Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako isä sairaslomaa kun hoitovapaalla oleva äiti

Vierailija
04.05.2010 |

on niin sairaana, ettei lastenhoito onnistu? Meillä on kaksi alle 3 v. lasta ja itse olen niin kovassa norossa ja kuumeessa etten muuta tee kuin itken. Mies väittää ettei voi jäädä töistä pois... Onko tämä lain mukaan näin? Eikö äiti saa sairastua jos lapset kotihoidossa ja isäkin kuuluu perheeseen? Oon ihan epätoivoinen....

Kommentit (170)

Vierailija
61/170 |
04.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muista kuitenkin kaikesta huolimattajuoda riittävästi. Onko sinulla kauhea ripuli? Apteekissa myydään muistaakseni immodium nimistä lääkettä joka helpottaa ripulointiin. Mustikkasoppaa ja banaania kovettavat vatsaa. Suolakeksejä ja hunajateetä, koska suolaa tarvitsee myös.

Lapsille muistettava antaa nestettä riittävästi osmosalia tai floridral merkistä ripulilääkettä myydään jotka sopii lapsille. Limpsassa liikaa sokeria joten ei ole pelkästään hyvä juoma, voi jopa lisätä ripulioireita.

pikaista paranemista ja miehellesikin hyväänoroa!

t.noroillut

Vierailija
62/170 |
04.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olin raskausaikana siinä pisteessä että tarvitsin nesteytystä. En vaan pystynyt enää nousemaan seisomaan ilman että silmissä sumeni, niin hyvin olin saanut itseni kuivumaan. Onneksi minä ja mieheni ollaan kummatkin sitä mieltä, että tällaisessa tilanteessa EI tarvitse vaan hammasta purren yksinään pärjätä. Mieheni soitti pomolleen ja kertoi tilanteen. Lopulta hän oli viikon kotona lasten kanssa palkattomalla ja minä sain itseni jo vähän parempaan kuntoon. Hyvä jos sinä olet voinut päättää, että enpäs menekään nesteytykseen kun en saa hoitajaa. Minun oli kyllä ihan pakko mennä! Ihmeellistä, tuntuu että jotkut yrittää päteä sillä miten he pärjäävät missä tilanteessa vaan ilman apua. Ei se avun pyytäminen ole mikään heikkouden merkki, päinvastoin!

ottamassa nesteytystä silloin kun aina pystyin ja koetin kotona levätä minkä pystyin. Toki minäkin muutaman kerran pyörryin ja todella tuollaisia tilanteita sattui etten päässyt istumasta tai makuulta ylös. Mutta kummasti sitä vaan pärjää kun pitää pärjätä.

Ihmettelen siis tuolta pohjalta että mikä pakko sinun oli mennä sen kummemmin? Siis tottaikai se oli tarpeellista ja aiheellista, mutta ei mikään pakko. Minun oli pakko pärjätä, en voinut valita hoitoon menoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/170 |
04.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapseton kollega, joka oli pois töistä, kun vaimo oli sairaana, oli kyseessä sitten vatsatauti tai flunssa. Meillä oli melko rentoa poissaolojen ja työaikojen suhteen, periaatteella "kunhan työt tulevat tehtyä" mentiin, mutta silti vähän ihmettelin tätä kolmekymppistä pariskuntaa... Elivät kyllä muutenkin tosi symbioottisessa suhteessa, kulkivat töihin yhtä matkaa ja kävivät lounaalla yhdessä (olivat kyllä eri työpaikoissa, mutta lähellä toisiaan töissä) ja siinä välillä soittelivat monen monta kertaa toisilleen.

Vierailija
64/170 |
04.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ettei mies voinut olla pois töistä. Joskus vaan on sellaisia laajempia kokonaisuuksia ja sovittuja juttuja, joita ei kyllä ihan vähässä kummassa voi peruuttaa.

hoitoapuakaan ei varmaan samasta syystä voi palkata.

Vierailija
65/170 |
04.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa tapauksessa kyllä palkaton olisi ihan asiaa. Lääkäri kirjoitta akyllä saikun, mutta työnantaja ei saata hyväksyä sitä.

Näin kävi meillä, vauva oli sairaalassa, minä hoitamassa/imettämässä häntä siellä, ja mies hoiti kotona vastaavaasti sairaana olutta taaperoa. Sikainfluessa ei riittänyt syyksi, vaan työnantaja (=kunta) nappasi mieheltä palkan näiltä päiviltä. Siis vaikka lääkärintod. oli, ja vaikka työnantajia oli kehoitettu olemaan joustavia...

Vierailija
66/170 |
04.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

hyvin kun on reilusti kertonut syyn työnantajalle.

