Lääkärit huolissaan lestadiolaisten ehkäisykiellosta
Kätilöni kertoi, että lestadiolaiset naiset ovat merkittävin yksittäinen pelkopolin asiakasryhmä.
Kommentit (169)
jos jumala olisi viisas, kaikkitietävä maailmanvarjelija, se ei käskisi ylikansoittaa maapalloa.
jos me halutaan synnyttää lapsia?
pystytte tulemaan toimeen? Kaikki muutkin sitä joutuu miettimään, miten mahdutaan tähän taloon tai autoon, miten arki rullaa molempien vanhempien työt huomioiden, riittääkö raha ja rahkeet. Sitä sanotaan perhesuunnitteluksi.
Jos teillä on niin paljon lapsia, ettet pysty käymään kaupassa niiden kanssa, eikä mies pysty yleensä auttamaan, niin joo, teillä on liikaa lapsia.
Mitä, jos mies on reissuhommissa, viikot yötä päivää pois? Jos arjen rutiinit ei suju, se tarkoittaa sitä, että apua tarvitaan, ei sitä, että lapsia on liikaa.
Toiset miehet tappaa vaimonsa kirveellä ja toiset kyrvällä. Kyllä näitä naisia käy todella sääliksi kun miehiltä on Jumalan rakkaus täysin kadoksissa.
Ja metsään mennään koko liikkeessä ja lujaa. Eikös se ollut niin että hedelmistään puu tunnetaan...
Alkakaa nyt oikeasti rukoilla ja jättäkää se sekstailu vähemmälle. Näinhän sitä voi ehkäistä jos muut tavat on kielletty. Järjen on Jumla ihmiselle luonut,.Haloo, käyttäkää sitä. Pystyyhän yksinäisetkin olemaan ilman seksiä vaikka koko elämän.
että lisääntykää ja täyttäkää maa!!! Hyvin sanottu, tarkoitti kahta ihmistä silloin....ja siitä suku lähti sukupolvet kehittymään....moni asia raamatussa käsittää silloisia ihmisiä, tuli ympärileikkauksia ym....joihin Jumala antoi määräykset ym milloin ne tulee suorittaa ym.....
Moni asia tulkitaan tänäkinpäivänä niin että SE KOSKISI MYÖS MEITÄ!! ajatelkaa jos ihmiset alkaisivat lisääntymään ja täyttämään vieläkin maata, eli jokainen tekisi oikein urakalla lapsia....MISSÄ me silloin olisimme??? Kestäisikö tämä maailma sellaista väkilukua??
Joo ei siinä mitään kukin lisääntyköön miten haluaa....toinen väsyy yhden lapsen kanssa ja toinen kymmenen...mutta lapset ovat omia ja kukin hoitakoon omansa. Ei oo yhteiskunnan asia hoitaa toisten lapsia, sama pätee alkoholiin ja huumeisiin ym....jos sitä ei tajua niin olkoon tajuamatta, KYSE ON KUITENKIN elävistä olennoista lapsista!!!! On teräsmammoja jotka hoitaa 15 lasta ja asiat kunnossa, mutta ei kaikista ole siihen, joten jos ehkäisyä ei käytä ja väsymys ja masennus pukkaa päälle ja voimat ei riitä hoitamaan lapsia, niin silloin järki hoi.......haloo, kyse on lapsista.
Jos äitiä kielletään terveydellisistä syistä tekemästä lapsia ja niitä kuitenkin tehdään oman sekä lapsen hengen uhalla, niin eikö siinä jo omatuntokin jo ala kolkuttamaan, jos sellainen on! Tuskin Jumalakaan sellaista haluaa tilanteessa jossa molempien henki on vaarassa.
Terve sielu terveessä ruumiissa!
joka neljännen lapsen saatuaan kertoi, ettei lisää lapsia enää tule hänelle sattuneiden raskauskomplikaatioiden takia. Lääkäri oli sanonut suoraan, että seuraavan kerran perheessäsi on ehkä 5 lasta, muttei äitiä. Tästä tapauksesta on jo yli 10v ja heillä on edelleen vain nuo 4 lasta. Asiasta ei sen kummemmin puhuttu, koska se oli hänelle niin kova paikka.
