JOULULAHJAT viikko15
Kommentit (90)
äitykkäinen2: Täällä kanssa toinen mamma länsi-Uudeltamaalta. Minne oot menossa synnyttämään? Hieman etuajassa kysymys ehkä. Mä Lohjalle, ku tuo Tammisaari ei enää silloin oo toiminnassa.
niila: tilaa jotain hienoja drinkkejä alkoholittomana, sellaisia saa ja kukaan ei arvaa ettei niissä oo alkoholia! Tai sitten se perinteinen antibiottikuuri, jota jotkut ehdottanu.
sori, muuten jos kirjotan nimimerkit väärin, mut vaikka yritän ne muistaa, nii ne ei jää päähän.
Mä hyvin vähän meikkaan, ku kotona oon. Päivät kuluu kotona ja käydään tytön kanssa kävelemässa ja puistossa. Ja jos kauppaan meen, nii en jaksa meikata. Sillon, ku jonneki lähen, nii sitten meikkaan, ku on kiva välillä laittaakin itteensä. Eli mä kyllä uskallan meikata.
Väsymys jatkuu täällä. Päikkärit nukuin, kun tyttöki oli unilla.
Mä annoin mun mammavaatteet lainaan sukulaiselle, joka raskaana. En kehtaa pyytää niit takas. Mul on yhet housut, mitä pidin koko viime raskauden, ku vyötäröllä nauhat, nii pysty säätämään. Ja kesäks mul on mammahame, mitä en antanu. Ja sit on paljon tunikoita, jotka kyllä mahtuu. Ja kyl mä saan ne vaatteet takas sitten viimeseks 3-4 kk:ksi. Ja mulle ei farkut enää mahdu tai mahtuu, mut puristaa hirveesti, ku maha niin turvoksissa (sama kuin edellisessä raskaudessa).
Täällä sitä tulee näköjään ravattua monta kertaa päivässä, vaikkei joka kerta mitään kirjotakkaan!
Nii, ja mun alkuraskauden ultra on 6+6 maanantaina eikä 6+5...
Tänään sain sairasloman jatkoa, joka on nyt ainakin 25.4. asti eli aikasintaan töihin menoa tulee kokeiltua 7+6..
Toisaalta tuntuu koko ajan et aika matelee mut toisaalta reilu pari viikkoa plussauksesta on menny tosi nopeesti!!
Nyt vaan oottelen tota maanantaista alkuraskauden ultraa..
Ja eipä oo mullakaan mitään hyviä raskaus-huijaus kuvioita jaettavaks! :)
Mulla "ongelmaks" muodostuu 8.5. miehen siskon valmistujaiset, jotka on iltajuhla painotteiset! Ainut pelastus olis, jos tää mun vaiva jatkuis vielä silloin, ni voisin hyvällä omalla tunnolla olla juomatta!
Toisaalta kyllä toivon, että oisin jo silloin kunnossa..
Voimia kaikille puurtaa päiviä eteenpäin, että saatais tää alku menemään sujuvasti!
Täällä olisi yksi uusi tänään plussannut :)
Ilmoittaudun mukaan näin varovaisesti kun on niin alussa.. Olen kyllä pidempään jo seuraillut keskustelua :)
Ajattelin ensin, ettà en edes kirjoittele kuulumisia, mutta laitan nyt pari rivià kuitenkin, kun muutkin ovat olleet niin ihanan ahkeria kirjoittajia. :-)
Mulla ei oo ollut tànààn oikein mitààn oireita, paitsi rinnat on edelleen arat. Peruspessimistinà epàilen tietty, ettà mahassa ei ookaan enàà ketààn ja mieli on maassa. Mies on taas sità mieltà, ettà nàà mun mielialojen heittelyt on selvà oire, kun oon kuulemma tavallisesti paljon tasaisempi luonne. :-) Toivotaan, ettà mies on oikeassa! Kirjoittelen lisàà, kunhan saan vàhàn virettà positiivisemmaksi.
