Aatamin ensimmäinen puoliso oli Lilith
Ennen Eevaa Aatamilla oli puolisonaan Lilith. Lilith oli Jumalan luoma ensimmäinen nainen. Hän jätti Eedenin puutarhan, koska ei halunnut alistua Aatamin tahdon alaiseksi. Lilith on punahiuksisena yhdistetty usein pohjoiseen rotuun ja noituuteen.
Kommentit (29)
Aatami oli persu, Lilith antoi persulle fudut.
Vierailija kirjoitti:
Aatami oli persu, Lilith antoi persulle fudut.
Maan tomusta Jumala loi persun...
Lilith halusi olla päällä, kertoo tarina.
Lue Ap mielummin Raamattua kuin noitakirjallisuutta!
Aatami ja Eeva.
Tästä syystä tykkään nimestä ;) Raamattu on tietysti fiktiota, mutta hyvä tarina. Naisellakin on itsenäisen ja vahvan roolinsa tässä elämässä. Lilith teki mitä tahtoi, Eeva sitä mitä miehet kehottivat häntä tekemään.
Mistähän tarusta ap on väitteensä löytänyt? Aadamin ainut puoliso oli Eeva.
Vai silviisiin. Muistatko millaisia runoja Eddassa on? Et? Aavikon kootut kansantarut eivät kiinnosta minua, sori siitä.
Kannattaa katsoa Netflixin hauska Lucifer-sarja, niin oppii näistä!
https://lucifer.fandom.com/wiki/Lilith
Aivan upea ja viihdyttävä sarja. Sarjan lopetus aika yliampuva, mutta vahva suositus!
Vierailija kirjoitti:
Taru Aatamista ja Eevasta on vielä ihan viatonta. Sen sijaan, kun luetellaan Aatamin pojat ja sen jälkeen poikiensa vaimot? Alkaa soppa sakenemaan. Mistä ne poikien vaimot yhtäkkiä ilmestyi?
Tulivat lentävällä lautasella Venuksesta.
Vierailija kirjoitti:
Vai silviisiin. Muistatko millaisia runoja Eddassa on? Et? Aavikon kootut kansantarut eivät kiinnosta minua, sori siitä.
No, voi että meitä nyt harmittaa😥
Vierailija kirjoitti:
Taru Aatamista ja Eevasta on vielä ihan viatonta. Sen sijaan, kun luetellaan Aatamin pojat ja sen jälkeen poikiensa vaimot? Alkaa soppa sakenemaan. Mistä ne poikien vaimot yhtäkkiä ilmestyi?
Raamatussa Aadamin ja Eevan kerrotaan olleen ensimmäiset ihmiset, jotka Jumala loi ja joista muut ihmiset polveutuvat. Olettamus siis on, että aikojen alussa oltaisiin sukurutsaa harrastettu, kunnes Jumala myöhemmin kielsi sellaisen.
Raamattu kuitenkin mainitsee, että kun Aadamin ja Eevan esikoispoika Kain poistui Herran kasvojen edestä, niin hän asettui asumaan Noodin maahan, joka on itään päin Eedenistä. Sen mukaan maailmassa siis oli ainakin Noodin maa olemassa Eedenin puutarhan lisäksi. Jos siellä ei kuitenkaan ihmisiä ollut, niin kuka sen maan sitten perusti? Siksi itse ajattelen, että on saattaanut olla muitakin ihmisiä. Mutta tämä on vain oma olettamukseni. Raamattu on kertonut alkuajoista vain lyhyesti ja seikkaperäisesti, ei juurta jaksain. Siihen siis on tyytyminen, mitä Raamatusta tiedämme. Kaikki muu on pelkkää arvailua.
Luoja loi Lilithin samalla kuin Aatamin. Lilith ei suostunut Aatamin tahtoon ja lähti Eedenistä. Luoja loi Aatamille toisen vaimon, Eevan, Aatamin kylkiluusta.
Lilith, joka oli luotu samasta tuhkasta ja tomusta kuin Adam, oli tasavertainen. Ei samanlainen, ei saman kykyinen, vaan tasavertainen. Lilith ymmärsi tämän, Adam ei. Lilith lähti Edenistä. Adam sai Jumalalta toisen vaimon, Evan, luotuna Adamin kylkiluusta. Eva oli heikko ja uskoi käärmettä. Tuomiona heille oli ikuinen kipu ja työ ja kartoitus paratiisista.
Aadam ja Eeva häädettiin Eedenistä syntiinlankeemuksen jälkeen ja Kainkin lähti Eedenistä itään, Noodin maahan. Kyllä jotain muutakin siis on täytynyt olla maailmassa kuin pelkkä Eedenin paratiisi.
Taru Lilithistä on peräisin juutalaisesta kansanperinteestä ja mytologiasta, erityisesti keskiajalla syntyneestä kirjallisuudesta, kuten Ben Siran aakkosesta (n. 700–1000 jälkeen Kristuksen).
Lilith mainitaan Raamatun alkuteksteissä Jesaja 34:14. Esim. Svenska Bibeln 1917
Se tarina voi perustuu mielen dualismille myös, sulla on aina kaks puolta sun ajattelussa, toinen sanoo että tee joku asia, toinen sanoo älä tee, samalla se kuvaa feminiinistä ja maskuliinista puolta ihmisissä, pimeyttä ja valoa, egoa ja ihmisen sielua. Sitä ei tarvi ottaa kirjaimellisesti sitä tarinaa, vaan se kuvaa sun sisällä tapahtuvia asioita. Niiden liitto kuvastaa täydellistä harmoniaa sun sisällä, mielen ja sydämen harmoniaa, järjen ja tunteen tasapainoa. Uskovaisilta tämä menee toki aivan yli hilseen koska kaikki otetaan kirjaimellisesti tapahtuneina asioina.
Mielenkiintoista, kuinka Lilithistä tuli demoni, kun hän ei taipunut miehen tahtoon. Adam otti sitten nuoremman ja naiivimman. Ihan biblikaalisista ajoista asti ollut sama tarina. Lol.
Taru Aatamista ja Eevasta on vielä ihan viatonta. Sen sijaan, kun luetellaan Aatamin pojat ja sen jälkeen poikiensa vaimot? Alkaa soppa sakenemaan. Mistä ne poikien vaimot yhtäkkiä ilmestyi?