Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mieheni haluaisi minun rahoittavan hoitovapaan myymällä osuuteni talosta

Vierailija
29.04.2010 |

Eli olen nyt äitiyslomalla kuopuksesta, esikoinen 3 v. Olen ns. "hyvässä" työssä, johon esikoisesta palasin jo ennen äitiysloman loppua. Nyt kuitenkin tuntuu siltä etten raaskisi millään viedä molempia lapsia hoitoon heti äitiyslomani päätyttyä, vaan haluaisin olla jonkin aikaa vielä kotona. Myös siksi haluaisin olla kotona, koska nykytilanteessa (lama) joutuisin työpaikalla todella panostamaan työhöni 100%, tekemään pitkiä päiviä, matkustamaan yms. säilyttääkseni työni, ja mahdollisesti sairastelevien pikkulasten kanssa se saattaisi olla "haastavaa".

Taloustilanteemme on sellainen, että olemme molemmat keskipalkkaisessa työssä, mies isänsä yrityksessä, minä yksityisellä sektorilla ja ansaitsemme suunnilleen saman verran (mies muutaman satasen enempi). Minä olen opiskellut kaksi akateemista tutkintoa ja saanut opintolainat maksettua. Miehellä lyhyt koulutus jonka hän on rahoittanut isänsä yrityksessä työskentelemällä. Yhteisen talon omistamme puoliksi siten, että mies on ostanut oman puoliskonsa edellisen asuntonsa myynnistä saaduilla rahoilla (asunto rahoitettu isältään otetulla lainalla). Minulla on pankkilaina omasta puoliskostani. Tämän vuoksi maksan isohkoja lainanlyhennyksiä joka kuukausi. Jonkin verran minulla on säästöjä, mutta niillä voisin rahoittaa lainanmaksun vain muutaman kuukauden ajan - kotihoidon tuesta ei paljon maksella...

Päivittäiset raha-asiat hoidamme siten, että laitamme yhteiselle tilille joka kuukausi kumpikin saman summan. Tältä tililtä sitten maksetaan ruoka, lämmitys, päivähoito yms. yhteiset kulut. Kummallakin on auto, täällä maalla sellainen on varsin tarpeen (ei julkista liikennettä lainkaan), omani (pienen mutta uudehkon) olen ostanut rahoituksella ja sitä on vielä maksamatta.

Nyt siis mies tosiaan ehdottaa että myisin osuuteni talosta hänelle, jolloin välttyisin maksamasta lainanlyhennyksiä (ja saisin käteistä, jotta voisin jatkaa yhteiselle tilille maksamista). Minusta tämä tuntuu hiukan hämmentävältä ja hiukan pahalta... vai ylireagoinko?

Mainittakoon vielä, ettemme ole naimisissa. Tarkoitus oli mennä, eka lapsi sai alkunsa yllättyksellisen nopeasti, ja sittemmin kävi selväksi että mies haluaa tehdä avioehdon. Haluaa kuitenkin ehdottomasti myös minun ottavan hänen sukunimensä, muuten naimisiinmenossa ei olisi hänen mielestään järkeä... Toistaiseksi en ole vielä suostunut.

Miten te olette rahoittaneet hoitovapaata, vinkit olisivat tarpeen?

Kommentit (136)

Vierailija
121/136 |
30.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

yksin, että miehen on kustannettava sinun hoitovapaasi. Se on tosiaan sama kuin jos mies vaatisi sinua osallistumaan uuden katumaasturinsa kustannuksiin. Siis toki kaikkien meidän äitien mielestä lasten kotihoito on tärkeämpää kuin auto, mutta tämä on arvo- ja mileipideasia. Miehelläsi selvästi on erilaiset arvot kuin sinulla ja minulla, ja hänellä on niihin oikeus.

Ei ole mielipidekysymys

Nythän äijä ei maksa kellekään mitään. Jos lapset olisi tarhassa, joutuisi maksamaan ainakin puolet hoitomaksusta.

