.:¨' * ' ¨MARRASMURUJEN huhtikuun loppu ¨' * ' ¨:.
Kommentit (64)
Täällä yksi uusi ilmoittautuu marrasmurujen joukkoon : )
Menossa rv 10+4, joten laskettu aika on sitten 7.11. Alkuraskauden ultrassa on käyty muutama viikko sitten ja kaikki oli ok ja vahva sydämensykekin löytyi
Kirjoitin pitkän litanian asiaa, mutta näkyviin tulee vaan 2 ekaa riviä... Yritin tehdä saman jo uudestaan, mutta ei onnistu ei...
Täällä yksi uusi ilmoittautuu marrasmurujen joukkoon : )
Menossa rv 10+4, joten laskettu aika on sitten 7.11. Alkuraskauden ultrassa on käyty muutama viikko sitten ja kaikki oli ok ja vahva sydämensykekin löytyi!
Kyseessä toinen lapsi, esikoinen syntynyt heinäkuussa 2005. Toista ehdittiin jo 1,5 vuotta toivoa, mutta vasta nyt toive näyttää toteutuvan : ) Syksyllä kävin sairaalassa jatkotutkimuksissa sekundäärisen lapsettomuuden vuoksi ja sainkin lääkitystä kilpirauhas- ja keltarauhashormonitasoihin, kun olivat liian matalalla. Myöskin munatorvet huuhdeltiin, toinen tuntui olevan tukossa. Ilmeisesti toimenpiteet sitten auttoi, 3 kierron jälkeen noista sitten tärppäsi!
Esikoinen ei vielä tiedä tulevasta pikkusisaruksesta, tarkoitus on odottaa, että ne 12 viikkoa on takana ja np-ultra tehty (joka on 26.4.).
Omat tietoni listaan:
Nimimerkki: kian
Ikä (+miehen ikä): 34 (+38)
Monesko lapsi (edelliset): toinen (tyttö 07/05)
Paikkakunta ja Synnäri: VKS
Mukavaa torstain jatkoa kaikille!
Kävin ekassa neuvolassa maanantaina, ja viikkoja oli tuolloin 9+5. Kyyneleet tuli silmiin kun se pieni syke kuului, vaikka ensin terkka kuunteli väärältä puolelta ja huolestuin että kaikki ei olekaan kunnossa. Selvät kauniit sykkeet oli. On se niin ihmeellistä joka kerta! :´) Mulla on aina aikaisempienkin aikana kuulunut näillä viikoilla äänet, joten odotin sitä nytkin.
Mulla on jo nyt tullu painoo melkeen 2kg. Mut hoikka kun olen niin se on ihan hyvä juttu vain. Ummetus vaivannut mutta Levolac on auttanu. Kamalat vatsavaivat oli. Nyt on oiresta ärsyttävintä vain väsymys! Joka iltapäivä se iskee ja vie kaiket voimat. Mutta eiköhän se tästä kohta jo helpota.
Verenpaineet oli matalahkot. Ja hemoglobiini ihan ok vielä 127. Mut kyllä mä lisärautaa nappaan sillon tällön. On kuiten jaksettava noiden lasten kaa vaikka kuinka väsyttäs. Nyt odotan sikiöseulontaan aikaa. Se on kai joskus 2vkon päästä. Haluan käydä kaikki mahdolliset tutkimukset läpi mitä saan.
Pikkuhiljaa alkaa tämä raskaus tuntumaan yhä todellisemmalta eikä vain huonolta ololta! Oikein odotan että masu rupeaa näkymään parin kuukauden päästä! Ja ennen sitä voi jo ekat liikkeetkin tuntea :) Pitää varmaan alkaa hommaileen masulle sopivia housuja ja pikkareita hyvissä ajoin ettei sitten jonain aamuna käy niin että huomaa ettei mitkään housut mahdu päälle :D
Nyt on ihana loppuviikko tiedossa. Hyvää vointia kaikille toivotellen!
biita-78 (rvklla 10+1)
Eilen käytiin kunnallisella ekassa ultrassa (varhaisultrahan käytiin viikolla 7). Nyt siellä mahassa näytti köllöttelevän jo ihan pienen ihmisen alku, edellisessä ultrassa se oli vielä pelkkä sykkivä pallura. Niskaturvotus 0,8 mm eli hyvältä näyttää, kaikki sormet ja varpaatkin löytyi. Meinasin väkisinkin tulla tippa linssiin varsinkin kun saatiin tökittyä pikkuinen hereille ja se alkoi sätkyttelemään. Mahtavaa!
