G Jos saisit yhden lapsen: Haluaisitko äidiksi A: 21 vuotiaana
vai B: 35 vuotiaana?
Ja oletetaan että saat olla äitinä hänelle seuraavat 50 vuotta?
Kommentit (132)
jos sinulla ei olisi ollenkaan lasta 34 v iässä, ehkä kuitenkin haluaisit silloin lapsen?
Olen yli 30 ja vielä ei lapsia ole. Enkä tosiaan olisi niitä halunnut 21-vuotiaana.
21-vuotiaana.
Itselläni oli nuorena vauvakuumetta ja hoivaviettiä ja intoa äitiyteen ihan eri tavalla kuin vanhempana. Nuorten oppimis/sopeutumistaito on parempaa kuin vanhemmilla. Äidin ja lapsen välissä ei ole suurta sukupolvien kuilua jos suht. nuorena lapsen saa. Jaksaa paremmin, kroppa palautuu paremmin, riskit esim. lapsettomuuteen tai vammaiseen lapseet ovat vähäisemmät.
Aina ei vaan kaikki mene suunnitelmien mukaan. Elämä tekee yllätyksiä ja käänteitä ja itse sain lopulta esikoiseni "vasta" 29v. Tiedän, että tuo on ihan keskivertoa, mutta minulle se oli paljon, koska olin toivonut nuorta äitiyttä ja silloin nuorena olisin näin jälkeenkinpäin ajateltuna ollut varmasti innokkaampi ja enemmän äitiydestä nauttiva äiti, pirteämpi yms.
Yhä ihailen nuoria äitejä ja olen ehkä vähän kateellinenkin.
Mutta olen kyllä ylipäätään iloinen, että lapsen sain. :)
niin huomaat, että tuollaista ei ole väitetty. Ehkä äitiys nuorena vähentää aivosolujen määrää?
niin huomaat, että tuollaista ei ole väitetty. Ehkä äitiys nuorena vähentää aivosolujen määrää?
aivosolut todella surkastuu. Toinen vaihtoehto tietysti on että vanha äiti ei suinkaan ole sinut äidiksituloikänsä kanssa ja tahtoo todistella muille ja sitä kautta itselleen että vanhana ne lapset tehdä pitää!
Ensin kysyt mielipiteitä, mutta et kuitenkaan hyväksy kuin vanhoja äitejä puoltavia, mietihän itseäsi... Et ole sinut ikäsi kanssa selvästi.
joo ja ei vähennä... sulle ei oo taidettu niitä aivosoluja ikinä antaakkaa..
Minä friikkinä sain lapseni 21-vuotiaana ja nyt lähestyn 30 ja edelleenkään kukaan kavereistani ei ole lasta saanut. On edelleen ne opiskelut kesken jne.Minusta se alkaa olla jo säälittävää.
Vierestä seuranneena, niin kyllä vaan se lapsen saaminen ja äitinä olo on ollut kasvattavampaa. Joka viikonloppuinen ryyppääminen ja sen ihannointi sillä verukkseella, että nyt kun niitä lapsia ei vielä ole niin voin viettää tällaista vapaata elämää ja plaa plaa...
En kyllä kadehdi yhtään, enkä ole katkera. Jos se elämänkokemus koostuu bailaamisesta, niin enpä tiedä onko paljoakaan kehittyneempi äidiksi, kuin 21-vuotias
No mä olen saanut lapseni 22, 24 ja 26 vuotiaana ja tän neljännen saan nyt 37 vuotiaana
Haluaisin ensin elää nuoruutta vapaana, opiskella, matkustella jne ja vasta sitten kun olen itse henkisesti kypsempi ja löytänyt koko elämän kestävän parisuhteen ja asettuneen elämän, ruveta äidiksi lapselle.
Haluaisin ensin elää nuoruutta vapaana, opiskella, matkustella jne ja vasta sitten kun olen itse henkisesti kypsempi ja löytänyt koko elämän kestävän parisuhteen ja asettuneen elämän, ruveta äidiksi lapselle.
Vain 21-vuotias äiti tietää minkälaista on tulla äidiksi 21-vuotiaana ja vain 35-vuotiaana äidiksi tullut tietää minkälaista on tulla äidiksi 35-vuotiaana. (jos nyt oletetaan että niitä lapsia on vain yksi) Kumpikaan ei voi tietää minkälaista toisen elämä on, joten tämä keskustelu on aika turha].
Jokainen joka on tyytyväinen elämäänsä ja valintoihinsa ei tunne tarvetta arvostella muiden elämää. Siinä teille, nuoret ja vanhat! T. fiksu äiti.
Komppi näille. Huvittavaa on kun nämä vanhemmat äidit ottavat tuon itseluottamuskortin aina esille. "onko näillä nuorilla äideillä niin huono itsetunto että kaikki pitää ottaa väärin." =D No tosiaan. Jos on oma itseluottamus ja elämä kunnossa, tuskin on tarvetta arvostella muiden päätöksiä.
Tuo matkustelu ja "haluan nähdä elämää" perustelu on muuten aika jännä. Mietitään näin: Saat lapsen 21-vuotiaana, olet 39 kun lapsi on (toivottavasti) omillaan. Mikä estää matkustelun ja elämän tutkailun noin 40-vuotiaana? Eihän silloin mikään ikäloppu ole. =)
t. neljättä oottava 41-vuotias =)
Koska nyt mulla olisi jo iso lapsi, enkä itse vielä kuitenkaan ihan vaapu haudan partaalla.
Siinä ei viitata kuin siihen, että ko. henkilö haluaa tarjota lapselleen rakkauden lisäksi muutakin. Ei siinä sanota, että 21v ei niitä tarjoaisi tms.
Ehkä kyse on jostain nuorten äitien alhaisesta itsetunnosta, jolloin kaikki lauseet luetaan kuin niillä moitittaisiin omaa valintaa, josta ollaan selkeästi epävarmoja.
Nuorena ne lapset kannattaa tehdä! Jos vaan elämä suinkin sillä mallilla että siihen lapset sopii :)
helpompi se on nuorena pienen vauvan kanssa, kun sen vauvan voi aina viedä mummolaan, kun ei viitsi olla sen kanssa. Vanhalla äidillä on oma äiti vanhainkodissa, eikä se enää hoida ketään tai osta vaunuja tai vaippoja kuin itselleen.
statussymboli niin sitten B, ei sitten mene elämä hukkaan vaan voi elää sen ennen niitä statussymboleita. Sitten taas jos todella pitää lapsista niin mieluummin A, jotta lapsi voi sulostuttaa vanhempansa elämää jo aiemmin.
helpompi se on nuorena pienen vauvan kanssa, kun sen vauvan voi aina viedä mummolaan, kun ei viitsi olla sen kanssa. Vanhalla äidillä on oma äiti vanhainkodissa, eikä se enää hoida ketään tai osta vaunuja tai vaippoja kuin itselleen.
*pusuja*
t. nuori äiti ja ylypeä siitä
että 35vuotiaana en enää uutta vauvaa haluaisi.
t. se kohta 21v täyttävä