Vaikuttaako johonkin, jos en enää käy neuvolassa loppuraskauden aikana?
Äitiysneuvolan toiminta lakkaa ja pitäisi pissojen ja verinäytteiden takia ajella jatkossa omalla autolla 40 km päähän. Entä jos en enää loppuraskauden aikana (n. rv 30 lähtien) käy enää äitiysneuvolassa? Voidaanko multa evätä tuet tai voiko siitä seurata muita toimenpiteitä?
Täällä on kumminkin loppuraskauden ultra ja synnytystapa-arvio sairaalassa, mulla ei ole koskaan ollut mitään häikkää pissanäytteissä eikä muutenkaan. Jos hempat laskee, huomaan kyllä ilman verinäytettäkin. ja liikkeet tuntee, joten mitäpä merkitystä doplerillakaan on.
Kommentit (69)
Jos rahapulasta, se ei tunnetusti helpota lisää lapsia saamalla. Jos nuukuudesta, miksi tehdä lapsia - pelkkää menoerää?
Säästätkö rahaa ja vaivannäköäsi jo maailmassa olevien lastesikin kohdalla?
Mitä miehesi ja sinut tuntevat ajattelevat suunnitelmistasi?
olen hoitanut ihmistä jonka verenpaine oli 240/138...ja vointi oli oikein hyvä...ei tuntenut mitään!!! (niin ja se normaalihan on siinä 120/80 paikkeilla)
yllähän nyt verenpaineen nousun huomaa ihan itsekin ilman mitään mittariakin.
olen hoitanut ihmistä jonka verenpaine oli 240/138...ja vointi oli oikein hyvä...ei tuntenut mitään!!! (niin ja se normaalihan on siinä 120/80 paikkeilla)
että tärkeimmät arvosi liittyvät rahaan ja työhön: olet kiinnostunut siitä, menetätkö Kelan tukia, jos et käy neuvolassa (sen sijaan, että miettisit, voitko menettää vauvan ja lapsesi äitinsä, jos et käy neuvolassa).
Neuvolakäynti on hankala, koska se olisi pois työajasta. Millaista työtä teet, kun olet niin korvaamaton siinä?
Miten miehesi, lastesi isä, toivoisi sinun toimivan? (Älä vain sano, että asia on hänelle ihan sama tai hänkin laskee, paljonko bensakuluissa säästäisi, jos jättäisit neuvolakäynnit väliin.)
Missä muuten asut? Väheneekö asuinalueeltanne ajan kanssa muutkin palvelut? Kannattaisiko teidän muuttaa isommalle paikkakunnalle?
Eli jaksaisitko vaivautua neuvolaan jos tuet evättäisiin muuten, muussa tapauksessa et viitsi? Raha siis ainut asia, joka saisi liikkeelle? Vauvasta ja muusta viis?
Tällaisissa tapauksissa jo melkein toivoisi että joku menisi pahasti vikaan. Ehkä muut eivät olisi niin tyhmiä ja itsekkäitä. Varmasti neuvolassa ainakin jatkossa seurataan tarkemmin tällaista välinpitämätöntä äitiä, eli jotakin seuraamuksia ehkäpä on, toivottavasti.
joille joku 20-40km on liian pitkä matka tulla hoitoon/seurantakäynnille. Itse porhallan päivittäin 60 km:n lenkin työmatkan muodossa.
Niissä kahdesta mulla on ollut raskausmyrkytys ja mä tunnen heti olossani, kun verenpaine nousee. Tämäkin on siis yksilöllistä. Mä oon kotona mittaillut loppuraskaudesta paineita ja sitten käynyt äitiyspolilla ja ollut sairaalassa sisällä voinnin mukaan.
Mutta toiset ei huomaa olossaan mitään.
Itse kuulun juuri tähän ryhmään - takana siis yksi raskaus, jonka loppupuolella (vko 35-36) kehittyi nopeasti paha raskausmyrkytys. Ja todella, itse en tuntenut olossani mitään vikaa. Kuitenkin verenpaineet olivat taivaissa, virtsassa valkuaista ja kun sitten jouduin normaali neuvolakäynnilta äitiyspolille labrakokeisiin, muutkin veriarvot olivat ihan sekaisin. Ei muuta kuin samantien osastolle ja magnesiumtiputukseen, ettei ala kouristelemaan... Eli ihan oikeasti: mitä vain voi tapahtua vielä viime hetkillä. Tyttönen syntyi lopulta sektiolla, kun käynnistys lääkkeillä ja tipalla ei toiminut... Oli kyllä sellainen painajainen etten toivo kenellekäään :(
Ja olen kuullut monet kerrat,että toksemikolla on ollut "loistava vointi", vaikka kaikki arvot ovat ylösalaisin.
ja pyydä neuvolasta pissastixejä, joilla tikutat pissasi säännöllisesti.
Pyydä th:lta verenpainelukemat, joiden yli noustessa pitää ottaa yhteyttä neuvolaan. Ja jos pissassa alkaa olla valkuaista otat yhteyttä myös. Liikelaskentaohjeet saat varmasti kotiin.
Näillä turvatoimilla voit selvitä.
Tosin, jos vauvan kasvu hidastuu, niin sitä et itse välttämättä huomaa. Tätä seurataan mittaamalla sf-mitta neuvolassa. Myös sydänäänissä voi tapahtua jotain. Itse voit huomata vaaratilanteen vasta, kun vauvan liikkeet lakkaavat ja sitten voi olla myöhäistä.
Suosittelisin, että käyt edes muutaman kerran siellä neuvolassa ja muuten seurailet kotona.
Niin ja se raskausmyrkytys voi tosiaan tulla vaikka ei olisi ed.raskauksissa ollut.
Mut eihän nyt oikeesti järkevällä ihmisellä 40km voi olla esteenä neuvolakäynneille! Toivottavasti tämä viesti tulee taas Porvoosta!