Virikelapset pois päiväkodista!
Ja tilalle työssäkäyvien vanhempien lapset. Tämä on suuri vääryys, että jotkut pitää lapsiaan huvin vuoksi päiväkodissa ja meille työssäkäyville vanhemmille sanotaan "ei oo vapaita paikkoja". Ihan järjetöntä! Tuntuu suurelta vääryydeltä että meidän työssäkäyvien maksamista verovaroista kustannetaan tällainen epäoikeudenmukainen käytäntö! Me maksetaan verotuksen kautta naapurin virikelasten hoitopaikat ja omille lapsille ei löydy päiväkodista tilaa.
Kommentit (145)
että lapsi pääsee (sisaruksensa kanssa) samaan tuttuun päiväkotiin äitiyslomani jälkeenkin.
Eihän se mitään todista, että tämä sisaruskin pääsee samaan päiväkotiin äitiyslomasi jälkeen. Eikö olisi helpompaa hakea molemmille hoitopaikkaa sitten äitiysloman jälkeen, jolloin TODENNÄKÖISEMMIN pääsisivät samaan päiväkotiin.
missä utopiassa saa kaksi lasta yhtä aikaa samaan paikkaan? Ei missään....
Eihän se mitään todista, että tämä sisaruskin pääsee samaan päiväkotiin äitiyslomasi jälkeen. Eikö olisi helpompaa hakea molemmille hoitopaikkaa sitten äitiysloman jälkeen, jolloin TODENNÄKÖISEMMIN pääsisivät samaan päiväkotiin.
ja tämä on tilanne monessa muussakin kaupungissa ja kunnassa.
Voi kulta rakas, missä utopiassa saa kaksi lasta yhtä aikaa samaan paikkaan? Ei missään....
Mutta kuinka todennäköistä se on, että saat sen toisen sitten sinne samaan missä on esikoises? Lopputulos on sama!
Ja p.s. itse kyllä sain kaksi samaan päiväkotiin, voisin vihjaista johtajille, että ei myönnetä paikkaa näille "virike" lapsien sisaruksille samaan päiväkotiin niin loppuu toi laiskuus!
olevien lasten pikkusisaruksilla! Kun tämä on systeemi, niin ei ole ihme että ne paikat halutaan varata.
No rakkaas en ole
Mutta kuinka todennäköistä se on, että saat sen toisen sitten sinne samaan missä on esikoises? Lopputulos on sama!
Ja p.s. itse kyllä sain kaksi samaan päiväkotiin, voisin vihjaista johtajille, että ei myönnetä paikkaa näille "virike" lapsien sisaruksille samaan päiväkotiin niin loppuu toi laiskuus!
ja pelotteli, että masennus tulee ellei lapsi ole varuilta virikehoidossa.
silloin pitää hoitaa sitä ahistusta eikä sen seurauksia. Aivan sama tilanne kuin, että kantaisi avuttomalle ateriat eteen sen sijaan että opettaisi kokkaamaan: hoidetaan oiretta eikä syytä.
Puhuinko minä jotain ahistuksesta? En. Puhuinko minä jotain hoidostani? En. Joissain tapauksissa ei mene niinkuin naistenlehdissä kerrotaan: masennuin ja paranin 2 viikon päästä. Siinä suossa voi joutua tarpomaan vuosia, vaikka motivaatio paranemiseen olisi kuinka hyvä. Jos et usko, niin toivon totisesti, että joudut sen itse kokemaan.
Pitäisikö laittaa lappu otsaan, että olen kotona opintoja suorittava, ettei kukaan katso virikelapsen äidiksi??
Minä olen ainakin ottanut lapset mukaan esim. työhaastatteluun, lääkäriin jne.
Lapset ovat onneksi olleet rauhallisia, mutta toisaalta kun silloin ei virikepaikkoja ollut niin kuitenkin pärjättiin.
Nykyisin on paljon äitejä jotka ulkoilevat yhsdessä pihoilla ja puistoissa, kyllä varmaan joku jelppaa muutaman tunnin ajan että pääsee haastatteluun, lapsethan monastti ovat leikkikavereita ja vaunuikäisen minä ainakin voin ottaa mukani.
Kerhoaikoina voi mennä työhaastatteluun, jos on tutustunut naapureihin niin minä olen ottanut "kylään" saman talon lapsen kun äiti meni asioille...
Kun jonkin aikaa oltaisiin ilman virikepaikkoja, alkaisi varmaan taas löytyä pärjääviä.
Hoitopakan saa kunnalta kahdessa viikossa jos vanhempi saa opiskelupaikan tai menee työhön.
Tietenkin se kaksi viikkoa voi olla järjestelyä, jos työ alkaisi heti, mutta nykyään kun saa esim. yksityisiin hoitopaikkoihin tukia, voi niihinkin saada piankin...
Kaverini vei alle 3-vuotiasta lastaan kahdesti viikossa päiväkotiin ja kuulemma vei sieltä ihan "normi" paikan. Itse kaverini oli kotona hoitamassa nuorimmaista.
