Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Virikelapset pois päiväkodista!

Vierailija
21.04.2010 |

Ja tilalle työssäkäyvien vanhempien lapset. Tämä on suuri vääryys, että jotkut pitää lapsiaan huvin vuoksi päiväkodissa ja meille työssäkäyville vanhemmille sanotaan "ei oo vapaita paikkoja". Ihan järjetöntä! Tuntuu suurelta vääryydeltä että meidän työssäkäyvien maksamista verovaroista kustannetaan tällainen epäoikeudenmukainen käytäntö! Me maksetaan verotuksen kautta naapurin virikelasten hoitopaikat ja omille lapsille ei löydy päiväkodista tilaa.

Kommentit (145)

Vierailija
41/145 |
21.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vanhempi lapsi hoidossa 3 päivää viikossa ja olen vauvan kanssa kotona. Vauva on todella huono nukkumaan, joten minäkin olen sen myötä välillä tosi väsynyt. Mies on viikottain työreissussa, joten pyöritän pitkälti arkea yksin. Em. asioiden vuoksi olemme hoitopaikan pitäneet, jotta en vedä itseäni ihan piippuun. Kunhan vauva kasvaa, katsomme tilanteen uudelleen, mutta nyt mennään näin.

Mistä te valittajat voitte tietää kunkin perheen todellisuuden hoidon tarpeesta?

Vierailija
42/145 |
21.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska itse tiesin että vuoden vaihteessa on hanakala saada hoitopaikka ja sanoin toivomaani päiväkotiin, että voisin ottaa paikan vastaan jo aiemmin jos vapautuu. No saimme paikan marraskuussa ja en aikonut aloittaa kuin vasta joulukuussa harjoittelu. Maksoin paikasta ja menetin samalla kotihoidontuenkin. HYvin pian alettiin päiväkodista painostaa, että lasta pitäisi myös pitää hoidossa, sillä jos täyttöaste ei ole 100 %, lykätään päiväkotiin hyvin pian lapsia lisäpaikoille - näin vaikka tiedossa oli, että tammikuusta lapsi olisi siellä täysipäiväisesti...

Hoitopaikka äsilyy kyllä maksamalla maksut, vaikka lapsi ei olisikaan hoidossa maksimimäärää kuussa. Laiskuutta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/145 |
21.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kun on lamakin, niin ei olisi Suomella varaa pitää työttömienkin lapsia hoidossa -> Suomi maksaa ISOT kulut ihan jokaisesta päivähoidossa olevasta lapsesta. Muistaakseni meidän kunnassa 1/3 päiväkotien lapsista on virikelapsia, eli todella suuri määrä ja säästö olisi todella suuri kun heidät saataisiin karsittua pois! Äideiltä/iseiltä vaatisi vain vähän viiteliäisyyttä hommata lapsilleen kavereita muualta ja käyttää lasta kehittävissä ja kivoissa paikassa, opettaa heille asioita jne. ja tehdä sitä ravitsevaa ruokaakin vielä päivällä.

Vierailija
44/145 |
21.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomella ei ole varaa suureen määrään pitkäaikaistyöttömiä!! Ja jos päivähoitopaikan menettää, ei välttämättä voi ottaa vastaan tarjottua työtä, jos ei ole uutta paikka heti tarjota lapsille.

Eikä todellakaan ole lapsen edun mukaista, että häntä pompotetaan hoitopaikasta toiseen. Lapsetkin tarvitsevat pysyvyyttä elämässään.

Nyt kun on lamakin, niin ei olisi Suomella varaa pitää työttömienkin lapsia hoidossa -> Suomi maksaa ISOT kulut ihan jokaisesta päivähoidossa olevasta lapsesta. Muistaakseni meidän kunnassa 1/3 päiväkotien lapsista on virikelapsia, eli todella suuri määrä ja säästö olisi todella suuri kun heidät saataisiin karsittua pois! Äideiltä/iseiltä vaatisi vain vähän viiteliäisyyttä hommata lapsilleen kavereita muualta ja käyttää lasta kehittävissä ja kivoissa paikassa, opettaa heille asioita jne. ja tehdä sitä ravitsevaa ruokaakin vielä päivällä.

Vierailija
45/145 |
21.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten te ootte niin heikkoja ettette oikeesti jaksa hoitaa lapsia kotona jos ite ootte kotona. Missä tääkin suomi olis jos aikoinaan äidit olis niin pienistä väsyny. huh huh.taitaa suomalaisilla naisilla olla huono hermorakenne ja muutenkin psyykkeessä vikaa tätä nykyä kun _ei jakseta_ millään.

Vierailija
46/145 |
21.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

paikat ei olisi varattuna virikehoitolapsille!! Että sillain...

