Vaikuttaako johonkin, jos en enää käy neuvolassa loppuraskauden aikana?
Äitiysneuvolan toiminta lakkaa ja pitäisi pissojen ja verinäytteiden takia ajella jatkossa omalla autolla 40 km päähän. Entä jos en enää loppuraskauden aikana (n. rv 30 lähtien) käy enää äitiysneuvolassa? Voidaanko multa evätä tuet tai voiko siitä seurata muita toimenpiteitä?
Täällä on kumminkin loppuraskauden ultra ja synnytystapa-arvio sairaalassa, mulla ei ole koskaan ollut mitään häikkää pissanäytteissä eikä muutenkaan. Jos hempat laskee, huomaan kyllä ilman verinäytettäkin. ja liikkeet tuntee, joten mitäpä merkitystä doplerillakaan on.
Kommentit (69)
jokin äitiyshuollon ja synnytysopin kirja, joka on tarkoitettu ammattilaisille. Siitä voit lukea riskeistä, joita et ikinä ehkä ole kuullutkaan. Tee päätöksesi vasta kun tiedät tapeeksi. Kirjan perusteellisen lukemisen jälkeen uskon,ettet tohdi jäädä neuvolakontrolleistasi pois.
Itsensä saa hermoheikoksi paljon helpommallakin. Ammattilaiset tietää, mikä on todennäköisyys jollekin riskille, josta ei ole koskaan kuullutkaan. Tavallinen tallaaja ei sitä tiedä.
LÄhinnä pidän viikottaisia turhia reissuja hätävarjelun liioitteluna.
ap
yhtään nähdä vaivaa?
jokin äitiyshuollon ja synnytysopin kirja, joka on tarkoitettu ammattilaisille. Siitä voit lukea riskeistä, joita et ikinä ehkä ole kuullutkaan. Tee päätöksesi vasta kun tiedät tapeeksi. Kirjan perusteellisen lukemisen jälkeen uskon,ettet tohdi jäädä neuvolakontrolleistasi pois.
Itsensä saa hermoheikoksi paljon helpommallakin. Ammattilaiset tietää, mikä on todennäköisyys jollekin riskille, josta ei ole koskaan kuullutkaan. Tavallinen tallaaja ei sitä tiedä.
Kyllä nimenomaan pitää lulea juuri noita kirjoja, jos alkaa itsenäisesti tekemään omaan hoitoonmsa kohdistuvia raskaita päätöksiä. Millä tiedolla ne muuten tekisi? Ei ainakaan neuvolan "Meille tulee vauva"-oppaan perusteella.
Eiköhän kaikki mene sitten hyvin, raskausmyrkytyksen huomaat kohonneesta verenpaineesta.
Eihän siellä neuvolassa juuri muuta tehdä kun annetaan virtsanäyte ja otetaan verenpaine eli ei se nyt niin ihmeellistä salatiedettä ole. Varmasti pärjäät oikein hyvin kunhan itse seuraat oloasi ja sitä verenpainetta mielellään.
On taas niin hysteeristä porukkaa liikkeellä..
terveyskeskusta tai muuta paikkaa lähempänä, jossa voit käydä mittauttamassa verenpaineet? Ei tarvitsisi ostaa mittaria kotiin parin kuukauden käyttöä varten.
Jos sinulla on lapsia jo valmiiksi, niin on varmaan helpompi tietää itsekin milloin on tarvetta käydä varmistamassa neuvolassa, että kaikki on hyvin.
Muualla maailmassa pärjätään oikein hyvin ilman neuvolaseurantaa, mm. Tanskassa terveydenhuolto on ihan hyvää eikä siellä pidetä niin tärkeänä tutkia kaikkia raskaana olevia jatkuvasti.
Siis kertonut että et aio käydä tarkistuksissa? Minun mielestäni neuvolakäynnit eivät ole hätävarjelun liioittelua vaan välttämätön turva. nm. Ystäväni synnytti juuri täysiaikaisen kuolleen lapsen.
niitä pissatestitikkuja. Jos saisit testata kotona???
Varsinkin iäkkäämmillä synnyttäjillä istukka ei aina jaksa toimia loppuun asti normaalisti. Ensimmäinen merkki siitä on, että SF ei kasva enää omalla käyrällään. Jos tilannetta ei havaita ajoissa altistuu sikiö ravinnon- ja hapenpuutteelle. Tai mistä kukaan odottava äiti tietäisi itse onko lapsivettä normaalisti, liikaa vai liian vähän. Esimerkiksi nämä ovat tilanteita, jotka esiintyvät vasta aivan loppuraskaudessa yleensä. Vain muutamia mainitakseni.
En mäkään huomannut, vaikka paineet oli niin korkeat että olin jo verenpainelääkityksen tarpeessa.
yllähän nyt verenpaineen nousun huomaa ihan itsekin ilman mitään mittariakin.
joten eihän ne mitään "hoitoa" ole. Vaan seurantaa. Eikä parin neuvolakerran väliin jättäminen ole mikään "raskas päätös". Ja koittakaa nyt muistaa, että siellä oli myös ultrat yms. joita en aio jättää väliin. Eikä neuvolassakaan ollut kyse totaalikieltäytymisestä, vaan tarpeen mukaan menemisestä. Mutta koen turhaksi viikon välein ravaamisen, kun on noin pitkä matka ja hankala järjestää.
