Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vaikuttaako johonkin, jos en enää käy neuvolassa loppuraskauden aikana?

Vierailija
23.04.2010 |

Äitiysneuvolan toiminta lakkaa ja pitäisi pissojen ja verinäytteiden takia ajella jatkossa omalla autolla 40 km päähän. Entä jos en enää loppuraskauden aikana (n. rv 30 lähtien) käy enää äitiysneuvolassa? Voidaanko multa evätä tuet tai voiko siitä seurata muita toimenpiteitä?

Täällä on kumminkin loppuraskauden ultra ja synnytystapa-arvio sairaalassa, mulla ei ole koskaan ollut mitään häikkää pissanäytteissä eikä muutenkaan. Jos hempat laskee, huomaan kyllä ilman verinäytettäkin. ja liikkeet tuntee, joten mitäpä merkitystä doplerillakaan on.

Kommentit (69)

Vierailija
41/69 |
23.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on aika ärsyttävää, miten kevyesti täällä heitetään noita "kylläpä olette hysteerisiä" ja "ihme vauhkoomista" -kommentteja. Tottakai se riski, että jotain tapahtuu, on pieni. Mutta kuten minä ja moni muukin tässä ketjussa on kertonut ihan esimerkkeinä elävästä elämästä, niitä pahojakin komplikaatioita todella voi tulla. Minäkin hiukan hämmästelen sitä, miten naiivisti monet tuntuvat ajattelevan, että "no eihän minulle nyt mitään voi sattua..."

Se neuvola ei valitettavasti ole mikään autuaaksi tekevä paikka, vauva voi silti kuolla kohtuun ja mitä tahansa voi tapahtua. Etukäteen niitä on aika vaikea ennustaa, vaikka kävisi neuvolassa joka ikinen päivä. Vointiaan voi seurata ihan kotonakin: verenpainemittarilla, pissatikuilla ja kyllä sen sf-mitankin pystyy mittaamaan. Ja punnitsemalla itsensä huomaa mahdollisen nesteturvotuksen :-) Eipä ne paljon sen kummempaa pysty siellä neuvolassa tekemään..

kaikki mahdolliset laitteet mutta kalliiksi sekin tulee. Vauva hapenpuutetta ei oikein mutuen voi tarkkailla kuin dopplerilla esimerkiksi.

Vierailija
42/69 |
23.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

nousuun ihan viimeisellä viikolla ja virtsakokeessa oli jotakin. Itse en huomannut olossani mitään. Oli jo lähete sairaalaan tarkastukseen raskausmyrkytyksen varalta, mutta lapsi ehti syntymään jo seuraavana päivänä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/69 |
23.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

enkä ollenkaan usko, että ne huomaisi dopplerilla yhtään mitään hapenpuutteita jne. Sydänvikakin oli yhdellä jäänyt huomaamatta. Itse koen myös nuo viikottaiset käynnit raskaina, ja jos matkaa olisi yhtään enempää, jättäisin väliin. Nämä kokemattomat terkkarit ei varmasti huomaa mitään mitä et itsekään huomaisi!

Vierailija
44/69 |
23.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ottaisin yhteyttä tuonne uuteen neuvolaan ja keskustelisin asiasta siellä. Voi olla että neuvolan täti saisikin sinut järjestettyä sinne työmatkan varrella olevaan neuvolaan, jos vaihtoehtona on se että et käy neuvolassa.

Jos se ei onnistu, voit kuitenkin käydä mittauttamassa sen verenpaineen vaikka terveyskeskuksen sairaanhoitajalla, ja th voi antaa sinulle testiliuskoja kotiin pissan testaamiseksi.

Vierailija
45/69 |
23.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta et niitä ymmärrä (esim. verenpainemittari). Jos tiedollinen tasosi on tätä luokkaa raskauden seurannasta, kannattaa todella käydä siellä neuvolassa. Lapsesi ja itsesi parasta ajatellen. Loppuraskaudesta ne käynnit tärkeimpiä ovat.

Vierailija
46/69 |
23.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta et niitä ymmärrä (esim. verenpainemittari). Jos tiedollinen tasosi on tätä luokkaa raskauden seurannasta, kannattaa todella käydä siellä neuvolassa. Lapsesi ja itsesi parasta ajatellen. Loppuraskaudesta ne käynnit tärkeimpiä ovat.

Mulla ei ole kertaakaan ollut aiemmissakaan raskauksissa mitään hälyttävää pissassa. Hemoglobiinit on olleet lähinnä alakanttiin ja sen kyllä huomaan ihan ilman mittaustakin. Verenpaine on minulla ollut korkeimmillaan 122/78, raskauden aikana. BMI 22. Ei kroonisia sairauksia, ei riskitekijöitä, ei mitään lääkitystä. Edelliset lapset syntyneet n. 3,5 -kiloisina ajallaan alakautta.

