Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Auttaako muilla sukulaiset näin paljon?

Vierailija
30.04.2010 |

Joidenkin mielestä on tosi ihmeellistä, että äitini käydessään raahaa minut kauppaan ja ostaa kaapit täyteen sapuskaa. Marketissa joka käytävä käydään läpi ja kaikki kysytään kahteen kertaan että tarviitko/haluatko?

Nyt kun meille tuli lapsi ja äidistäni tuli mummo ekan kerran, niin meille on kannettu kaiken maailman keittiövempaimet, mikroa, kattilaa, kauhaa ja kapustaa jne., kun "eihän teillä ole mitään!!!"??? Hyvin ollaan kyllä tähän asti pärjätty. :)

Lapsen ristiäiset järkkäsi alusta loppuun, teki ruoat ja kahvitarjoilut. Siivosi ja järjesti, en päässyt tekemään mitään. Ja sitten kaikki muutkin sukulaiset, moneen kertaan on kysytty mitä tarvitaan ja kaikkea ollaan valmiit hankkimaan. Suurin osa huonekaluistakin on tullut sukulaisilta.

Ei sillä etteikö me pärjättäis, haluavat vaan auttaa. Ja kaikki tää on mun puolen sukulaisilta. Miehen suvun auttamishaluja kuvaa sitten taas hyvin että tuore vaari, vaikka tilillä on useampi sata tuhatta euroa (mitäs jättää tiliotteensa pöydälle lojumaan), tuli ristiäisiin vanhoissa verkkareissa ja virttyneessä villapaidassa. Ja kun kiusoiteltiin ristiäislahjalla, meinasi pullaan tukehtua ja totesi lahjan ostamisen olevan kummien tehtävä. Heh...

Meidän suvussa on aina ollut tapana auttaa miten vaan pystytään ja tulen omiakin lapsiani auttamaan minkä pystyn, mutta onko muilla tapana? Ihan vaan uteliaisuuttani...

Kommentit (95)

Vierailija
81/95 |
30.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulla kerskumaan luonnottomalla tilanteella?

Vierailija
82/95 |
30.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

74, mikähän keskustelun tarkoitus oli? Tulla kerskumaan luonnottomalla tilanteella?

jos näet kerskumisena...

Eeei, halusin vain kuulla miten muilla ja saada irti mielipiteitä meidän tavasta toimia.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/95 |
30.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tyytyväinen tilanteeseesi ja ihaniin vanhempiin. =) Mullakin oli ennen se asenne, että minun kotonani ei kukaan muu siivoa. Lasten synnyttyä minua ei kyllä yhtään haittaa, vaikka anoppi pesee pyykkiä tai saunan kylässä ollessaan. Kun oma äitini tulee useammaksi päivää kylään, on kuin lomalla olisi, ei tarvitse juuri mistään huolehtia. Ihanaa! Rahallinen apu on myös aina plussaa, vaikkei varsinaista tarvetta olekaan. =)

Vierailija
84/95 |
30.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotakuta oikeaa äitiä, jolla on oikea perhe? Jotakuta joka ei vain leiki nukkeleikkiä?

Vierailija
85/95 |
30.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tarkoitat nukkeleikillä ja oikealla perheellä?

Ap

Vierailija
86/95 |
30.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidin pikkutyttö hankki vauvanuken ja leikkii nyt kotia. Vastuu on yhä äidillä ja äidin pikkutyttö täysin kypsymätön.

Vierailija
87/95 |
30.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidin pikkutyttö hankki vauvanuken ja leikkii nyt kotia. Vastuu on yhä äidillä ja äidin pikkutyttö täysin kypsymätön.

Et kuitenkaan tainnut lukea koko keskustelua, ymmärrän kyllä mielipiteesi jos vastasit ihan vain aloituksen perusteella.