Miehenikin oli silminnähden innoissaan, ehkä jopa reaktiot oli vielä innokkaamat kuin itselläni, yleensä hän on meistä se hiljaisempi. Mutta kyllähän tuollainen näky vetää hiljaiseksi kun omasta vatsasta löytyy uutta elämää. Vieläkään ei oikein usko että meille tosiaan on tulossa lapsi!
12 viikkoa on tulsosa tällä viikolla täyteen, enää ei ole tuntunut senkään vertaa pahoinvointia mitä joinain päivinä vähän oli aikaisemmin, helpolla olen päässyt toistaiseksi. Mulla on tosin enää yhdet farkut joihin mahdun, kai sitä joutuu housuostoksille. Tosin syynä ei ole pelkästään raskaus, vaan muutenkin muutama hiipinyt lisäkilo...
LA:ksi virallistettiin 30.10., mutta en lähde tästä siirtymään toiseen ryhmään vaan uskon sitkeästi että marraskuun puolelle mennään joka tapauksessa.
Herbina 11+5
Heippa kaikille!
Innokkaasti olen viestejänne lukenut, vaikken nyt ole oikein jaksanut mitään kirjoittaa. Pahoinvointi on jatkunut vaihtelevana, tällä viikolla olin yhden päivän pois töistä. Vähän inhottavaa oli ilmoittaa työnantajalle, mutta onneksi suhtautuminen oli ihan ok.
Ihanaa, kun on näin keväistä ja viikonloppu alkaa ihan kohta! Ensi viikolla on eka neuvola. Toisaalta vieläkin ihan höntti olo, että voiko tää olla tottakaan. Ehkä se sitten siellä ultrassa aikanaan viimeistään todentuu tämä tilanne.
Mulla on tullu kans pari kiloa jo, oon ihan ankeilla mielin siitä, ku alkuvuodesta sain pudotettua mukavasti painoa. Nyt syöminen on ollu vähän älytöntä. Syön kyllä paljon hedelmiä ja mehukeittoa välipalaksi, mutta pullaa tekee mieli ihan hulluna. Se ei kyllä ole tavallista minulle. Ja tuntuu, että maha on niinku rantapallo, oikein turvonnu. Housut alkaa puristaa, miten se voi olla mahdollista tässä ajassa!? Ei mulla niin hunningolle oo ruokavalio voinu mennä! Valivali...
Tsemppiä kaikille, Mealle aurinkoa tulevaisuuteen ja toivottavasti hyviä uutisia.
-M 8+1
Nimimerkki: Bri
Ikä(+miehen ikä): 27(mies 28)
Monesko lapsi(edelliset) ensimmäinen
Paikkakunta ja synnäri: Turku, Tyks
Bri 10+4
Maikki83, mä veikkaan että se sun turvotus johtuu niistä pullista! Mulla ekassa raskaudessa tuli ihan järkyttävät turvotukset, siis käsittämättömät määrät ilmaa mahaan. Jos söin yhtään vaaleaa vehnää tai purukumia, turposin kuin ilmapallo! Olin päättöharjoittelussa päiväkodissa ja siellä tarjoiltiin laskiaispullia. Jälkkäristä kieltäydyin, mutta kun niitä oli jäänyt yli välipalalle en enää kestänyt vaan söin, ja voi luoja mikä turvotus siitä tuli.. :D Todellakaan ei iltaisin housut mahtuneet kiinni.