Lisäksi ap hoitaa äijän kotityöt maksutta.

Karmeaa kun naiset on yksinkertaisia

Vierailija
122/136 |
30.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieshän on värvännyt äitinsäkin avuksi ongelmatilanteita varten, joten kaiken pitäisi siis sujua sen suhteen. Ja mitä pahaa siinä on, että äitiä käytetään? Ei mitään. Kyllä meilläkin palatessa töihin laskettiin ihan näitä asioita, että mummut on vapaalla ja heitä voi vaivata tiukan paikan tullen.

kanttaa ap:nkin antaa omat lapsensa anopille hoidettavaksi. Huh huh ap jätä mies sinä ansaitset

parempaa!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/136 |
30.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä on velvollisuus elätttä omia lapsiaan

yksin, että miehen on kustannettava sinun hoitovapaasi. Se on tosiaan sama kuin jos mies vaatisi sinua osallistumaan uuden katumaasturinsa kustannuksiin. Siis toki kaikkien meidän äitien mielestä lasten kotihoito on tärkeämpää kuin auto, mutta tämä on arvo- ja mileipideasia. Miehelläsi selvästi on erilaiset arvot kuin sinulla ja minulla, ja hänellä on niihin oikeus.

Ei ole mielipidekysymys Nythän äijä ei maksa kellekään mitään. Jos lapset olisi tarhassa, joutuisi maksamaan ainakin puolet hoitomaksusta. Lisäksi ap hoitaa äijän kotityöt maksutta. Karmeaa kun naiset on yksinkertaisia

Vierailija
124/136 |
30.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa lukea koko ketjua, muta tuo järjestely kuulostaa typerälle. Myös me omistamme talomme puoliksi ja meillä on kaksi autoa. Ei meillä ole mitään väliä kenen nimissä nuo autot ovat, yhdessä ne on hankittu ja se maksaa jolla on rahaa. TAlokin on hankittu yhdessä, vaikka toki lainasta on puolet miehen ja puolet minun nimissä. Laina maksetaan miehen tililtä, mutta sinne laitetaan rahaa sitä varten jos ei muuten ole.

Tuolla teidän systeemillähän miehesi kuukuisi maksa sinulle palkkaa lastenne hoidosta ja yhteisen kotinne hoidosta. Vai onko teillä talokin jaettu sinun ja minun puoli menetelmällä, jolloin mies hoitaa oman puoliskonsa, vaatteensa, pihansa, ruokansa ja kaiken muun ns. oman. Entäs kun lapset kasvaa ja alkaa harrastamaan ja kulkemaan omia polkujaan. Pyytävätkö he aina puolet taskurahoistaan isältään ja puolet äidiltään.

Ei noin voi kertakaikkiaan elää yhteisten lasten kanssa!

Vierailija
125/136 |
30.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös mies ole maksanut talosta puolet ja maksaa yhteiselle tilille saman summan kuin ap? Mies haluaa siis maksaa kaiken puoliksi, nainen haluaa että mies maksaisi enemmän kuin puolet lasten edun nimissä. Ilmeisesti mies ei näe lasten etua samoin kuin nainen, ja siihen näkemykseen hänellä on oikeus.

Siitä, pitääkö miehen korvata ap:lle myös äitiysloman aiheuttama ansionmenetys, voidaan tietysti puhua. Sen sijaan miehellä ei kerta kaikkiaan ole velvolisuutta kustantaa äidille pidempää kotona-oloa, jos kerran äiti voi aivan hyvin mennä töihinkin.

kyllä on velvollisuus elätttä omia lapsiaan

Ei ole mielipidekysymys Nythän äijä ei maksa kellekään mitään. Jos lapset olisi tarhassa, joutuisi maksamaan ainakin puolet hoitomaksusta. Lisäksi ap hoitaa äijän kotityöt maksutta. Karmeaa kun naiset on yksinkertaisia

Vierailija
126/136 |
30.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jääköön itse hoitovapaalle ja myyköön osuutensa talosta sulle! Lapset on yhteisiä ja lapsenhoito on työtä.