Itse en tätä myöskään täysin ymmärrä. Kaverini lapsikin selvästi oirehti tästä ja pikkusisaruksen tullessa kuvioihin muuttui entistö tottelemattomaksi. Siis tasan tarkkaan tiesi, että äiti on kotona nuorempaa hoitamassa. Mutta hyvin hän hoidossa viihtyi, mutta kotona oli sitten sitäkin kovakalloisempi.
Mutta kaverini on sitä tyyppiä, joka ei mielestäni osaa oikein olla lasten kanssa. Huomaan usein, ettei hän kunnolla kommunikoi lastensa kanssa, ei vastaa, ei kehu, mutta sitäkin enemmän toruu ja uhkailee kattoottomia uhkailuja. Ensimmäinen lapsi olikin vahinko ja toinen tehty tällä seuraksi. Kaverilla pitää myös talon olla tip top ja huomaisee helpotuksella kun saa lapsensa hoitoon, jotta pääsee vähän järjestämään.
Kukin tyylillään.
t: kolmatta odottava jonka lapset eivät koskaan ole olleet hoidossa (mummoloita ja muita lukuunottamatta)
Minä olen ainakin ottanut lapset mukaan esim. työhaastatteluun, lääkäriin jne.
Odotan kolmatta lasta ja neuvolassa oli lääkärin gynekologinen tarkastus. Otin lapset mukaan, minne muuallekaan heidät veisin? Lääkäri oli vähän kummissaan "ai, että otit lapsetkin mukaan?" eikä huoneessa ollut mitään leluja lapsille. Jotenkin oletin, että neuvolan lääkärissäkin lapset olisivat tervetulleita. Ainakin äitiyspuolen hoitajan huoneessa on leluja, mutta ei lääkärin huoneessa. Minne minä ne tenavat olisin sitten laittanut?
Okei meni vähän asian vierestä..
Ap ja kumppanit unohtavat nyt nekin "virikelapset", jotka ovat hoidossa kuntoutuksen tai mt-ongelmaisen vanhemman takia. Minä "makaan kotona" kun lapseni on osapäivähoidossa enkä koe siitä syyllisyyttä; pääni ei kestä yksinoloa lapsen kanssa tässä vaiheessa. Olen hoitosuhteessa ja käyn viikottain useamman tunnin testeissä (kartoittavat tilannettani uudestaan ja sen mukaan sitten alan käymään terapiassa, saan kuntoutusta jne.), niiden jälkeen olo on kuin rekan alle jääneellä.
tuskin kukaan vie lastaan päiväkotiin virikehoitoon ihan huviksensa, se kun maksaa! Minä ainakin veisin poikani huomattavasti mielummin ilmaiseen kerhoon tai kaikista kivointa olisi tietysti kun ei tarttisi raahata mihinkään. Säästyisi siinä itsekin viemisiltä ja tuomisilta. Mutta aina se ei ole niin yksinkertaista.
Meillä pojalla tarkkaavaisuushäiriö ja nimenomaan toimintaterapeutti, erityislastentarhanopettaja ym ammattilaiset ovat sanoneet, että pojan kannattaa jatkaa tutussa päiväkodissa kun minä jään äitiyslomalle. Kerhoa eivät suosittele, sillä hoitjat eivät välttämättä ole ammattitaitoisia ja kuitenkin pojalla pitäisi olla jotain ohjattua sosiaalista toimintaa säännöllisesti. Joten vaihtoehtoja ei ole!!!
Kaverini vei alle 3-vuotiasta lastaan kahdesti viikossa päiväkotiin ja kuulemma vei sieltä ihan "normi" paikan. Itse kaverini oli kotona hoitamassa nuorimmaista. Itse en tätä myöskään täysin ymmärrä. Kaverini lapsikin selvästi oirehti tästä ja pikkusisaruksen tullessa kuvioihin muuttui entistö tottelemattomaksi. Siis tasan tarkkaan tiesi, että äiti on kotona nuorempaa hoitamassa. Mutta hyvin hän hoidossa viihtyi, mutta kotona oli sitten sitäkin kovakalloisempi. Mutta kaverini on sitä tyyppiä, joka ei mielestäni osaa oikein olla lasten kanssa. Huomaan usein, ettei hän kunnolla kommunikoi lastensa kanssa, ei vastaa, ei kehu, mutta sitäkin enemmän toruu ja uhkailee kattoottomia uhkailuja. Ensimmäinen lapsi olikin vahinko ja toinen tehty tällä seuraksi. Kaverilla pitää myös talon olla tip top ja huomaisee helpotuksella kun saa lapsensa hoitoon, jotta pääsee vähän järjestämään. Kukin tyylillään. t: kolmatta odottava jonka lapset eivät koskaan ole olleet hoidossa (mummoloita ja muita lukuunottamatta)
jos lapsi on tarhassa 2 päivää viikossa, hän vie puolikkaan paikan,Joku samanmoinen lapsi siis täyttää paikan loppuun.