Ap

Vierailija
88/95 |
30.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai mies käy työmatkoillaan vanhempiensa ja isovanhempiensa luona (asuvat lähekkäin) sieltä tulee perinteinen "avustuspakkaus", mummin leipomia sämpylöitä, juustoa, kaakaojauhetta, teetä, kahvia, keksejä, karkkia, mehua, hedelmiä, säilykkeitä ym. Anoppi ostaa myös yleensä lapsille jotain vaatetta kun lapset käyvät siellä, ulkopukuja ja kenkiä.

Ei siinä ole mitään omituista mielestäni, vaikka yli kolmikymppisiä ollaan että he näin haluavat auttaa lastaan ja lapsenlapsiaan. Anoppi on myös ostanut meidän parisängyn ja siihen peiton ja pussilakanat:D, lapsille pyörät (myös minun lapsilleni, olemme uusperhe). Automme korjauskuluja ovat maksaneet myös, ei olla pyydetty vaan ovat halunneet maksaa. Ovat molemmat vielä töissä ja heillä velaton talo, meillä paljon pienemmät tulot ja lapsia joiden elämään haluavat näin osallistua. Myös harrastuskuluissa ja yksityiskoulussa ovat tarjoutuneet avustamaan, kun haluavat myös että lapset menisivät siihen kouluun.

Eivät kuitenkaan ole mitenkään kuukausittain mitään apua antamassa eli meidän talous ei sen varassa ole. Anoppi oli tuoreena mummina enemmänkin puuttumassa meidän elämään, mutta nyt ei ole edes käynyt kylässä aikoihin (sen jälkeen kun en antanut sen pestä meidän pyykkejä..). En koe että lapset olisi meidän jotain henkilökohtaista omaisuuttamme, he ovat isovanhempiensa lapsenlapsia ja jos mummi haluaa ostaa vaatteita heille (ovat sen ikäisiä jo että ilahtuvat itsekin uusista vaatteista) niin ei kai minulla ole edes oikeuttakaan sitä kieltää. Sama jos poikansa autoa haluavat kustantaa.

Ikävää jos joku on kateellinen. Ihan ymmärrettävää, kyllä minustakin olisi kiva kun vanhemmat tai isovanhemmat maksaisi meille jotain lomamatkoja niinkuin yhdellä kirjoittajalla:D mutta meillä ei niin rikasta sukua ole.

Vierailija
89/95 |
30.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

liian kokonisvaltaista, mutta toisaalta tosi ihanaa. Ottaisin mielummin ap:n vanhemmat kuin omani. He ovat aina olleet sitä mieltä, että lasten velvollisuus on auttaa vanhempiaan ja kiitellä heitä. Lapsena tein hirveästi kotitöitä, koska vanhempani elättivät minut. Kun sain oman perheen, vanhempani olivat yllättäen isovanhemmiksi tullessaan vanhentuneet niin että taas minun piti auttaa vanhoja ja väsyneitä vanhempiani. Omakustannushintaan tietenkin, ajaa heidän luokseen siivoamaan aineilla, jotka lähdin ostamaan kalliisti pienestä kyläkaupasta.

Valmistuminen, kihlajaiset, häät, lapsen odotus, lapsen syntymä, mikään ei ole ollut minun juhlani tai kohokohta. Aina on kyse siitä että meidän tyttö sitä ja tätä, ja he ovat huomion keskipisteessä. Ei varmaan ole tullut edes mieleen että olisi edes johonkin yllämainittuun tuonnut vaikka marketista ostetun purkkikukan.

Vierailija
90/95 |
30.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

en kyllä hyväksyisi tuollaista käytöstä vanhemmiltani. Ihan sama vaikka varakkaita ovatkin, tuhlatkoon itse rahansa. Mulla on ylpeys ja olen tottunut pärjäämään itse.

Mutta jos se ap:lle sopii, niin ei se minulta ole pois :)

Vierailija
91/95 |
30.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa tosi mukavalta, että vanhempasi ja sukulaisesi haluavat auttaa teitä. Ja vielä mukavampaa oli lukea, että haluat itsekin samoin auttaa omia lapsiasi.

