Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Menee hermot kohta tarhan tätien takia!!!###:///

Vierailija
19.04.2010 |

Ihan uskomatonta touhua! Siis eikö tarhan tätien työnä ja tehtävänä olisi antaa lapsille hyvää hoitoa!? Tämä ei kyllä ainakaan meidän lasten tarhassa toteudu. Mitä ihmettä hoitajat oikein ajattelevat?!

Pääasiassa olen ärsyyntynyt ulkoilutilanteista: tädit seisovat ringissä juoruamassa, lapset juoksentelevat kuka missäkin, pienimmät seisoo tumput suorina osaamatta tehdä mitään. Jos lapsi pyytää esim. hiekkaleluja tai talvella liukuria, vastaus on usein: ei nyt kun ei viitsitty pukea kuravaatteita tai talvella vastaavasti ettei vaatteet mene lumeen. Lapset tappelevat runsaasti ulkona ja osaa kiusataankin. Olen kysellyt lapseltani, eivätkö tädit puutu asioihin tai huomasivatko tapahtunutta, lapsi vastaa että ei ne mitään huomaa kun ne vaan seisoo ringissä juttelemassa. Joskus lapsi saattaa sanoa, että osa lapsisita istui tai seisoi paikoillaan koko ulkoilun ajan. Olen kysellyt, että eikö ne tädit keksi mitään ohjelmaa siellä ulkona, lapsen vastaus on jälleen sama. IHAN USKOMATONTA!! Jos minä olisin tarhan täti, minä jarjestäisin lapsille mukavia liikunta- ym. yhteisiä leikkejä ja pelejä, mitä ennenvanhaan aina pihoilla leikittiin. Siis miksi opet ovat sellaisia lahnoja, sorry vaan!? Miksi ei hypitä hyppynaruilla, olla rosvoa ja poliisia, kymmenen tikkua laudalla, väriä, peiliä, tervapataa tms.? Kyllä kai eskarit jo osaisivat tuollaisia. Pienemmille sitten jotain vähän helpompia leikkejä. Laiskuutta, sanon minä! Ei olisi liian suuri homma lainata vaikka kirjastosta aineistoa.

t: ex-kotiäiti joka kyllä pelitti ja leikitti lapsia kotiäitivuosinaan

Kommentit (106)

Vierailija
21/106 |
20.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan täyttä kyvyttömyyttä ymmärtää mikä työssä on tärkeintä, mikä ei.

Minulla on nuorin lapsi päiväkodissa. Hyvässä sellaisessa, jossa hoitajat ei koskaan selittele että "me tässä nyhjätään parhaan kykymme mukaan". He tekevät ja aina ammattitaidolla.

Kiersin 20 päiväkotia ja toden totta noita nuhjuisia parhaan kykynsä mukaan tekeviä tunareita tuli nähtyä.

Ja mitäs ne hoitajat täällä sitten valittelee? Miksi ette paranna kykyjänne ja ammattitaitoanne, aja etujanne ammattijärjestön kautta ja pane sitä omaa työpaikkaa ekana ruotuun?

Vierailija
22/106 |
20.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että yrittää parhaansa jne. Vanhemmilla on oikeus odottaa ammattitaitoa.

etten sanonut, että yritin parhaani, vaan sanoin, että annoin parhaani. Ainakin minun mielestäni se on ihan eri asia. Parhaansa antaminen tarkoittaa sitä, että todellakin antaa parhaat puolensa: ammattitaitonsa ja oman persoonansa, jotta lapsilla on nin hyvä kuin mahdollista.

Mutta näinhän se taitaa olla, että se ei vaan kaikille vanhemmille riitä. Sitten kun argumentit loppuvat, aletaan saivartelemaan sanoista. Kannattaisiko vaan hoitaa ne lapset kotona, jos päiväkodin hoitajat eivät osaa hoitaa pilttiäsi oikein?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/106 |
20.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on nuorin lapsi päiväkodissa. Hyvässä sellaisessa, jossa hoitajat ei koskaan selittele että "me tässä nyhjätään parhaan kykymme mukaan". He tekevät ja aina ammattitaidolla.

jota saivartelet, lukee, että kyseinen henkilö antoi parhaansa, ei, että hän yritti parhaansa. Siinä on ero.

Mä kyllä ymmärrän oikein hyvin, mikä on työssäni tärkeintä, kiitos vain. Se on lasten turvallisuus ja hyvinvointi. Ja mulla ei ole mitään hävettävää tai salattavaa työni puolesta. Mä tiedän itse, että teen työni hyvin, olen motivoitunut ja pidän työstäni erittäin paljon.

Vierailija
24/106 |
20.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

luulen että täällä on nyt JANKKAAJA! Ei siis kannata vastailla, koska jankkaajalle ei riitä mikään eikä kukaan. Jankkaaja väittää vaikka musta valkoiseksi.

En olekaan pitkään aikaan törmännyt jankkaajaan AV:lla, tui tui vaan sullekin!

