JOULULAHJAT viikko15
Kommentit (90)
Olen miettinyt aivan samaa? Oireita on (väsymys, aamupahoinvointi), mutta jotenkin en vain jaksa uskoa, että mahassani ketään on. Olen varmasti peruspessimisti. Jotenkin vain raskaus tuntuu liian hyvältä ollakseen totta: Vaikka olikin yllätysraskaus, muuttui hämmästys heti riemuksi ja suureksi toiveeksi.
Kummasti vaan nipistelee alavatsaa, ehkä sekin herättää negatiivisia tunteita, koska edellisessä raskaudessa ei nipistelyä ollut? En osaa nauttia vielä yhtään :(
Mietin varhaisultraan menoa, istuin tänään jo puhein kädessä, jotta varaisin ajan.. Mutta sitten iski taas pelko - jos siellä ei olekaan ketään? En halua tietää.
Huoh. Menisi ensimmäiset 12 viikkoa nopeaan, vaan vasta puolessavälissä mennään..
VBJ rv5+6
Ester/1.12.
kuutti/2.12.
niila/2.12.
elena/2.12.
arktinen ampiainen/2.12.
Sandie/3.12.
vicchio/3.12.
cucciola/4.12
anneh/4.12.
äippä-86/5.12.
Kaala/6.12.
Twinkle/7.12.
Tiitu79x/7.12.
VBJ/8.12/KYS
emo.poikanen/9.12.
haizuli/9.12.
viljatar/9.12.
aotearoa/13.12.
kati86/13.12.
Tinja/13.12.
Marie-Helena/13.12.
happines/13.12.
silveri/14.12.
äityli-85/14.12
Strawberry2010/15.12.
Jellona84/16.12.
Timantti76/17.12.
Sabriina/18.12.
nennula
normutin
88äiti
VanillaSky
CornflakeGirl
Täällä ihan samat tunteet, et onko mahassa ketään? Esikoisesta, kun oli niin selkeät oireet. Nyt on vaa kamala väsymys, tosin päivisin sitä ei huomaa, ku tuo pieni energiapakkaus pitää liikkeellä, mutta kun hän nukkuu, nii sitten sitä vasta onkin väsyny ollu (tätä ollu muutama päivä). Vatsaa nippailee menkkamaisesti (kuten esikoisesta). Menkat ei oo alkanu eli ehkä siellä masussa joku on.
Mä en oo menossa varhaisultraan, vaikka kiinnostais, et onko siellä joku. Lähinnä sen takii en mee, et jos menee kesken, nii sille ei voi mitään, vaikka olisi jo pienen sikiön nähny. Kun jaksaa siihen ekaan ultraan ottaa, nii sit on suurin keskenmeno riski ohi ja sit voi huudella kaikille, et on raskaana. Nyt oon kertonu parille hyvälle ystävälle, ku on ollu pakko kertoo ees jolleki!
Ja tämä uusi viikko pino on hyvä idea. Pysyy vähän paremmin perässä, kun ei tuu niin valtavan pitkii ketjua!
Välillä tosiaan mietityttää onko siellä ketään. Ei minkäänlaisia oireita.
Onnea katjalah, ollaan taas samaan aikaa täällä puolella :)
normutin
Ihan samaa olen minäkin miettinyt! Nyt ei ole juurikaan mitään tuntemuksia, esikoisesta ja kakkosesta oli molemmista menkkajomotusta vähän väliä. Pahoinvointia oli vain syödessä. Nyt ei ole mitään! Tai no, naamaan on jo ilmestynyt hormonien aiheuttamia näppyjä, ihanaa, niitäkin kyllä oli molemmissa raskauksissa. Se taitaakin olla ainoa. Voisin kyllä huomenna soittaa suoraan äitiyspolille ja kysäistä asiasta :)
Täällä menossa rv 6+2.
Peijakas sentään, kun sain kuulkaa niin messevän nuhan, että oksat pois! :/ Ja tietenkään mitään suihkeita ei voi käyttää raskaana, eli kärvistelyllä vaan eteenpäin... ;)
Mutta siis ultrasta oli puhetta. Mä olen varannut ajan jo viikon päähän keskiviikkoon ystävälleni, joka on gynekologi. Maanantainahan on mulla jo eka neuvola, eli siinä mielessä vähän hassu järjestys, jos masusta ei ketään löydykään, mutta en jaksanut ruveta vääntämään aikojen kanssa, eli näillä mennään.