Niin ja tuosta painonnoususta, mullakin on pari kiloa tullut jo ja viimeraskaudessa kävi samoin. Alussa nousi nopeaan, kun piti pahoinvointia tiellä nassuttamalla koko ajan jotakin. Ja nesteitähän raskaus kerää monesti kanssa. Mutta ei sitten loppuun mitään painoa tullutkaan, vaan olin itseasiassa laihempi raskauden päätyttyä verrattuna alkuun, 4kg tippui. Se johtui raskausdiabeteksesta ja tiukasta ruokavaliosta, mutta luulen kyllä että monestikin käy niin että alkuun paino nousee nopeammin ja lopussa sitten hitaammin, jokun vauva painaa mahaa niin ei jaksa syödä paljoa kerralla.
Tulipa pitkä sepustus. :D Mutta itsestä näin: käytiin toiseen kertaan siellä varhaisultrassa ja kaikki oli hyvin. Ei oikeastaan niin hirveästi ahistanutkaan, koska tuntui niin vahvasti oikealta. La on nyt kaksi päivää myöhemmin. Lääkäri sanoi, että olisi päivän/kaksi myöhemmin, mutta laitetaan se noin että maanantaisin vaihtuu aina viikko. :D
Nimimerkki: virva
Ikä: 27(30)
Monesko lapsi: Toinen, eka syntyi 10/09
Paikkakunta ja synnäri: Helsinki/kätilöopisto
virva, 7+5
Kiitos Nanille listan päivityksestä :)!!
Huoooh..Turpea on olo jo täälläkin päässä ;). Eilen illalla oli kyllä taas niin selkeä vauvamasu! Mutta aamulla se oli taas pienentynyt. Iltaisin siis turvottaa aivan kamalasti. Pakko lähteä housukaupoille pian. Alkaa omat housut tuntua niin ahdistavilta! Taidan tässäkin raskaudessa ostaa yhdet ns. alkuraskauden housut, joita voin käyttää sitten synnytyksen jälkeenkin, sekä yhdet loppuraskauden pöxyt. Taitaa mulla kyllä olla yhdet lappuhaalarit vielä edellisestä kerrasta, mutta ne hakeutuu jalkaan vasta kesän jälkeen ;D. Onneksi nyt on muoti sellainen kuin on..ei ainakaan paitoja/telttoja tarvi mistään mammaosastolta kaivella..saa ostaa ihan perus-tunikoita ym. normaalin näköisiä vaatteita!
Heiii...kysymys teille, joilla jo useampi raskaus: Onko raskaudet miten eronneet toisistaan? Kuinka aikaisin olette tunteneet liikkeet?
Odotan kovasti niitä potkuja.. :) ne on ainakin varma merkki että masussa kaikki kohdallaan. Näin alussa on jotenkin epävarma olo, että onkohan siellä nyt kaikki hyvin..? Vaikka kuvotuksesta päätellen KYLLÄ! Silti sitä tulee pohdittua.
Kuvotuksesta muuten...taitaa alkaa jo pikkuisen hellittää otetta :D. Ainakin tällä viikolla on mennyt huomattavasti paremmin. Edelleen pahaolo velloo, mutta jotenkin sen pahin 'särmä' on hioutunut.. Eli mulla on siis toivoa päästä takaisin elävien kirjoihin ;DD jipiii!!!
Tiistain ultra jännittää jo aivan mahottomasti :). Harmi vaan ettei isännys pääse mukaan :/. Täytyy mennä yksin.
Aurinkoista viikonloppua marrasmuruille!!!!
Adelaide & Vintiö rv 11+1
Heips!
Minäkin odottelen ultraan pääsyä, mutta ensimmäiseen neuvolakäyntiinkin on vielä neljä päivää.
Alkuraskauden ultrassa kävin, mutta siellä ei näkynyt vielä paljon mitään.
Lähiperheelle (paitsi lapsille) on kerrottu uutinen miehen toimesta, itse olisin vielä halunnut odottaa.
Iltaisin en voi syödä mitään, kaikki tulee ylös. Oikeastaan klo 15 jälkeen ei voi syödä mitään.
Yritin pari viinirypälettä syödä ennen nukkumaan menoa, mutta nekin piti käydä oksentamassa pois.
En ole pitänyt raskauspäiväkirjaa ja viimesestä raskaudestakin tulee pian 6 vuotta täyteen, en muista, koska ensimmäiset potkut/liikkeet tuntuivat. Mutta luulisin sen olevan yksilöllistä.