Ja sitten kun tämmöinen lestaperhe kodinhoitajaa tarvii, se on siiten siellä kuukausikaupalla päivittäin! Ja tietenkään saman alueen ns. normaaliperheet ei silloin saa kodinhoitajaa, koska lestaperheeseen syntyi uusi vauva ja kun äiti on jo synnytyksistä poikki ja masentunut,. tarvii hän päivittäistä apua ja kh:a päivittäin...
Olen niin täynnä tätä että yhteiskunta sallii tuollaisen lapsitehtailun äitien henkien uhalla ja sitten nämä perheet tarvii vielä ylimääräistä apua ja paapomista yhteiskunnalta! Verojahan ei paljoo maksella kun vain isä on töissä ja lapsia paljon...
Joten hoitakaa ihan ite muksunne ja huushollinne jos kerran vauva / vuosi pitää elää!!
Minä tiedän vain yhden kaupungin/kunnan, jossa kodinhoitaja-apua on tarjolla. Sielläkin sitä käyttävät pääsääntöisesti muut kuin lestat. Lestat kun ovat pieni marginaalinen ryhmä.
Enemmän se on sääntö kuin poikkeus, ettei kodinhoitajaa saa, vaikka äiti olisi saattohoidossa hyvin huonossa kunnossa kotona. Silloinkin perheen pitäisi selvitä oman tukiverkostonsa avulla. Vaikkei siis sitä omaa tukiverkostoa käytännössä olisi olemassakaan.
Sen tiedän, fakta, että meidänkin kunnassa perhetyötä tarjotaan esim. uusavuttomille pullamössövanhemmille, jotka eivät selviä vauvan hoidosta, kun kotona on lisäksi se kaksi vuotias esikoinen. Nämä ei-lestat uusavuttomat ja päihteiden käyttäjät saavat perhtyön apua. Lestoille sitä ei ole tarjolla, ainakaan perheen koon takia! Pikemminkin asia on niin, että jos olet lesta ja kärsit esim. syvästä masennuksesta, et saa apua. Viranomaisten on tavattoman helppoa vedota omaan tukiverkostoon. Eivät tajua, ettei sellaisia välttämättä ole.
Et väittäkää mitä väitätte, lestat eivät kuluta suomalaisten veroeuroja kodinhoitajien muodossa!
Ala-aste oli pieni, ja kolmesta opettajasta kaksi oli lestadiolaisia. Meitä "normaaleja" oli tosi vähän koulussa, koimme syrjintää ja koulukiusaamista, koska kaikilla lestoilla oli isompia sisaruksia ja serkkuja muilla luokilla. Minä ja muut "normaalit" saimme usein kuulla olevamme syntisiä ja jumalan hylkiöitä! Minä luonteeni vuoksi kuitenkin tulin melko hyvin juttuun heidänkin kanssaan. Kadehdin heidän yhteisöään ja isoja perheitä, suviseuratkin kuulostivat niin kivalta... Haaveilinkin (kaksilapsisen perheen esikoisena) saavani paljon lapsia aikuisena! Ei lapsena ymmärtänyt, että miksi minä olisin erilainen.
Isompana havahtui sitten huomaamaan ko. yhteisön kaksinaismoraalin; monet kokeilivat rajojaan murkkuikäisenä, jopa paljon radikaalimmin kuin me "normaalit", mutta jumalahan antaa anteeksi. Joskus kävin keskusteluja muiden ikäisteni kanssa televisiosta, meikkaamisesta, ehkäisystä jne., mutta ne eivät olleet kovin hedelmällisiä keskusteluja. Useimmat sanovat, ettei heillä ole mitään sääntöjä, mutta kuitenkin käytäntö on toinen! Jos et elä kuin yleisesti jo lapsuuden kodissa on aivopesty, niin pahimmassa tapauksessa sinut suljetaan sukusi ja perheesi ulkopuolelle.