Ja tietenkin toive on suuri, että siellä masussa todellakin joku on!
Tänään mulla ei ole ollut niin paha olo, en ole oksentanut kertaakaan, mutta nyt ei sitten tietenkään sekään ole hyvä, kun pitäisihän niitä oireita nyt vähän kuitenkin olla... :D
Me ei ole vielä kellekään kerrottu, mutta mies juuri totesi, että pian täytyy, kun olet jo noin valtava! :D Mulla on kohtu täysin eteenpäin kallistunut ja lisäksi hormonaalinen turvotus on infernaalista! Molemmissa aikaisemmissakin raskauksissa on maha näkynyt jo reilusti ennen viikkoa 12. Parin viikon päästä saan jo vetää äippähousut jalkaan siis... ;)
Hyvää vointia kaikille!
:)niila rv 6+5
ollaan vielä täälläkin.. Eilen ajattelin, et kai mä nyt jotain avaavaa suihketta voin vetää mut käskin miehen kuitenkin tarkistaa netistä, en siis voinutkaan kuten niila tiesi... En normaalisti juurikaan sairastele muuta kuin allergioitani, et toki heti raskauduttua pukkas joku tauti :).
Kiva, et on muitakin jotka saa kohta kaivaa mammakamppeet naftaliinista :). Minä jouduin esikoiselta ruveta pitämään äitiyshousuja viikolla 9, oli siinä muutama kesäkilo alla :D. Ja nyt kun on vielä pari raskauskiloa jäljellä eikä tuo vatsakaan ole palautunut, niin varmaan vielä aikaisemmin... Onneks mulla on aina ollut jonkinmoinen pömppis niin ihmiset ei kiinnitä mahaan niin paljoa huomiota.
Mut semmonen ongelma mulla on, et kun aloitan työt ens viikolla ja mietin nyt et meikkaanko vai en.. Normaalisti siis meikkaan kun kotoani poistun, mut haluaisin välttää raskausaikana mahdollisimman paljon kosmetiikkaa yms. kemikaaleja niiden ftalaattien vuoksi. Jos nyt siis en meikkaa, niin muutama arvaa heti että olen raskaana (viime raskauden kuljin meikittä), enkä haluais töissä vielä asiaa tietoon. Voin ehkä kesähien piikkiin pistää...
Timantti rv 4+5
Kahdesta keskenmenosta huolimatta päätin nyt kuitenkin uskaltaa roikkua myös täällä odotuspuolella.
Normutin: Muistinkohan tuolla taaperoketjussa onnitella sinua!!!! Oikein paljon onnea plussasta ja pysytään molemmat täällä nyt. Aivan uskomatonta, että minäkin sitten heti kuitenkin pääsin seuraamaan sinua tänne.
Vähitellen tilanne alkaa iskostua tajuntaan... Se, että jos kaikki hyvin menee niin joulukuussa meitä onkin sitten jo SEITSEMÄN! (Tai kahdeksan, jos kesällä saapuva koiruli lasketaan mukaan.)
Viimeyönä herätty tuttuakin tutumpaan etomiseen ja näläntunteeseen, eli kai se raskaanaolo uskottava on, kun se digitestikin niin sanoi.
Kertomisesta: Me emme kyllä kerro kenellekään, tässä on nyt sitten sellainen testi, että missä vaiheessa ihmiset huomaavat/luulevat huomaavansa/kehtaavat kysyä asiasta. Saa nähdä tuleeko sitten yllätyksenä, että meille ilmestyykin vielä yksi vauveli.
Katjalah + papu5 rv4+6
Tervetuloa taas uusille plussanneille :) Meitähän alkaa olla vino pino, ilmeisesti maaliskuu on ollut ilmeisen hedelmällistä aikaa ;)
Kyllä sitä on ihan hurahtanut, kun ensimmäisenä töihin tullessa pitää tarkastaa mitä muille kuuluu :D Onneksi muutkin on väsyneitä ja edes joku voi lisäkseni pahoin. Itsestä tuntuu, että kuljen ihan sumussa, kun väsymys on valtavaa. Inhottaa vain tuo pahoinvointi: Omistan hevosen, ja meillä on talli kotipihassa. Jostain kumman syystä heinän haju saa minut yökkäilemään, joten voitte vain kuvitella tallireissuni :(
Sitten kysymystä taas niille, joilla on jo jälkikasvua ennestään: Milloin kerrotte tulevalle Isoveljelle tai -siskolle? Poikani täyttää ensi kuussa 6v. ja kovasti on kysellyt viimeiset 2kk, että milloin hänelle tulee pikkusisko tai -veli? Itse ajattelin kertoa kuitenkin vasta sitten, kun raskaus on kestänyt sen 12 viikkoa? Poika vain varmasti alkaa ihmettelemään äidin olemusta ennen sitä..? Kinkkistä.