Onko kellään tai onko suunnitelmissa hankkia sellaista kotidoppleria? Olen lukenut paljon keskusteluja puolesta ja vastaan. Itse ajattelin sen olevan hyvä keino ottaa myös lapset ja mies mukaan raskauteen. (mies ei käy mukana tutkimuksissa tai neuvolassa)
T. Yllätysmasu 8+ ?
Täällä olo hiukan parantunut, heikko olo yllättää jos ei oo syönyt, mut ei ehkä niin nopsaan ja väsymys tuntuis olevan jo helpottanut huomattavasti.. illalla jaksaa hetken valvoakin, no voi olla et yöllä oon nukkunut sit paremmin, se vaikuttaa niin paljon!
Nyt täällä kärsin flunssasta, ei kivaa :( Mutta kait tästä selviää.
Anopille tarvis varmaan kertoa raskaudesta nyt, kun perjantina ois neuvolalääk ja sinne en voi noita poikia ottaa, joten pakko kait paljastaa, et saa hoitoapua.. ensviikol ois vasta ultra, mutta yritän sanoo, ettei vie koko suku sais tietää ennen sitä ensviikkoo.
Rupee oleen jo ultriakin enemmän, onnea hyvistä uutisista ja toivotan niitä myös kaikille! Tällä viikolla tais olla paljonkin ultrakuulumisia tuloillaan, mun pitää vie ensviikkoon malttaa.. onneks pe se neuvlääk, jos sais sydänääniä kuuluun.. jänskää! :/
Paljon jaksamista oksentelijoille, kurjaa!
Niin ja Nanille kiitokset listan ylläpidosta ja pinon aloituksesta! :)
Emmuli rv 11+2
koitan pikaisesti kuulumisia. Kaks kertaa oon kirjoittanut pitkän viesti joka sit lähettäessä häviää taivaa tuuliin..
Tänään ultrassa miehen kanssa. Niskaturvotus 1.3,kätilö sanoi et ok. Muitakin mittoja otti ja kovasti kehu et hyvältä näyttää. Laskettu aika siirtyi 30.10,mut roikumpa silti täällä,kun kaks kolmesta kuitenkin mennyt yli. Huomenna eka lääkäri.
En runoile enempää kun harmittaa jos ei taaskaan tule perille,mut kiva kun oli muitakin joilla jo olot paranee:) Mulla viikonlopun ollu myös parannusta havaittavissa,ihanaa!
No koitetaas.. Selja 12+2
Nyt olis ensimmäinen neuvola käyntikin käyty. Onneksi oli tänään, ku aamulla tuli ruskeaa tuhrua paperiin ja tiete pelko puseroon iski. No ultrattiin neuvolassa ja kyllä siellä pieni kaveri oli ja syke löyty ja liikettä oli jo kans. Nyt vaan peukut pystyssä, että tarrasukat olis pienellä matkassa.
Helpottunut Sassui 8+4 (th:n mukaan)
Mulla piti olla tänään aamulla ultra 8 aikaan mutta perjantaina soittivat äippäpolilta ja aika siirtyi keskiviikolla joten vielä pari päivää odottelua.
Sassuli, mulla tui esikoisesta pari kertaa ruskeaa vuotoa, siitä ei yleensä kannata olla huolissaan.
Pahaolo jatkuu edelleen, lauantaina oli ihan kiva päivä eilinen ihan helvettiä, odotan todella että tämä tästä helpottaisi....mieskin alkaa jo hermostua kun en jaksa mitään tehdä tuo sänkypolitiikkakin on ollu olematonta tämän olotilan takia.
Sellaista siis tänne !
Piparilla ja uppis 11+2
lauantaina alkoi vuoto, joka jatkuu edelleen. keskiviikkona on heti aamusta ultra. sitten saa jotain varmempaa tietoa.
on kyllä jo sellainen olo että ei siellä masussa enään mitään ole.
huominen täytyy vielä odotella.
maamamma rv11
Tsemppiä ja jaksamista maamammalle! Toivottavasti pikkunen pysyy matkassa.
Tervetuloa uusille!
