Mieheni haluaisi minun rahoittavan hoitovapaan myymällä osuuteni talosta
Eli olen nyt äitiyslomalla kuopuksesta, esikoinen 3 v. Olen ns. "hyvässä" työssä, johon esikoisesta palasin jo ennen äitiysloman loppua. Nyt kuitenkin tuntuu siltä etten raaskisi millään viedä molempia lapsia hoitoon heti äitiyslomani päätyttyä, vaan haluaisin olla jonkin aikaa vielä kotona. Myös siksi haluaisin olla kotona, koska nykytilanteessa (lama) joutuisin työpaikalla todella panostamaan työhöni 100%, tekemään pitkiä päiviä, matkustamaan yms. säilyttääkseni työni, ja mahdollisesti sairastelevien pikkulasten kanssa se saattaisi olla "haastavaa".
Taloustilanteemme on sellainen, että olemme molemmat keskipalkkaisessa työssä, mies isänsä yrityksessä, minä yksityisellä sektorilla ja ansaitsemme suunnilleen saman verran (mies muutaman satasen enempi). Minä olen opiskellut kaksi akateemista tutkintoa ja saanut opintolainat maksettua. Miehellä lyhyt koulutus jonka hän on rahoittanut isänsä yrityksessä työskentelemällä. Yhteisen talon omistamme puoliksi siten, että mies on ostanut oman puoliskonsa edellisen asuntonsa myynnistä saaduilla rahoilla (asunto rahoitettu isältään otetulla lainalla). Minulla on pankkilaina omasta puoliskostani. Tämän vuoksi maksan isohkoja lainanlyhennyksiä joka kuukausi. Jonkin verran minulla on säästöjä, mutta niillä voisin rahoittaa lainanmaksun vain muutaman kuukauden ajan - kotihoidon tuesta ei paljon maksella...
Päivittäiset raha-asiat hoidamme siten, että laitamme yhteiselle tilille joka kuukausi kumpikin saman summan. Tältä tililtä sitten maksetaan ruoka, lämmitys, päivähoito yms. yhteiset kulut. Kummallakin on auto, täällä maalla sellainen on varsin tarpeen (ei julkista liikennettä lainkaan), omani (pienen mutta uudehkon) olen ostanut rahoituksella ja sitä on vielä maksamatta.
Nyt siis mies tosiaan ehdottaa että myisin osuuteni talosta hänelle, jolloin välttyisin maksamasta lainanlyhennyksiä (ja saisin käteistä, jotta voisin jatkaa yhteiselle tilille maksamista). Minusta tämä tuntuu hiukan hämmentävältä ja hiukan pahalta... vai ylireagoinko?
Mainittakoon vielä, ettemme ole naimisissa. Tarkoitus oli mennä, eka lapsi sai alkunsa yllättyksellisen nopeasti, ja sittemmin kävi selväksi että mies haluaa tehdä avioehdon. Haluaa kuitenkin ehdottomasti myös minun ottavan hänen sukunimensä, muuten naimisiinmenossa ei olisi hänen mielestään järkeä... Toistaiseksi en ole vielä suostunut.
Miten te olette rahoittaneet hoitovapaata, vinkit olisivat tarpeen?
Kommentit (136)
Arvostatko ja rakastatko miestäsi? Onko teillä läheiset välit? Kykeneekö miehesi läheisyyteen ja antamaan rakkautta?
Ihmettelen vaan, kun parisuhde ja perhe näyttäytyy miehellesi lähinnä liikesuhteena...onko kaikki suhteessa myytävissä ja ostettavissa, kunhan hinnasta sovitaan?
Ovatko lapset miehelle sijoitus?
Mitä lapset antava miehelle - statusta? ulkopuolisille näytön siitä että mies on kykenevä lisääntymään ja "normaali" mies?
Miksi mies on halunnut lapsia ja mihin hän heitä tarvitsee - tai sinua ap?
EIkö sulla ole yhtään omanarvontuntoa nainen?
eihän asia ole mikään ongelma. Sä pystyt kyllä maksamaan oman lainasi, koska mies maksaa sulle lastenhoidosta. Ja sun palkka on puolet miehen tuloista, niin sit menee oikein.
