Akateemiset hoi! KERÄÄTTEKÖ mitään sarjaa tms.?
Keskustelussa akateemisen kaveriporukan kanssa mietittiin, että onko Muumimukien, lasisarjojen yms. yms. keräily vain ei-akateemisten hommaa. Meidän piirissä näin tuntuu olevan.
Kertokaa havaintojanne; voiko yleistää niin jyrkästi, että akateemiset eivät keräile maallista mammonaa niin suurella antaumuksella kuin ei-akateemiset???
PS. En yritä provoilla, toivon asiallista keskustelua - jos mahdollista :)
Kommentit (42)
mäkään en usko koulutuksen olevan tässä selittävä tekijä.
Meillä on kotikasvatuksessa korostettu aina kauniita asioita ja isoäidilläni oli kauniisti sisustettu koti ja paljon vanhoja asioita. Meillä on niitä suvussa kulkenut perintönä myöskin. Meillä on esim. isoisäni kastelahjaksi saamat hopeiset soppalusikat.
Mä ajattelen, että kun astioita on joka tapauksessa perheessä oltava, niin mieluumin sitten kauniita. Ja on meillä erikseen arki- ja juhla-astiat. Rahaa ei ole ollut kerralla ostaa kaikkea sitä mitä olen halunnut, niin siksi niitä on sitten pikkuhiljaa tullut keräiltyä.
Yli oman tarpeen en kerää, siinä ei ole järkeä. Kyllä omassa tuttavapiirissä on useimmilla ihmisillä jonkinlaiset astiastot.
Vastaan silti: mä kerään Muumi-mukeja ja -kulhoja, koska tykkään Muumeista, oon tykännyt ihan pienestä lapsesta asti. Mulla on myös Muumi-pyyhkeitä ja -lakanoita.
Aika monet mun astioista on kirpparilta tai saatuja. Uudet astiat olen enimmäkseen saanut lahjaksi. Mulla on vähän sellaista eriparista meininkiä noiden astioiden kanssa... Kartio-laseja mulla on, samoin on pari saman väristä Kartio-lautasta.
Kyllä "akateemisia" on sen verran moneen junaan, että kaikenlaista vipeltäjää ja astiamakua löytyy. Onhan akateemisia alojakin niin monia. Mä kuulun akateemisten köyhälistöön eli humanisteihin.
Eli aina kukin juttu keskenään samaa sarjaa, esim. vesilasit yhtä, teekupit toista jne jne.
Omassa tuttavapiirissä, jossa suurin osa on akateemisia astiat hommataan yleensä tällä tekniikalla, kenelläkään ei taida olla esim. ruokalautaset, syvät lautaset, kahvikupit ja teekupit kaikki samaa sarjaa. Tosin useimmilla astioista löytyy yhdistäviä tekijöitä, esim. yksi kaverini keräilee sinisestä lasista tehtyjä astioita, meillä taas käytännössä kaikki lautaset ja kupit ovat valkoisia ja lasit värittömiä.
Olen akateemisesti koulutettu, ja saatan ostaa välillä muumimukin. En varsinaisesti keräile niitä, mutta onhan noita kaappiin kerääntynyt.
Mukeja hankkiessani osaan kuitenkin liittää ne laajempaan kontekstiin (pohdin näitä ostaessani, ihan tosi): yritän hahmottaa kuvituksen suhdetta Tove Janssonin tuotantoon sekä ylipäänsä suomalaisen keramiikkateollisuuden linjoihin.
Ehkä tällaiset ajatukset erottavat minut ei-akateemisesta muumimukihamstraajasta?
osaisit ajatella, että asialla on todennäköisesti jokin muu yhdistävä syy kuin akateemisuus.
vaikka olen korkeasti koulutettu.
Meiltä löytyy mm. muumimukeja, pari arabian sarjaa, vanhoja iittalan lasisarjoja, ymsyms. Ei nyt mitään hirveitä määriä, mutta jotain kappaleita kuitenkin ja sen verran uniikkeja nuo vanhat sarjat että niitä on vaikea löytää. Käytössä ovat eli ei kaapissa pölyttymässä.
en kerää mitään sarjaa vaan ostan jos mielestäni tarvitsen jotain tai pidän sitä kauniina. Muumimukeja en ole koskaan kerännyt. Meillä on vain 4 samanlaista muumi mukia kun ne sopivat eräiden lautasten kanssa hyvin aamiaispöytään.
