Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lääkärit huolissaan lestadiolaisten ehkäisykiellosta

Vierailija
21.01.2009 |

Kätilöni kertoi, että lestadiolaiset naiset ovat merkittävin yksittäinen pelkopolin asiakasryhmä.

Kommentit (169)

Vierailija
1/169 |
23.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

En saanut vastausta teiltä lestadiolaisilta kysymykseeni miten yhteisönne suhtautuu tahattomaan lapsettomuuteen? Jos jollakin naisella on esim. endometrioosi tai muu sairaus, jonka vuoksi raskaaksi tuleminen on vaikeaa tai jopa mahdotonta. Ja voihan lapsettomuus johtua miehestäkin. Kuinka suhtaudutte pariskuntaan jolle ei tulekaan lapsia vuosikausiin? Tai tulee yksi ja siihen jää? Uskaltavatko he puhua asiasta?

Kysymykseen pillereiden käytöstä endometrioosin hoitoon taisin saada yhden ympäripyöreän vastauksen tyyliin sairauden hoitoon voi käyttää ehkäisyä ja puhe kääntyi masennukseen.

Olen mietinyt näitä asioita, koska lapsettomuus oli itsellekin kova paikka, sukulaiset kyselivät ettekö meinaa lapsia tehdä jne. niin paineet on varmaan vielä kovemmat teidän piireissänne. Voisiko joku vastata tähän?!

Vierailija
2/169 |
23.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kanniskelisit ensin itkuista vauvaa päivän ja sitten heräisit sen kanssa vielä monta kertaa öisin ainakin vuoden ajan.

Kyllähän minä voisin synnyttää vaikka 20 lasta ja saattaa ne aikuisiksi mutta en vaan kertakaikkiaan jaksa pikkuvauva aikaa. mulla oli jo edellisen lapsen aikana mielenterveys koetuksella. Sekä tämän vauvan aikana.

En kuitenkaan haluaisi uskoani menettää sen takia että olen aivan puhki. Meillä on ihania ystäviä, sukulaisia ja hyvä yhteisö missä on lasten turvallista elää ja asua....

olen itse vl-äiti.haluan vain sanoa että se ei ole oikein .ette voi olla enää sitte uskovaisia jos miehenne kanssa päätätte tuollaista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/169 |
23.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

En saanut vastausta teiltä lestadiolaisilta kysymykseeni miten yhteisönne suhtautuu tahattomaan lapsettomuuteen? Jos jollakin naisella on esim. endometrioosi tai muu sairaus, jonka vuoksi raskaaksi tuleminen on vaikeaa tai jopa mahdotonta. Ja voihan lapsettomuus johtua miehestäkin. Kuinka suhtaudutte pariskuntaan jolle ei tulekaan lapsia vuosikausiin? Tai tulee yksi ja siihen jää? Uskaltavatko he puhua asiasta?

Kysymykseen pillereiden käytöstä endometrioosin hoitoon taisin saada yhden ympäripyöreän vastauksen tyyliin sairauden hoitoon voi käyttää ehkäisyä ja puhe kääntyi masennukseen.

Olen mietinyt näitä asioita, koska lapsettomuus oli itsellekin kova paikka, sukulaiset kyselivät ettekö meinaa lapsia tehdä jne. niin paineet on varmaan vielä kovemmat teidän piireissänne. Voisiko joku vastata tähän?!

SRK järjestää mm. omia leirejä lapsettomille aviopareille. On myös adoptio- ja sijaisvanhempien kursseja opistoilla. SRK on julkaissut ainakin kaksi lapsettomuudesta kertovaa kirjaa, romaanin Pitäisin pientä sylissäni ja esseitä, omia kertomuksia ym. sisältävän antologian Kun syli on tyhjä.

