Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lääkärit huolissaan lestadiolaisten ehkäisykiellosta

Vierailija
21.01.2009 |

Kätilöni kertoi, että lestadiolaiset naiset ovat merkittävin yksittäinen pelkopolin asiakasryhmä.

Kommentit (169)

Vierailija
61/169 |
21.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli mielestäni "ihanne" olisi se että niistä elämän vaikeuksista puhuttaisiin vielä enemmän. Se olisi mielestäni tarpeen siksi että voisimme paremmin ymmärtää toisiamme ja ymmärtää niitä jotka elävät vaikeaa ja uuvuttavaa elämäntilannetta. Keskuuteemme mahtuu niin monenlaisia kohtaloita ja moni kokee olevansa ongelmien kanssa yksin, vailla ymmärtäjää. Keskustelu riskastuttaisi ja avartaisi. Voisimme tällöin ehkä lujittua ja saada toisiltamme enemmän tukea ja rohkaisua. Ei väheksyntää, kyseenalaistamista ja tuomitsemista.

MInä lähden nyt nukkumaan.

t. eräs, joka on SAANUT 7 lasta ja toivoo että saisi vielä joskus lisääkin...

Vierailija
62/169 |
21.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos me halutaan synnyttää lapsia?

Mutta hoitakaa kaikki itse, älkää hoidattako kodinhoitajilla ym....ja jos itse hoidatte ja näette sisarenne olevan vaikeuksissa lasten kanssa niin KERTOKAA hänelle, et olis varmaan parempi jarruttaa väliin, et jaksais lasten kaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/169 |
21.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta hoitakaa kaikki itse, älkää hoidattako kodinhoitajilla ym....ja jos itse hoidatte ja näette sisarenne olevan vaikeuksissa lasten kanssa niin KERTOKAA hänelle, et olis varmaan parempi jarruttaa väliin, et jaksais lasten kaa.

Saako jossain päin Suomea muka vielä kodinhoitajia?

Vierailija
64/169 |
22.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako jossain päin Suomea muka vielä kodinhoitajia?

Vierailija
65/169 |
22.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä kohti täytyy jo vähän älähtää. Minkäs verran nämä kahden lapsen mammat hoitavat itse omia kullannuppujaan? Taitaa yhteiskunnan päivähoitojärjestelmä hoitaa enimmäkseen nämä lapsoset. Se ei merkitse mitään, että äiti saattaa olla toisen lapsen kanssa kotona, toinen hoitoon vaan, ettei elämä käy liian rankaksi.

Ne suuren perheen kotona hoidetut lapset tulee yhteikunnalle niin edulliseksi ettei oo tosikaan ja veronmaksajia sitä niistäkin kasvaa. JOs kodinhoitaja käy välillä auttamassa vaikkapa 6 lapsen äitiä, ei sen kuluja vio verratakaan siihen, mitä 6 muun lapsen hoito maksaa yhteiskunnalle, kun he ovat joka päivä päiväkodissa.

Harvan äidin tulot ovat niin suuret, että verot riittäisivät kattamaan esim 3 lapsen todelliset päivhoitokustannukset.

Vierailija
66/169 |
22.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos me halutaan synnyttää lapsia?

Minä en ainakaan tiedä ketään kodinhoitajaa joka hoitaisi lapsiani 24/7. Ei ne muutkaan tarvitse kodinhoitoapua jos sitä ei ole tarkoitettu lestoillekaan.

Vierailija
67/169 |
22.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

äläkää nyt puhuko niinku ette tietäis.....joillakin ne ravaa tie kuralla!

Vierailija
68/169 |
22.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sitten kun tämmöinen lestaperhe kodinhoitajaa tarvii, se on siiten siellä kuukausikaupalla päivittäin! Ja tietenkään saman alueen ns. normaaliperheet ei silloin saa kodinhoitajaa, koska lestaperheeseen syntyi uusi vauva ja kun äiti on jo synnytyksistä poikki ja masentunut,. tarvii hän päivittäistä apua ja kh:a päivittäin...