Esim. sain aivotärähdyksen ja mies joutui tarkkailemaan minua yön. Oli yön töistä pois palkattomalla. Ei ongelmia.

Kun vauva oli rs-viruksen takia sairaalassa ja kävin imettämässä siellä, mies oli niinä aikoina kotona ja sai palkatonta.

Sitä vain ihmettelen, että miksi nämä olisi pitänyt mennä palkallisiksi. Minusta on ihan reilua, että nämä on palkattomia.

Vierailija
67/170 |
04.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivon vain, että miehesi todella on korvaamaton töissään. Muussa tapauksessa hänen käytöksensä on anteeksiantamatonta.

Oma mieheni on käytännössä korvaamaton työpaikallaan. Palavereita ja projekteja on saatettu alustaa jo kuukausia ja porukkaa on ympärimaailmaa. Ei siitä olla pois, ellei toinen ole kuolemassa. Ja ymmärrän tämän kyllä. Miehen työ mahdollistaa meille ihanan arjen ja (silloin kun ei ole tärkeitä palavereja) miehen työ joustaa hyvin.

Toisaalta nyt jääminen saatta tehdä arjesta tosi raskaan myöhemmin. Itse kirosin aamulla, kun esikoisella nousi kuume, eikä häntä voinut viedä hoitoon. Mun pitäisi palauttaa kolme esseetä perjantaiksi ja lauantaina olisi vielä tenttikin. Tenttiä toki voi siirtää, mut se tietää syksyllä ihan helvettiaikataulun. Harmitus on suuri.

Ei esikoinen tietenkään taudilleen mitään voi, ja tottakai opiskelijana minä jään kotiin. Mutta ymmärrän kyllä, että on tilanteita, joissa on parempi jos voi mennä töihin..

Vierailija
68/170 |
04.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvä varmasti että hän joka joutui lasten kanssa kotona pyörtyilemään raskausaikana, kun isä ei voinut olla pois töistä, tilanteestaan puhuu... Ja ihan hyvä että hän siitä selvisi ja voi sitä käyttää voimaannuttavan kokemuksena (kyllä sitä selviää jos on pakko), mutta kannattaako tuota nyt niin ihailtavana tilanteena pitää? Joku voi vielä päättää koittaa pärjätä tilanteessa, jossa pitäisi oikeasti olla sairaalassa, ja vammautua/henki mennä/sikiö menehtyä kun on vaan ollut pakko selvitä. Tämä nyt on kuitenkin suht vakaa sivistysvaltio, jossa kenenkään elämä ja kuolema pitäisi olla kiinni siitä onko itse tai onko joku toinen viikon poissa töistä vai ei. Työssäkäyvä voi kuvitella, että on mahdotonta olla pois töistä, mutta eihän se missään tapauksessa niin voi olla. Työ on työ, se ei ole elämän tärkein asia. Ymmärrän jossain alikehittyneessä Nepalissa tai Etiopiassa, että köyhällä perheellisellä ei ole mitään mahdollisuutta töitä jättää tekemättä niin kauan kun henki vähänkin pihisee, koska muuten voi mennä työpaikka tai ei ole seuraavana päivänä ruokaa perheelle. Mutta jos minä olisin suomalainen mies, vaimo olisi raskaana ja kotona lasten kanssa, olisi kyllä aika kylmä rinki persauksissa työpäivän ajan, kun tietäisin että akka saattaa millon tahansa vaikka portaissa tai auton ratissa tai lieden äärellä kuukahtaa kuivumiseensa. Ja vähintään, jos todella olisi niin, että nesteytys ei ole välttämätöntä jatkuvasti ja töistä poissaolo kaataa yrityksen ja jättää satoja työttömiksi, niin tilanteessa hommattaisiin joku aikuinen työpäivän ajaksi kotiin auttamaan, työpäivä yritettäisiin pitää lyhyenä ja sen loputtua äiti menisi illaksi ja yöksi sairaalaan nesteytykseen. Silloinkin, jos nesteytystarve suurenisi, äiti voisi jäädä päiväksi sairaalaan ja hoitaja hoitaisi kodin työpäivän ajan.

Vierailija
69/170 |
04.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

päivääkään olla pois, aivan varmasti löytyy rahaa palkata sitä hoitoapua. Oma miehenikin on vaativasta työstään huolimatta kyennyt hätätilanteessa poissa olemaan päivän tai pari (jopa businesspuolella yleensä ymmärretään todellinen hätätilanne). Jos ei kykenisi, järjestäisi jonkun auttamaan.

ja kyllähän ne nyt yhden vaimon terveyden ohi menee!

ettei mies voinut olla pois töistä. Joskus vaan on sellaisia laajempia kokonaisuuksia ja sovittuja juttuja, joita ei kyllä ihan vähässä kummassa voi peruuttaa.

hoitoapuakaan ei varmaan samasta syystä voi palkata.