Vierailija
25/106 |
20.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niissä ole mitään eroa. Kyseinen henkilö ja sinä ette tajua, että siitä ei saa olla kyse.

Vierailija
26/106 |
20.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järkyttävää! Minkä ihmeen takia pitää haukkua päiväkodin työntekijöitä selän takana?

Jos teillä on jotain sanottavaa, niin miksette mene juttelemaan asioista rehellisesti ja suoraan, hyviä käytöstapoja noudattaen?

Missä on se avoin ilmapiiri ja yhteinen kasvatusvastuu?

Mulla on kokemusta sekä pph:n että päiväkodin palveluksista ja molempien kanssa olen pystynyt sanomaan asioista jos on ollut sanottavaa/kysyttävää. Samaa olen toivonut myös toisin päin.

Vierailija
27/106 |
20.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että jos hoitaja on ammattitaidoton, hän ei kykene ottamaan mitään palautetta vastaan.

Näkeehän sen täälläkin. Nyyhkitään kuin jumalanpilkka olisi kohdalle osunut. "Minä teen parhaani ja blääblää, nyyh nyyh".

Miten tuollaisen ihmisen kanssa keskustelee mistään? Ainoa mitä siitä seuraa on se, että lapsi kärsii.

Vierailija
28/106 |
20.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sekä annoin päiväkodillemme palautetta pihavalvonnan tarpeesta. Siellä on jatkuvaa kiusaamista ja lapsemme, joka on itse on myös erityislapsi, tarvitsee valvontaa. Sitä varten se avustaja sinne on saatu!

Tuosta leikittämisestä: Toisaalta ymmärrän toisaalta en. Olen itse pk-täti (entinen tosin) ja tiedän sen että valvonnan merkitys on todella iso. Lapset myös ihan oikeasti keksivät leikkejä, kun heille annetaan siihen tarvittavat välineet ja ympäristö. Toki kaikki ohjatut leikit ovat lapsen kannalta hyödyllisiä, mutta itse en kannata sitä että päiväkodin piha-alueella niin tehdään.

Sitä en koskaan ymmärtänyt, että miksi ulkoilua ei voinut porrastaa: Joku ryhmä olisi mennyt puoli tuntia ennen pihalle ja näin ollen ohjattu leikki olisi joskus voinut toteutua. Mutta sehän ei sopinut...

Kuinka moni tietää myös sen että pihalla ei ole aina se määrä aikuisia mitä pitäisi? Usein LTO:t ovat suunnittelemassa ohjelmia sisällä, palaverissa jne.

Tärkeintä on kaikkien lasten turvallisuus. Ja ulkoilu on oikeasti tarpeellista kaikille lapsille sellaisena vapaana toimintana mitä se on - ohjattua toimintaa on sisätiloissa kuitenkin. Lapsi tarvitsee vapauttakin.

Itse en pahemmin ole leikittänyt lapsiani, toki olen keinuissa vauhtia antanut mutta hyödynnän kyllä nykyään sen oman ulkonaolon ihan muuten ja aivan hyvin mielin. Ohjatut pihaleikit kuuluvat enemmän eskariin ja kouluun, eivät päiväkotiin.

Vierailija
29/106 |
20.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei tuo "parhaansa antanut" ole sinun tietääksesi syyllistynyt mihinkään huonoon toimintaan päiväkodissa. Mistä vedät johtopäätöksen, että hän nimenomaan tekisi kaiken väärin ja sitten vinkuisi perään yrittäneensä parhaansa? Hän painvastoin kertoo toimivansa hyvin ammattitaitoisesti ja suhtautuvansa intohimoisesti työhönsä, tuntevansa vastuunsa.

Jos tahdot keskustella päivähoidon epäkohdista, kannattaa keskustella semmoisen kanssa joka asiaan suoraan liittyy.

Minustakin on hölmöä takertua tuohon "antaa parhaansa"-sananparteen. Joka työssä hyvä työntekijä antaa parhaansa, onko se sitten väärin vai mitä jankkaat..

Vierailija
30/106 |
20.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin voisin yhtä hyvin esimerkiksi suorittaa leikkauksen likaisella linkkuveitsellä ja taskulampun valossa ja kyynelehtiä jälkeenpäin, että parhaanihan minä vain tein.

Vierailija
31/106 |
20.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka on 25 vuotta ollut perhepäivähoitaja ja joutui 3 kuukaudeksi sijaiseksi päiväkotiin - kerrottiin, että ulkoilun aikana hänen tehtävänsä on pysytellä alfaltoidulla alueella ovien lähellä ja valvoa siitä lapsia (muiden aikuisten kanssa). No, ei äiti siinä pysynyt kun ei ole sellaiseen seisomiseen ja töllöttämiseen tottunut; joten hän kiersi lasten joukossa juuri kuten joku kuvaili tekevänsä: maisteli lasten tekemiä "ruokia", antoi keinussa vauhtia, opetti miten pelataan väriä, selvitti riitoja jne. Samalla on helppo valvoa lapsiakin. Muut hoitajat olivat nyreissään, kun hän ei "oppinut" talon tavoille eikä ollut kiinnostunut juoruilusta. Aikuisia ärsytti myös se, että lapset pitivät hänestä.

