Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Paljonko osastonsihteerit sairaalassa tienaavat

Vierailija
13.04.2010 |

jos pääsyvaatimuksena on yo merkonomi tai tradenomi

Kommentit (59)

Vierailija
21/59 |
14.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkälaista työ on? Onko enemmän hoitajamaista vai sihteerimäistä? Kertokaa toki uteliaalle...

Siinä saa olla sihteerinä lääkärille, kirjoittaa kaikki lääkärinlausunnot, jotka lähtee eteenpäin. Sairaskertomuksien tiedot kirjoittaa nauhalta, jotka lääkärit sanelee, lääketieteen latina on opissa oltava koulutuksessa.

Myös vanhan ajana lääkärinvastaanottoavustajan työhön kuului lääkärin avustaminen, toimenpiteissä, tietää lääkkeistäkin aika paljon, (oppii ammatissa),koulutukseen kuuluu mm. anatomia, lääkeoppi- ja laskut,yms. labrakokeet osaa tehdä ainakin kliiniset puolet, myös rtg puolen hallitsee.

Ja osaa edellä mainitut tilata osastolla olevalle potilaalle eri kaavakkeilla ja nykyisin tietokokneellako. tutkimuksen. Ammatti on kadehdittu muilta hoitajien suunnalta, sen huomasin aikoina, alentavilla puheilla.Siinä ei ollut mm. vastaanottoavustajan ja terveydenhoitajan työssä(joka on erikoissairaanhoitaja) kovin suurta eroa. Ja pää onkin se suurin nokkimisjärjestys "näpäytyksillä, kateuksilla".

Vierailija
22/59 |
14.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jo saman sairaalan sisällä osastonsihteereillä erilaisia työnkuvia ja tehtäviä.

Minä en esim. koskaan kirjoita saneluja

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/59 |
14.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli lähihoitajan taidot on tekemään labrat ym. Pääsykokeet on lähihoitajaopintoihin. Ei sitä koulutusta mihinkään ole hukattu, nimike vain on muuttunut ja koulutusta uudistettu. Itse olen yo-merkonomi + lähihoitaja aspasta. Olen osastonsihteeri yliopistosairaalassa.

Meidän sairaalan yh sanoi, että sillä koulutuksella ei ole meille asiaa. Siinä valmistuu koko koulutuksen aikana 7-8 ammattiin.Vaikultemaksi jää, että rääpäsy sieltä ja rääpäsy täältä. Sitä ei pidetä yhtäluotettavana kuin ennen vanhaista kunnanlääkärin vastaanottoavuastajaa, joka alkoi 1966 vuonna.

Vierailija
24/59 |
14.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli lähihoitajan taidot on tekemään labrat ym. Pääsykokeet on lähihoitajaopintoihin. Ei sitä koulutusta mihinkään ole hukattu, nimike vain on muuttunut ja koulutusta uudistettu. Itse olen yo-merkonomi + lähihoitaja aspasta. Olen osastonsihteeri yliopistosairaalassa.

Meidän sairaalan yh sanoi, että sillä koulutuksella ei ole meille asiaa. Siinä valmistuu koko koulutuksen aikana 7-8 ammattiin.Vaikultemaksi jää, että rääpäsy sieltä ja rääpäsy täältä. Sitä ei pidetä yhtäluotettavana kuin ennen vanhaista kunnanlääkärin vastaanottoavuastajaa, joka alkoi 1966 vuonna.

Vierailija
25/59 |
14.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja olette koulutukseltanne sh tai lähihoitajia, niin kannattaa hakeutua vakuutusyhtiöön henkilökorvauskäsittelijäksi. Vakuutusyhtissä palkka on noin 2500 euroa korvauskäsittelijällä, luultavasti enemmänkin + vakuutusyhtiön hyvät edut ja päivätyö.

Vierailija
26/59 |
14.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähihoitajia ei liiemmin arvosteta kansan suussa vielä pitkään aikaan, jos ei entistä apuhoitajatakaan. Ihmisten mieleen tulee, että he kantavat vain alausastioita, oksennsukuppeja, lääkkeisiin ei saa koskea, siis ( keltalätkäinen eli nimineulainen) ei ole koulutusoikeutta.