On toki niitä ihmisiä, jotka tervehtiessä kohdistavat katseensa silmien sijasta vyötärönseudulle. On ihmisiä, jotka pitävät oikeutenaan pohdiskella selän takana, että mikähän on kun noille ei tule lapsia, käyttävätkö jotakin jne. Mutta viime vuosina tässä asiassa ollaan menty selvästi eteenpäin. Lapsettomuudesta on voinut puhua ja ymmärrys on kasvanut. Lapsettomuushoidoista sen verran, että ne hyväksytään, mikäli käytetään vanhempien omia sukusoluja. Luovutettuja munasoluja/siittiöitä eivät uskovaiset tietääkseni käytä. Moni pari onkin päätynyt adoptioon tai sijaisvanhemmuuteen. Toisaalta on niitäkin pariskuntia, jotka elävät lapsettomina. Ja tiedänpä ainakin yhden uskovaisen äidin, joka on adoptoinut lapsen yksin, on siis yksinhuoltaja.

Ja sitten vielä tuosta sairauden hoidosta... Olen ajatellut kirjoittaa sähköpostia eräälle hyvin ymmärtäväisenä ja lämpimänä tunnetulle puhujaveljelle tämän ehkäisyasian tiimoilta. Minua mietityttää nimittäin se, että olen kovin läheltä seurannut perhettä, jolle on ISÄN masennuksen vuoksi suositeltu ehkäisyä. Haluaisin tietää miten tähän suhtaudutaan. Itse olen ehdottomasti sitä mieltä, että ehkäisy ei ole tässäkään tilanteessa väärin, vaan yhtä lailla sairauden hoitoa. Onhan isänkin harteilla suuri vastuu, usein kun hän on perheen elättäjä. Varmasti jokainen uusi raskaus aiheuttaa suurta huolta ja stressiä myös isälle, joka on oman masennuksensa vuoksi muutenkin rikki. Mutta tästä aion tosiaan kysyä, ja omalta osaltani pyrkiä herättämään keskustelua. En jaksa enää välittää mitä ihmiset minusta ajattelevat. Jos joku tuomitsee minut epäuskoiseksi koska sairauteni hoidoksi käytän ehkäisyä, se on hänen ongelmansa. Jumala yksin näkee sydämeen ja tietää, kuka on säilynyt elävässä uskossa. Raamattukin sanoo viimeisestä päivästä jotenkin niin, että lunastettujen joukossa on monia, joiden ei siellä uskottu olevan, ja sieltä puuttuu monia, joiden sinne luultiin kuuluvan. Usko ratkaisee, Jumalan armoon turvautuminen ja se, että haluaa kilvoitella omantunnon neuvojen mukaan.

Vierailija
4/169 |
23.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei lapsettomuus ole mitenkään ihmeellinen asia, tai asia josta ei puhuttaisi vl-yhteisössä. Tiedän useita lapsettomia pariskuntia ja he ovat perheenä yhtä arvokkaita kuin isotkin perheet, tietenkin. Mutta varmasti lapsettomuus on heille kipeä asia, varsinkin kun ympärillä on paljon isoja perheitä. Tiedän, että ainakin tällaisille pareille on järjestetty leirejä, josta saavat vertaistukea. Endometrioosia hoidetaan tietenkin lääkkeillä ???

Vierailija
5/169 |
23.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa harrastaa suuseksiä. Kaikkea mitä haluaa ja mistä molemmat nauttii. Ihmeelliseksi mennyt tämä keskustelu.

Vierailija
6/169 |
23.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuuko yhdyntä enää miltään, kummastakaan?

Kiitos asiallisesta vastauksesta.

Vierailija
7/169 |
23.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuleepa taas mieleen että kuinka tämän palstan pitäjät kunnioittavat ihmisoikeuksia kun antavat tämänsävyistä keskustelua täällä pitää yllä.

On hyvä että tästä raskaus/ehkäisy asiasta keskustellaan -ja rehellisesti. Itseä kuitenkin vl-äitinä harmittaa MUIDEN kuin uskovaisten taholta tuleva painostus ja ilkeä puhuminen. Uskovaisten kanssa olen kokenut että voin puhua asiasta normaaliin sävyyn. Jos mahdollinen raskaus on riski terveydelleni, voin ottaa sen huomioon että minunkin (mahdollista) sairautta voi hoitaa eikä se siinä tapauksessa ole perhesuunnittelua. Tähän asti on kuitenkin kaikki mennyt todella hienosti kun kolmatta lasta odotan onnellisena. Surullista että tulen ehkä saamaan inhottavaa "päälle sylkemistä" sen takia kun minulla tulee ehkä olemaan joskus suurperhe.

