Saako isä sairaslomaa kun hoitovapaalla oleva äiti
on niin sairaana, ettei lastenhoito onnistu? Meillä on kaksi alle 3 v. lasta ja itse olen niin kovassa norossa ja kuumeessa etten muuta tee kuin itken. Mies väittää ettei voi jäädä töistä pois... Onko tämä lain mukaan näin? Eikö äiti saa sairastua jos lapset kotihoidossa ja isäkin kuuluu perheeseen? Oon ihan epätoivoinen....
Kommentit (170)
valitettavasti äiti ei saa sairastaa :(
miehesi täytyisi nyt ottaa järki käteen ja jäädä muuten vain lomalle, vaikka palkattomalle. Tai kokeilkaas laittaa itse miehenne vastaavassa tilassa hoitamaan muksut, ihan vaan kun teidänkin kerran kuuluu tehdä niin. Eivät muuten kykene hoitamaan edes pienessä kuumeessa, saatikka vatsataudissa!
jos sinä olet sairas. Sitä voidaan antaa vain sairaalle. Mies voi varmaan kysyä myös vuosilomaa tai muuta vapaapäivää, mutta sairauslomaa ei voi saada.
Näin pelkäsinkin että tilanne on..... No jos kerran mikään laki ei minua suojele niin ei tuo mies kyllä jätä töitään väliin (kun on kiirettä ja tärkeitä palavereita). Kun olisin voinut ehkä saada perusteltua lakiin nojaten sen, että miehen on oltava kotona auttamassa.. Yritän varmaan saada vanhan äitini auttamaan edes iltapäivällä.. Jos menisi lasten kanssa vaikka kauppaan ja ulos. Kiitos teille vastanneille avusta!
Ap
Kysypä alueesi Mannerheimin Lastensuojeluliiton lastenhoitajaa apuun. Ei tosin ole ilmaista mutta eikö sitä voisi harkita pahimman vaiheen yli.
http://www.mll.fi/perheille/lastenhoito/
Päivä tai kaks niin sillä sun miehelläs on noro kans. On sen verran tarttuva tauti, että ihmettelen jos välttyy siltä. Silloin on sit turha tarjota miehelle hoivaa ja sympatiaa. Mitäs jos jättäisit ne lapset sairaalle isälleen ja menisit kauppaan ja asioille.. ;)
mikään ei ole niin pahaa, kuin se oma pieni lapsi norossa.. =( Toivon todella, että säästyvät taudilta.
sairaslomia, vaan mies jäisi kotiin tekemään etänä töitä.
Saikkutodistukseen kirjoitettu että jää hoitamaan lapsia kun äiti sairas. Ainakin kolme kertaa näin on tehty seitsemän vuoden aikana, joten aika harvakseltaan sentään. Mutta kyllä se mahdollista on, kun vain lääkärille selittää asian.
palkatonta kylläkin, mutta vapaata.
Toisekseen muistelen, että tästä on ollut juttua jossain lehdessä. Silloin sanottiin, että ehdottomasti on lapsen toisella vanhemmalla oikeus jäädä hoitamaan lapsia, jos on sairaustodistus hoitovapaalla olevasta vanhemmasta. Sitä en muista, että oliko palkallista vai ei. Mutta kenenkään talous tuskin kaatuu muutaman päivän poissaoloon.
Jos ei mies jää, niin suosittelen samaa kuin joku muu. Kun miehesi sairastuu, on hän täysin kykenevä hoitamaan kodin ja lapset.
angiina 40 astetta kuumetta lapsi 10kk. Imetinkin vielä, isä ei saanut saikkua, mutta olisi ehkä saanut työnantajaltaan palkatonta vapaata.