Cucciola
Cucciola: Sama tunne täällä, vaikka hyvin tiedän ettei se alkio minnekään ilmaan tuolta haihdu. Sitäpaitsi voin yhtyä miehesi mielipiteeseen: mielialojen heittely ON oire! nimim. kokemusta on eräällä, joka illalla rähjäsi lapsilleen ja yleensä ei koskaan.
Yöllä, kun heräsin tavalliseen tapaan (tai oikeastaan illalla, kello oli kymmenen... mutta meikähän sammuu nykyään jo ennen yhdeksää) tyttöä (allergikko ja atoopikko) rasvailemaan niin olo oli kuin jyrän alle jääneellä, joten kaipa tässä se pahoinvointikin on jossain vaiheessa tulossa. Ei varmaan vielä nyt, kun viikkoja on huimat 5+0, kannata tuudittautua kuvittelemaan että selviäisi ilman sitä.
Onnittelut uusille plussanneille! Eiköhän itse kukin tässä vähitellen ala asian sisäistää ja varmasti raskaus ennemmin tai myöhemmin ilmoittelee itsestään ja tekee tilasta todellisen.
Katjalah+papu5 rv5+0
Mä olisin menossa tänään labraan varmistamaan tän raskaus jutun. En ole kauhean kiirettä tän asian kanssa pitäny. :) Ja edelleenkin ihan oireettomana mennään. Eli siis ihan käsittämätöntä. Ruokaa tekee kyl mieli koko ajan, mut ei oo mitään kuvotusta tms. Tai no jos pitää oikeen ettimällä ettiä oireita niin oon huomannu et jos juon jotain hiilihapollista ni maha alkaa siit sattumaan heti, vähän sama homma oli tossa ekassa raskaudesa.
Meillä tyttö kauheessa flunssassa joten en viittiny sitä sit hoitoon viedä. Ollaan kotona ainakin tämä päivä ja ehkä huominenkin. Pitäis kyl stokkalt käydä hakemassa semmoset ihanat pinkit lenkkarit tytölle. Jos niitä siis on enää jäljellä kun kun mennään lääkärin kautta sinne.
Mullakin on kauhee "ongelma" ton salaamisen kanssa. Kun nyt viikonloppuna olis joukkueen kauden päättäjäiset ja siellä varmasti ihmetellään miks en juo.. Sitten ensviikolla olis omat tuparit (help!) ja sit siitä taas viikonpäästä kaverin tuparit. Eli vinkkejä kaivataan! :)
normutin
VBJ:stä :DDDD, olit mun unessa selittämässä jotain, ehkä telkkarissa?? Tämä meikkaamisonelma liittyy kaikkeen kosmetiikkaan, kun niissä kaikissa on mahdottomasti kemikaaleja, mut kun onhan sitä silti tukka pestävä ja dödöä laitettava :). Haluan kuitenkin mahdollisimman vähän näitä kemikaaleja ja helpoin on sitten lopettaa meikkaaminen raskausajaksi. Alla olevassa linkissä on selkokielellä selvitetty asiaa, mut lyhykäisyydessään erityisesti altistuminen sikiöaikana tietyille kemikaaleille näyttää erityisesti poikavauvoilla aiheuttavan erilaisia urologisia ongelmia.
http://yle.fi/akuutti/arkisto2007/010507_c.htm
Tervetuloa Sannukka! Onpa mukava et tulee vielä lisääkin :)!