Vierailija
127/136 |
30.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuinka hienosti naiset tukevat ja puolustavat kanssasisartaan! Aivan oikein! Ja nuo vähäiset mielipiteet siitä kuinka miehellä on oikeus sitä ja tätä voi jättää 100% omaan arvoonsa- ap on tarkastellut asioita monelta kantilta ja ennen kaikkea lasten ja kodin kokonaisuuden parhaaksi. Kukaan täysjärkinen vanhempi ei voi verrata katumaasturia ja lasten kotihoitoa toisiinsa:D ja maksaahan se lasten hoitokin puhumattakaan sitten siitä mitä etua LAPSILLE on siitä että saavat kasvaa kotona. Kysehän on siitä ettei mies ymmärrä hänellä olevan lapsia ja vastuu lasten elatuksesta ja hyvinvoinnista. Eikä hän näytä ymmärtävän parisuhteenkaan päälle.

Voimia ap:lle, hyviä ideoita olet saanut- se vaan mikä on kurja että jos mies ei tajua vinkeistä (eikä varmaan kovin helposti tajua) niin elämästä miehen kanssa tulee koston- pettymyksen- vihan kierre- eikä siinä ole mitään mieltä. Jos ei voi elää parisuhteessa niin että tuntee itsensä arvokkaaksi ja kokee voivansa elää itselleen tärkeiden arvojen mukaan, niin ei siinä kovin pitkään kannata "näyttää" ja osoittaa mieltään. Vaan lähteä sitten pois.

Vierailija
128/136 |
30.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

häntä koska ap kertoi halustaan olla kakkosen kanssa hoitovapaalla jo ennen kuin tätä aloitettiin yrittämään ja lupasi että asia järjestyy. No joo, järjestyyhän se... Lisäksi nyt pakoilee suoraan isän velvollisuuksia ulkoistamalla lasten päivähoitoviemisetkin äidilleen -mikä sika!!

Mitäs jos ap kysyisit suoraan miehesi äidin kannan koko touhuun (myös siis tähän rahoituspuoleen). Voisko se laittaa poikansa kuriin? Vaikka mistäs sitä tietää jos on poikansa tapaan rahanahne....

Vierailija
129/136 |
30.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jokin ratkaisu löydy. Ap:n olisi ehkä pitänyt vähän selventää, mitä mies sillä tarkoitti eikä vain olettaa että mies aikoo siis maksaa hänen lainaansa pois hoitovapaan ajan. Miehen versio siitä, mitä on sovittu, on varmasti aika erilainen.

Minusta te olette molemmat väärässä: niin kauan kun ette ole naimisissa ja olette vielä erikseen sopineet, että pidätte rahanne erillään, ette voi odottaa toisen kustantavan toiselle yhtään mitään. Toisaalta koska teillä on yhteisiä lapsia ja olette perhe, ei kumpikaan voi ajatella vain omaa (taloudellista tai elämänlaadullista) etuaan. Teidän pitää nyt istua pöydän ääreen ja yrittää neuvotella kompromissi. Jos saat miehen ymmärtämään että sinun kotonaolosi helpottaisi hänenkin elämääsi, ehkä hän on valmis maksamaankin siitä hyvästä.

häntä koska ap kertoi halustaan olla kakkosen kanssa hoitovapaalla jo ennen kuin tätä aloitettiin yrittämään ja lupasi että asia järjestyy. No joo, järjestyyhän se... Lisäksi nyt pakoilee suoraan isän velvollisuuksia ulkoistamalla lasten päivähoitoviemisetkin äidilleen -mikä sika!!

