Paljonko osastonsihteerit sairaalassa tienaavat
jos pääsyvaatimuksena on yo merkonomi tai tradenomi
Kommentit (59)
Jos tekee vuorotyötä, kuten moni osastonsihteeri tekee, tulee tietysti vuorolisät!
t. tuo sairaalan osastonsihteeri
Koulutukseltani olen tradenomi eli ehkä vähän ylikoulutettu, valtaosahan on merkonomeja/lähihoitajia tms. Työ on kuitenkin mielenkiintoista ja ihan sopivan haasteellista tässä elämäntilanteessa, kun lapset ovat vielä pieniä :)
Minkälaista työ on? Onko enemmän hoitajamaista vai sihteerimäistä? Kertokaa toki uteliaalle...
En mä tiennytkään että niillä on sama palkka kuin mulla.
(vähintään)lähihoitaja. Sitten kuitenkaan et pääse hoitotyötä/luukulle arvioita tekemään ellet ole suuntautunut ensihoitoon.. Mutta liksa on niin suhteellista, keskellä Suomee lähtöpalkka lähihoitajalle on vaivaiset 1700ja risat. Siis normi päiväduunista.
Liittyykö työhön paljon lääketieteellisiä termejä tai ollaanko millään tavalla potilaiden kanssa tekemisissä? Onko asiakaspalvelua? Tarvitaanko kielitaitoa? Onko osastosihteeri tavallaan lääkärien sihteeri vai kenelle hän tekee pääasiassa töitä?
mm. sanelujen purkua eli kirjoittamista, ajanvarauksien tekemistä(siirtoa, vaihtoa jne), tiedonhakua erilaisista asioista mitä lääkäri määrää potilaalle tms.
Soittelua vanhoihin hoitoyksiköihin, paprujen tilaamista arkistoista, lääkärille&hoitohenkilökunnalle papereiden valmiiksi laittoa,ymym. ¨
Valkeniks yhtään?
Liittyykö työhön paljon lääketieteellisiä termejä tai ollaanko millään tavalla potilaiden kanssa tekemisissä? Onko asiakaspalvelua? Tarvitaanko kielitaitoa? Onko osastosihteeri tavallaan lääkärien sihteeri vai kenelle hän tekee pääasiassa töitä?
Kielitaitoa tarvitaan erityisesti ulkomaalaisten lääkäreiden kanssa työskentelyyn !!!!!!!!!!!! Potilaita ei joka osastonsihteeri tapaa, riippuu yksiköstä ja duunista.
Ja tartteeko vuorotyöpaikkoihin ( kuten päivystyksiin) myös terveydenhuoltoalan koulutuksen?
ees minimaalisesti mistä sairaanhoitajat ja lääkärit puhuu... Esim. minne oraalinen lääke laitetaan, mikä/missä/miksi on vaikka esim. kanyyli jnejne.
Mutta vanhempi sihteeripolvihan on osastonsihteerinä ihan kirjekurssipohjalta... 80-luvullakaan vielä ei juuri ollut vaatimuksia muita kun et osas kirjotuskoneella kirjoittaa :D
ensiavussa.... Luuletko et tarvitset jotain terveydenhuoltoalan koulutusta arviointiin minne potilas pitäis lähettää? Vrt. duunia esim ambulanssi(lähi- eli ensi-)hoitajiin...
Tietty, jos duuninkuva on vain istua taka-alalla ja kirjoittaa, niin siinä sen koulutuksen ei luulis olevan absolut välttämättömän.
Minä valmistun pian lähihoitajaksi suuntautuen asiakaspalveluun ja tietohallintaan. Eli vaikkapa osastonsihteeriksi.
Olen ollut muutamana päivänä keikalla eräässä isossa sairaalassa, palkkanauhassa lukee osastosihteerin peruspalkka noin 1900€.