Mä nyt ehkä olisin liittymässä joukkoonne..? :) tein aamulla testin ja plussahan se.. kovin haaleas vielä mutta ihme että edes näkyi koska odotin menkkojakin vasta ensi viikon viikonlopuks (kierto ollu 38 päivää pari viimisä kertaa) ja tänään olis ollu vasta muistaakseni kierron 28 päivä.. Sitten laskuri näytti että laskettu olis 23.12. Mutta vielä sen enempää ilakoimatta, katsotaan nyt tuleeko tästä mitään! Ja näämmä täällä pari tuttua vauvakuume puolelta, sabriina ja timantti ainaki :)
Tunti sitten vein lapset pyörällä tarhaan ja kun olin menossa töhin päin housuihin lorahti ja olin ihan varma että nyt alkoi vuoto. Kiire vessaan tutkimaan, mutta onneksi oli vain tavallista valkovuotoa. Kyllä kerkesin säikähtää!
Uutena oireena tuli eilen kuvotus kun istuin auton kyydissä! Itse kun ajan ei ole ongelmia, mutta näköjään kyytiin ei pidä mennä. Kuvotti monta tuntia sen jälkeen. Alkuillasta iski väsymys ja nukahdin sohvalle yhdeksän maissa :). Että kyllä niitä oireita hiipii kimppuun pikku hiljaa...
Itse käytän kyllä meikkiä raskausaikana, mutta en meikkaa kovin paljon. Vähän meikkivoidetta peittämään näpyt, puuteria ja ripsiväriä.
täytyy testata et näkyykö tää teksti nyt, kun tosi aamutuimaan kirjotin piiiitkät jutut ja ne katos taivaan tuuliin....jos tää tulee perille, niin jaksan ehkä raapustella uudestaan...
-anneh
Huomenta vaan kaikille!
Täällä ollaan niin pahassa olossa, että itkettää! Mun flunssa on aivan kamala, räkää on jokapaikka täynnä ja kuumetta oli jo aamulla 38,8. Ja olo sen mukainen!
Lisäksi oksensin aamulla taas (mikä nyt alkaa jo kuulua ohjelmistoon) ja tällä kertaa uutena kokemuksena oksensin myös nenästä! YÖK!
Mun oksentamisen laukaisee aina yskiminen ja nyt kun on limaa keuhkot puolillaan aamuisin, niin eipä siinä paljon jää arvuuteltavaa... ;)
Lisäksi työkaveri laittoi viestin, että hän on mahataudissa (tänään on mun vapaapäivä, vaikka siis oonkin saikulla) ja kyseli, että pääsenkö töihin... Mä oon niin super-tunnollinen, että ihan läheltä piti etten luvannut! :O
Tajusin kuitenkin ONNEKS sitten viimetingassa, että eihän musta herranjestas ole tänään töihinlähtijäksi! :D Tosi kurjaa, että meidän ihana luottotyöntekijä joutuu nyt ilmeisesti olemaan yksin töissä koko päivän! :/ Mutta koitan olla murehtimatta sitä ja keskittyä lepäämiseen...
Tällästä valitusta tänne tänään! ;)
Ja tervetuloa kaikki uudet joulumasut!
Parempaa vointia teille muille, mä alan nyt soittelemaan eläinlääkäriaikaa ripuloivalle koiralle ja jotain keuhkolääkäriä itselleni!
:)niila rv7+0
Huomenta!!
niila: Sitä saa mitä tilaa;) No ei vaan, tsemppiä ja jaksamista pahaanoloon! Täällä pahoinvointi myös tuttu juttu...
Mistäpäin ootkaan, mietin vaan ku hulluille päiville olit menossa?! :)
Lääkekuuri on hyvä keino välttyä alkoholin juomisesta tai sitten tilata alkoholittomia drinksuja niin kuin joku ehdottelikin... :) Mulla myös yhdet polttarit parin viikon perästä...onneksi mulla tuo esikko vielä niin pieni, et meen imettää sitä niin oon autolla;)
Misu-78: Tervetuloa mukaan!! Onneksi selvisit vain säikähdyksellä!! Mulla oli muutes edellises raskaudessa myös ongelmia istua autossa, mutta kun itse ajoi niin kaikki oli ok!! Hassua!
