Perusteeton lastensuojeluilmoitus
En olisi ikinä kuvitellut joutuvani tällaiseen tilanteeseen; saimme aamulla postissa kirjeen, että meistä on tehty nimetön ilmoitus lastensuojeluun "vanhempien päihteiden käytön takia". Joudumme siis tapaamaan sosiaalitädit ensi viikolla, vaikka ilmoitus on kateellisen panettelijan tuulesta tempaisema juttu.
Olen aika varma kuka ko. ilmoituksen on tehnyt, vaikka sillä ei tässä tilanteessa ole väliä. Nyt vain pelottaa mitä siellä tapaamisessa tulee tapahtumaan. Ei kai tällainen farssi voi jatkua kauaa? Olemme mieheni kanssa tuoreita esikoisen vanhempia, mutta emme sentään niin sekaisin ja aivottomia ole, että päihteitä käyttäisimme ja näin vaarantaisimme lapsemme turvallisuuden tai muuta vastaavaa. Mutta uskovatko sosiaalitädit sanaamme, vai joudummeko "varmuuden vuoksi" katkaisuhoitoon (tarkoittaen päihdeterapiaa) tai johonkin muuhun ilman syytä?
Olen osittain vihainen myös siitä, että niiltä todellisilta tapauksilta voidaan viedä resursseja näin typerällä syyllä. Eniten kuitenkin inhottaa se, että esikoisperheellä ei muutenkaan ole kovin helppoa tämä arki, niin sitten jonkun kateellisen idiootin nimetön ilmianto täysin ilman syytä lisää paineita ja laittaa miettimään oliko sittenkään järkevää hankkia lapsia. :/
Kiitos, kun sain purkaa pahaa oloani tänne. Jos joku haluaa vängen väkisin meistä tehdä syyllisiä johonkin, niin siitä vain! Haluaisin kuitenkin ennemmin kuulla kokemuksia siitä, mitä tämä tilanne nyt sitten käytännössä tarkoittaa.
Kommentit (75)
jos ei ole päihdeongelmaa. Sosiaaliviranomaiset haastattelevat teitä ja jos ovat ammattitaitoisia, niin saavat oikean käsityksen perheestänne, missä teillä mennään. Kyllähän hekin tietävät, että aiheettomiakin ilmoituksia tehdään.
Mutta mikä ihmeen motivaatio jollain on tehdä teistä ilmoitus - kerrotko nyt varmasti kaiken oleellisen? Mikä teidän arjessanne on vaikeaa? Ei todellakaan kaikkien "esikoisarki" ole mitenkään hankalaa - päin vastoin: yhden lapsen kanssa usein on varsin helppoa.
tarvetta lastensuojelun tukitoimiin ole.
Ikävää, että jouduitte tällaisen kiusanteon kohteeksi.
yli puolet nykyään on aiheettomia. Eikä sen ilmoiutuksen tekemisen syy todellakaan aina ole välittäminen.
Se on mitä mainioin väylä kaikille päästään pimahtaneille ja kostonhimoisille.
Ap, muista pyytää kaikki kopiot kaikesta. Ja siitä ilmoituksesta voi tehdä rikosilmoituksen ja nostaa kunnianloukkaussyytteen.
meistä tehtiin kanssa ihan perätön ilmoitus.no soskusta kävi sit naisii noin vuoden ajan.ns. perhetyöntekijät kerran viikos.tsekkailivat ja sit lopuks haastattelivat lapsia kahden kesken.no sitten ne käynnit loppui.totesivat,että kaikki ok.
ei kannata suotta pelätä.
sitä paitsi,lastensuojeluasiakkaina aloin saada kaikkia bonuksia. jouluna isot kasat lahjoja ja citymarkettiin 70e lahjakortin.ja harrastuksiin lapsille rahaa.että kiitos vaan sille ihmisille joka meistä ilmotteli... että hyväähän tästä vaan seuras... ne tätien käynnit oli vaa ärsyttäviä ku pelauttivat 13v pojalla Kimbleä ym... haloo:D
vaikka aavistus onkin. Turhaahan minun olisi siitä kyseistä ihmistä syyttää, sillä se ei ole tässä pääasia. Puolituttu ihminen kuitenkin, joka ei ole edes pitkään aikaan tavannut meitä, joten hänen olisi aika huono tietää arjestamme mitään. (sen takia ihmettelenkin miten "vähästä" ilmoitus otetaan todesta, mutta pakkohan se on)
Ja tiedän, että totta kai lapsen parasta ajatellaan, mutta oikeasti ensimmäistä kertaa olen joutunut tilanteeseen joka sai minut shokkiin epäreiluutensa takia. Järjellä tiedän, ettei syytä huoleen ole, mutta jos jo tällaista on päässyt tapahtumaan, niin miten pitkälle asiat voivatkaan mennä..