Pienen kunnan pienessä kylässä kaikki tunsivat toisensa, ja kyllä niitä tapauksia oli, että henkensä uhalla äidit tekivät lapsia. Riskiraskauksia ja -synnytyksiä toistensa perään... Mutta sehän on kai jumalan tahto, jos äiti tai lapsi kuolee!? Ja vaikka kaikki menisi hyvin raskauksien ja synnytyksien suhteen, niin entä äidin oma hyvinvointi ja koko perheen hyvinvointi?
pystytte tulemaan toimeen? Kaikki muutkin sitä joutuu miettimään, miten mahdutaan tähän taloon tai autoon, miten arki rullaa molempien vanhempien työt huomioiden, riittääkö raha ja rahkeet. Sitä sanotaan perhesuunnitteluksi.
Jos teillä on niin paljon lapsia, ettet pysty käymään kaupassa niiden kanssa, eikä mies pysty yleensä auttamaan, niin joo, teillä on liikaa lapsia.
Mitä, jos mies on reissuhommissa, viikot yötä päivää pois? Jos arjen rutiinit ei suju, se tarkoittaa sitä, että apua tarvitaan, ei sitä, että lapsia on liikaa.Jotenkin niin naurettavaa kommenttia. Alat täällä arvioimaan milloin on lapsia liikaa jne. :) Pitää laittaa varmaan lapset adoptioon kun kaupassa käymisestäkin aletaan täällä vääntämään.:) Kun tunnut niin tietävän kaiken oleellisen lestojen elämästä niin kuinkahan perillä asioista oikeasti olet. Pidät niin tyhmänä ja leikit viisasta. Aivan kuin ei mietitä taloja, autoja, taloudellista tilannetta.
Muistakaa lestamammat että jos teillä ei ole varaa ostaa isompaa kattilaa niin teillä on liikaa lapsia!:D Eikö?:) Kerrassaan naurettavia jotka alkavat täällä jakamaan omasta mielestään niin älykkäitä elämänviisauksiaan.
Muistakaa yleistää, haukkua ja arvostella. Mutta älkää yrittäkö ymmärtää edes laidasta. :) Voi auta armias jos minä lesta äiti alkaisin täällä arvostelemaan valtaväestön keskuudessa ilmenneitä epäkohtia (vaikka ovatkin suunnitelleet itselleen juuri sellaisen elämän/perhetilanteen kun halusivat) ja syyttäisin ja kyseenalaistaisin teitä siitä, niin jokan vastaan hyökkäis yhdensortin tsunami, saisin kunnianloukkaussyytteen ja istuisimme käräjillä napit vastakkain. ;)
Se on ihan turhaa. Jos he kotona näkisivät että se elämä on kamalaa ja äiti on ihan loppuun palanut, luuletteko että he haaveilisivat omasta perheestä ja haluaisivat saada paljon lapsia. TUSKIN!
Minä odotan 7. lasta, enkä koskaan ole edes kysynyt kodinhoitajaa tms. Isovanhemmat asuvat kaukana, eikä muutakaan sukua ole, joka lapsia hoitaisi, mutta enpä ole sellaista kaivannutkaan. Pidän selvyytenä että hoidamme itse omat lapsemme, enkä ole yhtään uupunut. Meillä on aivan ihanat lapset ja kovasti toivon ettei tämä syntymätön vauvakaan olisi vielä viimeinen.
Itse asiassa, seurusteluaikana mieheni kanssa haaveilimme että saisimme 18 lasta! =D
Ihanaa on myös se, kuinka avosylin sisarukset ottavat aina uuden tulokkaan vastaan. Nytkin meillä lapset päivittäin halailevat vatsaani ja miettivät tuleekohan tyttö vai poika. Jos he kokisivat että vauva vie kaiken äidin huomion yms, niin takuulla he eivät riemastuisi noin suuresti kuullessaan uudesta vauvasta.
Meillä poika (8v) sanoi kun edellinen vauva syntyi, että toivottavasti meille tulee vielä ainakin 4 uutta vauvaa.
Se sisarusrakkaus on niin hellyttävää katsoa ja uusi vauva saa rakkautta aina edellistä suuremman määrän kun halaajia ja sylejä on taas entistä enemmän.