VBJ:Kiva et on aktiivista porukkaa=)
Meillä oli viime kesä kaveriporukassa vauvabuumia ilmassa, noin viikon sisässä syntyi 5 vauvaa :D
äitykkäinen2: Tervetuloa:)
Sabriina: Meillä myös normiultrat tulee tuottaa ongelmia, kun hoitajia ei jonoksi asti täällä lähiseudulla ole ja miehen haluisin kuitenkin mukaan...täytyy yrittää jotain sumplia...
Tiitu79x: tää palsta aiheuttaa addiktiota...=) Mäkin käyn monesti kattelemassa et onko tullu uusia kirjotuksia... :)
Sannakko: Tervetuloa!!
normutin: Tsemppiä labra-käyntiin!
ninnininnuli: tervetuloa, toivottovasti pysyt joukossa mukana:)
Täällä viime yö sujui ihan jees...tosin yöllä iski hirveä nälkä, mutta en millään jaksanut alkaa syömään niin tyydyin vain mehun juomiseen. :) Pahaolo on kyllä rantautunut enemmän taas tänne...jos ei tasan syö tasaseen, niin kyllä varsinkin kärsii!! Kohta kun tuo esikko heräilee niin pitäisi kai suunnata kauppaan ja apteekkiin...
Mutta nyt pyykki-hommiin et saa tehdä rauhassa:)
Anneh 6+5
täytyy testata et näkyykö tää teksti nyt, kun tosi aamutuimaan kirjotin piiiitkät jutut ja ne katos taivaan tuuliin....jos tää tulee perille, niin jaksan ehkä raapustella uudestaan...
-anneh
anneh ja muut; aina ennenkun painan "Lähetä"-nappia otan ctrl+c:llä talteen tekstin ja mikäli homma menee "vituralleen", niinkuin täällä usein menee, niin sitten vaan ctrl+v:llä juttu takaisin tekstiketnttään ja uutta yritystä... :)
Ja vastauksena kysymykseen: Tampereella asustellaan. Oliskin kiva muuten saada paikkakunnat esittelyihin mukaan!
Mä oon jo ruvennut ressaamaan synnäriäkin (heh, vaikka olenkin ihan varma, että menee kesken...;) kun TAYS on niin kamala paikka synnyttää! Haluaisin mennä Vammalaan synnyttämään, mutta kun olen taipuvainen syöksysynnytyksiin, niin ei riitä aika ajella tuntia synnärille... Lisäksi en tiedä kuka vahtii lapsia synnytyksen ajan, vai menenkö yksin synnärille..? Miten teillä muilla on ajatus järjestää homma?!
Vähän edellä aikaani tässä pohdinnassa, mutta puolustuksekseni voin sanoa, että olen miettinyt tätä jo vaikka ei edes suunniteltu kolmatta vauvaa! ;)
niila, taas :)
Voi kurjuus...tossa onkin sitten kestämistä!!! PIKAISTA PARANEMISTA!!!
Juu, just tuon edellisen kanssa tein kyseisen jipun, ku hermot ois varmaan riekaleina jos ois toistamiseen kadonnut tekstit samana aamuna;)
Pikaista paranemista Niilalle!
Oma olo niin kurja, että makailuksi menee. En pysty olemaan pystyssä puolta tuntia kauempaa. Onko kukaan kokeillut apteekissa myytäviä pahoinvointirannekkeita? Onko niistä mitään hyötyä?
Aotearoa ja pikkuviitonen 5+3
Moi kaikille!
Niilalle paranemista!
Tänään on siis tosiaan oksennustorstai, ei kylläkään mulla vaan just 3v täyttäneellä pojalla. Raukka on ihan paniikissa, kun sillä ei ole ennen mahatautia ollut!
No itelläni on ollu tää aamupäivä kohtalaisen hyvä, meinas kyllä oksu siinä vaiheessa lentää kun toinen niin antaumuksella oksenti! Ja useammman kerran..