Sori nyt ap, mutta eipä sinunkaan realiteettitestauksesi tunnu olevan parasta a-luokkaa. Jaa että varmuuden vuoksi KATKAISUHOITOON ihminen jolla ei ole alkoholiongelmaa? Ihanko oikeasti olet näin pihalla ja valmiiksi vainoharhainen? Onko nyt ihan varmaa, että lastensuojeluimoitus on oikeasti aiheeton? Suoraan sanottuna kuulostat todellakin ihan tyypilliseltä lastensuojelutapauksella, jolla ei ole minkäänlaista arvostelukykyä. Onko sitä lapsesi suhteenkaan??!
tai siis yleensä ne kai on tätejä. Ne selittävät teille juurta jaksain että uusi lastensuojelulaki velvoittaa tekemään selvityksen teidän tilanteesta. Jos jotain kysyy, niin vastaus alkaa aina uudella lastensuojelulailla.
Kannattaa myötäillä niitä tätejä. Vaikka olisitte vihaisia, niin olkaa vaan tuohtuneita väärästä ilmoituksesta, älkää raivostuko niihin täteihin. Olkaa vaan tosi yhteistyökykyisiä ja olkaa kiinnostuneita vaikka mistä perhetyöntekijöistä, joita teille ehkä syydetään kun ette jaksa arkeanne. Mut ehdottakaa että voisitteko sitten ite kysellä sellaista, jos tulee tarve. Että nyt teillä menee ihan hyvin ja on vaikka millainen sosiaalinen tukiverkko. Vaikkei ees ois.
Tätien vierailu kestää reilun tunnin. Yrittäkää puhua neutraalisti. Älkää puhuko kovin värikkäästi. Esim. ei kantsi sanoa, että joskus tuntuu että pää räjähtää! Sitten ne alkaa kysellä vaan, että tuntuuko sinusta tosiaan, että menetät kontrollin joskus. Jos, niin sittenhän sinä varmaan olet ravistellut lastasi.
Jonkin ajan päästä joudut ehkä yksin tai miehesi kanssa käymään sossun toimistollakin tai ne haluaa käydä uudestaan. Suostukaa heti. Yrittäkää pysyä positiivisina, vaikka se vaikealta tuntuiskin.
Vaikka väite ois aivan tuulesta temmattu, niin ls-ilmoitus aiheuttaa kyllä inhottavan tunteen ja pitkäaikaisen stressin. Tuntuu kuin joku koko ajan kyttäisi. Jos vaikka parvekkeella kilahtaa kynttilälyhty, niin heti tulee mieleen, että nyt joku varmaan luuli, että täällä pullot kilisee.
Joku tännekin takuulla kirjoittaa, että mikään ilmoitus ei oo aiheeton. No, hyvä kai, että ihmiset vähän kattoo muidenkin lasten perään, mutta väitän, että useimpia se aiheetonkin ilmoitus ahdistaa. Vaikka siis ois puhtaat jauhot pussissa. Nimimerkillä kokemusta on.
järki käteen nyt.olin minäki pudota persiilleni kun ekan kerran lastensuojelusta soittivat... lapsetkin oli kauhuissaan. kerroin sit tädeille,että lapset tosissaan alkoi pelätä että heidät otetaan huostaan. tädit sit totes,että ei tää nyt sitä tarkota!!!
ensin on avohuollon tukitoimet.eli tädit käy kylässä jne. sit jos oikeesti on asiat päi persettä,nii sit mietitään mitä muuta voi tehä.sijotus on vihoviimenen keino.
jos katsoo tämän sitä tarvitsevan. Ei tarvitse olla päihteidenkäyttäjä - riittää että sossu on sitä mieltä.
Ymmarran mita tarkoitat esikoisen vanhempina olemista, kaikki on ihan uutta, suuri vastuu paalla ja hirmuisesti on opittavaa ja miljoonista neuvoista huolimatta on ihan itse loydettava se just teille sopiva arkirutiini. Jos ilmoitus tuli yllatyksena ja on ihan aiheeton, se ei varmasti helpota elamaa yhtaan.
En tieda mita siela tapaamisessa tulee tapahtumaan mutta olen aivan varma etta ne ihmiset siela varmasti osaavat erottaa normaalit, terveet vanhemmat paihdeongelmaisista. Hyvahan se on etta tarkistavat annetut vihjeet, mutta kurjaa etta ihmiset voivat niin helposti vaarinkayttaa hyvaan tarkoitukseen osoitettua jarjestelmaa.
