Uusperheen kesälomat
Miten muut saatte ne sovittua, onko teillä 'selvät sävelet', miten lomanne vietätte?
Vietättekö ne yhdessä, osa lomasta erikseen, osa loma kokonaan ilman lapsia (jos tuo siis mahdollista)...
Tiedän, että ei ole yhtä kaavaa, mutta..
Meidän perhe (me vanhemmat siis), emme ole päässeet vielä sopuun, meillä oli näköjään erilaiset käsitykset loman vietosta..
Kommentit (144)
Asia tuli selväksi. Etäisä/ lähivanhempi sanana siis pitäisi poistaa tyystiin. Mites viralliset paperit?
asuivat missä hyvänsä ja on normaalia haluta viettää aikaa omien lasten kanssa lomalla, oli niiden vanhempi exä tai ei.
eron jälkeen lapsen perheeseen kuuluu vain hän ja äiti, ei lainkaan muualla asuva isä?
Eli lasten perhesiteet katkeavat samalla jos vanhemmat eroavat?
ja meidän lapset? Näin minä olen tämän käsittänyt ja näistä meidän perhe koostuu, vaikka kaikki eivät meillä koko aikaa asukaan.
exä aina kiltisti kysyy milloin haluaisin hänen pitävän loman..no joka vuosi tulee viesti että ei onnistukkaan lomat silloin ja mies tietää esim.paria päivää ennen että nyt voisin ottaa lapset..todella ärsyttävää=(nykyään en edes jaksa kysellä lomista vaan tehdään omat suunitelmat aiemmin ja mies ottaa sitten jos ottaa..
Kyllä silloin tulee 2 eri perhettä. Kukaan ei puhunut isyyden katoamisesta tai vastuusta.
En muuten ole äitipuoli.
Naapurissa tapaamiset vahvistettu oikeudessa, ja niissä sakko uhka. Kyseessä ollut huoltajuusriita.
Ehkä sitten olen tyhmä, olkoon niin. Tosin en toisia hauku tyhmäksi..
järjestetty nyt tämä kesä niin että kaikki lapset minun kanssa koko kesän. Miehellä ei ole lomaa ja miehen ex myös melkein koko kesän töissä. Eli minun yksi lapsi meidän 2 lasta ja miehen entisestä suhteestä 2 lasta on meillä koko kesän. Minä siis kotiäiti joten koko kesä "lomaa"
Hyväksikäyttöä? Vai onko tämmöinen auttaminen molemminpuolista?
että ollaan pari viikkoa kaikkien lasten (1+1+1) kanssa lomalla etelässä. Muuten ei olla edes niin tarkasti vielä mietitty, miten lomat vietetään. Isommat lapset ovat etävanhemmillaan suuren osan heidän kesälomista (pitävät loman eri aikaan kuin meidän reissu on), mutta ehtivät kyllä olla meidän kanssa kotonakin, kun minulla on 2,5 kk kesälomaa. Yhteinen lapsi on meidän kanssa koko ajan. Isommat lapset saattavat viettää osan lomastaan myös mummoloissa. En ole koskaan pitänyt lapsia kesällä hoidossa ja ollut omalla lomalla.
Hyväksikäyttöä? Vai onko tämmöinen auttaminen molemminpuolista?
meillä mieheni on omalle tyttärelleen etäisä ja tyttö on meillä koko kesän, vaikka mieheni on suurimman osan ajasta töissä. ihan siksi, että mies haluaa olla lapsen kanssa enemmän kuin sen joka toinen viikonloppu, mitä hän muina vuodenaikoina on. myös tyttö haluaa olla isänsä kanssa ja koska tämä sopii myös äidille, tämä on paras järjestely. tyttö käy kahtena viikonloppuna kesän aikana äitinsä luona, noina kertoina heillä on joitain juhlia, joissa käyvät kaksin.
ketju saa minut vaan entistä vakuuttuneemmaksi, että en koskaan tahdo uusperhettä. Mieluummin jatkan edelleen totaali-yh:na kolmen lapsen kanssa. Lapset lomailee aina kun minäkin. En minä heistä tarvitse lomaa. Ihan oli uusi ja hullu ajatus tällainen, mikä tässä ketjussa tuli esille.
Lapsi kun on mallista oppiva ja leimautuu samaan sukupuoleen. Eli ei se yh:na olo, ole lapselle paras vaihtoehto.
Eikä ole paras vaihtoehto omien vanhempien erokaan. Lapsiahan ei pitäisi tehdä rikkonaisiin perheisiin. Suomessa erotaan muutenkin liian helposti. Ei tietenkään kaikki.
Täällä aina vaan syytellään äitipuolia, teki ne miten tahansa. Isän ja äitin eron seurauksista lapsille ei puhuta jne. Eikä useimmiten äidin puolelta uuden perheen sabotoinnista, isän kiristämisestä jne. Sitä se kuitenkin useassa tapauksessa on. Ja ne ei sit vaikuta lapsiin mitenkään?
Jep, jep, kaikki hyvin jos etä-äitipuoli hoitaa lapset koko kesän..
...ei se vielä tarkoita, että lomat ja tapaamiset onnistuvat. On totta, että tapaajavanhempi voi viedä tapaamisten (ja lomien) estämisen oikeuteen. Siellä voidaan määrätä, että lähivanhemman on annettava lapsi tapaamiseen/lomalle sakon uhalla. Sakko toteutuu, jos lasta ei anneta.