Moi!
Kylläpä meitä on jo tosissaan vinopino!! :)
Mulla oon alkuraskauden ultra ens ma 6+5, oon jokaisesta käyny, vaikkei se tietenkään vielä onnistunutta raskautta merkkaa.. (nimimerkillä kokemusta on) Mutta näkee ainakin onko tuolla massussa jotain!! :)
Pahoinvoinnista, varmaan oksentelisin "ympäri kyliä", jos olisin töissä ja joutuisin heräämään klo 6 ja olla pystyssä/liikkeessä koko päivän.. Nyt kun olen muusta syystä saitsulla, niin saan tosissaan aamupäivällä muutaman tunnin "tehdä töitä" etten oksenna! Lue, olla paikallaan ja närkkiä pieniä omenan palasia.. Mut onneks se rajottuu vaan aamupäivään!
Jänskättää kovasti, koska tästä töihin taas pääsee, jään varmasti heti kiinni ton pahoinvoinnin takia... :)
Isoveikalle kertomisesta, meillä ei tartte vielä ottaa stressiä, kun kaveri on vasta täyttänny 3v, niin ei oikein vielä ymmärrä, kerrotaan sitten kun maha kasvaa, jos sinne asti päästään!
Tiitu 6+1
Huomenta!
Täällä super-huonon yön jälkeen ollaan taas suht elävien kirjoissa...esikoinen päätti herätä 3.45 ja itkeä/huutaa/kitistä....klo.5.30 asti, huoh, sitten otti pikkutirsat ja puoli seiskalta oli pystyssä. Hoh, kyllä otti itellä koville kun väsytti niin pirusti! Eilen illalla pahaolo taas nosti vallan päätään enkä kyennyt liikkumaan sohvalta minnekkään...onneksi isä hoiti pojan nukkumaan, en ois kyennyt!!! :/ No kaipa tuolla masussa jotain elämää on siis kun tollasia oloja on ja väsymys törkeä!!!
Aotearoa: Hyvä et aloittelit uutta pinoa:)
Ester: Täällä kanssa samoja fiiliksiä, et onkohan sitä ollenkaan raskaana...heh. oireita on kyllä, mutta jotenkin ei luota et on raskaana. Ekasta raskaudesta mulla oli rinnat ihan hellänä aluksi, mutta nyt ei, ilmeisesti vaikuttaa kun imetän vielä tuota esikoista...
Me ei käyty esikoisesta varhaisultrassa, eikä mennä nyt tästä kakkosestakaan...
bellys: Tervetuloa mukaan:)
Timantti: Mä aloin esikoisesta pitää mammahousuja joltain viikolta 8 ja nyt osa housuista puristaa jo aikalailla...jotkut housut on siis jo käytössä :O Nooh, kai se on pääasia et itel on hyvä olla;)
Kinkkinen ongelma tuo sun meikkaus juttu...en osaa sanoo puolesta enkä vastaa...ite meikkasin esikoisen aikaan ja samoin teen varmaan tän tokankin kanssa!
VBJ: Meillä ei tuota kertomisongelmaa ole kun tää esikoinen on 9kk, niin ei oikein tajua vielä näitä juttuja, heh;) Sen kuullen voi siis hyvin hehkuttaa et siitä tulee isoveikka:D
Nyt tää kirppunen heräsi, täytynee lähtä leikittään pikkumiestä ja leipomaan kun on vieraita tulossa iltapäivällä... :)
Hyviä vointeja ja jaksamisia pahoinvointeihin!!!