Olen niin täynnä tätä että yhteiskunta sallii tuollaisen lapsitehtailun äitien henkien uhalla ja sitten nämä perheet tarvii vielä ylimääräistä apua ja paapomista yhteiskunnalta! Verojahan ei paljoo maksella kun vain isä on töissä ja lapsia paljon...

Joten hoitakaa ihan ite muksunne ja huushollinne jos kerran vauva / vuosi pitää elää!!

Vierailija
69/169 |
22.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvostan teidän yhteisöllisyyttänne ja sitä että pidätte huolta toisistanne. Ja samalla tuhoatte ja tapatte toisianne samasta syystä, vrt painostus esim ehkäisyyn liittyen ja liian synnytykset. Ihan ristiriitaista hommaa...

En pysty ymmärtämään miksi te naiset suostutte tuhoamaan ruuminne, nuoruutenne ja jaksamisenne olemalla synnytyskoneita ja imetysmeijereitä?

Ja vielä normiperheisiin: moni nainen laitattaa kierukan tai teettää sterilisaation tms pidemmän ajan ehkäisyä juuri siitä syystä että kun ei ole jaksanut pienten lasten kanssa ja on tarvinnut apua. Eipä niihin normiperhesiin samaa vauhtia vauvoja ilmaannu kuin lestoille, pystytkö näkemään syytä ja yhteyttä...?

T. 50

Vierailija
70/169 |
22.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuules 50... Kyllä me lestadiolaiset tarvittais joskus kodinhoitajaa esim. kaupassa käynnin ajaksi, ettei tarvitsisi pakata ihan kaikkia lapsia autoon ja aiheuttaa traumoja kassatädille. Siihen riittäisi sellainen parin tunnin vierailu kodinhoitajalta. Vaikka kerran viikossa.

Veroja maksetaan myös äitiyspäivärahoista ja kotihoidon tuesta. Jos ne tuet olis suuremmat, myös veroja pidätettäs niistä enempi. Ihan samalla systeemillä se verotus pelaa, kuin palkansaajillakin... Vai onko sun mielestä lääkärillä suurempi oikeus pyytää kotiinsa kodinhoitajaa, kuin vaikkapa kouluavustajalla, lääkärin palkka kun on kuitenkin noin nelinkertainen verrattuna avustajaan?

huooooh tosiaan.

Vierailija
71/169 |
22.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites on.. Ollaan lestaperhe ja emme saa kodinhoitajaa kuin todella harvoin. Nämä "normiperheet" kun työllistää niin paljon. Olisiko niiden kannattanut tehdä niitä lapsia sit ollenkaan kun tuntuvat olevan aikamoisten kriisien ympäröimänä? Voi voi. Sama mikä aihe lestojen elämäntavoista tai arvoista niin keksit varmaan aina jotain. Se on vissiin arvostamista ja suvaitsevaisuutta että sallii tähän maailmaan kaikki muut paitsi lestat. Onnea elämääsi ja katkeruuteesi! :D

- Ei kiukuta vaan huvittaa ;)

Vierailija
72/169 |
22.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukua ei ole lähellä, mies tekee pitkää päivää jtöissä ne.,

joten aikalailla yksin olen heidät hoitanut 24/7. Nuorin lapsista

viwlä sairasti vauvana paljon, ja piti käydä jatkuvasti lääkärissä.

Ja silti olen jaksanut hyvin.

Mutta enempää lapsia en yhtä hyvin olisi jaksanutkaan hoitaa

yksinäni, joten meille tämä kolme lasta saa riittää! En oikein

usko, että moni muukaan äiti jaksaa. Etenkään, jos lapset ovat

syntyneet vuoden tai parin välein.

Kyllä siinä apua tarvitaan. Tietysti apu voi tulla myös isovanhemmilta,

omilta sisaruksilta tms. Mutta jos apua ei heiltä saa, niin yhteiskunta

joutuu tulemaan hätiin. Turha sitä on kaunistella, että ei omia

lapsiaan jaksa hoitaa itse. Uusi vauva ja pienimmät taaperot vievät

äidin huomion täysin, ja isommat lapset jäävät aivan toissijaisiksi.