Todellisuudessa tuo uupuneiden äitien osuus yhteisössämme on vähäinen. Tällä palstalla saa eri vaikutelman kun suurin osa ei edes lue, saati että jaksaisi vastata näin typerään väittelyyn.
Kukaanhan ei teitä kiellä haluamasta vaikka 20 lasta jos niin haluatte, mutta ymmärtäkää myös se, että joukossanne saattaa olla niitäkin äitejä jotka haluavat pienemmän perheen. Silloin heillä pitää olla mahdollisuus ehkäisyn käyttöön ilman että heidät sen vuoksi tuomitaan ja suljetaan yhteisöstä ulos.
miksi tää on niin kauhee asia? :)
samaan tapaan kuin monissa isommissakin kristillisissä suuntauksessa. Vertautuu keskeytettyyn yhdyntään, jonka Raamattu kieltää.
makaamalla sängyssä selällään jalat harallaan?
Kyllä ainakin minä olen monta kertaa tyydyttänyt mieheni
käsillä hyväilemällä ja suuseksillä. Näistä ei voi tulla
raskaaksi! Vai onko kaikki muu seksi kielletty vl:lta kuin
vain yhdyntä?
vaan sitä on aikakin paljon. Masennuksen aliarvioimista en voi hyväksyä, en edes viitsi kuunnella sellaista joka sanoo että lenkkeile niin kyllä sä siitä toivut. Se on sairaus ja se on hodettava. Tietyissä porukoissa en edes viitsi mainita omasta masennuksesta ja siitä miten syvällä olenkaan käynyt. Eivät ymmärrä ja eivätkä haluakaan ymmärtää. On helppo mieltää että eihän lasten kanssa olo voi olla rankkaa tai kuormittavaa, koska en minäkään ole uupunut. Omasta näkövinkkelistä katsottuna elämä näyttää useimmille ainoana totuutena. Niin ja henkinen sairaus voi kuulkaas johtua aivan jostain muista syistä kuin lapsista. Esim. lapsuudessa koettu trauma joka vaatii pitkää terapiaprosessia ja joka useinmiten vaikuttaa myös perhe-elämään. Oli mikä oli lesta äidilläkin on oikeus ja vapaus toipua ILMAN SYYLLISYYTTÄ.
Tiedän että tämä ehkäisyasia on ongelmallinen yhteisössämme. On varmasti vaikeaa jos ehkäisy mielletään vääräksi ja ei kuitenkaan haluaisi lapsia muutakuin tietyn määrän jos ollenkaan. Tämä onkin monelle se kipein ja vaikein asia. Ymmärrän että asian kanssa painiskelu on rankkaa. Vaikka sanotaan ettei ehkäisykieltoa ole, niin käytännössähän se yhteisössämme on, eli että sitä pidetään vääränä. Oma sairastumisen yhteydessä en ole milloinkaan ajatellut etten halua enempää lapsia. Niitä haluan, mutta haluan olla kunnossa että jaksan eteenpäin. Kahdeksan lasta minulla on ja lisää kyllä haluaisin vaikka joku ulkopuolinen voi pitääkin hulluna. Tämä on minun elämäni ja koen tämän oikeana tällaisenaan.
Silti itse en halua lähteä kenenkään elämää arvioimaan tai ketään tuomitsemaan yhtään mistään. Jokainen tekee elämässään ratkaisut omantunnon kautta. Sillä ei ole loppu pelissä merkitystä mitä muut ajattelevat. Jumala näkee mikä sydämemme tila on.
"Siksi että ette kunnioita elämän lahjaa ja pidä itsestänne huolta!!!"
Jännä miten täällä palstalla ollaan meistä nyt niin huolissaan, useimmat haluavat antaa meille tyhmille neuvoja kun emme itse ymmärrä mistään mitään. Tällä palstalla oikeistaan aina haukutaan ja solvataan toisia äitejä mennen tullen, mutta nyt meitä halutaan jotenkin valaista ja pelastaa tästä kaikesta kurjuudesta.. Kiva että auttamisenhalua vielä löytyy.. :)) Hmm...
samaan tapaan kuin monissa isommissakin kristillisissä suuntauksessa. Vertautuu keskeytettyyn yhdyntään, jonka Raamattu kieltää.
makaamalla sängyssä selällään jalat harallaan?
