Menee hermot kohta tarhan tätien takia!!!###:///
Ihan uskomatonta touhua! Siis eikö tarhan tätien työnä ja tehtävänä olisi antaa lapsille hyvää hoitoa!? Tämä ei kyllä ainakaan meidän lasten tarhassa toteudu. Mitä ihmettä hoitajat oikein ajattelevat?!
Pääasiassa olen ärsyyntynyt ulkoilutilanteista: tädit seisovat ringissä juoruamassa, lapset juoksentelevat kuka missäkin, pienimmät seisoo tumput suorina osaamatta tehdä mitään. Jos lapsi pyytää esim. hiekkaleluja tai talvella liukuria, vastaus on usein: ei nyt kun ei viitsitty pukea kuravaatteita tai talvella vastaavasti ettei vaatteet mene lumeen. Lapset tappelevat runsaasti ulkona ja osaa kiusataankin. Olen kysellyt lapseltani, eivätkö tädit puutu asioihin tai huomasivatko tapahtunutta, lapsi vastaa että ei ne mitään huomaa kun ne vaan seisoo ringissä juttelemassa. Joskus lapsi saattaa sanoa, että osa lapsisita istui tai seisoi paikoillaan koko ulkoilun ajan. Olen kysellyt, että eikö ne tädit keksi mitään ohjelmaa siellä ulkona, lapsen vastaus on jälleen sama. IHAN USKOMATONTA!! Jos minä olisin tarhan täti, minä jarjestäisin lapsille mukavia liikunta- ym. yhteisiä leikkejä ja pelejä, mitä ennenvanhaan aina pihoilla leikittiin. Siis miksi opet ovat sellaisia lahnoja, sorry vaan!? Miksi ei hypitä hyppynaruilla, olla rosvoa ja poliisia, kymmenen tikkua laudalla, väriä, peiliä, tervapataa tms.? Kyllä kai eskarit jo osaisivat tuollaisia. Pienemmille sitten jotain vähän helpompia leikkejä. Laiskuutta, sanon minä! Ei olisi liian suuri homma lainata vaikka kirjastosta aineistoa.
t: ex-kotiäiti joka kyllä pelitti ja leikitti lapsia kotiäitivuosinaan
Kommentit (106)
työntekijät ei jaksa.
Työtä ohjaa vain raha; täytöt ja käytöt. Esimies hymyilee vain silloin, kun lapsia on paljon ja hoitajia vähän paikalla. Jos joskus on niin päin, että lapsia poissa ja kaikki aikuiset paikalla, niin eihän tietenkään näistä tilanteista saa nauttia, ei antaa erityishuomiota niille hiljaisille, ei aikaa mennä lasten leikkeihin vaan pitää olla käytettävissä muualle..
paikassa, onneksi joissakin tuntuu olevan paremmin.
Yleensä olen huomannut ainakin joissain päiväkodeissa ettei mitään ylimääräistä haluta tehdä, mitä vaan ei tarvitse, kuten kierrellä ulkona sen sijaan että voi jutella työkavereiden kanssa.
Toki tuomis/hakutilanteissa vaihdetaan sana-pari lapsesta, mutta muuten tuntuu olevan yleinen käytäntö, että lapset saavat leikiä vapaata leikkiä - tai olla itsekseeen - tai kyyhöttää jossain kun ei ole kaveria tai tekemistä. Vapaa leikki on OK jos muut asiat ovat kunnossa.
Vanhanajan hoitajien väistyttyä pikku hiljaa alkaa uudempi "kaarti" vaikka ei aina nuoriakaan vaan toisesta ammatista toiseen kouluttautuneita henkilöitä.
Kun uudet eivät näe "mallia" työkavereista esim. perehtymistä lasten ulkoiluun, mitä ulkoilu voi parhaimmillaan olla, ei ole toivoa että asiat paremmin menisivätkään.
Lapsilla näkee ja kokee usein puutteita vaatetuksessa. Ulkohaalarin vetoketju on auennut, kauluri on jäänyt sisään lokeroon, kypärämyssykään ei yllä suojaamaan aina kaulaa, rukkaset "lökötävät" pienillä kun valuvat alaspäin, hatun nauhat auki ja tuulella ei huppuja käydä laittamasssa lasten paleleviin päihin, huput pitäisi kiertää laittamassa lasten leikipaikoilla jos vinha tuuli yllättää...Talvihaalarin lahje on noussut ylös jolloin se vetää pojilta kalsarin lahkeen ylös kun sukkakin on jäänyt laittamatta aluskalsarin lahkeen päälle jolloin paljas nilkka ammottaa ja taaskin lapsi on jättänyt laittamatta villasukkia, jotka siivooja on löytänyt saappaiden vierestä kun kaikki ovat menneet ulos...
Nämä ovat ikäviä kerrottavia, mutta omin silmin nähtyjä, vai eikö koskaan kukaan muu ole tällaista nähnyt, limaiset nenänaluset lisättynä ja jotain...
Kiertämällä pihalla tuisi kauluripuutteet ym. nähtyä, ei ringissä seisten huomaa kuinka jalka on jäänyt esim. lumeen kiinni tai kaulaliina irronnut leikin tiimellyksessä.
Mutta halutaanko kiertää ja katsella mitä lapsille kuuluu?
Nämä hyvin huolehtineet hoitajat ja henkilökunta ansaitsevat arvostusta. He eivät aina sitä saa, mutta tietäessään toimineensa lasten parhaaksi ja näkemällä vaivaa, voivat sulkea työpaikan oven usein raskaankin päivän jälkeen hyvillä mielin, lapsissa on tulevaisuutemme, seuraavana työpäivänä on ilo nähdä terveitä ja iloisia lapsia.
päiväkodin työntekijänä vastailla. Vaikka kuinka yrität puolustella itseäsi ja ammattikuntaasi sekä kertoa väitteiden olevan täysin perättömiä, parjaus vain jatkuu. Tällä keskustelupalstalla päiväkotien työntekijät tuntuvat olevan niitä vähiten arvostettuja ihmisiä maailmassa. Itse rakastan työtäni ja lapsia, joita hoidan. Jokainen lapsi on minulle ja työkavereilleni tärkeä ja teemme kaikkemme sen eteen, että lapsella on hyvä olla vanhempien työpäivän aikana. Minulle riittää tieto tästä. En koe, että minun tarvitsee alkaa kommentoimaan näitä "parjaa päiväkodin työntekijää"-ketjuja, koska siitä ei ole mitään hyötyä. Aiemmin olen koittanut näin tehdä, mutta haukut ja epäluulot siitäkin saa niskaansa, joten miksi niin enää tekisin.
...on huonoja kokemuksia. Oel ylpeä siitä, että teet itse työsi hyvin, jos näin on. Saatpa sen muillekin kertoa, jos haluat. Jos et, niin sitten et kerro. :)
Itse uskon, että eri paikossa homma hoituu hyvinkin eri lailla. Tässä ketjussa hoitajat ovat saaneet hyvääkin palautetta, huomasit sen, jos luit kaikki viestit. :)
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2010041811499217_uu.shtml
Kyllä sitä alkaa jo miettimään uskaltaako päiväkotiin tulevaisuudessa edes viedä lasta!?
enkä olisi ollut viemässä lapsiani sinne.Hoidin itse .ajattelin koti on paras paikka lapselle. Sitten kun lapseni kasvoivat, ja pääsin töihin päivä kotiin, ja näin miten lapsista pidetään hyvää huolta. Taakka putosi harteilta.