioita ajateltuani ymmärrän ettei meillä ole mitään syytä hätään.
Olen kyllä samaa mieltä, että tällaiseen kiusanteon mahdollisuuteen olisi saatava muutos! Emme ole ainoita samankaltaiseen tilanteeseen joutuneita, ja aina se on sitten pois niiltä todellista tarvetta vaativilta tapauksilta. Totta kai sosiaalitätien on nyt sitten tarkistettava tilanteemme, siitä vain, mutta voi se olla viranomaistenkin mielestä hieman turhauttavaa. Elleivät sitten keksi väkisinkin jotain huomautettavaa..
Ja yksi syy sille, miksi pelkään vähän turhaankin on uskomaton huono onneni elämässä. Ei ole ensimmäinen kerta kun saan p**kaa niskaan, joten en uskalla edes kuvitella mitä voisi tapahtua jos ottaisin tilanteen kevyesti olkia kohauttaen ja sanoen ettei meillä mitään hätää ole. Siinä vaiheessa varmasti se äärimmäisen harvinaisen aiheettoman huostaanoton nakki napsahtaisi meille. :/
että tämä nykyinen ls-ilmoitus systeemi (huoli riittää perusteeksi) on täysin toimimaton, mitä ehdottaisitte tilalle? Pitäisikö olla sitten vedenpitävät todisteet lasten kaltoinkohtelusta ennen ilmoituksen tekoa? Hankala tilanne, toisaalta on hyvä että ilmoituksen teko kynnystä on madallettu, mutta toki se saattaa lisätä sitten aiheettomien ilmoitusten määrää.
Ja toisaalta, jos ilmoituksen tekemiseen vaadittaisiin todisteet niin entistä useampi apua tarvitseva lapsi jäisi huomaamatta.
uuden lain voimaantullessa muutettu vähemmän leimaavaksi, koska koko käsite muuttui silloin aivan toiseksi. Nykyisin lastensuojelutoimien sisältönä on enemmän tukea kuin kontrolloida vanhemmuutta, ennen tilanne oli toinen.
hänellä on huoli minun jaksamisestani, niin en todellakaan väsytä itseäni lisää puunamalla kotia säihkyväksi ennen sossun tuloa. Jos en jaksa, niin en jaksa.
että tämä nykyinen ls-ilmoitus systeemi (huoli riittää perusteeksi) on täysin toimimaton, mitä ehdottaisitte tilalle? Pitäisikö olla sitten vedenpitävät todisteet lasten kaltoinkohtelusta ennen ilmoituksen tekoa? Hankala tilanne, toisaalta on hyvä että ilmoituksen teko kynnystä on madallettu, mutta toki se saattaa lisätä sitten aiheettomien ilmoitusten määrää.
Ja toisaalta, jos ilmoituksen tekemiseen vaadittaisiin todisteet niin entistä useampi apua tarvitseva lapsi jäisi huomaamatta.
Siis tarkoitan niitä ihan kiusallaan tehtyjä ilmoituksia. Lisäksi viran puolesta ilmoituksen tekoon velvoitettujen kouluttaminen. Neuvoloissa lähinnä keskitytään masentuneiden äitien jahtaamiseen, kun pitäisi ihan oikeasti osata seuloa ne väkivallan ja hyväksikäytön uhreiksi joutuneet lapset. Muuramen pedofiilien lapsetkin varmaan kävivät neuvolassa...
Mutta tottahan sekin on, ettei turhia ilmoituksia voida koskaan kokonaan välttää. Se on valitettavaa, koska tällainen tilanne on aina rasittava vanhemmille, ja se heijastuu myös lapseen/lapsiin. Vaikka meilläkin lapsi on vasta pieni, niin aivan varmasti se vaistoaa tällä hetkellä vallitsevan kireän ilmapiirin. Tosin miehen kanssa jo puhuttiinkin siitä, että turha meidän on antaa ilmoituksen tekijälle sitä tyydytystä että tekisimme tästä elämää suuremman asian. Harmi, että tällaista tapahtui kohdallamme, mutta luulisin kaiken menevän ensi viikolla hyvin.
Aina on ensisijaisesti ajateltava lasten etua, ja tälläkin hetkellä on monia lapsia jotka oikeasti tarvitsevat apua perheolojen takia. Täydellisessä maailmassa nämä tapaukset pystyttäisiin löytämään ja turhat ilmoitukset karsimaan seasta. Sitä on kuitenkin mahdoton saavuttaa, joten toivon mukaan tulevaisuudessa päästäisiin kuitenkin mahdollisimman lähelle ideaalia tilannetta.