Kivahan se olisi, jos mies itse tarjoaisi niitä palkkarahojaan sinulle. Mutta aina maailma ei ole niin ruusuinen. Nyt ap kirjoittamaan lasku miehelle, niin homma on sillä hoidettu.
eli jos sun osuus talosta on nyt 100 000 niin myy miehelle 200 000:lla. Ja sitten muutat lasten kanssa muualle asumaan. Ja sit jos mies pyytää teitä tulemaan takaisin, niin sanot, että voit tulla, jos mies myy taas sulle puolet talosta. Mutta sun ostaessa hinta onkin enää puolet sun tän hetken osuudesta, eli 50 000. Oppiipa mies, ettei kitsastelulla jää loppupelissä voitolle.
Kukaan ei jätä menemättä naimisiin siksi, ettei voi ottaa miehen sukunimeä, eikä siksi, että tasaveroisesti talon ja tavarat omistavista osapuolista toinen haluaisi tehdä avioehdon. Ilmeisesti mies haluaa suojata isänsä perheyrityksen, mikä on aivan ymmärrettävää.
Naimisiinmenon hoitaa 10 minuutissa, kun taas lapsen odottamiseen menee yleensä noin 9 kk. Niin että siinäkään suhteessa ei aika ole mikään ongelma.
Onnittelut hienosta jallituksesta, melkein 100 vastausta jo! :D
Ja kiinnittyi huomio myös tuohon, että ap:lla on kaksi akateemista tutkintoa ja miehellä lyhyt koulutus. Mitenköhän tämän muotoilisin, että kukaan ei loukkaantuisi.. Tarkoitan, että ehkäpä jo lähtökohta suhteeseen noista taustoista on hankala.
hae pankista lyhennysvapaata ja maksa pelkkiä korkoja.
t. miehensä elätti, vaimo
Elämässään helpolla päässyt, ja näköjään kuvittelee olevansa jonkinlaisessa erityisasemassa: jos ei vanhemmat maksa, niin sitten avovaimo kustantaa elämäänsä niin, että ei mitään tarvitse edes omien lasten eteen uhrata omasta hyvästään. Jopa lastensa hoidon jättää naisille, jos avovaimo ei ehdi, niin kyllä äiti hoitaa. Hyi helkutti.
Kuulostaa tosi pahalle. En pitäisi meitä perheenä jos mieheni käyttäytyis noin.
Itse sinuna pyytäisin miestä jäämään kotiin lasten kanssa ja menisin itse töihin
tai ottaisin eron miehestä.
koska vaikuttaa siltä että hän ei rakasta sinua.
Elämässään helpolla päässyt, ja näköjään kuvittelee olevansa jonkinlaisessa erityisasemassa: jos ei vanhemmat maksa, niin sitten avovaimo kustantaa elämäänsä niin, että ei mitään tarvitse edes omien lasten eteen uhrata omasta hyvästään. Jopa lastensa hoidon jättää naisille, jos avovaimo ei ehdi, niin kyllä äiti hoitaa. Hyi helkutti.
On voinut raataa itsekin kovin paljon isänsä firmassa. vanhemmat ovat voineet kasvaattaa siihen, että raha on maailmassa tärkeintä ja vain sellainen on arvokas jolla on paljon rahaa. Miehen vanhemmat ovat tällaisia. auttavat niitä joilla on jo paljon.
ei ole välttämättä saanut mitään ilmaiseksi vaan tehnyt työtä enemmän mitä saanut palkkaa.
Ei noin ilkeäksi ihmiseksi ja epäluuloiseksi ja itsekkääksi ja ahneeksi kuin ap:n miees tulla liialla hemmottelulla ja rakkaudella, vaan vaatimuksilla ja sillä että ei hyväksytä latsa sellaisena kuin hän on, iilman suorituksia. vain jos teet työtä olet arvokas. vain jos sinulla on rahaa olet arvokas.
Maksa pelkkiä korkoja sen aikaa kun olet hoitovapaalla. Jos eroaisit, miehesi joutuisi maksamaan aika isoja ruokkomaksuja, joten ainakin sen verran enemmän tulisi hänen maksaa enemmän kaikista kuluista. Niin tai näin niin mielestäni miehesi ehdotus on todella törkeä.