Mitään päteviä ja kovin "viisaita" ei saa ylempien kuullen puhua, huom. sairaalan hierarkia ja pyrogratia. Tämän tasoille ei kunnolla ylemmät suostu vastaamaankaan kuin epäsuorasti tai kielteisesti. Sairaanhoitajan puhe on vaian pätevää lääkärille.

Näyttävät korkeemman mahtinsa ylemmyyden tunteensa, joka ei ole vieläkään se imango hävinnyt "sisarhento valkoinen".

Merkonomi ei ole sen kummemmin mitään sairaalassa kuin "toimiston paperityttö". miehet voi sillä koulutuksella olla jopa pankinjohtajia.

Vierailija
27/59 |
14.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro ihmeessä missä saa tällä koulutuksella tuon 2500 e/kk. olen aiemmin kuullut, että etätyönäkin saa kotiinsa vakuutuskäsittelyä.Eräs henkilö ei kuulemma pärjännyt nykynuorten kanssa missään, niin sai kotityön, oli niin paljon nuorilla eri näkökyky asiaan kuin aisaan. Asun Keski-Suomessa.Olisi yksi huone jo valmiina toimistohuoneeksi ja atk ja tulostimet pelaa, saisin ne vero poistoon, jos työtä löytyy.

Vierailija
28/59 |
14.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähihoitajia ei liiemmin arvosteta kansan suussa vielä pitkään aikaan, jos ei entistä apuhoitajatakaan. Ihmisten mieleen tulee, että he kantavat vain alausastioita, oksennsukuppeja, lääkkeisiin ei saa koskea, siis ( keltalätkäinen eli nimineulainen) ei ole koulutusoikeutta.

Mitään päteviä ja kovin "viisaita" ei saa ylempien kuullen puhua, huom. sairaalan hierarkia ja pyrogratia. Tämän tasoille ei kunnolla ylemmät suostu vastaamaankaan kuin epäsuorasti tai kielteisesti. Sairaanhoitajan puhe on vaian pätevää lääkärille.

Näyttävät korkeemman mahtinsa ylemmyyden tunteensa, joka ei ole vieläkään se imango hävinnyt "sisarhento valkoinen".

Merkonomi ei ole sen kummemmin mitään sairaalassa kuin "toimiston paperityttö". miehet voi sillä koulutuksella olla jopa pankinjohtajia.

ne jotka eivät työni merkitystä ymmärrä, jätän omaan arvoonsa

Vierailija
29/59 |
24.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

otsikkoon kyllä korjattava sillä itse ainakin olen juurikin sh ja työskentelen lääkärin vo-avustajana ja tykkään työstä!

Vierailija
30/59 |
25.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitin itse hussilla alkuvuodesta osastonsihteerinä. Mitään aikaisempaa kokemusta sairaala-alalta ei ole. Koulutukseltani olen merkonomi, ja iältänikin vasta 23 vuotias.. Palkkani on n. 2060 euroa.. Ja teen pelkkää päivätyötä kaikki pyhät yms. vapaita.. Kielitaitoa minulla ei ole ruotsin eikä englannin osalta.. mutta aina löytyy joku joka osaa auttaa jos ei pärjää.. työ on hyvin mielenkiintoista! Suosittelen!

Vierailija
31/59 |
07.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sama juttu,alkoi anestesiahoitajana kiinnostamaan. Helvettiäkö istun ja vastaan hengestä leikkauksen aikana, kun voisin melkein samalla rahalla pyöritellä papereita..

Vierailija
32/59 |
09.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua kyllä ihmetyttää suuresti, kun monet jauhavat siitä ettei muka osastonsihteeri saa arvostusta ja saa kaiken p*skan niskaansa. :O Minulla on 4 vuoden kokemus osastonsihteerin työstä enkä ole kokenut mitään surkeaa kohtelua. Lääkärit ja hoitajat ovat aina olleet ystävällisiä ja usein tulee heidän kanssa jutskattua kaikenlaista maan ja taivaan väliltä enkä ole KOSKAAN kokenut olevani mikään "toimiston paperityttö".