- Ap -
se vain jaksaa paasata yökaudet, lisälääkitys tarpeellinen tuolle.
aiheeton tai ei. Olkaa iloisia, että joku välittää teistä ja lapsestanne.
heti yhteys vartu ry;hyn. selvitä oikeutesi ja oikea "taktiikka" toimiessasi viranomaisten kanssa. ole hirmu rauhallinen. jos sinulla on oikeusturvavakuutus, ota asianajaja, ja pohdi tilannetta hänen kanssaan. ko. vakuutus on kotivakuutuksen osa.
et ole ainoa! jos sinulla on terve lapsi, ja kotiolot hyvät, ole huoleti, mutta: pidä puolesi.
aiheeton tai ei. Olkaa iloisia, että joku välittää teistä ja lapsestanne.
...monikaan tuskin on iloinen siitä asiasta, "että joku välittää" tekemällä ilmoituksen, jos sen kokee aiheettomaksi... Kyllä sitä välittämistään voi muullakin tavalla ilmaista...
heti yhteys vartu ry;hyn. selvitä oikeutesi ja oikea "taktiikka" toimiessasi viranomaisten kanssa.
Ensiksi luet iltakaudet tärähtäneiden kirjoituksia "aiheettomista" huostaanotoistaan ja miten ne johtui siitä että lapsella oli toinen sukka eriparia.
Pelottele lapsesi puolikuoliaaksi sossuilla jotka tulevat ja vievät lapsen, jotta saat lapsestasi sopivan vauhkon ja sekopäisen oloisen.
Muista hankia asianajaja/tukihenkilö mukaan ekaan tapaamisen. Noilta foorumeilta saat takuutärähtäneitä tukihenkillöitä "auttamaan" sinua.
Sitten vaan ole vastaamatta kun kysytään ja anna tukihenkiösi/asianajajasi mesota, suhtaudu kaikkeen suunnattoman epäluuloisesti ja kieltäydy yhteistyöstä.
Eiköhän tästä ihan hyvä huostaanotto saada näillä neuvoilla.
jos lapsenne on pieni, niin johan neuvola tarkkailee lapsen hyvinvointia aika tiuhaan. Ilmoittaja on yksityinen, sillä työssä olevien nimi tulee tietoosi (jos tekevät ilmoituksen).
Perheelläsi on varmaan ystäviä ja sukulaisia, jotka tietävät todellisen tilanteen. Voit myös ilmoittaa sossuun, että joku ihminen on vihamielinen tms. teille, voisiko joku siitä syystä tehdä ilmoituksen. MONET ilmoitukset on aiheettomia. Jos olet hyvä ihminen, ei syytä huoleen. Tsemppiä. ....ps puunattu koti ei ole hyvyyden mittari, huolenpito ja arjen sujuminen on
Aiheettoman ilmoituken syitäkin on monia. esim. ITSE OLEN 3:n erityislapsen yksinhuoltaja ja aviomies "lasten isä" pahoinpiteli usein minua henkisesti ja fyysisesti mm. kuristamalla minua viidesti avioliittomme ja asumuseron aikana, jolloin meillä oli yhteishuoltajuus..."mikä sekin on.."?! Yhteishuoltajuudessa molemmat vanhemmat osallistuvat lastensa kasvatukseen ja hoitavat sopimuksen mukaan noin: joka toinen viikonloppu lapsia ja loma-ajat puoliksi. "Eli käytännössä mies otti kaikki lapsensa yhdeksi viikonlopuksi luoksensa ja kävi muutoin tapaamassa lapsiaan luonani milloin huvitti ja nuorimmaisen (tytön) vei shoppailemaan suoraan koulusta, kun itse odotin lasta koulusta kotiin. Illalla 2 vahempaa lasta katsoivat: kateellisena suu auki isän "prinsessaostoksia" tyttärelleen... *HUOKAUS*. Isä haki kyllä lapsensa, siis nuorimmaisen, joskus muutoinkin: soitti minulle ja kysyi:" missä olen" vastasin: kalliolla koiralenkillä..? Isä vastasi: olen oven takanasi ja tulin hakemaan nuorimman, kun kysyin milloin isä tuo hänet takaisin? Sain vastaukseksi: "en tiä ja olankohautuksen. kuulin 2kk sitten isän nostaneen vanhimman poikamme kurkusta seinälle kun hän oli kaatunut pyörällä. Tämä riitti minulle tein asiasta rikosilmoituksen. Isä taasen teki minusta