Suomella ei ole varaa suureen määrään pitkäaikaistyöttömiä!! Ja jos päivähoitopaikan menettää, ei välttämättä voi ottaa vastaan tarjottua työtä, jos ei ole uutta paikka heti tarjota lapsille. Eikä todellakaan ole lapsen edun mukaista, että häntä pompotetaan hoitopaikasta toiseen. Lapsetkin tarvitsevat pysyvyyttä elämässään.

Vierailija
47/145 |
21.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko teidän vastustajien mielestä sitten väärin laittaa vaikka erityistukea tarvitseva lapsi päiväkotiin. Itse olin hetken lapsena, noin 4-5v. hetken aikaa päiväkodissa puolta päivähoitopäivää kun en puhunut paljon mitään mitään perheelleni vaan oli jokin ihme vaihe. Kävin samalla puheterapeutillakin. Osasin kyllä puhua, mutta lopetin vain jostain kummasta syystä. Ujo kun olin muutenkin. Vanhemmat yrittivät sitä kautta saada minua sosiaalisemmaksi. Perheolot olivat loistavat ja rakkautta sain. Kolme isosiskoa oli sitten kotona äidin kanssa maatilalla isän tehdessä suurimman osan töistä. Turha tuomita tilanteita mistä ette tiedä kerrassaan mitään.

Vierailija
48/145 |
21.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

On silkkaa laiskuutta ja yhteiskunnan etujen hyväksikäyttöä pitää lasta hoidossa, jos itse makaa kotona (vauvan kanssa tai ilman).

Valitettavasti tämä aihe saa minut todella vihaiseksi (juuri ne laiskat mammat jotka pitää itsestään selvänä raahata isommat puoli-ilmaiseen hoitoon ja kölliä itse vauvan kanssa tai jopa itsekseen kotona) ja en jaksa nyt enempää kirjoittaa. En siksikään, että ne jotka ovat päättäneet, että on ihan ok viedä lapsi päikkyyn ja antaa lama-Suomen maksaa kustannukset... nämä äidit on niin puolustuskannalla, etteivät edes yritä nähdä asioita toiselta kantilta. Siksi on tavallaan turhaa yrittää takoa järkeä heidän päähänsä.

Vierailija
49/145 |
21.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

95% on ihan vaan laiskojen löhömammojen lapsia, äidillä kun olis _niin_hirveen_raskasta, jos se oma lapsi olis siinä itsensä hoidettavana.

Onko teidän vastustajien mielestä sitten väärin laittaa vaikka erityistukea tarvitseva lapsi päiväkotiin. Itse olin hetken lapsena, noin 4-5v. hetken aikaa päiväkodissa puolta päivähoitopäivää kun en puhunut paljon mitään mitään perheelleni vaan oli jokin ihme vaihe. Kävin samalla puheterapeutillakin. Osasin kyllä puhua, mutta lopetin vain jostain kummasta syystä. Ujo kun olin muutenkin. Vanhemmat yrittivät sitä kautta saada minua sosiaalisemmaksi. Perheolot olivat loistavat ja rakkautta sain. Kolme isosiskoa oli sitten kotona äidin kanssa maatilalla isän tehdessä suurimman osan töistä. Turha tuomita tilanteita mistä ette tiedä kerrassaan mitään.

Vierailija
50/145 |
21.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ettekö itse KOSKAAN käytä hyväksenne MISSÄÄN asiassa lain suomaa oikeutta, vaikka se olisi pois joltain "enemmän tarvitsevalta"?

Vierailija
51/145 |
21.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on jokseenkin naiivia kuvitella että työssäkäyvien lapsille olisi enemmän paikkoja jos virikelapset otettaisiin pois hoidosta. Kyllä kunnat niin tehokkaasti nipistävät ph-menoista että varmasti sieltä saisi kenkää joka ikinen vähänkin ylimääräinen työntekijä, resurssit mitoitetaan tasan vastaamaan lasten määrää ja mielellään vaikka vähän alle.

Vierailija
52/145 |
21.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

siellä utopiassa, jossa sinä elät. Täällä todellisuudessa päiväkoteja suljetaan, ja päivähoitopaikkojen määriä vähennetään, jos kysyntä pienenee. Eli niitä paikkoja ei ole yhtään sen enempää kuin nytkään, eikä niitä ole yhtään sen helpompi saada kuin nytkään. Ja jos totta puhutaan, epätyypillisissä työsuhteissa olevien olisi erittäin vaikea saada sitä hoitopaikkaa, etenkään lennossa, koska kuntabyrokraatin pitäisi tarkistaa perheen tilanne joka kerta, kun päivähoitopaikkaa taas haetaan.

Varmasti olisi tilaa ottaa lennosta työpaikan saavien äitien lapsia töihin JOS paikat ei olisi varattuna virikehoitolapsille!! Että sillain...