Niin ja ainakaan meillä täällä eivät ota enää muita kuin terveys- ja sosiaalialan koulutuksella sihteerin hommiin. Ennen on ollu kaikki tyynni merkonomeja jne.
samalla palkalla työtä ilman suurta vastuuta ja työn hektisyyttä. Kuulostaa hyvältä.
pohjalta. Oli eka määräaikaisessa työssä 6kk ja sitten duuni vakinaistettiin. Haaste oli aluksi oppia ne termit sanakirjan kanssa, mutta 2-3kk kesti kuulemma oppia yleisimmät ja sen jälkeen alkoi enimmäkseen pärjätä ilman sanakirjaa saneluiden kanssa. Nyt 6 vuoden jälkeen sanakirjaa tarvitsee kuulemma enää satunnaisesti. On siitäkin hyvä ammattitaito, että työpaikanvaihto on aika helppoa, kun kerran on termit oppinut ja aina palkataan näiden kokemattomien ohi. Oma ammattitaitonsa sekin.
Ja on tykännyt duunistaan. Sanoo monesti, että eipä käy hoitajia kateeksi...
Itse olen koulutukseltani osastonsihteeri (lähihoitaja pohjainen) ja sijaisuuden aikana tämän vuoden kesästä oli 1817 e, sitten nousi muutaman kuukauden oltuani 1837e ja nyt sitten vakinaisena 1897. eli ei se palkka nyt sen paskempi ole kun on vkloput vapaat, päivätyö, viikkotunteja 38.25 tuntia, juhlapäivät vapaita yms. Kyllä kuitenkin tämä voittaa lähärin työn, jossa lähtöpalkka voi on siinä 1800 kieppeillä, tosin kyllähän vuorotyö nostaa sitä palkkaa, mutta eipä paljoa.
Joissakin paikoissa ei todellakaan tarvita hoitotyön koulutusta, eikä osastonsihteeri osallistu mitenkään potilaan hoitoon, paitsi tilaamalla laboratorionäytteitä ja sisään- ja uloskirjaamalla potilaita osastolle. Kaikissa paikoissa eivät sihteerit myöskään pura saneluita vaan siihen hommaan on eri tyypit. Kielitaito ei ehkä ole välttämätöntä, paitsi siis suomi, mutta kyllä se kovasti helpottaa työn saantia jos ruotsi ja englanti ovat kohtuullisesti hallussa. Sihteeri kun usein on se henkilö joka vastaa osaston puhelimeen ja saattaa olla että soittaja on ummikkoruotsinkielinen.
Mulla on tämä vanha koulutus, joka kattaa ½ sairaanhoitajan koulutuksesta. Työ on kivaa voisin sanoa, jos työyhteisössä on vielä hyvä henki.
Saa tehdä labrat, ekg, kuulo- ja näköseulat, toimisto- ja kansliatyöt ja ajanvaraus potilaille. Tää kunnon vanha koulutus on hukattu. Se oli tosi hyvä. Jopa kadehdittu!!! Kouluun pääsykin oli yhtä vaativa valokuvinneen hakemuksineen ja hammaslääkärilausuntoineen sekä psylogiset testit.
Koulutus toimi aikoinaan Jyväskylässä ja Joensuussa. Tää koulu antaa sopivan opin kaikkeen, mitä lääkärin vo:lla tarvii. Sairaanhoitajaa pidän jo ylikouluttautuneena ja etenkin terveydenhuollon maistereita.
eli lähihoitajan taidot on tekemään labrat ym.
Pääsykokeet on lähihoitajaopintoihin.
Ei sitä koulutusta mihinkään ole hukattu, nimike vain on muuttunut ja koulutusta uudistettu.
Itse olen yo-merkonomi + lähihoitaja aspasta.
Olen osastonsihteeri yliopistosairaalassa.
Oulussa oli aiemmin sh + lääkäri, enää ei ole sitäkään.
Koulutuksesta sen verran, että ihan tavallinen merkonomikin käy, ei tarvitse olla yo-merkonomi tai tradenomi, mutta koulutus on kyllä plussaa ja helpottaa sekä työhön pääsyä, että työtä!
Palkka vaivaiset 1900 euroa/kk, mutta toisaalta lomat on heti alkuun 28 arkipäivää vuodessa ja työvuosien kerryttyä nousuevat 38 arkipäivään (lauantaita ei lasketa mukaan) ja on muuten niitä ainoita työtehtäviä nykyään, mihin melko helposti saa vakituisen työsuhteen! On myös esim. HUS:n sisällä hyvät mahdollisuudet siirtyä osastolta tai sairaalasta toiseen ja vaihdella työtehtäviä hieman erilaisiksi. Erittäin mielekästi työtä, mtuta kiireistä! :)