Ja vielä... Miksi ihmeessä lestadiolaisäiti lähes aina yleistetään jonkun tietyn näköiseksi. Tuo yleisnäkemys on kyllä aina eri kuin edellisellä kerralla. Milloin anorektikko, milloin ylipainoinen, milloin mikäkin. Me ollaan kaikki erinäköisiä ja jos katotte ympärillenne niin huomaatte että niin on muutkin ihmiset.

Vierailija
8/169 |
23.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska siellä on mukava käydä eikä se ole muuttanut elämääni sen "syntisemmäksi". Meillä kun ei ole mitään kieltolistaa.

Vierailija
9/169 |
23.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on tosin vasta neljä lasta, mutta seksi on parantunut jokaisen lapsen syntymän myötä. No, minä jumppaankin lihaksiani ja sen kyllä kuulee miehen ääntelystä, kun lihaksiani käytän... Ja erään 10 lapsen äidin kanssa (kaikki alatiesynnytyksiä, vanhin lapsi pian 16v, nuorin 1v) jutellaan paljon seksistä ja hän on sanonut samaa; että mitä useampi lapsi, sitä upeampi seksi!

Vierailija
10/169 |
23.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän monta vl-naista joilta kohtu poistettu n. 40-vuotiaana, koska eivät olisi enää kestäneet raskautta. Eräällekin oli tehty 6 keisarileikkausta ja viimeisessä raskaudessa oli henki mennä. Sen jälkeen kohtu poistettiin, sterilisaatiota oli ehdotettu jo edellisen raskauden jälkeen.

On tosi asia, että kaikissa uskovaisissa ja ei-uskovaisissa äideissä on masentuneita ja muitakin ongelmia, kuten tiedetään. Mutta vuosien kokemuksella voin sanoa, että vl-äideissä on enemmän sellaista hiljaista kärsimystä, tietynlaista "kohtaloon alistumista", jopa apatiaa kuin muissa äideissä. Uusi raskaus on harvoin iloinen asia kun lapsia on ennestään kymmenkunta. Nuoret äidit vielä jaksavat hyvin ja ovat iloisia, mutta muutos alkaa näkyä myöhemmällä iällä lapsikatraan yhä vain kasvaessa. Haluaisin auttaa näitä äitejä, mutta he eivät halua apua.

Vierailija
11/169 |
23.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

lesta. Aloitat kirjoituksesi aina samalla tavalla.

Vierailija
12/169 |
23.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun näitä isojen perheiden äitejä tutkittiin? Juuri esimerkiksi sitä kuinka terveys oli kestänyt raskauksia.. Ite muistelen että raskaudet olivat olleet usein terveydelle vain hyväksi. Muistaako joku??

Vierailija
13/169 |
23.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ei meillä ole mitään ehkäisykieltoa", Suomen Rauhanyhdistyksen Keskusyhdistyksen pääsihteeri Aimo Hautamäki kommentoi.

"Kysymys on siitä, että Jumala on elämän ja kuoleman Herra. Hänellä on valta antaa elämä ja ottaa se pois. Tästä näkökulmasta uskovaiset vanhemmat tekevät omat ratkaisunsa ja antavat lasten määrän säätelyn Jumalan käsiin."

Hautamäen mukaan ehkäisystä pidättäytyminen on jokaisen oma asia. "Pitkä historia osoittaa, että tämän raamatun tulkinnan ja käsityksen mukaan se on johtanut siihen, että ehkäisyä ei käytetä."

Nyt tippui bojot! Mitäpä tästä on luettavissa rivien välissä? :( :(

T. Erittäin Pettynyt vl-äiti

Vierailija
14/169 |
23.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä usko että moni lestadiolaisnainen oikeasti haluaa synnyttää 15 lasta.