Meillä mummo tuli silloin hoitaan lasta. Tuo noro on kamala ja tosi helposti tarttuva tauti. Ehkä miehesi soittaisi työpaikalleen ja sanoisi, että teillä noroa voisiko saada palkatonta vapaata? No kohta hän vatsataudissa vääntelee myös.
jos isän pitäisi saada palkallista saikkua jos vaimo on kipeänä:D
Hei haloo, eihän isä ole kipeänä. Palkatonta kylläkin voi saada, mutta en kyllä ymmärrä, miksi pitäisi saikkua terveen ihmisen saada.
Aika uskomattomia alkaa olla nykymammojen vaatimukset.
Kotihoidossa olevia lapsia ei hoida kukaan, jos kotona olevan vanhempi sairastuu. Tästä vinkkelistä tarhassa olevilla lapsilla on parempi turva.
Mun miehen töissä onneksi on joustava pomo ja etätyömahdollisuus. Kun vaihdamme kotona olijaa ensi vuonna, en tiedä, miten minun pomoni suhtautuu vastaavaan tilanteeseen :/
niin mies on soittanut töihin että on itse sairaana eikä pääse töihin. Hänen työpaikalla ainakin voi olla kolme päivää pois ilman lääkärintodistusta.
niin mies on soittanut töihin että on itse sairaana eikä pääse töihin. Hänen työpaikalla ainakin voi olla kolme päivää pois ilman lääkärintodistusta.
nykyään todistus eka saikkupäivästäkin.
Saikkutodistukseen kirjoitettu että jää hoitamaan lapsia kun äiti sairas. Ainakin kolme kertaa näin on tehty seitsemän vuoden aikana, joten aika harvakseltaan sentään. Mutta kyllä se mahdollista on, kun vain lääkärille selittää asian.
ei ole todellista! Kuka lääkäri tuommoista kirjoittaa
Mies ei saanut vapaata. Vuodelepo ei siis oikein onnistunut.
Eli palkattoman vapaan pitäisi periaatteessa järjestyä.
Pakottavasta perhesyystä saa palkatonta. Mies ei voi saada sairauslomaa, jos sinä olet sairas. Sitä voidaan antaa vain sairaalle. Mies voi varmaan kysyä myös vuosilomaa tai muuta vapaapäivää, mutta sairauslomaa ei voi saada.
tällaisia tilanteita varten pitää hommata se tukiverkko.
Samoin kuin nää jotkut vastaukset on kyllä myös niin ystävällisiä...
Pakottavista perhesyistä kyllä saa palkatonta vapaata, ja musta tää on aika pakottava perhesyy, jos aimo/äiti on norossa eikä lapsille ole hoitajaa! Todella idiootti mies, kun ei tätä tajua. Palkatkoon hoitajan lapsille jos ei itse kerran pysty!
Ja kyllä, munkin miehellä töissä palavereita mihin osallistuu useita ihmisiä (eli kuviot menee sekaisin jos yks pois) mutta hän on aina jäänyt kotiin, kun on tullut tällainen tilanne. Ja nyt ei ole kyse tavallisesta flunssasta, ne kyllä pystyn pärjäämään, vaan juurikin norosta ja sikainfluenssasta. Työnantajansa on vielä niin reilu, että soitto vain että vaimolla on noro, ei kykene hoitamaan lapsia. Ei tarvitse mitään lappuja eikä ole palkatonta.
Itse olen jo töissä, ja minun pitäisi ottaa palkatonta vastaavaa tilannetta varten, mutta sitä kuitenkin ilman muuta saisin juuri pakottaviin perhesyihin vedoten. Kukaan ei ole niiiin tärkeä työssään, että sinne pitää mennä noroa tartuttamaan. Koska senhän sun mies nyt tekee, tartuttaa noroa palavereissan kunnes alkaa itse oksentaa tänä iltana. Muista sitten silloin lähteä itse kauppa-asioille ja jätä lapset hänelle. Siinähän ne menee sivussa kuten sullakin.
Tuossa tapauksessa kyllä palkaton olisi ihan asiaa. Lääkäri kirjoitta akyllä saikun, mutta työnantaja ei saata hyväksyä sitä.