Tässä kohti täytyy jo vähän älähtää. Minkäs verran nämä kahden lapsen mammat hoitavat itse omia kullannuppujaan? Taitaa yhteiskunnan päivähoitojärjestelmä hoitaa enimmäkseen nämä lapsoset. Se ei merkitse mitään, että äiti saattaa olla toisen lapsen kanssa kotona, toinen hoitoon vaan, ettei elämä käy liian rankaksi.

Vierailija
73/169 |
22.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrätkö sinä että kyse ei ole välttämättä mistään nuoruuden/ruumiin tuhoamisesta? Et välttämättä ymmärrä. Tämän elämäntilanteen ovat niiiiiiin monet sisäistäneetkin ja kokevat että tämä elämä on sitä mitä olen haaveillutkin. Monesti ulkopuoliset pitävät hulluina mutta pitäköön. Jokaisella on oma ja ainutkertainen elämä.

Tästä lapsikysymyksestä on noussut hirveä haloo. Aivan kuin KAIKKI olisivat loppuunpalaneita yms. Ja se kuva minkä tälläkin palstalla usein saa, on se että lestojen lapset ovat heitteillä jne jne. Olet itse kasvanut isossa ja turvallisessa perheessä. Äiti on voinut hyvin ja lapsista on tullut terveitä kunnon kansalaisia.

Työskentelen lastensuojelussa, ja täytyy sanoa että yhtäkään lestaperheen lasta ei ole tullut eteeni. En usko että lestat edustavat tässä maassa sitä yhteisöä jossa ongelmia olisi enemmän kuin valtaväestön keskuudessa. Sitä voi jokainen miettiä että mistäköhän se mahdollisesti voisi johtua että valtaväestön keskuudessa on niin paljon ongelmia. Lastensuojelutyössä kohtaa aika raakoihin kohtaloihin. Olen itse onnellinen että olen saanut elää suojattua ja turvattua elämää lapsuudessani.

Vierailija
74/169 |
22.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

En epäile tätä yhtään etteikö lapsuudesta lestat saisi hyvää kasvualustaa tulevaisuuteen. Mutta ne opit joita tytöille jo pienestä tuputetaan... Tuskin nuorilla mieheillä tai miehillä noin yleensäkään ole mitään hätää ja haitaa yhteisössänne. Mutta naisten kohtalo murehduttaa. On varmasti niitä naisia jotka jaksaa hyvin ja haluaa jokaisen lapsen ja sydämestään suree keskenmenoja tai epäsään. kuukautisia ym syitä miksi lapsia ei ehkä synny. Mutta kun nyt on valtakunnantasolla herännyt huoli yhteisönne naisista, en ymmärrä että kieltäydytte näkemästä tilannetta!

Luulenpa että jokainen yhteisöstänne tuntee naisia jotka eivät ole tyytyväisiä tilanteeseensa raskauksien ja vauva-arjen keskellä. Mutta mahtaako heillä olla todellista vaihtoehtoa, siitä on kyse? Onko vaihtoehtona vain kodinhoitaja, eli ulkopuolinen apu? Saako omasta yhteisöstä apua ja tukea tarvittaessa? Mitä jos ei jaksa? Pystyykö kukaan teistä kortomaan?

50

Vierailija
75/169 |
22.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi lapsia pitää olla niin monta että kassaneiti järkyttyy? Mikset voi illalla mennä kauppaan kun miehesi tulee töistä? Vai eikä miehesi pärjää siittämänsä lapsilauman kanssa?

Pystytkö myöntämään että teillä on lapsia niin monta että arjen rutiinit kuten kaupassa käynti ei suju? Ja jos sen myönnät, eikö se silloin tarkoita sitä että lapsia on liikaa?