Vierailija
70/170 |
04.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ylös, tai että pyörtyilee, mutta ei hanki apua. Mitä jos tilanteita kuitenkin tapahtuu...

Minäkin olin raskausaikana siinä pisteessä että tarvitsin nesteytystä. En vaan pystynyt enää nousemaan seisomaan ilman että silmissä sumeni, niin hyvin olin saanut itseni kuivumaan. Onneksi minä ja mieheni ollaan kummatkin sitä mieltä, että tällaisessa tilanteessa EI tarvitse vaan hammasta purren yksinään pärjätä. Mieheni soitti pomolleen ja kertoi tilanteen. Lopulta hän oli viikon kotona lasten kanssa palkattomalla ja minä sain itseni jo vähän parempaan kuntoon. Hyvä jos sinä olet voinut päättää, että enpäs menekään nesteytykseen kun en saa hoitajaa. Minun oli kyllä ihan pakko mennä! Ihmeellistä, tuntuu että jotkut yrittää päteä sillä miten he pärjäävät missä tilanteessa vaan ilman apua. Ei se avun pyytäminen ole mikään heikkouden merkki, päinvastoin!

ottamassa nesteytystä silloin kun aina pystyin ja koetin kotona levätä minkä pystyin. Toki minäkin muutaman kerran pyörryin ja todella tuollaisia tilanteita sattui etten päässyt istumasta tai makuulta ylös. Mutta kummasti sitä vaan pärjää kun pitää pärjätä.

Ihmettelen siis tuolta pohjalta että mikä pakko sinun oli mennä sen kummemmin? Siis tottaikai se oli tarpeellista ja aiheellista, mutta ei mikään pakko. Minun oli pakko pärjätä, en voinut valita hoitoon menoa.

Vierailija
71/170 |
04.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja tule illaksi kotiin. Eivät välttämättä koko viikolla, niinkuin ei minunkaan mieheni tuossa tapauksessa. Joissakin ammateissa joutuu myös valitsemaan sen, onko pienempi paha menettää jonkun toisen ihmisen henki kuin se, että vaimo kenties kotona vaikkapa pyörtyykin.

Mutta todellakin on niin monenlaisissa elämäntilanteissa eläviä ja monenlaisissa ammateissa työskenteleviä ihmisiä, että täällä vaan suuri osa porukasta ei näytä sitä tajuavan.

Ja aina ei vaan ole mahdollista palkata apua.

Vierailija
72/170 |
04.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

pyytää miestä käymään apteekin kautta töiden jälkeen. Nuo suolakeksit oli hyvä vinkki, vaikkakin nyt ei taida mikään mennä alas :) Tällaista tämä arki vaan lasten kanssa kai on, ne kaikki kaunopuheet mitä mies aina laskettelee eivät lopulta paina paljoa tosipaikassa. Tiedän että miehen pomo olisi antanut miehen tehdä etäpäivän, mutta mies itse on sitä mieltä ettei saa hommia tehtyä tarpeeksi hyvin kotoota. Kovasti mies vannoi rakastavansa, ja yrittää tulla ajoissa kotiin. Harrastukseen ei kuulemma illalla mene, ellen voi paremmin. Joskus tää vaan väsyttää että kaikki pyörii mun harteilla...

Ap

Ap

Vierailija
73/170 |
04.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ylös, tai että pyörtyilee, mutta ei hanki apua. Mitä jos tilanteita kuitenkin tapahtuu...

ottamassa nesteytystä silloin kun aina pystyin ja koetin kotona levätä minkä pystyin. Toki minäkin muutaman kerran pyörryin ja todella tuollaisia tilanteita sattui etten päässyt istumasta tai makuulta ylös. Mutta kummasti sitä vaan pärjää kun pitää pärjätä. Ihmettelen siis tuolta pohjalta että mikä pakko sinun oli mennä sen kummemmin? Siis tottaikai se oli tarpeellista ja aiheellista, mutta ei mikään pakko. Minun oli pakko pärjätä, en voinut valita hoitoon menoa.

on vaan sellaisia tilanteita että on pakko pärjätä omillaan.

Ja kyllä, kaupungilta koetettiin apua saada, mutta sitä ei ollut tarjolla.

Vierailija
74/170 |
04.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan vain siitä syystä kuin sinullekin? Pahimmassa tapauksessa tuossa riskeeraataan paitsi äidin, myös lasten turvallisuus.