Palkkaus on kyllä aika matala verrattuna työn kiireellisyyteen ja vastuullisuuteen. Jos sihteereitä ei olisi niin varmasti olisi aivan JÄRJETÖN katastrofi osastoilla ja poleilla! Kyllä sihteeri on ihan korvaamaton työskentelyn sujuvuuden kannalta :)

Vierailija
33/59 |
19.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joissakin paikoissa ei todellakaan tarvita hoitotyön koulutusta, eikä osastonsihteeri osallistu mitenkään potilaan hoitoon, paitsi tilaamalla laboratorionäytteitä ja sisään- ja uloskirjaamalla potilaita osastolle. Kaikissa paikoissa eivät sihteerit myöskään pura saneluita vaan siihen hommaan on eri tyypit. Kielitaito ei ehkä ole välttämätöntä, paitsi siis suomi, mutta kyllä se kovasti helpottaa työn saantia jos ruotsi ja englanti ovat kohtuullisesti hallussa. Sihteeri kun usein on se henkilö joka vastaa osaston puhelimeen ja saattaa olla että soittaja on ummikkoruotsinkielinen.

Itse olen osastonsihteerinä saanut kokea, miten monenkirjavaa työnkuva voi olla mm. poliklinikoilla ja osastoilla. On 1.) puhelinliikenteen hoitoa ja asiakaspalvelua ja ohjausta(sairaalan sisäiset, potilaspuhelut). Potilaspuheluissa haasteellisinta on, kun käytössä ei olekaan minkään valtakunnan yhteistä kieltä!

2.) Potilaspapereiden tilaukset päivän kunkin eri vastaanottavan lääkärin pkl:lle, heille myös otetaan tuloste päivän potilaista. Lähettämme tai viemme meiltä tarvittaessa jollekin toiselle osastolle mihin mahdollisesti on suunniteltu potilaan seuraava käynti. 3.) Lääkäreiden sanelujen kirjoitus (tosin kaikissa toimipisteissä ei sihteeri kirjoita saneluita), jolloin selvitämme mitä tulostettavaa potilaan käynniltä tuli potilasasiakirjojen väliin tai lähetteeksi mahd. jatkohoidoista huolehtivalle yksikölle/yksiköille tai potilaalle kirje kotiin ja hoitopalautteeksi lähettävälle yksikölle tai tuloste potilaan vastuuhoitajalle seuraavaa jatkohoitokäyntiä ajatellen 4.) kuvantamis- ja 5.) laboratoriolähetteet sekä erilaiset 6.) lääkärinlausunnot ja -todistukset. Joissain toimipisteissä osastonsihteeri kirjaa potilastietojärjestelmään potilaan 7.)ilmoittautumisen ja/tai poistumisen, ja muut käyntitiedot mahdollisin jatkohoitoyksiköin tai osastosiirroin. Sihteeri myös 8.) vastaanottaa sekä sähköisen järjestelmän kautta tulevia lähetteitä että postitse tulevia ja lajittelee ne ns. vastuulääkärin tutkittavaksi, 9.) asettaa ne sen jälkeen potilasjärjestelmään jonoon odottamaan varattavaa aikaa. 10.) Seuraamme säännöllisesti tuoreita potilasnäytteiden vastauksia tai lausuntoja, jotka ohjaamme lääkärin arvioitaviksi ja lopuksi potilaan kansioon. 11.) Vakuutusyhtiöt pyytävät meitä lähetämään potilasasiakirjoista kopioita 12.) huolehdimme usein henkilökohtaisesti kiirelaboratorionäytteiden pikakuljetuksista. 13.) Jaamme osastollemme tulevan postin 14.) Tehtävänämme voi olla on auttaa sairaalan sisäisessä putkipostituksessa (erittäin kiireellisiä). 15.) Käytössämme on hallittavana useita eri potilastietojärjestelmiä eri tarkoituksiin. 16.) Jotkin tietojärjestelmät saattavat olla hieman puutteellisia tai jopa kaatua, jolloin tarvitsemme hyviä hermoja, sosiaalisia taitoja ja ripeää tilannetajua ja/tai ongelmanratkaisukykyä. 17.) Huolehdimme toisen sairaanhoitopiirin alueelta tulevan potilaan maksusitoumuksien voimassaoloista, joten maksusitoumuspyyntöjen kirjoistus, -vastaanotto ja -lähetys sekä niiden päivitys tietojärjestelmään kuuluvat tehtäviimme. 18.) Lisäksi teemme tarpeen mukaan erilaisia yksikköämme koskevia tiedonjakeluilmoituksia. 19.) Teemme varastotilauksia 20.) Teemme työkalujemme ja kiinteistömme huolto- ja korjauspyyntöjä tai välitämme ongelmat niistä vastaaville. 21.) Otamme tarvittaessa erilaisia raportteja, kuten montako potilasta on jonossa kunkin erikoisalan lääkärin vastaanotolle. 22.) Joissain toimipisteissä ohjelmoimme potilaan apuvälineitä tai esim. fysioterapiaa varten ostopalvelujasopimuksia, joihin pyydämme vastuulääkärin allekirjoituksen, kuten moniin muihinkin em. asiapapereihin haemme lääkärin allekijoituksen. 23.) toisinaan olemme osaston kokouksissa kokoussihteerin tehtävissä. 24..) ja paljon muuta. Yritämme huolehtia, että ehdimme töiltämme määräaikaan mennessä kotiin. Aika kuluu yleensä työssämme aivan liiankin nopeasti :).

