Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Auttaako muilla sukulaiset näin paljon?

Vierailija
30.04.2010 |

Joidenkin mielestä on tosi ihmeellistä, että äitini käydessään raahaa minut kauppaan ja ostaa kaapit täyteen sapuskaa. Marketissa joka käytävä käydään läpi ja kaikki kysytään kahteen kertaan että tarviitko/haluatko?

Nyt kun meille tuli lapsi ja äidistäni tuli mummo ekan kerran, niin meille on kannettu kaiken maailman keittiövempaimet, mikroa, kattilaa, kauhaa ja kapustaa jne., kun "eihän teillä ole mitään!!!"??? Hyvin ollaan kyllä tähän asti pärjätty. :)

Lapsen ristiäiset järkkäsi alusta loppuun, teki ruoat ja kahvitarjoilut. Siivosi ja järjesti, en päässyt tekemään mitään. Ja sitten kaikki muutkin sukulaiset, moneen kertaan on kysytty mitä tarvitaan ja kaikkea ollaan valmiit hankkimaan. Suurin osa huonekaluistakin on tullut sukulaisilta.

Ei sillä etteikö me pärjättäis, haluavat vaan auttaa. Ja kaikki tää on mun puolen sukulaisilta. Miehen suvun auttamishaluja kuvaa sitten taas hyvin että tuore vaari, vaikka tilillä on useampi sata tuhatta euroa (mitäs jättää tiliotteensa pöydälle lojumaan), tuli ristiäisiin vanhoissa verkkareissa ja virttyneessä villapaidassa. Ja kun kiusoiteltiin ristiäislahjalla, meinasi pullaan tukehtua ja totesi lahjan ostamisen olevan kummien tehtävä. Heh...

Meidän suvussa on aina ollut tapana auttaa miten vaan pystytään ja tulen omiakin lapsiani auttamaan minkä pystyn, mutta onko muilla tapana? Ihan vaan uteliaisuuttani...

Kommentit (95)

Vierailija
21/95 |
30.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ostelemalla sitä ja tätä, ja miehesi/poikaystäväsi suku ei auta rahallisesti. Miksi heidän pitäisi auttaa? Millä elätte? Eikö teillä ole mitään tuloja? Jos teillä ei ole ollut mikroa, kattiloita, kauhoja, huonekaluja, niin kai äitisi on huolissaan sinusta. Olet ilmeisesti todella nuori vielä?

Vierailija
22/95 |
30.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on tätiltä saatu sohvakalusto ja mattoja, vaarin tekemiä huonekaluja.

Jos olen äidin kanssa kaupassa niin kyllä se haluaa maksaa ja ostaa lapsille vaatetta, kenkiä yms. ihan pyytämättäkin.

Kaikkien lasten lasten eli minun, siskoni ja veljeni ja mieheni veljen (vaikka ei ole siis niiden sukua) lasten ristiäiset on äitini järkänny eli leiponu tarjottavat.

En ole ajatellut, että olisimme jotenkin vähemmän itsenäisiä kuin muut vaan pikemminkin suku pitää huolta omistaan ja olemme tiiviisti tekemisissä. Toki siis mekin osallistumme sitten omalla panoksella esim. reissujen ajan talon vahtina, tai vien kaupasta tullessa sinne maitoa jos on tarvis.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/95 |
30.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

valmiina, huonekalut ja tarvittavat kodinkoneet ym.

Vierailija
24/95 |
30.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänäänkin paineli ovesta sisään tuoreet munkit juuri paisettuna, eilen toi lapsille vaatteita kun oli kaupasta löytänyt alesta kaikkea kivaa jne jne. Järkännyt on kaikkien lasten ristiäiset yms.

Se vaan tykkää touhottaa ja tehdä ja mennä ja loukkaantuu kovin jos kieltäytyy tai sanoo että ei tarvitse ... Ollaan siis jo opittu ottamaan vastaan ja olemaan loukkaamatta : )

Välillä on vähän raskastakin jo kun olis kokoajan apua tuputtamassa ja tuo vaikka mitä, yritän siis toppuutella jatkuvasti nätisti.

Ymmärrän siis tilanteenne vallan mainiosti.

Vierailija
25/95 |
30.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanot, että et pyydä, mutta vertaat kuitenkin, että sinun sukusi auttaa taloudellisesti ostelemalla sitä ja tätä, ja miehesi/poikaystäväsi suku ei auta rahallisesti. Miksi heidän pitäisi auttaa? Millä elätte? Eikö teillä ole mitään tuloja? Jos teillä ei ole ollut mikroa, kattiloita, kauhoja, huonekaluja, niin kai äitisi on huolissaan sinusta. Olet ilmeisesti todella nuori vielä?

mutta enhän sanonut että mieheni suvulta mitään kaipaisinkaan. Eikä heidän tarvitsekaan auttaa, sanoinhan jo, että pärjätään mainiosti ilman kenenkään apua. Tuloja on, vähän, mutta ihan riittävästi kuitenkin.