Vierailija
32/106 |
20.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin voisin yhtä hyvin esimerkiksi suorittaa leikkauksen likaisella linkkuveitsellä ja taskulampun valossa ja kyynelehtiä jälkeenpäin, että parhaanihan minä vain tein.

Vierailija
33/106 |
20.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vertaus on huono, koska tuon kirjoittaja kertoo toimineensa ammattimaisesti, toisin kuin tuossa toimitaan.

Vierailija
34/106 |
20.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta vain hänen puheistaan syntyi tasan päinvastainen kuva, epäammattimainen ja huonoitsetuntoinen.

Ammattitaitoiset ihmiset eivät ole noin epävarmoja ja kummallisia.

Vierailija
35/106 |
20.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa kuin moni muukin täällä: miksi pidätte lapsianne huonossa hoidossa? Aina voi keskustella ja antaa palautetta. Jos tuntuu siltä, että palautteen saaja on liian epäkypsä ottaakseen sitä vastaan, niin anna palaute hänen työnantajalleen. Jos ei viitsi edes yrittää keskustella ja yrittää ratkaista asiaa, se vasta onkin epäkypsyyttä.

Jos asia ei ratkea, etsi uusi päiväkoti tai muu hoitopaikka. Jos huoli on noin suuri, ei sen luulisi olevan ongelma. Lasten parastahan tässä halutaan, tai niin ainakin olen ymmärtänyt.. :)

Vierailija
36/106 |
20.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta vain hänen puheistaan syntyi tasan päinvastainen kuva, epäammattimainen ja huonoitsetuntoinen.

Ammattitaitoiset ihmiset eivät ole noin epävarmoja ja kummallisia.

no eipä sinustakaan synny kuva varhaiskasvatuksen asiantuntijasta. Oletkohan oikea ihminen arvostelemaan, mietin vain. :) Olkoot tämä keskustelu minun osalta tässä.

Vierailija
37/106 |
20.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitä päivähoitoa ei noin vain valitakaan.

Minä olen kerran kieltäytynyt meille annetusta päivähoitopaikasta ja sain siitä hirveät haukut päälleni. Kuopuksen hoitopaikan valitsin kiertämällä 20 päiväkotia ja jonottamalla sinne sitten paikkaa melkein vuoden.

Kaikki ei varmaan jaksa tuollaista - tai siihen ei ole mahdollisuuksia esim. pienellä paikkakunnalla.

Miksi muuten sen lapsen pitäisi aina vain lähteä? Oletko sitä mieltä, että koulukiusattukin on sitten se, joka vaihtaa koulua?

Vierailija
38/106 |
20.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ennen kaikkea siitä, että sinä olet itsekin ammattitaidoton ja itsetunnoltasi kehno.

Vierailija
39/106 |
20.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoituksessani kylläkin luki, että pitäisi keskustella ja antaa palautetta, sillä tarkoitin, että pitää yrittää parantaa lapsen oloja siinä päiväkodissa jossa hän on.

Mutta jos se ei onnistu, niin eikö silloin ole lapsen edun mukaista vaihtaa hoitopaikkaa? Ymmärrän, ettei se ole niin yksinkertaista aina. Siksi kannustaisinkin ottamaan epäkohdat puheeksi vaikka sitten sen epäkypsän tarhatädin kanssa.

Koulukiusaamisasiaan, kun sitä kysyit.., en ole sitä mieltä, että kiusatun tulee vaihtaa koulua. Sellaiset asiat pitää pystyä selvittämään ja tekemään niille loppu koulun sisällä, vanhempien kanssa yhteistyössä. (samoin kuin päiväkodeissakin) Olen kyllä työssäni tavannut monia kiusattuja, ja he ovat itse kertoneet, että vaihtoivat/vaihtaisivat ennemmin koulua jos se oli vaihtoehtona, kuin jäivät/jäisivät kouluun jossa heitä kiusattiin/kiusataan.

Mutta samoin kuin päiväkodissa, jos koulussa olisi niin suuria ongelmia kuin olen täältä lueskellut päiväkodeissa olevan, eikä nistä pysty henkilökunnen kanssa juttelemaan, niin miksi pitää lasta huonossa koulussa jossa hän kärsii?

Vierailija
40/106 |
20.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikuttaa etukäteen, mihin päiväkotiin tai kouluun lapsi joutuu.

Ja vanhempi joka ei ole "tyytyväinen" saa kuraa niskaan kympillä.

Me ollaan valittu sekä päiväkoti että koulu huolella, mutta se vaatii sitten sitä hoitopaikkaa jonottaa ja lobbaa ja kouluun pitää mennä pääsykokeen kautta.

Kaikki ei varmasti tajua ennen kuin lapsi jo on siellä kärsimässä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi kolme