Ite täällä vaan ootan ku kuuta nousevaa sitä maanantaista ultraa!
Ja Kymenlaaksosta ollaan täällä päin eli KOKS:iin synnyttämään! :)
..joten palstalle saman tien ;)
Niila oli myös Tampereelta? Kerro miksi TAYS hirveä paikka synnyttää- itsekun olen vasta viime vuonna tänne muuttanut ja aiemmat lapset OYKS:issä tehnyt niin kammottaa ajatus että olis "huonompi" paikka tällä kertaa tiedossa! :/ Tuttavani sai siellä joulun alla vauvan, mutta itse paikasta ei ole ollut puhetta.. Jännittää jo nyt (joo, tiedetään että jännitystä kestääkín vielä melko kauan :)
Tänne ei uutta. Ihmeellistä nipistelyä on mahassa ollut joka muuten kasvaa järkyttävää vauhtia. Mietinkin, että johtuuko siitä kun kohtu on tosi kallellaan eteenpäin vaiko siitä että siellä on useampi vaiko kenties että viikkoja on enemmän.. Mene ja tiedä.
Olen harkinnut varhaisajan ultraan menoa. Asun Kangasalla ja ultrat hoidetaan Terveystalolla (jota on kehuttu) joten ajattelin josko menisin sinne ihan ensimmäistä kertaa ennen np-ultraa. Toinen vaihtoehto on Oulussa Aydin Tekayn vastaanotto, joissa oon aiemmissa raskauksissa käynyt monen monta kertaa.
Eipä tänne muuta ihmeempiä, työtoverit jo huomanneet että raskaana tässä ollaan (mammalegginsit on saanut jo vetää jalkaan..)
Kertoilkaahan kuulumisia! :)
Ja ainiin, laskin lasketun aikani väärin! Se olisi siis 12.12 eikä 14. kuten alunperin ajattelin.. Tuo 12. olis muuten myös isäni syntymäpäivä..
Aiemmat lapset on syntyneet tasan laskettuna päivänä, joten laitan kyllä toivon tähänkin ;)
Tsemppiä olojen ja jaksamisten keskellä,
Silveri
Taas yksi joululahjan odottelija liittyy joukkoon.. eli plussasin maanantaina ja ilo oli suunnaton :))La olis 18.12. vaikee on uskoa et masussa oikeesti joku olis!! alussahan tässä vasta mennään mutta positiivisin mielin silti :) maha on niinku ilmapallo ettei jaksa farkuissa olla mut onneks muillakin samaa ongelmaa! missä vaiheessa teillä on pahoinvointi alkanut?? ajattelin itse ohittaa sen oireen kokonaan :DD
-coco- rv 4+5
Hmm. Mitähän tuohon niilan pulmaan keksii? Antibioottikuuri voisi olla yksi selitys (silloinhan ei viinaksia saa ottaa)? Mutta millä selittää aamuinen oksentelu? Kas siinä pulma!
Kertokaas tietämättömälle, miksei saisi meikata? En ole kuullutkaan..?
Ja miksei tosiaan NASA tms. voi kehittää ravintopillereitä odottaville äideille? Olisi todella kätevää! Tosin millä ne huuhdot alas, kun juomakin pysrkii herkästi ylös x(
Sitten omaa napaa: Tänään taas tuntuu, ettei mikään voi mennä pieleen :) "Pieniä" mielialanvaihteluja :)
Soitin neuvolaan noista nipistelyistä, sieltä terkka rauhoitteli ja sanoi, että on luultavasti kasvukipuja, kun nippailuja kuvailin. Eli todistettavasti maha kasvaa :) Vähän edes rauhoitti tämän mamman mieltä.
Varmaan kärsin vieroitusoireista palstasta viikonloppuna, kun lähden reissun päälle, enkä omista läppäriä. Hui! x)
VBJ rv6+0