Olette aika hysteeristä sakkia. Ja sekin, että jos synnyttää täysaikaisen kuolleen vauvan, niin mitä se neuvola sille saattoi tehdä? Ei ilmeisesti mitään, kun vauva oli kuollut kumminkin.
ap
Kyllä nimenomaan pitää lulea juuri noita kirjoja, jos alkaa itsenäisesti tekemään omaan hoitoonmsa kohdistuvia raskaita päätöksiä. Millä tiedolla ne muuten tekisi? Ei ainakaan neuvolan "Meille tulee vauva"-oppaan perusteella.
niitä myydään apteekissa. Tulee ohje mukana ja voit seurata itse tuleeko virtsaan valkuaista.
Lainaisin joltain tutulta verenpainemittarin, yleensä lähipiiristä löytyy jos en raaskisi sitä itse ostaa.
Minusta vauvan hyvinvointiin kannattaa satsata ja toki myös omaa vointiasi tulee tarkkailla.
Äitiysneuvolapalvelut on saaneet äiti- ja lapsikuolleisuuden alhaiseksi. Raskausaika on kuitenkin lyhyt aika ihmisen elämässä ja sen eteen tulee nähdä vaivaa.
Maksaakohan Kela matkakorvauksia noilta käynneiltä, selvitäpä asia.
Mietipä niitä joilla on aina matkaa terveyspalveluihin 40 km tai enemmän.
Itse kuuluin riskiryhmään ja loppuraskauden kävin äitiyspoliklinikalla viikoittain. Onneksi sain terveet lapset.
on kutakuinkin maailman pieninmät lapsi- ja äitikuolleisuusluvut juri meidän kattavan äitiysneuvolaverkoston ansiosta. Et näköjään usko, mutta raskaanaolo, synnyttäminen ja syntyminen on oikeasti hengenvaarallista puuhaa!
on kutakuinkin maailman pieninmät lapsi- ja äitikuolleisuusluvut juri meidän kattavan äitiysneuvolaverkoston ansiosta. Et näköjään usko, mutta raskaanaolo, synnyttäminen ja syntyminen on oikeasti hengenvaarallista puuhaa!
Itella tuli ongelmia verenpaineen nousun kanssa. Eika sita nousua ite valttamatta huomaa. Mulla oli/on verenpaineen mittari ku aiti ja sisko sen mulle hommasivat ihan vaan varan vuoksi ku suvussa on korkeaa verenpainetta. Mittailin aina sillon tallon ja soitin sairaalaan kun alapaineet oli yli sadan. Kaskivat tulla sisaan.
Toisessa raskaudessa mun sairaala oli 40 - 50 km paassa mihin ma matkustin linkkarilla 5 vuotiaan kanssa ain a sillon tallon.
Mutta eiko sulla olis parempi vaan kayda siella neuvolassa ihan vaan varmuuden vuoksi etta ei tule mitaan ongelmia.
Minusta on aika ärsyttävää, miten kevyesti täällä heitetään noita "kylläpä olette hysteerisiä" ja "ihme vauhkoomista" -kommentteja. Tottakai se riski, että jotain tapahtuu, on pieni. Mutta kuten minä ja moni muukin tässä ketjussa on kertonut ihan esimerkkeinä elävästä elämästä, niitä pahojakin komplikaatioita todella voi tulla. Minäkin hiukan hämmästelen sitä, miten naiivisti monet tuntuvat ajattelevan, että "no eihän minulle nyt mitään voi sattua..."
Minusta on aika ärsyttävää, miten kevyesti täällä heitetään noita "kylläpä olette hysteerisiä" ja "ihme vauhkoomista" -kommentteja. Tottakai se riski, että jotain tapahtuu, on pieni. Mutta kuten minä ja moni muukin tässä ketjussa on kertonut ihan esimerkkeinä elävästä elämästä, niitä pahojakin komplikaatioita todella voi tulla. Minäkin hiukan hämmästelen sitä, miten naiivisti monet tuntuvat ajattelevan, että "no eihän minulle nyt mitään voi sattua..."
Tuskinpa Afrikan maissa on kattavaa äitiyshuoltoa ja kuolleisuuslukemat kertoo omaa kieltään mitä siitä seuraa.
Se neuvola ei valitettavasti ole mikään autuaaksi tekevä paikka, vauva voi silti kuolla kohtuun ja mitä tahansa voi tapahtua. Etukäteen niitä on aika vaikea ennustaa, vaikka kävisi neuvolassa joka ikinen päivä.
Vointiaan voi seurata ihan kotonakin: verenpainemittarilla, pissatikuilla ja kyllä sen sf-mitankin pystyy mittaamaan. Ja punnitsemalla itsensä huomaa mahdollisen nesteturvotuksen :-) Eipä ne paljon sen kummempaa pysty siellä neuvolassa tekemään..
Tottahan ne aina paineet mittaa neuvolassa, mutta ei niistä ole mulle koskaan mitään sanottu. Mitä merkitystä niillä on?
ap
on löytää toksemikot. Ensimmäinen oire siitä on verenpaineiden nousu. Ja se tapahtuu yleensä juuri loppuraskaudesta.
sf-mitan mittaamisen ammattilaiselle kuitenkin, mutta verenpaineet ym voi tosiaan kotona itse tsekata.
yhtään nähdä vaivaa?