Monilapsiset perheet, ottakaa siivosapua!
Meillä on 2,4 ja 5v lapset ja olen itse osa-aikatöissä. Meillä käy 1-4kertaa kk siivooja yleensä 4h kerrallaan. Otimme hänet vasta muutama kuukausi sitten, ja en voi kuin ihmetellä miten olen pärjännyt ilman. Kun vanhin lapsi syntyi meillä oli n. 6kk siivooja 2xkuussa, mutta sitten tuntui että minun piti selvitä kaikesta. Valtio maksaa 60% siivouksesta ja äiti ja koko perhe pääsee vähemmällä. Meillä ei ole mitään muita tukiverkostoja lähellä, paitsi liikuntapaikan lapsiparkki, joten tämä on aivan mielettömän loistava apu.
t. tyytyväinen mamma
Kommentit (24)
Valtio maksaa 60% vain niille, ketkä voivat verotuksessa sen vähentää. Kun tulot on niin pienet, ettei juuri veroja maksa, niin ei voi mitään silloin verotuksessa vähentää. Kaikista köyhimmät eivät voi hyödyntää tätä etua.
Meilläkään ei ole tukiverkostoja, ei edes sitä liikuntapaikan lapsiparkkia (kun ei ole varaa liittyä mihinkään ketjuun). Onneksi on edes se subjektiivinen päivähoito-oikeus. Vielä kun saisi sen päivähoitopaikankin. Pelkkä oikeus kun ei paljon lämmitä.
ennen lapsiakin. Hyviä siivoojia vain on tosi vaikea löytää.
onneksi, voit pitää lapsia päivähoidossa suht edullisesti. Se on tietenkin toinen hyvä vaihtoehto. Meidän lapset ovat vuorohoidossa silloin, kun itse olen töissä ja teen harvaseltaan niitä, joten siksi lapset ovat aina kotona kun minäkin. Vuorohoitoon ei kuulu subjektiivista hoito-oikeutta.
Meillä kävi tosiaan tuuri, ihanan ammattitaitoisen siivooja löysimme joka on tosi motivoutunut, iloinen ja hauskaa seuraakin ;)
kyllä se siivus vaan kestää sen 4h vaikka tavarat laitettu paikoilleen, kun huolella puunaa paikat, pinnat, kylppärit, veskit. KUn itse siivoan, siihen n. viikko aikaa ja sama rumba odottaa, eikä näkyvää jälkeä ole milloinaan, sillä en pysty kolmelta lapselta keskittymään täysin ison talon siivoukseen. Olen suositellut monille ystävilleni siivoojaa, mutta huomaan kyllä miten vaikeaa on suomalaisen naisen ottaa kotiapua vastaan. Varsinkin kun melkein kaikkien miehet olettavat että kotona lapsiaan hoitava äiti hoitaa kaiken ja mýös usein vaatiikin sitä.
kyllä ne kotityöt kuuluukin hoitaa.
että kuuluu hoitaa? on eri juttu jos lapsia yksi tai kolme tai enempi tai kaksi aivan pienellä ikäerolla...
miksi suomalaisten äitien pitää pakotetusti tehdä kaikki hommat itse? siis miksi????
tietysti hoidin kotityöt lasten hoitamisen ohella. Miehen ei ollut tarvis tehdä muuta kuin tulla ruokaöydän kautta sohvalle ja viettää aikaa lasten kanssa. Mutta, mutta... miten sitä nyt suu pannaan, kun olen työssä ja mies luulee edelleen, että sama meno jatkuu. Minä hoidan työn lisäksi kotityöt. Nyt mies vetoaa siihen, että hänen työnsä on ruumiillisesti raskaampaa kuin minun. Olen toimistorotta.
on vaan niin vaikea löytää, meillä jo kolmas yrittäjä sai kenkää.
Aluksi taso on kohtalainen, ymmärrän, että joku asia voi unohtua mutta kerta kerran jälkeen unohtuu enemmän ja enemmän.
Esimerkkejä viime kerrasta, toinen vessa pesemättä, pölyt pyyhkimättä tv:stä toisesta kaiuttimesta keittiön yhdestä tasosta+tahroja muissa tasoissa. Yhden senkin alta, sohvia ei imuroitu (kaikki pikkusälät, jotka koe mielessä jätin sinne olivat paikoillaan). Mattoja ei tampattu. Näistä kaikista on sovittu, että tekevät ja aikaa on käytössä paljon.
Meille suurin hyöty on ollut siinä, että kahden viikon välein tulee rojut laitettua ojennukseen. Siivoajia varten kun kerätään kaikki pois alta...
Nyt emme enää ota siivoajaa, lusmuja kaikki. siitä kun olemme raivanneet tavarat paikoilleen on itse helppo siivota nopeasti ja HYVIN.
Kyllä mä hoidan lapset ja siivouksen ihan itse.
Lapset 6v (eskarissa) 3v. ja 2v.
Käyn töissä osa-aikaisesti 8-13. ja lapset hoitaa sillä välin mies. Kyllä mä olen aina siivonnut itse.
vedota tuohon ruumiilliseen työhön... mies toimistossa työssä, joten siivous varmaan maistuis sille.... sen kun näkisi.
tietysti hoidin kotityöt lasten hoitamisen ohella. Miehen ei ollut tarvis tehdä muuta kuin tulla ruokaöydän kautta sohvalle ja viettää aikaa lasten kanssa. Mutta, mutta... miten sitä nyt suu pannaan, kun olen työssä ja mies luulee edelleen, että sama meno jatkuu. Minä hoidan työn lisäksi kotityöt. Nyt mies vetoaa siihen, että hänen työnsä on ruumiillisesti raskaampaa kuin minun. Olen toimistorotta.
mies ei hoida lapsia sillä välin kun ap siivoaa....
mun miestä ei paljon kotona näy joten siksikin tämä apu on hyvä. Mutta nautin siitä nyt niin kauan voin, voihan olla että taloudellinen tilanne joskus muuttuu niin ettei siihenkään ole varaa..toivottavasti ei..