Mitäs jos ap kysyisit suoraan miehesi äidin kannan koko touhuun (myös siis tähän rahoituspuoleen). Voisko se laittaa poikansa kuriin? Vaikka mistäs sitä tietää jos on poikansa tapaan rahanahne....

Vierailija
130/136 |
30.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan myy osuuksiasi vaikka mikä olisi eroa vaika ennemmin

Vierailija
131/136 |
30.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

olla niillä rahoilla kotona pari vuotta ja sijoittaa loput omaan osakkeeseen tai johonkin varmatuottoiseen rahastoon. Laaditte miehen kanssa paperin, että sinun ei tarvitse maksaa vuokraa mutta osallistut muihin asumiskuluihin eli lämpö, vesi, kadunhoito yms. 50 prosenttia. Lopputulema voi olla sulle kannattavakin, kun saat rahasi irti asunnosta ja johonkin tuottavampaan kohteeseen.

Tosin mies voi hiukan nikotella, kun tajuaa maksaavanas sulle siitä että saat asua ilmaiseksi hänen kanssaan. Siksi teidän pitää sopia että mitään vuokria et ala maksaa.

Vierailija
132/136 |
30.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

olla niillä rahoilla kotona pari vuotta ja sijoittaa loput omaan osakkeeseen tai johonkin varmatuottoiseen rahastoon. Laaditte miehen kanssa paperin, että sinun ei tarvitse maksaa vuokraa mutta osallistut muihin asumiskuluihin eli lämpö, vesi, kadunhoito yms. 50 prosenttia. Lopputulema voi olla sulle kannattavakin, kun saat rahasi irti asunnosta ja johonkin tuottavampaan kohteeseen. Tosin mies voi hiukan nikotella, kun tajuaa maksaavanas sulle siitä että saat asua ilmaiseksi hänen kanssaan. Siksi teidän pitää sopia että mitään vuokria et ala maksaa.

Kaikkihan riippuu täysin siitä paljonko lainaa on jäljellä ja paljonko ap omasta osuudestaan saa. Pankin lainahan täytyy maksaa takaisin. Vesi, sähkö yms. kulut kuluttaa äkkiä kodinhoidontuen, joten aika kehnolta idealta kuulostaa..

Vierailija
133/136 |
30.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis pitikö miehen maksaa ap:n laina pois? Vai oliko kuitenkin kyse siitä, että ap:n täytyisi hoitovapaalle jäädessään hoitaa lapset ja koti SEKÄ kustantaa puolet perheen menoista myymällä oma osuutensa talosta.

Nämä kun on kaksi eri asiaa. Vaikka ap ei olettaisi miehen maksavan omaa osuuttansa asuntolainasta, tulisi miehen osallistua maksuihin reilulla kädellä. Jos ei sitten ota tasapuolista vastuuta lapsista ja kodinhoidosta. Nyt pistää vihaksi tuollaiset äijät!

Vierailija
134/136 |
03.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

onnea vaan avoliittoon narsistin kanssa ap

Vierailija
135/136 |
03.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsisti = ihminen joka on kanssani eri mieltä.

Käänteisesti = olen muiden näkökulmasta narsisti, koska olen eri mieltä kuin he.

Vierailija
136/136 |
03.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ellei työnantaja sitä hyväksy..

Ei, tässä tilanteessa sinä lyhentäisit hoitovapaajaksoasi. Suomessa mikään laki ei velvoita ketään rahoittamaan ex-puolison kotona olemista. Sinä et olisi oikeutettu korkeampaan elatusmaksuun. Elatusmaksuissakin otetaan huomioon yleinen kohtuullisuus.

No, minä olen hakenut vakituisesta työstäni tietynpituisen hoitovapaajakson mieheni ja minun yhteisellä sopimuksella. Jos mies haluaisi erota tämän yhteisesti sovitun hoitovapaajakson aikana, vaatisin suurempia elatusmaksuja hoitovapaani ajaksi, mielestäni oikeutetusti.