Anneh 6+4
No niin, kun tuli eilen voivoteltua, ettei lennä laatta, niin tänään on tilanne korjattu senkin edestä... ;) VItsi mikä aamu! Mä laitoin töihin viestiä, että tuun myöhemmin (pakko hoitaa muutama sikakiireellinen tapaus, sitten aioin tulla kotiin lepäämään) ja yritin suihkussa höyryhengittää, että saisin limat pois. No, lähtihän ne limatkin toki siinä ykäillessä... Mulla on vielä sellanen "vika", että kun oksennan, niin se tulee niin kauheella voimalla, että kaikki sisuskalut on ihan riekaleina ja pissat housussa. :/
No eiköhän se riitä tästä ykä-aiheesta. ;)
Tänään olis hullut päivät, jos jaksaisi, niin menisi...
Hyvää vointia nyt joka napaan, mukavaa päivää!
niila rv 6+6
Voisin varovasti hypätä mukaan tähän ketjuun :). Testasin sunnuntaina ja LA olisi 21.12 näillä näkymin.
Odotan kolmatta lasta ja tätä yritettiin vuoden ennen kuin tärppäsi, joten erittäin onnellisia olemme. Ennestään on tyttö 07 ja poika 05.
Oireina vielä vain jatkuva nälkä :). Kohta se kuvotus ja älytön väsymys varmasti iskee.
Misu78, rv 4+1
Ja onnea plussasta!
Voi juutas, taas roikun palstalla. Kieltäkää minua jo :D
[b]Niila:[/b] Sitä saa mitä tilaa ;) Oloja on, täälläkin!
Kaveri laittoi juuri viestiä, että on käynyt ensimmäisessä ultrassa tänään. La oli siirtynyt viikolla(!). Hassua sinänsä, että meillä tuntuu koko kaveripiiri sikiävän, kuin taikaiskusta! Parin viikon välein kantautuu vauva-uutisia :) Onkin naurettu, että siinä sitä on isillä maksat kovilla, jos kaikkien raskaudet sujuu hyvin. Varpajaisia eivät ehkä ihan hetkeen sen urakan jälkeen halua viettää ;)
VBJ rv6 tasan.
Eli maanantaina plussasin ja nyt olis laskureiden mukaan viikkoja tasan 5 mut koska mulla ovis oli niin myöhään niin on varmaan vasta rv4. Vappuun kun jaksan odottaa niin sen jälkeen varaan ajan varhaisultraan jos sinne asti päästään. Meillä on lapset tyttö 10/04 ja tyttö 10/08 ja halusin pienemmällä ikäerolla seuraavat lapsoset ja nyt tulossa minun mielestä ihan sopiva ikäero. Me asutaan Läntisellä Uudellamaalla ja minä olen 23v ja mies 35v. Taloa aletaan rakentamaan viikon päästä eli minun siivoushommat tontilla on just silloin kun vauva syntyy mut uskon että jotenkin siitä selvtään! Laskettu aika laskurin mukaan on 17.12 mut luultavasti menee myöhemmäksi. Oireita on vatsan ja selän jomotus (ollut oviksesta asti) jatkuva nälkä, hirvittävä väsymys ja närästys varsinkin kun menee nukkumaan, sellaista ihanaa ja varmasti lisää luvassa kun viikot kuluu:)
äitykkäinen rv5 tai rv4 tai jotain..
Tervetuloa taas uusille, ihanaa kun meitä on näin monta! Toivottavasti mahdutaan kaikki sitten synnyttämään, taitaa olla sitten ruuhkaa ;) Saas nähdä, saadaanko mukaan joku jouluaaton odottaja vielä!
VBJ: ihan hyvä, että joku muukin on täällä vähän jatkuvasti ;)
Ihan samoja mietteitä on täälläkin, kuin monella näyttää olevan: eli kovasti mietityttää, että onko tuolla vatsassa asukkia? Oireet ei ole kummoiset ja ihan epätodelliselta tuntuu vieläkin. oireina lähinnä vilutusta ja pissattaa aika usein, pinetä etomista havaittavissa mutta ei sen pahempaa... Tässä vaiheessa niitä oireita vielä toivoo, kohta niitä varmaan tulee kirottua. Varhaisultra kiinnostaa, mutta taitaa olla aika tyyristä hommaa? Lisäksi olis käytännössä vähän hankala toteuttaa, kun haluaisin miehen mukaan ja hänellä on hirevästi töitä, ja mitä me esikoisen kanssa tehtäis? Kun en haluaisi vielä oikein kenellekkään kertoa, niin on vähän hankala saada lapsenvahtia... Ja aika vaan matelee! Tosi hitaasti tulee päiviä lisää, nyt vasta rv 4+4 eli tooosi vähän... Mutta onneksi täällä saa purkautua :)
Ekassa raskaudessa taisin ottaa äitiyshousut käyttöön joskus viikolla 10? Ei tainnut kyllä vatsa silloin vielä näkyä, mutta varsinkin iltapäivällä/illalla alkoi normihousut ahdistamaan, ei tuntunut kivalta. Nyt jo odotan, että saa vetää mukavat äippähousut jalkaan :)
Nuhanenille tsemppiä! Kyllä Nasolinia voi lyhyen ajan käyttää raskaanakin, jos nenä on oikein tukossa!