No eipä kukaan tullut sitä vertaa auttamaan että olisi ilmoituksen tehnyt

ottamassa nesteytystä silloin kun aina pystyin ja koetin kotona levätä minkä pystyin. Toki minäkin muutaman kerran pyörryin ja todella tuollaisia tilanteita sattui etten päässyt istumasta tai makuulta ylös. Mutta kummasti sitä vaan pärjää kun pitää pärjätä. Ihmettelen siis tuolta pohjalta että mikä pakko sinun oli mennä sen kummemmin? Siis tottaikai se oli tarpeellista ja aiheellista, mutta ei mikään pakko. Minun oli pakko pärjätä, en voinut valita hoitoon menoa.

on vaan sellaisia tilanteita että on pakko pärjätä omillaan. Ja kyllä, kaupungilta koetettiin apua saada, mutta sitä ei ollut tarjolla.

Vierailija
75/170 |
04.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta me olemme aina pitäneet huolen siitä, että meillä on tietty summa rahaa, jotta juuri tällaisia päiviä varten voidaan palkata se apu vaikka 3-kertaiseen hintaan. Lapsia ei jätetä heitteille!

ja tule illaksi kotiin. Eivät välttämättä koko viikolla, niinkuin ei minunkaan mieheni tuossa tapauksessa. Joissakin ammateissa joutuu myös valitsemaan sen, onko pienempi paha menettää jonkun toisen ihmisen henki kuin se, että vaimo kenties kotona vaikkapa pyörtyykin.

Mutta todellakin on niin monenlaisissa elämäntilanteissa eläviä ja monenlaisissa ammateissa työskenteleviä ihmisiä, että täällä vaan suuri osa porukasta ei näytä sitä tajuavan.

Ja aina ei vaan ole mahdollista palkata apua.

Vierailija
76/170 |
04.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mekin palkattiin hoitoapua yksityiseltä yritykseltä, makso mitä makso. eihän lapsia voi jättää ihmiselle joka hädintuskin pysyy tajuissaan!

Mä en usko noita juttuja että teidän miehet ei voi yhtenäkään päivänä olla pois töistä (kuten se viesti, missä oli kotiapua kun vaimo sairaalassa ja sen jälkeen vaimo kotona tokkuroissaan) ja mistään ei saa apua edes rahalla.

Vierailija
77/170 |
04.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta me olemme aina pitäneet huolen siitä, että meillä on tietty summa rahaa, jotta juuri tällaisia päiviä varten voidaan palkata se apu vaikka 3-kertaiseen hintaan.

Vierailija
78/170 |
04.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta me olemme aina pitäneet huolen siitä, että meillä on tietty summa rahaa, jotta juuri tällaisia päiviä varten voidaan palkata se apu vaikka 3-kertaiseen hintaan. Lapsia ei jätetä heitteille!

ja tule illaksi kotiin. Eivät välttämättä koko viikolla, niinkuin ei minunkaan mieheni tuossa tapauksessa. Joissakin ammateissa joutuu myös valitsemaan sen, onko pienempi paha menettää jonkun toisen ihmisen henki kuin se, että vaimo kenties kotona vaikkapa pyörtyykin. Mutta todellakin on niin monenlaisissa elämäntilanteissa eläviä ja monenlaisissa ammateissa työskenteleviä ihmisiä, että täällä vaan suuri osa porukasta ei näytä sitä tajuavan. Ja aina ei vaan ole mahdollista palkata apua.

Hyvin monilla, meilläkin, vaan on se tilanne että apua ei ole saatavilla.

Vierailija
79/170 |
04.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos viittaat lääkäreihin ym, niin samoin ei minunkaan puolisoni voi keksen leikkauksen kotiin lähteä mutta me olemme aina pitäneet huolen siitä, että meillä on tietty summa rahaa, jotta juuri tällaisia päiviä varten voidaan palkata se apu vaikka 3-kertaiseen hintaan. Lapsia ei jätetä heitteille!

ja tule illaksi kotiin. Eivät välttämättä koko viikolla, niinkuin ei minunkaan mieheni tuossa tapauksessa. Joissakin ammateissa joutuu myös valitsemaan sen, onko pienempi paha menettää jonkun toisen ihmisen henki kuin se, että vaimo kenties kotona vaikkapa pyörtyykin. Mutta todellakin on niin monenlaisissa elämäntilanteissa eläviä ja monenlaisissa ammateissa työskenteleviä ihmisiä, että täällä vaan suuri osa porukasta ei näytä sitä tajuavan. Ja aina ei vaan ole mahdollista palkata apua.

Vierailija
80/170 |
04.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on hyvä että teillä on se tilanne että apua on rahalla saatavilla

Hyvin monilla, meilläkin, vaan on se tilanne että apua ei ole saatavilla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi yksi