Totta kai on aina mahdollisuus jollekin ikävälle, mutta voitko ymmärtää, että näillä perusteilla viikottainen neuvolakäynti tuntuu aika turhalta?

ap

Vierailija
47/69 |
23.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

terkkari näkee jos sydänäännissä häikkää. Minulla loppuraskaudessa oli äänet matalat (vauva kuitenkin oli liikkunut hyvin), terkkari teki lähetteen äitiyspoliklinikalle. Istukassa häikkää. Saimme terveen vauvan, ilman seurantaa ei olisi loppuun selvinnyt (istukka ei toiminut->hapenpuute), sitten kun vauva ei enää liiku niin paljon, voi olla jo myöhäistä....En ikinä uskaltaisi jättää käyntejä väliin loppuraskaudessa.

Vierailija
48/69 |
23.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihmistyypin mitä ap edustaa.

Mistään ei haluta ottaa itse mitään vastuuta ja jos jotain tapahtuu niin vika on aina jossain muussa. Jos tulee mätkyjä niin vika on verovirkailijan jne.

Nyt et voi mennä neuvolaan, koska otit itseesi neuvolanvaihdoksesta. Samalla ajattelet pienessä päässäsi, että annat terkkarille pienen opetuksen jättämällä käynnit väliin, kyllähän maalaisjärjelläkin pärjää? Ja jos jotain sitten tapahtuu, vika on ehdottomasti terkkarin tai kunnan tai vaikka persidentin, itsessäsi et näe mitään vikaa vaikka olisit vapaaehtoisesti jättänyt neuvolakäynnit väliin.

Vierailija
49/69 |
23.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, kyllä mua korpeaa aika paljon, että kunta lakkauttaa lähiäitiysneuvolan ja pakottaa käymään noin kaukana, vaikka lähempänäkin olisi mahdollisuus. Kunnan vika, mun mielestä. Neuvolat on tietysti helppo kohde, kun ne ovat vapaaehtoisia ja siksi ei kunnan tarvitse miettiä asiakkaille koituvia kustannuksia.

Mutta jos jotain sattuisi, niin itseäni tietysti syyttäisin, etten huomannut mitään. Ja varmasti katuisin ja jossittelisin. Vaikka vika olisikin typerän kunnan, joka vie viimeisetkin palvelut jonnekin hevonkuuseen ;)

ap

Vierailija
50/69 |
23.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka sitten vain joka toinen kerta, oon kahden pienen lapsen kanssa käynyt ja ens viikolla pitää mennä kolmen pienen lapsen kans äitiysneuvolaan, ei mulla oo mitään isoja oireita ollu, mutta silti oon käyny.. Parempi vara kuin vahinko. Ja joudun muuten ainakin heinäkuun ajan käymään 45km päässä neuvolassa, kun meidän paikallisessa neuvolassa on ns. kesäsulku, tosin viime kesänäkin yks kätilö sano, että samalla hintaa, kun asiakkaat joutuu paikkaamaan neuvolakäyntejä sairaalassa ja muilla terveysasemilla, voisi pitää tämän meidän "oman" neuvolan auki..

Vierailija
51/69 |
23.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskautta hyvin ja kolmannen loppuvaiheessa alkoikin löytymään pissasta valkuaista ja jouduin käymään Kättärin polilla viikottain tutkimuksissa, että vauvalla on kaikki hyvin. Kyllä vastuuntuntoinen äiti käy neuvolakäynnit niinkuin neuvolasta sanotaan, ei se turhaa ole.

Voihan sitä hoitaa samalla käynnillä muutkin kaupunki asiat, jos matka on pitkä.

Vierailija
52/69 |
23.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta se, että vaikuttaako loppuraskauden seurannan välistä jättäminen jotenkin sinun tai vauvasi terveyteen niin sitähän on paha tässä vaiheessa mennä arvioimaan, jos jätät menemättä niin tule kertomaan sitten miten kävi niin jatketaan juttua sitten..

Vierailija
53/69 |
23.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan sitä hoitaa samalla käynnillä muutkin kaupunki asiat, jos matka on pitkä.

Mutta kun tarjottu neuvolapaikka on 40km väärään suuntaan. Mitään asiaa ei ole sinne muuten.

ap

Vierailija
54/69 |
23.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

neuvolantädin kanssa, että koska matkaa noin paljon on ja se on viimeisillään raskaana olevalle tuskallista ajella, että olisitte vaikka puhelinyhteydessä? Koska kaikki on kuitenkin ollut ok tähän asti ja edellisetkin raskaudet menneet ongelmitta. Ja kävisit vaikka vähän harvemmin neuvolassa ja se verenpainemittari ja pissatikut voisi olla neuvolantätiä varten.. joo ja äläkä unohda punnita itseäsi!

