Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Akateemiset hoi! KERÄÄTTEKÖ mitään sarjaa tms.?

Vierailija
09.05.2010 |

Keskustelussa akateemisen kaveriporukan kanssa mietittiin, että onko Muumimukien, lasisarjojen yms. yms. keräily vain ei-akateemisten hommaa. Meidän piirissä näin tuntuu olevan.

Kertokaa havaintojanne; voiko yleistää niin jyrkästi, että akateemiset eivät keräile maallista mammonaa niin suurella antaumuksella kuin ei-akateemiset???

PS. En yritä provoilla, toivon asiallista keskustelua - jos mahdollista :)

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
09.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arabian vanhoja Maire- ja Kesäkukka-sarjoja. Molemmat on jo liki [mulle] täydellisinä 12 hengelle.

Uusia astiastojakin on, mutta jonkun Arctican ostamista en itse kutsu keräämiseksi.

t: yksi parjattu humanisti

Vierailija
22/42 |
09.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskustelussa akateemisen kaveriporukan kanssa mietittiin, että onko Muumimukien, lasisarjojen yms. yms. keräily vain ei-akateemisten hommaa. Meidän piirissä näin tuntuu olevan.

Kertokaa havaintojanne; voiko yleistää niin jyrkästi, että akateemiset eivät keräile maallista mammonaa niin suurella antaumuksella kuin ei-akateemiset???

PS. En yritä provoilla, toivon asiallista keskustelua - jos mahdollista :)

seurapiirinne koostuu yhden tai parin alan akateemisista. On ihan eri asia oletko humanisti, valitotieteilijä, taik tai teak, oikeustieteilijä, tekniikan alan koulutettu. jne jne

Luulisin, että tuo ala määrittää enemmän ihmistä kuin koulutustaso.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
09.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensähän täällä taidetaan väittää akateemisten olevan juuri maallisella mammonalla pätijöitä?

Huhhuh mikä yleistys!! Voi morjes!

Vierailija
24/42 |
09.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riedelin viinilasit.

Vierailija
25/42 |
09.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Akateemisia vai palstaa koskevaa?

Vierailija
26/42 |
09.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sen vuoksi että voisin PÄTEÄ jotenkin. Kerään vaan koska ovat kauniita, ei edes kalliita. Astioitahan tarvii olla joka tapauksessa.

Ihan ihme ketju.

Vierailija
27/42 |
09.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Akateemisia vai palstaa koskevaa?

että akateemiset pätevät maallisella mammonalla, on aika paha yleistys.

Vierailija
28/42 |
09.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kasvatustieteilijää ja humanistia ei tavaran keräily kiinnosta, mutta tuttavapiirissä eritoten kaupallisen alan ihmisiä tuntuu mammona ja roinat houkuttavan. ELi ei akateemisuus vaan ala ratkaisee.

Vierailija
29/42 |
09.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä noilla kahdella on tekemistä toistensa kanssa, vaikka "akateeminen" olenkin... Mutta siis vastauksena on "en kerää", inhoan kaikkea pikkusälää, koriste-esineitä, keräilyä jne. Kauniista astioista tykkään toki, mutten "kerää" niitä vaan ostan mitä tarvitsen.

Vierailija
30/42 |
09.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitus lähti siis siitä omakohtaisesta havainnosta, että moni tietämäni ei-akateeminen pitää jonkun sarjan keräämistä kauhean tärkeänä. Siis ei välttämättä käytännöllisyyden tms. takia, vaan siksi, että " se on sitä sarjaa" tai että "halusin panostaa siihen, että kaikki perheen lasit ovat samaa sarjaa". Siis vähän niinkuin statuksen hakemista, käytännöllisyys ja hyöty unohtaen...

Omat isovanhempani ovat tästä hyvä esimerkki. Omalla työllään nämä kouluja käymättömät haalivat vähän rahaa, ja ostivat sitten Arabiaa ja Iittalaa ja paljon muuta, jotka enimmäkseen ovat seisoneet käyttämättöminä kaapeissa.

Lähipiirin akateemisista ei taas monikaan pidä minkään asian keräämistä erityisen tärkeänä. Elävät jokseenkin boheemisti, ja niin edelleen.

Olen pahoillani, jos joku pahoitti tästä ketjusta mielensä.

ap

Vierailija
31/42 |
09.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäksi minussa on hamsterin vikaa, ja joskaan en keräile esim. Kivi-tuikkukuppeja niin käytännössä niitä on kerääntynyt ihan kamala määrä.