Vierailija
53/145 |
21.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta aloitukseen vastaan. Jos virikelapset otettaisiin hoidosta pois, jäisi moni hoitaja työttömäksi, päiväkoteja lakkautettaisiin ja tilanne saada lapset hoitoon työssäkäyvillä olisi yhtä helppo tai hankala kuin nytkin.

Vierailija
54/145 |
21.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lakkautetaan muitakin työpaikkoja ja muitakin jää työttömäksi. Tuo on todella hyvä säästökohde, paljon parempi kuin lakkauttaa esim. kyläkouluja.

Vierailija
55/145 |
21.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä on lapsi ilman hoitopaikkaa ja vanhemmat molemmat töissä. Naapurissa äiti on kotona vauvan kanssa ja heidän lapset on päiväkodissa. TOsi reilua?

Kunnalla on velvollisuus järjestää lapselle päivähoito kahden viikon varoitusajalla siinä tilanteessa, että työllistyy.

Vierailija
56/145 |
21.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jollain vanhemmat menee molemmat töihin ja lapsi tarvitsisi hoitopaikan läheltä! Saisi ne virikelapset joustaa ja siirtyä kauemmas tai sitten kotiin.

Vierailija
57/145 |
21.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiesitkö ap, että silloin kun subjektiivista oikeutta päivähoitoon ei vielä ollut piti vanhempien toimittaa työnantajalta todistus omasta työajastaan. Jos työaikasi oli vaikka 8-16 niin silloin tosiaan piti olla paikalla klo 16 hakemassa lapsi. Subjektiivisen päivähoito-oikeuden poistaminen koskisi myös työssäkäyviä. Tällä palstalla vähän aikaa sitten työssä käyvä äiti kysyi olisiko sopivaa viedä lapsi hoitoon vaikka itse on lomalla ja suurin osa vastaajista kannusti tähän. Tottahan nyt täytyy äidin päästä kosmetologille hemmoteltavaksi tai saada levätä kotona ihan vaan yksin. Varmaan samat tyypit täällä nyt vouhkaa kun joku muu käyttää samaa oikeutta.

Vierailija
58/145 |
21.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kahden päiväkodillisen verran, eli ei ole halpaa lystiä. Turhat vekarat pois hoidosta ja kerhoon, etusija työssäkäyvien ja opiskelevien lapsille. Hoidon tarve olisi helppo todistaa jopa online työ- ja opiskelutodistuksen avulla. Sairaat ja sönköttäjät ovat varmasti hoidossa muutenkin ja saavat asiantuntijoilta tai lääkäriltä lausunnon, joka puoltaa päivähoidon.

Resurssit kohdistuvat käyttötarpeen mukaan oikein, hoitopaikat saadaan kiertoon ja säästyvillä varoilla voidaan järjestää kerhot ja taata oikeus palata hoitoon taas, kun tarve on akuutti.

(löytyy stm:n sivuilta), että virikelasten kokonaismäärä pk:ssa on niin mitätön, että sillä ei ole käytännön vaikutusta. Mä maksan luultavasti veroja enemmän kuin sinä tai moni muu, eikä mua haittaa yhtään, että lapsiperheet niistä hyötyy. Ei veroja makseta vaan jotta itse saisi jotain, vaan siksi, että yhteisö voisi paremmin.

Vierailija
59/145 |
14.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kirjalliset takuut Helsingin kaupungilta siitä, että lapseni ja hänen pikkusisaruksensa pääsevät vanhempainvapaani jälkeen samaan tuttuun päiväkotiin. Koska tällaisia takuita en ole saanut, vanhempi lapsi pysyy virikelapsena ja vie paikan joltain joka sitä oikeasti tarvitsisi. Lapsi on suurimman osan ajasta kotona minun ja vauvan kanssa, vien häntä päiväkotiin kahtena päivänä viikosta muutamaksi tunniksi, maksan kyllä kokopäivähoidosta. Jos ottaisin lapsen pois, ei ole mitään takuuta, että pääsisi takaisin samaan tuttuun (ja varsin haluttuun) päiväkotiin ja pikkusisarus saattaisi joutua johonkin aivan muualle.

Niin kauan kuin systeemi on tämä, teen niin kuin katson parhaaksi juuri meidän perheelle.

Kylläpä täällä on omahyväistä porukkaa.

Onko päivähoito järjestetty niille, joilla on varaa maksaa tyhjistä paikoista?

Juuri tämän takia toivoisin että päivähoitomaksut nousisivat ihan pilviin- vain sinun kaltaistesi idioottien takia!

Vierailija
60/145 |
14.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silti pidän esikoisen päiväkotipaikasta kiinni, että pääsee sitten aikanaan sisaruksensa kanssa samaan päiväkotiin. Miksi ihmeessä minun pitäisi ajatella jonkun minulle täysin vieraan perheen tilannetta???

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kaksi