lastensuojeluilmoituksen, miten muuten hän olisi voinut jatkaa kiduttamistani henkisellä tasolla..? Minulle määrättiin yksihuoltajuus, ja koska isä ei ole meille hengenvaarallinen hän saa tavata lapsia samoin kuin yhteishuoltajuudessakin paitsi että nyt kellonajatkin on paperilla.. Toki hän löysi siitäkin sopimuksesta jo porsaanreijän =LOMAT jaetaan puoliksi esim. kesä ja talvilomasta minulla on lapset alukupuoliskon ja hiihto, syyslomat fifty/fifty eli 7pv:n loma on hälle liikaa lastensa kanssa korjaan 2 nuorimman kanssa (vanhin ei halua mennä Isällensa)=hän ilmoitti että sopimuksessa ei lue yksityiskohtaisesti miten lomat jaetaan, joten hän pitää loma-viikolla 2 lastansa ja tuo ne minulle viikonlopuksi. jotta pääsee bilettämään, kuten Isä teki kevätjuhlan päätöspäivänäkin..! Vanhin poikani tuli sillon la. todistuksen kanssa kotiin, nuorempia ei kuulunut torkkareineen, mutta tyttäreni opettaja toi todistuksen kotiovelleni asti... olin "hiukka kohtuuttoman nolona" ja soitin Isälle mikseivät Nuoremmat ole hakeneet todistusta.? Vastaus: Isä oli vienyt nuorimmat lapsemme veljellensä hoitoon ja vastasi minulle unohtaneensa todistustenjakopäivän ja lähtenyt itse viihteelle ja ihmetteli vielä minulle: "että mitä väliä sen on missä ne lapset ovat hoidossa, kunhan jossain ovat hoidossa...!!!
Sossuille sanoisin: Haloo ottakaa järki käteen sen ylivaltansa kanssa. Eikä auta valittaa L.s-ilmoitus pysyy kirjoissa ja kansissa vaikka muuttaa toiselle paikkakaunnalle ja kuinka olisi lapsensa hyvin hoitanut. eikä rikosilmoitusta voi tehdä nykyään aiheettomasta ilmoituksesta, koska ne voi tehdä nimettömänä...!! Loisto-idea muuten!
T:Äiti ja 3 lasta
Nämä nykyiset nimettömänä tehtävät ilmoitukset on aivan kamalia. ON aivan kuin jostain natsi-saksasta tai entisestä ilmiantojen luvatusta itä-saksasta (anteeksi saksa-esimerkit).
Miksi Suomesta on tullut tällainen ilmiantajien maa?
kaikenlaisia poliisin nimettömiä vihjepuhelimia, tullin vihjepuhelimia ja nyt nimettömiä lastensuojeluilmoituksia. Kyllä sen verran pitäisi oikeusvaltio tämän Suomenkin olla, ettei raukkamaisia nimettömiä ilmiantoja saisi nimettömänä tehdä tai otettaisi kuuleviin korviinkaan.
Jossei nimeään uskalla ilmi tuoda, SEHÄN on tae siitä, ettei ilmiantokaan ole todellinen.
Tästähän sen näkee hyvin näkee, mihin johtaa nimettömänä tehdyt ilmiannot. Ilkeät ja vainoharhaiset ihmiset niitä ilmiantoja rustaa luulojensa tai ilkeytensä perusteella.
Hyvää nimetöntä ilmiantoa ei ole olemassakaan!
[quote author="Vierailija" time="12.05.2010 klo 16:18"]
[/quote]
En usko, että todelliset tapaukset jäisivät ilmoittamatta, vaikka oma nimensä pitäisi sanoa. Jos vaikka mun naapuri tekisi lapselleen jotain kamalaa, niin ei mulla ainakaan olisi mitään estettä ilmoitusta tehdä ja kertoa omaa nimeäni. Kertoisin varmaan, jos tällainen tilanne tulisi, nytkin, vaikka ei tarvitse.
Joku sanoo, ettei aiheettomia ilmoituksia tehdä. Samalla logiikalla ei ole mitään työpaikka- tai koulukiusaamistakaan. Kyllä ikävä ihminen voi sen ilmoituksen tehdä jo sen takia, että naapuriin muuttaa lapsiperhe, koska haluaa päästä naapurissa asuvista lapsista eroon, jos lapset vähänkään pitävät vaikka pihalla ääntä. Miten joku, joka ei perhettä tunne juuri ollenkaan, voi tietää onko tarvetta, sillä perusteella, että on nähnyt vain lapsia joskus pihalla?