Aika usein nämä tapaamisten estäjävanhemmat ovat kuitenkin jo valmiiksi varattomia ja heillä on velkaa ulosotossa. Näin ollen on ihan sama, millaiset sakot heille kertyy. Sakko ei heitä pelota, ja tapaamisten estäminen jatkuu.
Kaikenlaisella osattomuudella on nimittäin taipumusta kerääntyä samoille ihmisille. Jotkut osaavat sössiä sekä raha-asiansa että lastensa asiat. Lapsillahan on oikeus kuulua molempiin perheisiinsä eron jälkeen, mutta jos vanhemman elämä on muutenkin täysin solmussa, tai hänellä ei ole alunperinkään ollut älyllisiä edellytyksiä tajuta lastensa etua, niin tämäkin asia jää heiltä huomaamatta.
Meillä sama tilanne, ollaankin kesällä lähdössä äkkilähdöllä etelään, kun tietää, että etälapsen äiti estää matkan jos tietää siitä. Lapselle esitetään, että se on ylläri. Joskus olisi niin paljon helpompaa jättää etä ottamatta matkaan, jottei tarttis koko perheen hyppiä yhden eukon mielen mukaan, mutta se olis taas lapselta pois.
Eli etälapsen päästävä äitinsä kanssa reissuihin ja isänsä kanssa? Eikös se ole epäreilua uusperheen lapsille, jos pääsevät reissuun vain toisen vanhemman kanssa?
Täällä kaikki ajattelevat vaan etälapsen tarpeita, mites ne muut?
Miltä se lapsesta tuntuu, kun toinen lapsi tulee "kylään" kaksi kertaa kuussa, leikkii hänen leluillaan ja vie vanhempien aikaa?
olen itse elänyt uusperheessä lapsena
lapsi ei tule meille KYLÄÄN, vaan kotiin, toiseksi: hänelläkin on meillä leluja, kaikki lainaavat omiaan myös toisille ja kolmanneksi: kyllä ne meillä aina asuvat lapset joutuvat muulloinkin jakamaan meidän huomiomme. Ai niin, minäkin olen elänyt uusperheen lapsena:)
Ihan kylään tuli isän luokse. Samoin oli itselläni kun menin isälle, en minä kotiin mennyt. Koti oli äidin luona.
Onko tämä kaksi kotia ajattelu nyt aikuisten luoma illuusio? Lieneeköhän lapset itse ajattele samalla lailla..
Lapsien ikä tietenkin myös oleellista
Lapsi kun on mallista oppiva ja leimautuu samaan sukupuoleen. Eli ei se yh:na olo, ole lapselle paras vaihtoehto.
Eikä ole paras vaihtoehto omien vanhempien erokaan. Lapsiahan ei pitäisi tehdä rikkonaisiin perheisiin. Suomessa erotaan muutenkin liian helposti. Ei tietenkään kaikki.
Täällä aina vaan syytellään äitipuolia, teki ne miten tahansa. Isän ja äitin eron seurauksista lapsille ei puhuta jne. Eikä useimmiten äidin puolelta uuden perheen sabotoinnista, isän kiristämisestä jne. Sitä se kuitenkin useassa tapauksessa on. Ja ne ei sit vaikuta lapsiin mitenkään?
Jep, jep, kaikki hyvin jos etä-äitipuoli hoitaa lapset koko kesän..
äitipuoli hoitaa miehen lasta vaikka koko kesän. kas kun kaikki ihmiset eivät ole niin pikkusieluisia että laskevat kalenterin ja kellon kanssa lasten kanssa vietettyä aikaa ja jotkut meistä äitipuolista oikeasti tykkäävät niistä uuden puolisonkin lapsista. Ja joo, minä olen hoitanut miehen lapsen kuin omani viimeiset 10v, joten tiedän mistä puhun.
Ihan kylään tuli isän luokse. Samoin oli itselläni kun menin isälle, en minä kotiin mennyt. Koti oli äidin luona.
Onko tämä kaksi kotia ajattelu nyt aikuisten luoma illuusio? Lieneeköhän lapset itse ajattele samalla lailla..
Lapsien ikä tietenkin myös oleellista
äitinsä luona myös ja itse sanoo hänellä olevan kaksi kotia. Miksihän tästäkin asiasta saadaan niin negatiivinen tällä palstalla?
Hän asuu pääsääntöisesti äitinsä luona, on meillä kuitenkin melkein joka viikonloppu. Lapsi on viisivuotias ja miehen ex tekee vuorotyötä, joten asuu sen takia myös meillä. Jään lomalle juhannukselta, mies viikkoa myöhemmin. Lapsen äiti on kanssani yhtä aikaa lomalla ja hän yritti puskea lasta meille jo heti juhannuksena, että voi lähteä uuden miesystävänsä kanssa lomalle. Kieltäydyin. Teen todella rankkaa asiantuntijatyötä ja opiskelen samalla. En ole yli vuoteen viettänyt yhtään vapaapäivää ilman lasta. Tarvitsen hieman omaa aikaa. Eli, aion olla sen oman lomaviikkoni omassa ylhäisessä yksinäisyydessäni ja lapsi on tervetullut kun isänsä on kans lomalla.
Sanomattakin lienee selvää, että ex on ihan hiilenä ja uhkailee tapaamisoikeuden menetyksellä jne.
Puolisosta voi erota, lapsista ei! Eli ex ei ole eron jälkeen samaa perhettä, mutta lapset ovat!
Vittu että ottaa päähän tuollaiset äitipuolet, jotka eivät kykene tajuamaan miestä valitessaan että myös lapset pitää ottaa huomioon!!!