Tässäkin ketjussa useat ovat epäilleet tätä provoksi. Mielestäni tämä kertoo siitä, että ihmiset ajattelevat melko kapeakatseisesti elämästä. Ajatellaan, että naapurin perhe on samanlainen kuin meidän. Maailma on täynnä ihmeellisyyksiä. Toki tällä palstalla niitä ihmeellisyyksiä voi tulla joskus hämmentävän paljon. Sen verran olen kolmikymppiseksi asti jo nähnyt ja kokenut, että en epäile ap:n aloitusta lainkaan.
Yrittäjissä ja heitä ihailevissa ihmisissä on paljon ihmisiä, jotka myyvät vaikka omat lapsensa. vain raha on tärkeää. en pidä tätä provona.
Tässäkin ketjussa useat ovat epäilleet tätä provoksi. Mielestäni tämä kertoo siitä, että ihmiset ajattelevat melko kapeakatseisesti elämästä. Ajatellaan, että naapurin perhe on samanlainen kuin meidän. Maailma on täynnä ihmeellisyyksiä. Toki tällä palstalla niitä ihmeellisyyksiä voi tulla joskus hämmentävän paljon. Sen verran olen kolmikymppiseksi asti jo nähnyt ja kokenut, että en epäile ap:n aloitusta lainkaan.
eli siitä ei ole kyse.
Minulle on todella vieraita nämä rahakeskustelut täällä. Olen itse hoitovapaalla. Mieheni maksaa meidän elämisemme, mutta minä käytännössä sen hoidan (eli maksan laskut, ostan vaatteet, hoidan harrastukset).
Mieheni on myös taloudellisesti tarkka mies. Miehini on laskenut että yhteisten lasten hoito tulee halvemmaksi kotona :) Lisäksi hän ehdotti, että hoitovapaiden ajalta, kun minulle ei kerry eläkettä, niin minulle laitetaan rahastosijoitus omiin nimiini summa/kuukausi menemään palkkojen päältä pois. Sitä voi sitten kerryttää pikkuhiljaa ja ottaa pois joko eläkkeellä tai aiemmin. Näin on tehty jo 10 vuoden ajan (joista siis 5 jaksoissa hoitovapaalla).
Olemme korkeastikoulutettuja ja moelmmat urallamme ihan taitavia työntekijöitä. Mutta olemme perhe. Toisiamme yritämme tukea. Ja sanomattakin on selvää, että miehini on ollut hoitovapaajaksoilla vähemmän kuin minä, mutta on hänkin vuoden verran neljän lapsemme kanssa viettänyt aikaa.
Sinun pitäisi rahoittaa yhteisten lasten hoito myymällä omaisuutesi miehellesi?!
Ukko suunnittelee eroa tai sitten yrittää pakottaa sinut palaamaan töihin.
hehkuttaa että juu ei meillä vaan..
hae pankista lyhennysvapaata ja maksa pelkkiä korkoja.
t. miehensä elätti, vaimo
kuinka kehtaat kutsua itseäsi noin rumalla nimellä
Ap voisi keskustella miehensä kanssa vähän enemmän, ihan hoitoonviemisestä ja kotitöistäkin. Lisäksi ap voi kysellä työnantajalta tilannetta paluunsa suhteen. Jos löytyisi jotain töitä, jotka eivät vaadi matkustelua?
Ap voisi ehdottaa miehelleen, että mies hankkisi vähän paremmin palkattua duunia, jotta pystyisi edes omat lapsensa elättämään
Tulot 0e. Mies elättää minut ja koko perheen. Tosin meillä se on ihan automaattista koska haluamme hoitaa lapset kotona.
t. se elätti vaimo
Älä joo ap vaan myy sitä osuuttas miehelle, jos jatkat yhdessäeloa miehen kanssa. Mä kyllä tarkkaan harkitsisin jatkaisinko jos mun mies ehdottais tollasta. On kyllä aika sika, ei voi muuta sanoa.
Kyllä sulla on oikeus olla lasten kanssa kotona. Ei muuta kun laskutat miestä sitten lastenhoidosta. Maksa niillä rahoilla sinne yhteiselle tilille.
Sekin että sitten miehen äiti auttaisi lasten viennissä, kertoo jo paljon miten miehesi panostaa perheeseenne. Ei mitenkään!