En voi millaan olla samaa mielta eraan edellisen vastaajan kanssa etta pitaisi olla iloinen siita etta joku on tehnyt aiheettoman ilmoituksen. Jos se on aiheeton, he eivat selvastikaan edes tunne tata perhetta eivatka ole voineet kunnolla perustella vaitettaan paihdeongelmasta, vaan ovat naita toisten elamaan puuttuvia juoruilijoita jotka kuvittelevat tekevansa jotain hyvaa, paremmin asiasta tietamatta.
En uskoisi etta teita voidaan yhden tapaamisen ja nimettoman puhelun perusteella laittaa mihinkaan paihdehoitoon.
Ja tällaisen kuvan olen itsekin saanut, että turhia ilmoituksia on suurin osa ilmiannoista. Se vain vie resursseja oikeilta, toimia vaativilta tapauksilta..
4:lle voin vastata, että ihan kiusanteosta on kyse, mitään olennaista en jättänyt kertomatta. Arjen vaikeudella tarkoitan sitä, että minulle vauvat ainakin ovat olleet aivan vieraita aikaisemmin, jolloin nyt oman lapsen hoitaminen on ollut jokapäiväistä uuden oppimista. "Vaikeus" on siis vähän väärä sana, olemme pärjänneet hyvin vaikka noviiseja lapsenhoidossa olemmekin. Arki on vain nyt niin täynnä kaikkea uutta, että tällaiset takapakit jättäisi mieluummin kokematta. Haluaisin vain nauttia esikoisen vauva-ajasta ilman kateellisten panettelua. Ei meidänkään elämämme sentään täydellistä ole, ihmisiä mekin olemme..
Hyvä oli kuitenkin kuulla, että tilanteesta voi selvitä myös kunnialla. Toivon mukaan sosiaalitädit nyt sitten ovat järkeviä ja ammattitaitoisia, sillä meillä muuten kaikki on hyvin kotia ja tukiverkostoa myöten.
- Ap -
jos katsoo tämän sitä tarvitsevan. Ei tarvitse olla päihteidenkäyttäjä - riittää että sossu on sitä mieltä.
laitetuista on sitä mieltä että juu ei mulla ole alkoholiongelmaa. Voisin lopettaa ihan milloin haluan. Oikeastaan en edes juuri juo paljon mitään. Ainakaan ennen lounasta.
...ja [b]jos[/b] ovat ammattitaitoisia, ...
Ilmoituksen tekijä on kovasti huolissaan ja ap kiistää kuten kaikki muutkin. Eli katkaisuun vaan, moinen valehteleva luuseri!
mä ain siivosin kunnol ku tiesin millon ne tädit tulee.lapsillekkin neuvoin miten olla.
koska olin ihan paniikis. mut eipä mitää.
ne totes että ei mitää hätää.
Ne ovat auttaneet käsittelemään asiaa järkevältä kantilta..
9:n vastaus pisti hieman hymyilyttämään, vaikka naurun asia tilanne ei olekaan. Ei, en ole Porvoosta, kunpa tämä olisikin keksitty juttu.. Mutta sen voin sanoa, että vähemmästäkin säikähtää ja tulee hieman vainoharhainen olo, jos jo näinkin pitkälle nimetön ilmoitus voi viedä. Otan nyt kuitenkin päivän kerrallaan, ja itse tiedän ettei syytä huoleen ole joten sosiaalitädit voivat rauhassa tulla käymään ja sillä saada itselleenkin mielenrauhan.
- Ap -
Ilmoituksen tekijä on kovasti huolissaan ja ap kiistää kuten kaikki muutkin. Eli katkaisuun vaan, moinen valehteleva luuseri!
kun kerran mitään aihetta ilmoituksene ei ole ollut! Hyvä se on, että ottavat yhteyttä ja tutkivat asiaa. Ottakaa se ennemmin niin, että saatte keskustella arjesta jne. Eihän se esikoisen vanhemapana olo ole aina niin helppoa :)
itse olen yllättynyt ihan positiivisesti sos. toimiston tavasta käsitellä asioita. Meille nuo on tulleet tutuksi lasten koulunkäyntiongelmien vuoksi. Ja kyllä minuakin silloin aikanaan pelotti, ja jännitti, vaikka ihan tavallinen perhe olemmekin :)
Tsemppiä!
jos jo näinkin pitkälle nimetön ilmoitus voi viedä.
todellisuudessa. Koeta pysytellä itsekin siellä.
aiheeton tai ei. Olkaa iloisia, että joku välittää teistä ja lapsestanne.