Joku kyseli liikkeistä. Esikoisesta mulla alko tuntumaan rv 15+. Toivottavasti tästä ei ainakaan myöhäsemmäksi nuo liikkeet mene. Jos sitten vois vähän alkaa nauttimaankin ja tykkäämään tästä vauvasta... En olis ikinä itestäni uskonu, etten nauti siitä kun sisällä kasvaa uusi elämä. Mutta no, omille tunteille ei voi mitään. Onneksi on niin paljon muuta ajateltavaa, ettei tule vauvaa edes niin mietittyä. Kuulostaapa kyllä aika tylyltä :/
Esimiehelle kerroin eilen, puhuttiin sitten muistakin ei suunnitelluista (toivotuista) raskauksista, joille tuntuu nyt olevan buumi.. Aiko soitella sijaiselle, joka teki mun edelliset lomat josko olis syksyllä vapaana. Helpottais työahistusta, jos olis valmiina sijainen. Yks asiakas kysy olenko raskaana ja päin naamaa valehtelin, koska en vielä halua että kukaan tietää. Tuntuu kyllä eettisesti niin väärältä, että pakko jossain vaiheessa sanoa asiasta.
Hulluilta päiviltä ostin kahdet mammafarkut, hameen ja puseron yht 50€. Aika hyvin mun mielestä :) Mun mammavaatteet on kaverilla lainassa ja saan ne joskus kesällä takas..
Toukokuun lopussa seuraava neuvola. Tsemppiä ultraan menijöille!
Hömppä kera nukkuvan nöpö taaperon ja nupun rv12
Pirteämpi olo nyt. Kävin juuri ostamassa itselleni ekat mammahousut. Kirpputorilta satuin löytämään tosi hyvännäköset ja hintaa oli vain 4e!
Tänä aamuna ei meinannut löytyä housuja jotka ei puristaisi mahasta. Kai sitä on takapuolikin vähän levinny. :D
Mutta oli kyllä niin kiva löytö että piristi koko päivää! Öklötykset on vähentyneet melkein olemattomiin. Väsymys on ainoo kunnon oire mitä nyt on. Ja se on tosi hyvä juttu! Ai niin ja rinnat on kasvanu, sekin on hyvä juttu! :D
Joku kyseli että onko raskaudet erilaisia ja miten... No onhan ne aina vähän erilaisia. Eri ruoat eri raskauksissa himottaa tai äklöttää. Paino nousee eritavoin, eri kokoinen masu on ollut. Se SF mittakäyrä on ollut ihan erilainen joka kerta. Hyvä vain ettei samat oireet oo joka kerta. Muuten ei ois mitään jännistystä enää. Mulla ku nyt seitsemäs tenava tulossa. Viimeraskaudessa tein ennätykseni painon suhteen. Ja nyt uskon että ainakin samaan mennään! Huh, hirvittää että miten selkä jaksaa sen. Viimeksi olin aika kovilla alaselkäkipujen vuoksi. Pitäs jaksaa nyt alussa jo jumppailla selkää ja vatsaa. Vatsalihaksia kun tarvitaan myös siinä viimeisessä rutistuksessa ja sen lisäksi ne tukee selkää.
Ensiviikkoa odotan kovasti että näkisi sen pikkuisen ultrassa! Ja sais varmuuden lasketusta päivästä. Se on vähän epävarmaa vielä. Sinne saakka vain odoteltava.
Kivaa viikkoa kaikille!
t:biita-78 ja muru 10+6
Moi! Täällä oli tänään eka neuvola. Siellä oli ihan kiva terveydenhoitajaopiskelija, mutta jäi vähän semmonen tunne, että höh, tässäkö tämä nyt oli. Ultraan tulee sitten kutsu jossain vaiheessa. Mies oli mukana neuvolassa ja sen jälkeen mentiin oikein yhteiselle lounaalle, joka sitten päättyi siihen, että minä poistuin äkkiä pöydästä, etten ois alkanu oksentaa. Kamala olo taas ollu tänä päivänä. Kaupassa valmisruokahyllyn ohi käveleminen laittoi yökkimään. Hyh.