Vierailija
32/42 |
09.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä maksaisin jostain kupposesta itseni kipeäksi vain sen takia, että siinä lukee leimassa Arabia tai Pentik? Minä ostan astiastot puhtaasti ulkonäön perusteella ja onkin olleet halvoista hinnoistaan huolimatta ihan yhtä kestäviä kuin ne lahjaksi saadut "merkkiastiat", joita kaapista löytyy.

Vierailija
33/42 |
09.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä mielessä "kerään" Taika-sarjaa, että tykkään ostaa siitä useampaakin eri väriä. Mielestäni se on tosi kaunis.

Siinä mielessä en "kerää" Taikaa, että en osta sitä kuin omiin tarpeisiin. Esim. ne kahvikupit ovat tosi sööttejä, mutta en juo kahvia enkä siksi osta niitä.

Vierailija
34/42 |
09.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan joskus lukeneeni, että tarve keräilyyn on geeneissä. Ilmeisesti itselläni ei tällaista voimakasta "keräilygeeniä" ole. :)

Vierailija
35/42 |
09.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ajatellut, että akateemisuudella on mitään tekemistä tuon asian kanssa. Minä vaan tykkään muumeista enkä välitä ollenkaan siitä, että joidenkin mielestä Muumi-mukien kerääminen on junttia tms. Akateeminen ja varsin snobi mieheni antaa minun kerätä niitä mukeja ihan rauhassa, vaikka hänen epäakateemiset ystävänsä ovat sanoneet suoraan, että ne ovat kamalia :)

Vierailija
36/42 |
09.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ainakin olen kova keräilemään. Keräilen semi-antiikkista kirkasta lasia, lähinnä pulloja ja monitoimisia lasiesineitä esim. kynttilänjalka/maljakko tai tuikkukippo/munakuppi.

Sitten keräilen keittokirjoja ja nykyään myös sijoitusalan kirjallisuutta.

Niin ja sitten kerään kolmea Arabian vanhaa astiastoa. Kuulunevat tuohon samaan semi-antiikin kategoriaan.

Vierailija
37/42 |
09.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kerää mitään keräämisen vuoksi, mutta ostan kyllä astioita, laseja ym. käyttöön ja ostan tarvittaessa sitten 12 kpl, en pidä ollenkaan siitä että käytettäisiin eri pari lautasia tmv.

Meillä on Teemaa valkoisena ja turkoosina, 24 h:ta, Bölgeblick-lasit, Piano-aterimet ja Savonia-aterimet, Ostindia-astiastosta melkein kaikki 12 hengelle. Taitaa olla jotain muutakin vielä, mut kaikki siis on ihan käytössä, eivät ole mitään koristeita tai ostettu vain keräilykokoelman jatkeeksi.

Vierailija
38/42 |
09.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kerää mitään sarjaa.

Vierailija
39/42 |
09.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksipä olen vuosien mittaan (alkaen jo opiskeluaikana) hankkinut joitain astia- ja lasisarjoja. En pidä itse keräilyä tärkeänä vaan sitä, että pöydän kattaus on kaunis. Sama koskee aterimia, maljakoita, kynttilänjalkoja jne. Käytämmekin näitä astioita säännöllisesti. Muumi-mukeja on hankkinut lasten myötä, mutta en todellakaan koe keräileväni niitä. Samoin täydennän edelleen joitakin astiasarjoja tarpeen mukaan tai saamme joululahjaksi jne.

Olisi kiva kuulla minkä alan akateeminen ap on?

Ja miten teidän boheenit ystävät kattavat?

Minun akateeminen tuttavapiirini on suurelta osaltaan keräillyt esim. hää/joululahjana jotain astiastoa ja he myös käyttävät niitä. Ja osa ostelee edelleen lisää.

Jos minulla vain olisi kaappitilaa (ja mies ei saisi hepulia astioiden määrästä), niin mulla olisi varmaan joulu- ja pääsiäisastiastot ja muutama muu kesäinen/syksyinen lisäksi.

Vierailija
40/42 |
09.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä olen itsekin huomannut, että muumien keräily on enemmän alemman sosiaaliluokan heiniä. Vaivaannun, kun muumi-keräilijät tuo muumi-kamaa lahjaks, mutta en kehtaa sanoa asiasta.