Vierailija
55/69 |
23.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en käynyt alkuraskaudesta kuin muutaman kerran neuvolla ja lääkärissä ne ollenkaan. Syynä oli juuri työ. Eli olin 80km päässä töissä eikä sieltä kesken päivän voi lähteä neuvolaan ja palata takaisin! Eli kävin sitten loppuraskaudesta (kun jäin äitiyslomalla niin enemmän) Ei ollut koko raskauden aikana mitään. Nyt olen muutamassa ulkomaille ja raskaus mielessä. Ajatuksena on käydä se pari kertaa neuvolassa kun satun Suomessa käymään (että saan ne kelan tuet, kun ne kuitenkin maksetaan ulkomaillekin). Toivottavasti joku utra sattuu Suomen reissujen aikaan. En ole vielä päättänyt tulenko Suomeen synnyttämään vai en. Jokainen tekee tavallaan. Ja kyllä välitän lapseni hyvinvoinnista yhtä paljonkin muutkin!

Vierailija
56/69 |
23.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän siinäkään voi tapahtua mitään kun ei ole ennenkään tapahtunut.

Verenpaineen nousua, sokeria virtsassa tai hb:n laskua ei todellakaan välttämättä huomaa itse. Ei vaikka olisi peräti kaksi raskautta takana.

Vierailija
57/69 |
23.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

aika ramppaamista se on.

Mulla kuitenkin neuvoasta on ollut hyötyä. Huomattiin, että maha ei kasva rv 32. (En itse huomannut mitään, koska se tuntui tosi suurelta).

Jouduin äitipolille ja suoraan sisään. Kun vauva oli lopettanut kasvun, päätettiin käynnistää synnytys. Olisi ollut kuulemma tosi riskaabelia

jatkaa raskautta yli rv37. l

Sama oli toisessa raskaudessa mutta lapsi kasvoi normaalisti, vaikka maha ei kasvanutkaan.

Vierailija
58/69 |
23.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ap käy neuvolassa rv 30, seuraavat käynnit on olis neuvola rv 34 ja loppuraskauden ultra+synnytystapa-arvio rv 36 (joka oli siis sairaalassa). Sen jälkeen seuraava neuvolaon rv 38 jos ei ole häikkää ja vasta siitä eteenpäin kerran viikossa jolloin ap siis on äitiyslomalla eli työkään ei enää ole esteenä.

Miten, olisko se sairaalan äitipoli sitten lähempänä? Itse olen nimittäin aina käynyt loppuraskaudessa rv 36 eteenpäin pelkästään äitipolilla, en neuvolassa ollenkaan. Ehkä tää järjestely toimis?

Vierailija
59/69 |
23.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me olisimme nyt lapsen kanssa kuolleita jos emme neuvolassa olisi käyneet. Koko toksemia-aikakin meni sairaalassa näennäisesti oireettomasti, vasta vajaa tunti ennen varsinaista raskauskouristusta minulla oli hiukan vatsakipua ja päänsärkyä. Niitäkään en pitänyt kummoisina. Kaikki arvot olivat kyllä huimat, vaikka en itseäni sairaaksi tuntenutkaan. (200/126 verenpaine tai 8,5g proteiinia ei tuntunut!) Ja sitten menikin jo taju ja seuraavat muistikuvat vuorokauden päästä hyvin sairaana.

Enpä olisi ikinä uskonut itselleni näin käyvän. Olen perusterve, hoikka ja itsestäni huolehtiva. Suvussa ei ole ollut raskausmyrkytyksiä tai hellp-syndroomaa eikä muitakaan raskauskomplikaatioita.

Vain reilu kymmenen äitiä saa raskauskouristuksen ja saman verran sairastuu hellp-syndroomaan, mutta mistään ei vaan voi tietää etukäteen keitä nämä sairastuvat ovat. Siihen lisäksi raskaushepatoosi, niin tunnen itseni aika onnekkaaksi kun voin istua tässä terve lapsi sylissä.

Mielestäni täytyy olla hullu jos haluaa jättää vapaaehtoisesti neuvolakäynnit väliin tai vaikkapa synnyttää kotona.

Vierailija
60/69 |
23.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kustannuksella säästää bensarahoissa? Haloo!

Hankalaksi se elämä menee vauvan synnyttyäkin. Silloin sinulla on yksi lapsi enemmän ja arjen sumplausta riittää.

Niin minähän kysyin, vaikuttaako se johonkin, jos en käy No, todennäköisyys jollekin pieleenmenolle on kumminkin tosi pieni. Lisäksi siellä loppuraskauden aikana on se ultra ja synnytystapa-arvio. Aika hankalaksi menisi nuo neuvolakäynnit monessa mielessä. Ensinnäkin minulta menisi niihin yli tunti pidempään kuin ennen, mikä olisi kaikki pois työajasta. Äitiysloman alkaessa minun pitäisi aina ottaa lapset mukaan, koska mies ei voi olla niin kauaa poissa omista töistään. Bensakuluja tulisi ihan turhaan noista käynneistä, koska neuvola-aikoja tarjotaan sellaisesta suunnasta, joka ei ole ollenkaan työ- tai kauppareittieni varrella. ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan kaksi