Täällä Suomessa osastonsihteereiden vastuullisten tehtävien määrään ja laatuun verrattuna palkat eivät pääse päätä huimaamaan! Jotkut osastonsihteerit tekevät sissin tehtäviä (mennen aina sihteeriksi sinne missä milloinkin on eniten tarvetta). Jotkut osastonsihteerit saavat tehdä vuosikausia töitä samalla osastolla ennen kuin vakinaistetaan. Toiset osastonsihteerit tekevät säännöllisesti päivittäin työtä kahdelle tai useammallekin eri osastolle, mikä lisää selvästi minkä vain työn haasteellisuutta, mutta valitettavasti näitä monipuolisempaa osaamista, taitoja ja joustavuutta osoittavia sihteereitä ei aina huomioida palkoissa!

Verottajan lohkaistua saan alle 1600 e/kk :(

Vierailija
34/59 |
10.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, mäkin on vanhanajan koulutuksen käynyt ja olen nyt eläkkeellä. Kateutta tämä ammatti herätti ja alettiin ruotimaan minua pois tehtävistä. Tää voittaa apuhoitaja  ja lähihoitajan työt. Ja sen tulin kokemaan ja huomaamaan.

Vierailija
35/59 |
10.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, mäkin on vanhanajan koulutuksen käynyt ja olen nyt eläkkeellä. Kateutta tämä ammatti herätti ja alettiin ruotimaan minua pois tehtävistä. Tää voittaa apuhoitaja  ja lähihoitajan työt. Ja sen tulin kokemaan ja huomaamaan.

Vierailija
36/59 |
10.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
37/59 |
01.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen merkonomi ja lähihoitaja koulutukseltani, teen os.sihteerin työtä 2150€/kk brutto, itä-suomi. tässä vain yhdet ikälisät.

Vierailija
38/59 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kouluttaako HUS toimistosihteerejä oppisopimuksella, jos on jo valmis lähihoitaja, mutta eri suuntautumisvaihtoehto? Asiakaspalvelu- ja tietohallintahan on mahdollista tehdä oppisopimuksella.

Vierailija
39/59 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kouluttaako HUS toimistosihteerejä oppisopimuksella, jos on jo valmis lähihoitaja, mutta eri suuntautumisvaihtoehto? Asiakaspalvelu- ja tietohallintahan on mahdollista tehdä oppisopimuksella.

Osastosihteeriä siis tarkoitin.

Vierailija
40/59 |
03.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tähän olisi mukava kuulla vastaus!