Meidän perheessä olemme saaneet vanhemmilta aina apua tarvittaessa: ovat tulleet apuun muutossa, lapset saavat mennä mummolaan ja opiskeluaikani äitini teki joskus myös ruokaostoksia minulle. Myös mieheni perhe auttaa, vaikka asuvatkin tosi kaukana. Auttavat joskus hiukan ärsytykseen saakka, muun muassa tuomalla jopa vessapaperit kun asuimme lähempänä. Käymme myös mieheni perheen kanssa kerran vuodessa vaateostoksilla, jolloin hänen isänsä ostaa meille kaikille vaatekerran.

Aluksi itseäni häiritsi tällainen. Myöhemmin olen ymmärtänyt, että heille on taloudellisesti mahdollista näin tehdä ja tekevät aina niin mielellään, niiin miksi en ylpeyteni ja aikuisuuteni takia tätä sallisi.

Toivon itsekin, että voisin olla lapsilleni apuna samoin kuin myös taloudellisena turvana jos he sitä tarvitsevat.

Vierailija
92/95 |
30.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma mummoni osti äidilleni aina jotain kivaa, vaikka oli jo 70 ja äitini 50. Ei äidin rakkaus ja halua osoittaa sitä muutu vaikka lapsella ois ikääkin. Oma perhe ja oma suku - kun niihin panostaa niin saa kaiken moninkertaisena takaisin!

Vierailija
93/95 |
30.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tullessaaan ruokia ja juomia. Ovat työssäkäyviä ihmisiä ja me olemme elääkkeellä. Mieheni saa kohtalaisen eläkkeen , minulla on peruskansaneläke.Ei sillä ihmeemmin ostella. Tyttäret ostavat minulle vaatteita tuliais ja koruja ja kaikkea naisellitta tipelhöörää.

Meillä käy niin että aina maksavat takaisin viemiset väkisin ja isommalla rahalla kuin mitä olsivat kauppaan maksaneet... Ei viitsi viedä enää...

Vierailija
94/95 |
30.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hössötti niitä jo ennen vauvan syntymää ja on sellainen pitokokki luonteeltaan ja eläköitynyt 61-vuotias. Saipa tekemistä, kun teki monipuolisista ruokapöydistä lähtien kaiken. Lisäksi kekkerit oli vanhemmilla. Meillä nätti perustalo, heillä lähes 300m2 uusi talo, jossa kelpaa kekkeröidä.

Vierailija
95/95 |
30.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jonka vanhemmat ostavat lapsenlapsilleen koko ajan vaatetta, polkupyörää tms. Yritän kyllä varoa heidän kuullen enää mainitsemasta, mitä pitäis seuraavaks ostaa, mutta jostain ne aina onkii tietonsa. Ovat auttaneet remontissa, lastenhoidossa jne. Ja ravintolalaskusta ollaan tapeltu kymmeniä kertoja, mutta aina ovat sen onnistuneet maksamaan. Juhlien järjestelyissä auttavat, laittavat osan ruuista jne.

Ja takaisin ei saa viedä mitään. Jos ostan heille mennessäni jotain tarpeellista tai tarpeetonta, niin lapsille vähintään lykkäävät salaa tuplahinnan rahana. Tai sitten siirtävät tililleni.

Mutta kyllä mä näen, että täällä päin se on ihan normaalia. Kaikkien vanhemmat tuntuu toimivan samoin.

Työssäni taas olen nähnyt näitä, että tikkaria ei saa omilta vanhemmiltaan ottaa, tai on avuton luuseri, joka ei pärjää omillaan. Jostain syystä nämä samat naamat silti hakevat sen pärjäämisensä sosiaalitoimesta. Yhteiskunnan tuilla elämistä ei kukaan näe mitenkään ongelmaksi omillaan pärjäämisessä.