Terveys ei vain kestä. Se on hyvin surullista... Tai itse asiassa, mistäpä tuota tietää. Minulla on edessä noin 20 hedelmällistä vuotta, ja lapsia on nyt neljä... Äitini on synnyttänyt meidät 11 sisarusta 20,5 vuoden aikana ja siinä on parissakin kohtaa kolmen vuoden väli, pienin väli 1v4kk, keskiarvo noin 2v. Ihan hyvin tuo on edelleen minulle mahdollista. Vaikka sitten joutuisin käyttämään myöhemminkin välillä ehkäisyä.

Vierailija
15/169 |
23.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä järkeä on ottaa lainauksia sieltä täältä. Mistä sitä tietää että mitä Aimolta on kysytty hänen nuo vastatessa? Ite luen tuon niin että yleinen linja on ehkäisyyn kielteinen, mutta ei tuo linja kiellä esimerkiksi raskauden ollessa riski äidille.

Vierailija
16/169 |
23.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keksitään vaan joku terveydellinen syy sille, näin ainakin meillä nuoremmilla. Ja muuten pitkä imetys pidentää myös raskauden välejä. aluksi meillä ehkäistiin juuri tuolla pitkään imettämisellä ja lasten ikäeroiksi tuli pari vuotta. Neljännen jälkeen käytin pillereitä pms:n hoitoon, kaks vuotta niitä söin ja sitten lopetin ja tulin heti raskaaksi taas, se oli iloinen asia. Nyt oon miettiny että miten saisin sterilisaation, toisaalta haluasin ehkä vielä lisää lapsia, mutta en nyt kyllä heti perään jaksa.

Ja tää on tosiaan ihan tavallista meidän nuorempien keskuudessa. Ei enää eletä 70-lukua!

Vierailija
17/169 |
23.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keksitään vaan joku terveydellinen syy sille, näin ainakin meillä nuoremmilla.

Tää kuulostaa minusta kyllä varsin surulliselta... Jos pitää KEKSIÄ jokin syy, eikö se ole silloin itsensä pettämistä? Jumala näkee sydämeen... Eri asia on se, jos todella on aivan uupunut. Voi kunpa minun ei tarivistisikaan käyttää tätä ehkäisyä... Vaihdetaanko osia?

Vierailija
18/169 |
23.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lantionpohjanlihaksia on helppo jumpata missä vain ja milloin vain. Niinpä jopa ison perheen äidillä on aikaa sellaiseen jumppaan. Hyvät lihakset ilahduttavat kummasti, ja mikäpä olisi parempaa jumppaa kuin reipas puolen tunnin seksituokio... ;) Joten hei, jumpan vaikutus kertautuu koko kroppaan! :)

Vierailija
19/169 |
23.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vanhoina, koska 4-kymppiselle äidille viimeisenä syntynyt iltatähti on usein down-lapsi jota ikääntyvät vanhemmat hoitavat kotona vielä 70-vuotiaanakin.

Onneksi en ole minkään uskonnon aivopesemä

Vierailija
20/169 |
23.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

miks täällä kysytään samat kysymykset samaan kertaan ja vastaukset väännellään moneen kertaan niinku ei niistä ymmärrettäs..... kummallista.

monta kertaa sanottu että omantunnon mukaan sitä ehkäisyä kukin käyttää sairauden hoitoon tms. niin ja se on oma asia jos sitä ehkäisyä ei halua sitte vaikka tietäis kuolevansa.

kaikki lestat ei oo saman näkösiä harmaavarpusia harakoita. niitä löytyy ihan uskonnosta riippuen näitä varpusia niinku hyvännäköisiä kauniitakin, laihoja läskejä. (mutta sehän taitaa olla mainitsemisen arvoinen juttu jos on vl)

lestat voi harrastaa semmosta seksiä mistä ite tykkää ja saa imettää tai olla imettämättä.

lestoissa on perheitä joissa on lapsia paljon tai vähän tai ei ollenkaan eikä minkään lapsiluvun perusteella voida kenenkään uskosta puhua. tietenki niitäki on mutta semmoset ihmiset joilla on niin tyhjä elämä että pitää miettiä käyttääkö joku ehkäisyä vai miks ei oo lapsia niin saa jättää omaan arvoonsa.

ja mitä kaikkia vielä........

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä yksi