Ymmärrän tuon että kodinhoitaja pari krt viikossa muutaman tunnin ajan pelastaa arkea. Mutta tiedät varmasti myös sen toisen totuuden jonka jo aiemmin kuvasin. Vai onko se niin noloa ja hävettävää kun osa teikäläisistä on niin poikki ja puhki sen vauvan ja muun katraan keskellä että aiheesta ja avuntarpeista ei saa suoraan kertoa?

Vierailija
76/169 |
22.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

no, jos ei muuta niin joidenkin suhtautuminen asiaan on kuitattava huumorilla. Öitä.

Vierailija
77/169 |
22.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enhän minä sille mitään voi, jos kassaneiti järkyttyy toisen perheen koosta. Se nyt oli puoliksi huumorilla sanottu. Et ihan ymmärtänyt pointtia :)

Mitä, jos mies on reissuhommissa, viikot yötä päivää pois? Jos arjen rutiinit ei suju, se tarkoittaa sitä, että apua tarvitaan, ei sitä, että lapsia on liikaa.

Tuntuu olevan häpeä kertoa sitä suoraan, edes kodinhoitajaa ei saisi pyytää...

Vierailija
78/169 |
22.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enhän minä sille mitään voi, jos kassaneiti järkyttyy toisen perheen koosta. Se nyt oli puoliksi huumorilla sanottu. Et ihan ymmärtänyt pointtia :)

Mitä, jos mies on reissuhommissa, viikot yötä päivää pois? Jos arjen rutiinit ei suju, se tarkoittaa sitä, että apua tarvitaan, ei sitä, että lapsia on liikaa.

Tuntuu olevan häpeä kertoa sitä suoraan, edes kodinhoitajaa ei saisi pyytää...

Tässä valtakunnallisessa keskustelussa yhteisönne naisten tilanteesta ei ole mitään huumorilla kuitattavaa.

Ja jos arjen rutiinit ei suju ja apua tarvitaan on lapsia silloin jo liikaa.

Suurin osa suomalaisperheistä toteaa tämän asian 2-3 lapsen jälkeen ja jättää homman siihen. Miksette te voi?

Vierailija
79/169 |
22.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitan vielä tämän ja meen sit nukkumaan. :)

Minä en kieltäydy näkemästä tilannetta jota nyt tutkitaan. Asia on ollut oikeinkin omakohtainen ja olen pelkästään tyytyväinen että tästä asiasta keskustellaan. Monenlaisia yksilöitä yhteisöömme kyllä mahtuu. On niitä jotka ovat hyvinkin jyrkkiä kannassaan, mutta myös niitä jotka ymmärtävät erilaisia elämäntilanteita ja niissä tapahtuvia ratkaisuja. Itse toivon todella että näistä asioista puhuttaisiin myös yhteisömme sisällä.

Tuli vielä mieleen siitä kaupassa käymisestä ymv. Ei luulis että se ketään haittaa jos kodinhoitopalveluja käytetään vaikka siihen että äiti saa hetken hengähtää vaikka käyden yksin kaupassa. Tiedän että jotkut saattavat jopa hävetä isoa lapsimäärää. Se herättää niin paljon huomiota, kummeksuntaa ja halveksimista että sellaisen palautteen saaminen on rankkaa. Silti jokainen vanhempi varmasti rakastaa jokaista lastaan yksilönä. Vastasinkohan omalta osaltani mitä kysyttiin?

Vierailija
80/169 |
22.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten voit määritellä koska lapsia on liikaa ja miksi vaadit sitä muilta?? Jos apua on saatavilla niin sitä voidaan myös ottaa vastaan. Ei se ole sen kummenpaa.

Jotenkin tätä meidän elämäntapaa ei haluta hyväksyä. Ehkä olisi hyväksytympää olla ei-lesta äiti jolla kaksi lasta ja joka itkee kun mies petti ja jätti.

Serkullani (ei lesta) on yksi lapsi joka on päivät päiväkodissa ja lapsi usein kaverinsa perheessä viikonloppuisin hoidossa äidin uupumuksen vuoksi. Pitäisikö minunkin kysyä että eikö se yksikin ole liikaa kun et pärjää hänen kanssaan..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi kuusi