Meillä kävi kyllä tuuri siivooja löytämisessä, hän itse opiskelee siivousta ja on aina ihan innoissaan, kun on oppinut uusia tekniikoita koulussa. On itsekin kotona lasten kanssa vielä joten on hänelle kiva lisä.
Ja jos siivooja käy 1-2kertaa kuussa, niin voin kyllä luvata että muutenkin siivottavaa riittää päivän jokaiselle tunnille monilapsisessa perheessä. On kuitenkin kiva että edes silloin tällöin tulee tehtyä suursiivous ja sen aikana voin itse vaikka napata lapset kainaloon ja suunnata uimahallille tai vaikkapa ystäville kyläilemään :)
"No kyllä minustakin jos on vain kotona lasten kanssa, kyllä ne kotityöt kuuluukin hoitaa."
"Kyllä mä hoidan lapset ja siivouksen ihan itse. Lapset 6v (eskarissa) 3v. ja 2v. Käyn töissä osa-aikaisesti 8-13. ja lapset hoitaa sillä välin mies. Kyllä mä olen aina siivonnut itse."
Jos itse on perusterve ja lapset ovat perusterveitä, on niin hyvä tulla kertomaan miten jaksaa siivota itse kaiken muun ohessa, tai miten kaikkien pitäisi jaksaa. Entäs sitten kun peliin astuu sairaudet, vammaisuudet, toimintakyvyn aleneminen, työkyvyttömyys, jne. Entä jos vanhempi sairastuu pitkäaikaisesti? Entä jos yksi tai useampi lapsi on vammainen? Tai erityislapsi?
Harva pystyy asettumaan erilaisiin tilanteisiin. On niin helppoa puhua, kun itse on terve, puoliso on terve, lapset ovat terveitä. On eriasia onko lapsi autisti, kehitysvammainen vai perusterve joka sairastaa muutaman tyypillisen flunssan/vatsataudin vuodessa.
Jos joku ei tarvitse kotiapua, ei sitä tarvitse ottaa. Mutta olisi suotavaa, että kotiapua olisi tarjolla niille, joilla on sille tarvetta.
Meillä minä käyn nyt töissä ja mies on lapsen kanssa kotona päivät. Täytyy sanoa, että siivoojasta on nyt vähemmän apua, koska mies pitää perussiisteyden parempana kuin minä. Kun hän jäi kotiin, mielle ilmestyi heti seuraavalla viikolla rikkaimuri (joka kuulemma on korvaamaton). Mutta kyllä, totta on, että siivoojasta on iso apu. Meillä hän käy joka toinen viikko. Juuri tilasin ikkunan pesun firmalta.
mukuloitteni sotkut ja kotini siivottua ilman apuakin! Tänks bat nou tänks!
Olen itse kotiäitinä mutta minusta on ihanaa että säästyy enemmän aikaa lasten kanssa olemiseen ja vaikkapa kaappien järjestelyyn kun ei tarvi huolehtia perussiivouksesta ainakaan niin paljoa. En luopuisi.
Että ei ole repiä tuollaisia rahoja. Varsinkin, kun ei ole tuloja, mistä vähentää. Eikä niitä rahoja saa takaisin kuin vasta "sitten joskus".
Meidän seudulla siis vain yksi yksityinen siivooja/kodinhoitaja. 30e/h veloittaa.
Eli kustannukset olisivat oikeasti 96 euroa. 30 euroa tunti on hyvin tavallinen perustaksa siivousfirmalla tänä päivänä.
kyllä olla 35€/h sisältäen pesuaineet ja työvälineet. Ja kyllä sen 60% saa heti näkymään jos viitsii hakea uuden verkokortin johon tämä vähennys on laskettu.
Hyvää ja motivoitunutta siivoojaa on tosi vaikea löytää. Meillä on ollut sama siivooja jo 2,5 vuotta enkä hevillä luopuis. Suosittelen kaikille!
Mieluummin teen jotakin kivaa lasten kanssa sillä välin kun kotona tulee puhdasta. Toiset palkkaa lastenvahdin ja siivoaa itse.... Mulle lapset on tärkeempiä joten käytän mieluiten ajan heihin.
täällä jotkut sanoo ettei ole tuloja josta sen vähentää :/???? siis se vähennetään siitä palkasta, sen siivoojan siis! säästetään vain maksukuitit ja sitten vuodne päästä saa joko veronpalautuksia tai sitten pienemmän veroprosentin. eikös työttömyyskorvauksista tai kotihoidontuestakin makseta vero ?????????????????????
ap:n siivooja on extrahyvä ja halpa 20.50 eli 4h siivouksen jälkeen on omavastuu 40e, eli 2xsiivous 4h maksaa 40e kuukaudessa.
Suon sen lystin ilomielin :) joku laittaa sen tupakkaan, siideriin, vaatteisiin....
.. on varmasti aikaa myös siivota itse, silloin varmaan viettää päivänsä kotona, ei töissä. Työssäkäyvälle äidille sen sijaan siivouspalvelut on ihan maailman paras keksintö, turhempaankin menee rahaa, eikä tarvitse käyttää vähäistä vapaa-aikaansa siivoamiseen ja/tai riitelyyn siitä, kenen vuoro on siivota.
Meillä siivouksessa suurin urakka on kerätä kaikki romut pöydiltä, sohvilta, lattioilta....Jos vieras ihminen keräisi ja panisi "paikoilleen", ei enää itse löydettäisi. Varsinainen siivous onkin sitten helppo nakki.