En ole akateeminen, eikä P*skaakaan kiinnosta minkään tusina-muumi-mukien keräily...
Kirppiksiltä ja mummolan perukoilta löytyy yksilöllisiä löytöjä, joita ei läheskään kaikilla akateemisilla tai ei-akateemisilla ole...
Ostaa silloin tällöin kivan muumimukin (en keräile varsinaisesti), mariskoolin tai kivi-kynttilälyhdyn.
Olen akateeminen ja en keräile muumikippoja tai koristelautasia tms. En osaa sanoa johtuuko se akateemisuudesta, mutta ei vaan kiinnosta. Joskus joku akateeminen kaveri toi tuliaseksi muumimukeja, hankkiduin niistä eroon.
kans Kivi tuikkulyhtyjä, tai keräsin, nyt en enää kun kaikki tämän hetkiset värit taitaa jo olla.
Sama asia muumi astioissa. Keräilin lapsille niin kauan, että niitä oli tarpeeksi.
Itselle keräilen astioita, mutta en oikeastaan mitään yhtä sarjaa, mutta toistensa kanssa yhteen sopivia plus keräilen vanhoja astioita.
Akateeminen ilmoittautuu, Mun mielestä kivilyhdyt ja marskoolit on kauheita. En muutenkaan välitä mistään kynttilälyhdyistä.
korkeasti koulutettu ihminen kerää astiastoja. Vasta tällä palstalla olen oppinut, että ihmiset ihan oikeasti kerää juuri esim muumimukeja ja että se on aika yleistäkin. Kadehdin heiltä kaappitilaa :)
Ystäväpiiri koostuu koulutetusta väestä, varmaan sitten niistä "akateemisista".
jo opiskeluaikana mua kiinnosti suomalainen vanha lasi. Silloin ei ollut varaa hankkia juuri mitään erikoista. Nyt kun on ollut jo kauan työelämässä, olen hankkinut joitakin sarjoja enemmän. Yksi sarja sai alkunsa niin että äitini antoi minulle muutaman astian jotka olivat saaneet häälahjaksi. En aluksi edes pitänyt niistä mutta nyt ne ovat kattauksen kauneimmat tarjoiluastiat! Ja tulleet jopa uudestaan muotiinkin!
Yleensähän täällä taidetaan väittää akateemisten olevan juuri maallisella mammonalla pätijöitä? Mutta ehkä materialistinen akateeminen kerää jotain fiinimpää kuin muumimukeja?
mutta tunnen kyllä useita(!) sellaisiakin akateemisia, jotka keräilevät. Ja tunnen myös paljon ihmisiä, jotka eivät ole akateemisia eivätkä myöskään keräile juuri mitään. :)
Mitään muuta en varsinaisesti keräile. On ostettu täydet astiastot ja lasisarjat niitä tarvittaessa.
Muumimukeja voimme sanoa keräilevämme. Käytämme siis niitä arkiastioina (joitain arvokkaimpia säilytämme kaapissa). Mies on yhtä innostunut muumeista kuin minä. Hän ei yhtään häpeile keräilyn kohdettamme (toisin kuin minä varsinkin aiemmin).
Itseäni hieman huvitti se ajatus kun mies kävi parin työkaverinsa kanssa (tekniikan tohtoreita kaikki) ostamassa vaimoilleen ruokatunnilla iltapurjehdukset (siis muumimukit) ruokatunnilla naistenpäivälahjoiksi. Emme siis ole ainoita akateemisia muumimukien käyttäjiä lähipiirissämme.
mulla kaksi akateemista loppututkintoa. Kaapista löytyy muumimukeja, jotka ovat käytössä muutamaa vanhaa harvinaisuutta lukuunottamatta. Mutta en varsinaisesti koe keräileväni niitä, enkä ajatellut ostaa enempää, koska en tarvitse enempää :).
Sitten minulla on kahta vanhaa Arabian astiastoa, toisesta saimme aikoinaa häälahjaksi 12-h astiat, ja eron jälkeen oli vähän niin kuin puoliksi sekin homma, niitä olen pikkuhiljaa etsinyt ja ostellut, ehkä se on jotain keräilyä, vaikkei niin kovin vakavaa...
Mun ystäväpiirissä on lähinnä akateemisia, ja monilla on muumimukeja. So, jospa ap analysoisi vähän lisää?