Kyllä ainakin minä olen monta kertaa tyydyttänyt mieheni
käsillä hyväilemällä ja suuseksillä. Näistä ei voi tulla
raskaaksi! Vai onko kaikki muu seksi kielletty vl:lta kuin
vain yhdyntä?
jos Jumala on se, joka päättää elämästä ja kuolemasta niin miksi kuitenkin monernin lääketieteen muut keinot kelpaavat paitsi ehkäisy? Jos esim. synnytys ei etene, niin silloin mennään sektioon. Eikö se olekkaan silloin Jumalan tahto, että lapsi ei synny?
minun mielestä monet usean lapsen äidit näyttävät paljon freesimmiltä ja tyytyväisemmiltä elämäänsä kuin yhden-kahden lapsen äidit? Suurten perheiden äidit liikkuvat paljon ja syövät terveellisesti, koska lapsille on laitettava kunnon ruokaa. On tutkittu että raskaudet pitävät yllä ulkonäkön myönteisest i vaikuttavia hormoneja ja edistävät terveyttä. Tästä on tehty väikkärikin. Hormonaalinen ehkäisy onvarsin tuore asia ja sillä on terveydellisesti kielteisiä vaikutuksia. Se on epäluonnollista ja vastoin sitä järjestystä, johon luonto on naisen tarkoittanut. Miten joku epäluonnollinen voisi ollakaan parempi kuin miljardien vuosien aikana muovautunut luonnonjärjestys.
Typerä kätilö, joka kertoo potilaistaan muille. Mikä olikaan nimi niin ilmoitan virkavelvollisuuden rikkomisesta. Paitsi että sehän olikin keksitty pointti.
A) Kätilöllä ei ole virkaa, vaan toimi. Virkavelvollisuutta ei voi rikkoa, jos ei ole virassa.
B) Salassapitovelvollisuuden rikkomista ei ole se, että sanoo vanhoillislestadiolaisten olevan suurin asiakasryhmä. Kätilö ei ole näin sanoessaan paljastanut kenenkään henkilökohtaisia asioita.
Tuskin yhteisö kovasti auttaa kun kaikilla on paljon lapsia ja omat lapset vievät kaikki mehut. Isovanhemmiltakaan tuskin on apua saatavilla jos heilläkin 10 omaa lasta ja kaikilla heillä useita lapsia eli lapsenlapsia vois periaatteessa olla jotain 100 jossain vaiheessa? Itse ihailen sitä perhe-ja lapsikeskeisyyttä vl perheissä ja itsekin haaveilen suurperheestä vaikka kuulunkin ihan tavalliseen ev.lut. seurakuntaan.
..ainakin hänen tämänhetkisessä elämäntilanteessaan. Ehkä sitä ei ole suotavaa ääneen sanoa, mutta niinhän se on!
Kysehän on juuri siitä,että ihmisillä tulisi olla lapsia vain sen verran että niistä jaksaa ja pystyy huolehtimaan. Eli että on varaa ruokaan, vaatteisiin lämpöön ym. ja että että on jaksamista neuvoa, opettaa, opastaa, viettää aikaa ym.
Joillekin se tarkoittaa lapsettomuutta eli jos ei osaa itsestään huolehtia, ei voi pärjätä lapsen kanssa. Jotkut taas päsrjää mainiosti 15 lapsen kanssa. Kukaan ulkopuolinen ei voi eikä saa tätä rajaa vetää, ei siis mikään yhteisökään! Eli perheiden pitäisi voida yksin päätää lapsiluvuistaan.
Aina löytyy väkeä, joka ei itse tiedä jaksamisensa rajoja tai elämässä tulee äkillistä sairautta, puolison kuolemaa tms ennakoimatonta jonka vuoksi ei pysty hetkellisesti lapsistaan huolehtia. Se sallittakoon kaikille, myös lestoille.
50