Aurinkoiset terveiset,
Sabriina
Mä varasin tänään sitten sen varhais uä:n. Haluan varmistua että raskaus on tällä kertaa oikeassa paikassa. -06 oli kohdunulkopuolinen joka puhkesi sit. Kai tässä pientä pelkoa ilmassa sen johdosta on..
Oireet on ihan mahdottomat. Mä ole maannut pari päivää sängyssä kun ei jaksa mitään!! Ja kuvotus paisuu päivä päivältä mittavammaksi. Mitään ei tee mieli syödä. Sit iskee kuitenkin ihan törkee nälkä ja jossei just sillä hetkellä saa syödäkseen niin ei hyvä :) Kummallista.
VBJ: mulla on kans hevonen ja onneksi sentään heinä ei okseta:) Kuinkahan pitkälle sitä kykenee ratsastamaan..
Twinkle 6 tasan
Ensinnäkin kovasti tervetuloa kaikille uusille! :) Ihanaa, että meidän joukko kasvaa ja vahvistuu!
Mä tajusin just kauhukseni, että meillä on viikon päästä viikonloppuna messureissu tiedossa ja en käsitä millä ihmeen ilveellä pidän salassa tän tilani, kun jaan hotellihuoneen työkaverin kanssa!? Voihan räkä! En ollenkaan tajunnut oksentelu-hommaa, kun olin vaan huolissani miten pääsen sluibaamaan noista nostelu-hommista, mutta tän aamun jälkeen taas tuli tosiaan mieleen, että mähän en millään keinolla saa pidettyä näitä oloja sisälläni! Ja illanviettokin voi muodostua pikku ongelmaksi... Kehitteliskös jonkun tarinan selkävaivoista ja niihin syötävistä vahvoista särkylääkkeistä & alkoholista..?
Olisko kellään parempia ideoita?! :D
Tuo Timantin esiin tuoma meikki-juttu on täälläkin vähän mietityttänyt... Mä olen asiakaspalvelussa, joten en voi ihan ilman meikkiä hillua, mutta olen jättänyt silmämeikin kokonaan pois ja suikasen hajuvedet vaan vaatteiden päälle... Mulla on aiemmissa raskauksissa tullut ihan iho-oireitakin hajuvedestä, eli sitä en uskalla ollenkaan laittaa paljaalle iholle.
Kun sais nyt nopeesti vähän väriä naamaansa auringossa, niin ei tarviis meikata! :)
Nyt pitäis taas syödä jotain... Tää kuvotus on niin kamala, että mikään ei tunnu hyvälle idealle! Sais olla sellasia tabletteja vaan, jotka mahassa turpois ravinnoksi... Mä ostaisin heti! :D
Ja hei, tänään tuli parit mamma-housut jo henkkamaukasta! :) Mä oon jo ihan verkkari-linjalla mennyt viikon verran, maha on sellanen pallo, että ihan naurattaa! :D Että kohta sitten mamma-housuja jalkaan vaan...
Hyvää vointia!
niila rv6+6
Mietityttää että olenkos ollenkaan raskaana kun ei mitään kummosia oireita ole. Rinnat olivat aluksi tosi kipeät ja turvoksissa mutta nyt sekin on lieventynyt. En huomaa mitään erikoisia mielihaluja tai ällötyksiä. Väsymys on kova mutta olen aina ollut ahkera nukkuja :) Kai se pahoinvointikin tulee sitten jos on tullakseen.
Olen vähän pohtinut että pitäisikö mennä sinne varhaisultraan? Ensimmäistä kun odotan niin olen hiukan pihalla kaikesta. Toisaalta olisi kiva tietää että onko siellä nyt jotain, toisaalta taas ajattelen että on aivan sama tietääkö sitä vielä tässä vaiheessa. Mitenkäs muilla, oletteko menossa varhaisultraan?