Vaikutat muuten aika ärsyttävältä "ystävältä"
joten järjestäköön sitten virikehoitopaikkoja päiväkotiin. Seurakunnan päiväkerhoon en vie lastani.
Kaverini vei alle 3-vuotiasta lastaan kahdesti viikossa päiväkotiin ja kuulemma vei sieltä ihan "normi" paikan. Itse kaverini oli kotona hoitamassa nuorimmaista. Itse en tätä myöskään täysin ymmärrä. Kaverini lapsikin selvästi oirehti tästä ja pikkusisaruksen tullessa kuvioihin muuttui entistö tottelemattomaksi. Siis tasan tarkkaan tiesi, että äiti on kotona nuorempaa hoitamassa. Mutta hyvin hän hoidossa viihtyi, mutta kotona oli sitten sitäkin kovakalloisempi. Mutta kaverini on sitä tyyppiä, joka ei mielestäni osaa oikein olla lasten kanssa. Huomaan usein, ettei hän kunnolla kommunikoi lastensa kanssa, ei vastaa, ei kehu, mutta sitäkin enemmän toruu ja uhkailee kattoottomia uhkailuja. Ensimmäinen lapsi olikin vahinko ja toinen tehty tällä seuraksi. Kaverilla pitää myös talon olla tip top ja huomaisee helpotuksella kun saa lapsensa hoitoon, jotta pääsee vähän järjestämään. Kukin tyylillään. t: kolmatta odottava jonka lapset eivät koskaan ole olleet hoidossa (mummoloita ja muita lukuunottamatta)
jos lapsi on tarhassa 2 päivää viikossa, hän vie puolikkaan paikan,Joku samanmoinen lapsi siis täyttää paikan loppuun.Vaikutat muuten aika ärsyttävältä "ystävältä"
Kaverin sanojen mukaan, vie koko yhden lapsen paikan vaikka pari päivää viikossa hoidossa onkin. Ja hyviä kavereita ollaan, vaikka toisen tavat eivät aina miellytä.
Ehkä tuo kolahtikin omaan nilkkaasi kun viet lapsesi hoitoon, jotta saat imuroida rauhassa.
jos lapsi on tarhassa 2 päivää viikossa, hän vie puolikkaan paikan,Joku samanmoinen lapsi siis täyttää paikan loppuun. Vaikutat muuten aika ärsyttävältä "ystävältä"
Kaverin sanojen mukaan, vie koko yhden lapsen paikan vaikka pari päivää viikossa hoidossa onkin. Ja hyviä kavereita ollaan, vaikka toisen tavat eivät aina miellytä. Ehkä tuo kolahtikin omaan nilkkaasi kun viet lapsesi hoitoon, jotta saat imuroida rauhassa.
ja käyn töissä!
ehkä se pistäisi hitusen harkitsemaan, mihin kaikkeen verorahojen pitäisi riittää. Sen verran paljon olen nähnyt noita vauvalomalaisia, jotka vie vanhemman lapsen hoitoon vain voidakseen keskittyä vauvaan, tai koska sillä petaa hoitopaikkaa pienemmälle, tai kun se on niin ihanan halpaa, eikä tarvii laittaa ruokaa eikä leikittää.
tuskin kukaan vie lastaan päiväkotiin virikehoitoon ihan huviksensa, se kun maksaa! Minä ainakin veisin poikani huomattavasti mielummin ilmaiseen kerhoon tai kaikista kivointa olisi tietysti kun ei tarttisi raahata mihinkään. Säästyisi siinä itsekin viemisiltä ja tuomisilta. Mutta aina se ei ole niin yksinkertaista.
Meillä pojalla tarkkaavaisuushäiriö ja nimenomaan toimintaterapeutti, erityislastentarhanopettaja ym ammattilaiset ovat sanoneet, että pojan kannattaa jatkaa tutussa päiväkodissa kun minä jään äitiyslomalle. Kerhoa eivät suosittele, sillä hoitjat eivät välttämättä ole ammattitaitoisia ja kuitenkin pojalla pitäisi olla jotain ohjattua sosiaalista toimintaa säännöllisesti. Joten vaihtoehtoja ei ole!!!
kaikilla on sama oikeus. Ja sitä paitsi toisen vanhemman paikka on kotona, se on lapsille paljon parempi, ja yhteiskunnalle, kun tulee vähemmän "kouluampujia".
Ap ja kumppanit unohtavat nyt nekin "virikelapset", jotka ovat hoidossa kuntoutuksen tai mt-ongelmaisen vanhemman takia. Minä "makaan kotona" kun lapseni on osapäivähoidossa enkä koe siitä syyllisyyttä; pääni ei kestä yksinoloa lapsen kanssa tässä vaiheessa. Olen hoitosuhteessa ja käyn viikottain useamman tunnin testeissä (kartoittavat tilannettani uudestaan ja sen mukaan sitten alan käymään terapiassa, saan kuntoutusta jne.), niiden jälkeen olo on kuin rekan alle jääneellä.