Ja en kai määkään mahu kohta enää mihinkään vaatteisiin, vaikka näin alussa on tämä. Pullapolitiikkaa oon nyt vähän kiristäny, että jos se auttais tähän. Iltasin maha on ku tynnyri.
Kiva lukea, ku monella jo ultra ollu ja muutenki kaikenlaisia kuulumisia.
Meillä kesällä tulossa talonrakennusprojekti, sitä suunnitellessa... Ja odotellessa, että pahoinvointi ja väsymys hellittäis vähän, ni jaksais taas olla paremmin olemassa.
Aurinkoista viikkoa!
Niin, semmonen kysymys vielä, että minkälaista liikuntaa harrastatte ja miten usein?
-M 8+6
Tämä kuukausi alkaa pikkuhiljaa kuroutua umpeen ja sen jälkeen voin sanoa selvinneeni ensimmäisestä kolmanneksesta :) Pahoinvointia on satunnaisesti, väsymys vaan ihan kamala edelleen...
Odottelen edelleen aikaa ekaan ultraan.. Neuvolassa kävin viikko sitten eka kertaa missä ukko mukana ja neuvolatädistä jäi todella p****n maku suuhun. Jos hän on yhtä ällö seuraavalla kerralla, haluan toisen tädin ! Mieskin oli sitä mieltä, ettei tuo nainen ollut tältä planeetalta :D
MAIKKI83: kyselit liikunnasta...mä käyn itse salilla ja body pumpissa, sekä uimassa. Olen harrastanut niitä aina ja olen 2-3kertaa viikko liikkeessä, joka mielestäni on aivan sopiva tahti. Välillä tuntuu ettei jaksa mitään ja hengästyy heti, mutta välillä taas treeni kulkee ja kovaa :) Mun mielestä kannattaa liikkua, että pysyy kunnossa ja se on vauvalle ja omalle mielenterveydelle hyvä asia. Eihän me kaikki voida kuitenkaan olla Martina Aitolehden kaltaisia...
Odottavan aika on pitkä rv 10+1
Voi kurjuus, tänne on tullut huonoja uutisia ;( Kyllä nuo uutiset saa kyyneleet virtaamaan (liian tuttu asia itellekin)...Pahoitteluni kaikille pinon jättäville, toivottavasti pääsette pian ootuspuolelle takaisin! Haleja ja jaksuja!
Onnea kaikille ihania uutisia saaneille, on se vaan ihanaa aina nähdä oma pikkuisensa ruudunki kautta ;)
Oltiin tuossa viime viikolla pohjoisessa reissun päällä joten hiljaiseksi jäi tämä mun elo tässä pinossa. Ja muutenki olo on ollut sen mukainen että hirveästi virtaa ei ylimääräisiin juttuihin ole ollut. Pahaolo jatkuu täälläkin 24/7 mutta oksua ei oo tullu enää sen jälkeen ku rannekkeet hommasin. Kamala närästys väsymyksen ja tuon ällötyksen rinnalla eli olo on oikeinki hehkeä!
Maanantaina mekin käytiin alkuraskauden ultrassa ukkokullan ja kuopuksen kans ja siellä se meidän pikkuinen murunen köllötteli vähän isompana ku menkkojen mukaan laskettu ois joten kolmisen päivää siirtyi LA eli se ois sitte 22.11, mielelläni luovun noista kolmesta päivästä, jospa se ois kolme päivää tätä oloa vähemmän =D (toiveessa hyvä elää). Pikkuisella oli jo tosi vahvat sydänäänet joita mekin saatiin ihastella, pikkuisten käsien ja jalkojen alutkin jo näkyivät ;)
Vilkutukset Seljalle ja muillekin nelosta oottaville! Meitähän on täällä muutama, kivaa! Meille on vielä oma pinomme eli neliapilat jatkaa myös tällä puolen eli tervetuloa jutustelemaan sinnekin jos vaan virtaa riittää! Jospa saataisiin siihenkin pinoon vähän lisää eloa.
Ens viikon pe ois neuvola itelläki sitte ois viikkoja kasassa jo 9+4, toivottavasti ajan np-ultraan sais mahdollisimman pian siitä!
nani rv 8+3