Vitsi mua naurattaa toi mikrojuttu, mä oon pärjänny monta vuotta ilman mikroa ja olin jo henkisesti asennoitunut lämmittämään kaikki vauvan jutut vesihauteessa, mutta äitini tuli meille sitten yksi ilta mikro kainalossa ja ilmoitti että eihän vauvaperhe pärjää ilman mikroa! (?)

Kattiloita ja kauhoja jne. oli vaan äitini mielestä liian vähän. :)

Ja sänky ja sohvat oli menossa vaihtoon ja saatiin suvulta käytetyt (tosi hyvät kuitenkin), ihan ilman rahaa kun joku meni puhumaan, että ollaan ostamassa uusia.

Olen siis ihan oikeasti elänyt monta vuotta jo ilman sukulaisten apua ennen vauvan tuloa.

Ap

Vierailija
26/95 |
30.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tulee kyllä sellainen mielikuva, että olette ihan avuttomia tai todella nuoria, kai nyt jokaisella tuoreella äidillä on jonkinlaista univelkaa.

Ja että joku muu täyttäisi meidän ruokakaapit, ei hyvää päivää!

Vierailija
27/95 |
30.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen reilu 30 v. ja kyllä meillä vaikka hyvin toimeentulevia ollaan niin vanhemmat kantaa tavaraa, ruokaa, lastenvaatteita ym. meille. Loukkaantuvat jos mainitsen siitä. Nyt olen muutaman kerran sanonut rahan antamisesta lapsille. Isoja seteleitä antaavat pienille lapsille ja lapsilla rahantaju häviää ihan kokonaan. Lapset meinaa ostaa sitten 20€ gogoja tai jotain muuta sälää. Loukkaantuvat kun olen sanonut siitä heille, salaa laittaavat lapsen taskuu "älä sano äidille, että annoin". Mikroja, mattoja ym olen antanut tuoda... Autotalli on täynnä tavaraa. Juhlia ovat järkänneet ym. Eivät ole sellaisia vanhempia/isovanhempia että haluaisivat/osaisivat/olisi aikaa olla meidän tai lasten kanssa joten selvästi korvaavat tällä rahalla menetettyä aikaa. Ihan turha minun tästä asiasta on enää sanoa, yritän vain itse olla toimimatta lasten kohdalla samoin eli en korvaa tavaralla ja rahalla yhdessäoloa. Saattaa kyllä näyttää tuttavista hurjalta kun vähän väliä vaihtuu kodinkoneet ym.

Vierailija
28/95 |
30.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

oma äitini saa (pitkästä työurasta huolimatta) tosi pientä eläkettä, mutta haluaa silti ilahduttaa lapsiaan ja lapsenlapsiaan usein jollain. Välillä käydään kaupassa yhdessä (äidillä ei ole autoa ja saa näin kyydin painavimmille ostoksille) ja aina minunkin äitini kyselee, tarvisinko jotain, tai haluisko lapset vaikka jonkun pelin.

Juhlapäivinä hän ostaa aina vähintään 50 euron lahjan, kun huomattavasti varakkaammat toiset isovanhemmat ostavat 2-5 euron arvoisen lahjan...

Vierailija
29/95 |
30.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis millaisia ruokaostoksia te teette sitten? Kyllä meilläkin mummi ja vaari lahjoo lapsenlastaan ja minuakin, mutta ikinä en antaisi ruokaostoksia maksaa vaikka olinkin 19v kun lapsemme sain:D

Vierailija
30/95 |
30.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vanhemmat ostelevat lapsille vähän väliä jotain tai tarjoutuvat maksamaan harrastusmaksuja jne. Miksipä niistä kieltäytyisin?! :) Pärjäämme ihan ok pienillä tuloillakin, mutta en minä nyt kieltäydy kun annetaan. Äitini myös ostelee ruokaa yms kun tulee meillä käymään, jos useamman päivän, alkaa siivoilemaan ollessani töissä. Mikäpä siinä jos tykkää touhuta, koskaan en mitään pyydä!

Vierailija
31/95 |
30.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sentää kaappeja täytä ruualla, mutta esim. tulevat auttamaan pihan laitossa (itselläni ensimmäistä kertaa elämässäni oma piha, jonka edellinen asukas jättänyt todella kamalaan kuntoon), ovat auttaneet remonteissa ja paljon muuta! Yleensä, kun tulevat auttamaan ja jos kaupasta pitää jotain hakea, niin maksavat. Ovat antaneet matkalle rahaa, kun tietävät että meillä ei sitä ylimääräistä ole. Ovat kyllä auttaneet meitä tosi paljon. Oltais varmaan pärjätty ilmankin, mutta aika kituuttamiseksi olisi mennyt ja moni asia jäänyt tekemättä.

Häämme maksoi ja järjesti. Ristiäiset järjestin itse. Ja kyllä. Olen kiitollinen ja välillä hävettää pyytää taas apua, kun ollaan niin paljon saatu. Miehen vanhemmat lainaa rahaa, jos sitä tarvitaan, mutta mieheni maksaa heille takaisin.

Vierailija
32/95 |
30.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänäänkin paineli ovesta sisään tuoreet munkit juuri paisettuna, eilen toi lapsille vaatteita kun oli kaupasta löytänyt alesta kaikkea kivaa jne jne. Järkännyt on kaikkien lasten ristiäiset yms.

Se vaan tykkää touhottaa ja tehdä ja mennä ja loukkaantuu kovin jos kieltäytyy tai sanoo että ei tarvitse ... Ollaan siis jo opittu ottamaan vastaan ja olemaan loukkaamatta : )

Välillä on vähän raskastakin jo kun olis kokoajan apua tuputtamassa ja tuo vaikka mitä, yritän siis toppuutella jatkuvasti nätisti.

Ymmärrän siis tilanteenne vallan mainiosti.

Mun äiti on just tollanen. Se oli auttamassa meitä juuri lapsenhoidossa, kun tarvittiin vahtia. Samalla se leipo pakkasen täyteen pullaa ja herkkuja, osti jääkaapin täyteen ruokaa ja touhus lapsen kanssa antaumuksella.

Niin ja tuli ison kassillisen vaatetta mukanaan.

Olis vielä tankannu meidän auton, mutta sanoin että kyllä tässä nyt on jo "tankkailtu ihan riittämiin"...

Mä oon päättäny että sitten kun on mun vuoro olla mummi, teen sen mitä voin jälkipolveni eteen. Ehkä nuo mun vanhemmat sitä ajattelevatkin, että kukin vuorollaan. Aikanaan isä sanoi mulle, että hän maksaa minun ajokorttini kun on omilta vanhemmiltaan saanut aikanaan ajokorttirahat.

Kyllä tässä saa olla paljosta kiitollinen. Ihan rakkaudesta ne toimii, ja kieltäminen olisi jossakin määrin loukkaavaa. Ja mä nautin siitä miten ne touhuaa mun tenavan kanssa...

Vierailija
33/95 |
30.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole tervettä ei.

Onko sitten terveempää se, että potkaistaan muksut pihalle viimeistään kun täyttävät kahdeksantoista, käsketään hakea oma asunto ja pärjätä omillaan? Sitten nämä "pärjääjät" elävät ylikorostuneen itsenäistä ja "aikuista" elämää eivätkä huoli mitään apua ikinä keneltäkään. Kyllä minäkin ihan oikeasti pärjäävä, aikuinen ihminen olen.

Ap

Vierailija
34/95 |
30.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuulostaa tosi ihanalta, että suku pitää huolta toisistaan! Niin meilläkin on! Jos joku tarttee jotain, niin ekana kysellään kaikki sukulaiset läpi ja vasta sitten haetaan kaupasta. Miksi ei kierrättäisi, jos jollain on jotain ylimääräistä ja on viemässä sitä joka tapuksessa johonkin?? Me ollaan annettu itse tosi paljon kaikkea eteenpäin ja ollaan itsekin myös saatu. Ja jos äiti haluaa ilahduttaa lastaan, niin eikös se ole vaan mukava asia!? Vai onko ihmiset niin kateellisia, kun jollain noin toimitaan. Uskon, että jokainen äiti haluaa lapselleen parasta.

Vierailija
35/95 |
30.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuljettaa kaupassa ostoksilla ja järjestää _sinun_ lapsesi ristiäiset.

Jos olisit terve ja normaali, tajuaisit tämän.

Vierailija
36/95 |
30.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

äiti "raahaa" sut kauppaan (siis vasten tahtoasi?), et "päässyt" tekemään mitään ristiäisten eteen (äitikö esti?) ...

Mikä nyt oikein on ongelma tässä? Eikö ole kiva jos omaiset halujensa ja mahdollisuuksiensa mukaan auttavat nuorta perhettä? Ainakin meillä sellainen on tapana ja aivan vapaa-ehtoista. Jos joku ei jostakin syystä auta, niin ei sitten. Siitä ei seuraa mitään draamaa.

Vierailija
37/95 |
30.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

elämään vanhempieni ja sukulaisteni siivellä. Ja ainahan te vanhempienne rahoilla elävät sanotte, että muutenkin kyllä tultaisiin toimeen.

Mä en ole koskaan tajunnut, että ettekö te tajua, että jos joku muu maksaa teidän ruokalaskut ja huonekalut niin te voitte käyttää rahanne vapaasti johonkin muuhun.

Vierailija
38/95 |
30.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin että maksatte kaikki menonne itse.

Vierailija
39/95 |
30.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

samoin monilla ystävilläni.

Vierailija
40/95 |
30.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

25 no tuo että kuljettaa kaupassa ostoksilla ja järjestää _sinun_ lapsesi ristiäiset.

Jos olisit terve ja normaali, tajuaisit tämän.

Olen kysynyt muutaman kerran äidiltäni, että ei OIKEASTI ole mitään parempaa paikkaa mihin rahansa laittaa. Joka kerta vastaus on tiukka ei.

Ap